Pumpe med vandværks tryg ?
Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 01-10-09 00:00

jeg har googlet en sådan pumpe men den synes ikke at være til at finde nogen
steder - den skal som sagt bare pumpe med vandværks tryg og den skal have en
ud og ind gang som passer til en almindelige have slange nogen bud ?

venligst
AO

Fra : Leo Havmøller

Dato : 01-10-09 04:39

"Anders Ole Astrup" <o-A@gamila.com> wrote in message
> [...]
> have en ud og ind gang som passer til en almindelige have slange nogen bud

Det kan være flere ting.

Måske husvandværk:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5893&Grp=&n=10

Eller grundvandspumpe:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5218&Grp=&n=10

Eller regnvandspumpe:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5912&n=10

Leo Havmøller.

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 01-10-09 08:01

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> "Anders Ole Astrup" <o-A@gamila.com> wrote in message
>

> Eller regnvandspumpe:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5912&n=10

den ser go ud :) en skam med den der høje ting der er på den :) ? men den
kan man måske tage af ?
venligst
AO

Fra : Carsten Keller

Dato : 01-10-09 08:52

Anders Ole Astrup wrote:

> den ser go ud :) en skam med den der høje ting der er på den :) ? men
> den kan man måske tage af ?

Hvis den skal kunne levere vandværkstryk tror jeg du skal have fat i noget
andet, den der er vist bare en dykpumpe med et rør på.

Husvandværket, hvis det skal være konstant tryk, alternativt:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6138&n=10

Er vist nogenlunde samme pumpe som på vandværket men uden hydrofor.

Jeg har selv en af denne type til at vande regnvand ud med, det virker
fortrinligt. Den har ikke slangekoblinger på ind- og udgang, men med diverse
fittings kan det lade sig gøre.

Keller

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 01-10-09 21:33

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> Husvandværket, hvis det skal være konstant tryk, alternativt:
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6138&n=10
>
> Er vist nogenlunde samme pumpe som på vandværket men uden hydrofor.

trygget er ikke så vigtigt den skal bare helst ikke være på mere ind
vandværks tryg - men kan du se om der følger slanger med der går begge veje
alts så den både suger op og sender vandet videre igennem en anden slange ?

MV:
AO

Fra : Carsten Keller

Dato : 02-10-09 08:44

Anders Ole Astrup wrote:
> [...]
> vandværks tryg - men kan du se om der følger slanger med der går
> begge veje alts så den både suger op og sender vandet videre igennem

Det ville være en ret spøjs konstruktion hvis den både kunne suge og sende
videre i samme slange

Jeg ved ikke hvilken af pumperne du mener men en dykpumpe kan du ikke koble
en slange på indløbet, derfor nok heller ikke på den med røret du har set i
HaraldGodtNok.

Både vandværket og jetpumpen har indløb og udløb men med 1" indvendigt
gevind. På min pumpe har jeg en sugeslange på indløbet der går ned i tanken
med regnvand og en vvs-stump der laver 1" indvendigt om til ½" udvendigt
gevind på tryksiden. Herpå passer en af de almindelige gardena-koblinger.

Hvad skal du bruge pumpen til? Hvis det er til vanding med slange skal du
nok bruge en pumpe der kan lave tryk på vandet, men hvis du bare skal have
flyttet noget vand fra et sted til et andet er en dykpumpe sikkert fin og
klart det billigste.

Keller

Fra : Armand

Dato : 02-10-09 11:07

Carsten Keller skrev:

> [...]
> du nok bruge en pumpe der kan lave tryk på vandet, men hvis du bare skal
> have flyttet noget vand fra et sted til et andet er en dykpumpe sikkert

Og ligeså væsentligt: Hvorfra kommer det vand der bruges?

Den med det lange rør er skabt til en regnvandstønde, hvilket burde være
det almindeligt forekommende brug.
Hvis der ikke er vandtryk nok til at slæbe en haveslange, hvilket lyder
som der er et andet problem, kan selv en simpel boremaskine-pumpe skudt
ind på slangen klare sagen.

Hvis du skal hente vandet dybt i en forekommende brønd, endsige i et
vandhul et stykke væk, skal du være opmærksom på at man ikke sådan uden
videre kan "suge an" ved en højde blot nogle decimeter over vandspejlet
- Dét er grunden til at dykpumper er DYK-pumper: et "druknet"
pumpekammer har ulige lettere ved at få fat i det vand der skal pumpes
videre.
Ergo: Din pumpe skal enten have vandværkstryk på "bagsiden", eller være
i kontakt med det frit-flydende vand du vil hente og derfor nytter det
ikke med en slange på sugesiden medmindre den går til en vandhane!

--
Armand.

Fra : ceroy

Dato : 01-10-09 08:58

"Anders Ole Astrup" <o-A@gamila.com> skrev i melding

> "Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i en meddelelse

> den ser go ud :) en skam med den der høje ting der er på den :) ? men den
> [...]

Den høje tingen er til for at senke pumpen ned i en tønne. Det går fint å
fjerne den, men du trenger noen rørleggerdimser for å lave ny tilkobling til
haveslangen.

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 01-10-09 21:30

"ceroy" <roy___@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> Den høje tingen er til for at senke pumpen ned i en tønne. Det går fint å
> fjerne den, men du trenger noen rørleggerdimser for å lave ny tilkobling
> til haveslangen.
rørleggerdimser hvor for man dem hænde ? er der nogen der kan se målene på
den "stang" der rager op ?

Mv.
AO

Fra : Jakob Griffel

Dato : 02-10-09 11:02

> rørleggerdimser hvor for man dem hænde ? er der nogen der kan se målene på
> den "stang" der rager op ?

Jamen hvad skal du da bruge pumpen til - helt konkret?
Hvorfra (fra hvad) og hvortil...?

--
Hilsen Jakob

Fra : ceroy

Dato : 02-10-09 11:38

> "ceroy" <roy___@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> rørleggerdimser hvor for man dem hænde ? er der nogen der kan se målene på
> [...]
Når du skrur av hele metallstangen, står du igjen med et plastikrør med
gjenger. Ø24 mm

Fra : ceroy

Dato : 02-10-09 12:48

"ceroy" <roy___@ceroy.dk> skrev i melding

> "Anders Ole Astrup" <o-A@gamila.com> skrev i melding

> Når du skrur av hele metallstangen, står du igjen med et plastikrør med
> gjenger. Ø24 mm

Og det tilsvarer størrelsen på en stor utvendig vannhank, og en Gardenia
plastdims for kobling til haveslangen burde passe til røret.