/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Motorspørgsmål
Fra : Mogens


Dato : 30-09-09 20:04

På vej over Storebæltsforbindelsen idag så jeg een af forsvarets både på en
trailer, hvor påhængsmotorerne havde en rund beskyttelsesplade omkring
propellerne. Den er sikkert til at holde "fremmedlegemer" væk fra skruen,
eller hvad er helt præcist det primære formål?

Hæmmer denne plade topfarten, og hvilken indvirkning har den på
manøvreringen af båden?


 
 
Karsten Svenningsen (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Karsten Svenningsen


Dato : 30-09-09 21:52

Jeg tror det er for at beskytte evt, dykkere mod at blive skadet af skruen.
Jeg tror ikke det hæmmer topfart og manøvrering i nævneværdig grad.

Mvh. Karsten Svenningsen


"Mogens" <no@mail.com> wrote in message
news:xYNwm.11959$U5.163929@newsb.telia.net...
> På vej over Storebæltsforbindelsen idag så jeg een af forsvarets både på
> en trailer, hvor påhængsmotorerne havde en rund beskyttelsesplade omkring
> propellerne. Den er sikkert til at holde "fremmedlegemer" væk fra skruen,
> eller hvad er helt præcist det primære formål?
>
> Hæmmer denne plade topfarten, og hvilken indvirkning har den på
> manøvreringen af båden?



Lars Hansen (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 01-10-09 06:59


"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:xYNwm.11959$U5.163929@newsb.telia.net...
> På vej over Storebæltsforbindelsen idag så jeg een af forsvarets både på
> en trailer, hvor påhængsmotorerne havde en rund beskyttelsesplade omkring
> propellerne. Den er sikkert til at holde "fremmedlegemer" væk fra skruen,
> eller hvad er helt præcist det primære formål?
>
> Hæmmer denne plade topfarten, og hvilken indvirkning har den på
> manøvreringen af båden?


Hvis det er den udgave hvor pladen ligesom er bukket rundt til en cirkel der
sidder rundt om skruen så er der to formål med den.
Det ene formål er at beskytte mod fremmedlegemer (Incl. dykkere) og det
andet formål at give manøvredygtighed.
Den styrer langt bedre med denne anordning monteret vel at bemærke når
skruen kører rundt.
Snurrer skruen ikke har du endnu mindre styring end man i forvejen har med
en påhængsmotor i frigear.

Der er en MEGET stor forskel at mærke ved moderat fart og styring i havne
med denne "plade" monteret.

Lars Hansen



Mogens (01-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 01-10-09 20:45

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i meddelelsen
news:4ac4450a$0$283$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis det er den udgave hvor pladen ligesom er bukket rundt til en cirkel
> der sidder rundt om skruen så er der to formål med den.

Det er den, jeg mener...

> Det ene formål er at beskytte mod fremmedlegemer (Incl. dykkere) og det
> andet formål at give manøvredygtighed.
> Den styrer langt bedre med denne anordning monteret vel at bemærke når
> skruen kører rundt.
> Snurrer skruen ikke har du endnu mindre styring end man i forvejen har med
> en påhængsmotor i frigear.
> Der er en MEGET stor forskel at mærke ved moderat fart og styring i havne
> med denne "plade" monteret.

OK - kunne godt være sidegevinsten så...


Leon Hulstrøm (02-10-2009)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 02-10-09 00:11


"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:xYNwm.11959$U5.163929@newsb.telia.net...
> På vej over Storebæltsforbindelsen idag så jeg een af forsvarets både på
> en trailer, hvor påhængsmotorerne havde en rund beskyttelsesplade omkring
> propellerne. Den er sikkert til at holde "fremmedlegemer" væk fra skruen,
> eller hvad er helt præcist det primære formål?

> Hæmmer denne plade topfarten, og hvilken indvirkning har den på
> manøvreringen af båden?

En propelbeskytter... og jo den virker, den holder både tovværk og tang ude
af propellen.
Den skal på en dykkerbåd sikkert sørger for at dykkeren ikke kommer direkte
op i propellen.
I teorien skulle de jo følge dykkerlinen op, men det går jo ikke altid som
ønsket.

Den koster i fart og brændstof. Den er umulig at styrer ved lav fart, da
styringen bliver meget tung.

Vi havde sådan en på, da vi en periode satte ålruser og sejlede i højt
ålgræs, men pillede den af igen og satte en stålpropel på i stedet.
Stålpropel kan skære sig igennem, men det koster en split engang imellem.

Mvh
Leon




Lars Kristensen (02-10-2009)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 02-10-09 12:39

Leon Hulstrøm wrote:
> "Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> news:xYNwm.11959$U5.163929@newsb.telia.net...
>> På vej over Storebæltsforbindelsen idag så jeg een af forsvarets både på
>> en trailer, hvor påhængsmotorerne havde en rund beskyttelsesplade omkring
>> propellerne. Den er sikkert til at holde "fremmedlegemer" væk fra skruen,
>> eller hvad er helt præcist det primære formål?
>
>> Hæmmer denne plade topfarten, og hvilken indvirkning har den på
>> manøvreringen af båden?
>
> En propelbeskytter... og jo den virker, den holder både tovværk og tang ude
> af propellen.

mjar, et slapt/løst stykke tov vil nok stadig kunne blive suget med ind
i gennem. De har trods alt et temmeligt grovfilteret si

> Den skal på en dykkerbåd sikkert sørger for at dykkeren ikke kommer direkte
> op i propellen.
> I teorien skulle de jo følge dykkerlinen op, men det går jo ikke altid som
> ønsket.

Der var for en del år siden efterhånden (2000 el. 2001), en ulykker, i
jeg tror det var Kastrup, hvor en optimistsejler kom en tur igennem
skruen på en følgebåd. Det startede selvfølgelig en større diskussion om
hvorvidt det skulle være et krav til følgebåde at de havde en
skruebeskytter på.

>
> Den koster i fart og brændstof. Den er umulig at styrer ved lav fart, da
> styringen bliver meget tung.

Det var netop de konklusioner der blev draget dengang og derfor ser man
ikke en skruebeskytter på ret mange følgebåde rundt omkring. Fart og
brændstof er i den her forbindelse sekundært. Men en følgebåd sejler
forholdsvist meget i tomgang eller langsom fart og har behov for alt den
manøvredygtighed den kan få ved disse hastigheder fordi den sejler tæt
på mange småjoller mv. Derfor droppede de fleste sejlklubber idéen med
beskytteren og der blev istedet indskærpet over for bådførerne at de
skulle være yderst opmærksomme på hvor skruen var i fht. personer i
vandet og joller (m. personer i).


- Lars

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408919
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste