Motorspørgsmål
Fra : Mogens

Dato : 30-09-09 20:04

På vej over Storebæltsforbindelsen idag så jeg een af forsvarets både på en
trailer, hvor påhængsmotorerne havde en rund beskyttelsesplade omkring
propellerne. Den er sikkert til at holde "fremmedlegemer" væk fra skruen,
eller hvad er helt præcist det primære formål?

Hæmmer denne plade topfarten, og hvilken indvirkning har den på
manøvreringen af båden?

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 30-09-09 21:52

Jeg tror det er for at beskytte evt, dykkere mod at blive skadet af skruen.
Jeg tror ikke det hæmmer topfart og manøvrering i nævneværdig grad.

Mvh. Karsten Svenningsen

Fra : Lars Hansen

Dato : 01-10-09 06:59

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller hvad er helt præcist det primære formål?
>
> Hæmmer denne plade topfarten, og hvilken indvirkning har den på

Hvis det er den udgave hvor pladen ligesom er bukket rundt til en cirkel der
sidder rundt om skruen så er der to formål med den.
Det ene formål er at beskytte mod fremmedlegemer (Incl. dykkere) og det
andet formål at give manøvredygtighed.
Den styrer langt bedre med denne anordning monteret vel at bemærke når
skruen kører rundt.
Snurrer skruen ikke har du endnu mindre styring end man i forvejen har med
en påhængsmotor i frigear.

Der er en MEGET stor forskel at mærke ved moderat fart og styring i havne
med denne "plade" monteret.

Lars Hansen

Fra : Mogens

Dato : 01-10-09 20:45

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i meddelelsen

> Hvis det er den udgave hvor pladen ligesom er bukket rundt til en cirkel
> der sidder rundt om skruen så er der to formål med den.

Det er den, jeg mener...

> [...]
> en påhængsmotor i frigear.
> Der er en MEGET stor forskel at mærke ved moderat fart og styring i havne

OK - kunne godt være sidegevinsten så...

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 02-10-09 00:11

> [...]
> eller hvad er helt præcist det primære formål?

> Hæmmer denne plade topfarten, og hvilken indvirkning har den på

En propelbeskytter... og jo den virker, den holder både tovværk og tang ude
af propellen.
Den skal på en dykkerbåd sikkert sørger for at dykkeren ikke kommer direkte
op i propellen.
I teorien skulle de jo følge dykkerlinen op, men det går jo ikke altid som
ønsket.

Den koster i fart og brændstof. Den er umulig at styrer ved lav fart, da
styringen bliver meget tung.

Vi havde sådan en på, da vi en periode satte ålruser og sejlede i højt
ålgræs, men pillede den af igen og satte en stålpropel på i stedet.
Stålpropel kan skære sig igennem, men det koster en split engang imellem.

Mvh
Leon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-10-09 12:39

Leon Hulstrøm wrote:
> "Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> En propelbeskytter... og jo den virker, den holder både tovværk og tang ude
> af propellen.

mjar, et slapt/løst stykke tov vil nok stadig kunne blive suget med ind
i gennem. De har trods alt et temmeligt grovfilteret si

> [...]
> op i propellen.
> I teorien skulle de jo følge dykkerlinen op, men det går jo ikke altid som

Der var for en del år siden efterhånden (2000 el. 2001), en ulykker, i
jeg tror det var Kastrup, hvor en optimistsejler kom en tur igennem
skruen på en følgebåd. Det startede selvfølgelig en større diskussion om
hvorvidt det skulle være et krav til følgebåde at de havde en
skruebeskytter på.

> Den koster i fart og brændstof. Den er umulig at styrer ved lav fart, da
> styringen bliver meget tung.

Det var netop de konklusioner der blev draget dengang og derfor ser man
ikke en skruebeskytter på ret mange følgebåde rundt omkring. Fart og
brændstof er i den her forbindelse sekundært. Men en følgebåd sejler
forholdsvist meget i tomgang eller langsom fart og har behov for alt den
manøvredygtighed den kan få ved disse hastigheder fordi den sejler tæt
på mange småjoller mv. Derfor droppede de fleste sejlklubber idéen med
beskytteren og der blev istedet indskærpet over for bådførerne at de
skulle være yderst opmærksomme på hvor skruen var i fht. personer i
vandet og joller (m. personer i).

- Lars