Fjerne MD6a fra Albin Vega.
Fra : Rasmus Lind Hardt

Dato : 29-09-09 08:33

Hej Alle.

Jeg har købt en Albin Vega i renoveringsmoden stand. Den har en Volvo
Penta MD6a, som kan starte (med hjælp fra dieselstartspray), den vil jeg
gerne have på land, så jeg i vinter kan undersøge om det kan betale sig
at renovere den.

Er der nogen Albin Vega ejere eller tidligere do., som har erfaring med
at løfte motoren ud, mens båden stadig ligger i vandet?

Jeg tænker her mest på om motor kan skilles fra reverseringsmekanismen,
uden at få utæthed ved akselgennemføring?

Med venlig hilsen

Rasmus Lind Hardt

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-09-09 12:12

Den Tue, 29 Sep 2009 09:32:35 +0200 skrev Rasmus Lind Hardt:

> [...]
>
> Jeg tænker her mest på om motor kan skilles fra reverseringsmekanismen,
> uden at få utæthed ved akselgennemføring?

Prøv at stille dit spørgsmål her:
http://www.albinvega.dk/

Der er masser af erfaringer

--
Karl Erik.

Fra : Rasmus Lind Hardt

Dato : 29-09-09 16:48

Tak for tippet, men jeg har også sendt min tilmelding til pgl. klub, men jeg
skal snart have motoren ud, så jeg kan dårligt vente på at de sender
materiale med posten, inden jeg kan logge på og spørge. Så hvis nogen har
kendskab til at fjerne motoren på beskrevne måde, så modtages råd med
kyshånd..

Fra : Ulf

Dato : 29-09-09 19:02

Hej Rasmus,

Til lykke med båden. Glæder mig at du har meldt dig ind i klubben (er
selv formand).

Ja, du kan godt afmontere motoren, mens båden ligger i vandet. Jeg
sejlede over til mastekranen, da jeg skiftede min egen. Den er tung +120 kg.
Hvis du har det berygtede Combi "gear" (vendbar skrue), skilles
gearkassen ad midt på (4 unbraco skruer). Herefter er der fri adgang til
skrueakslen som sidder med 4 unbraco skruer på reduktionsgearet. Træk
akslen 2-3 cm tilbage, og det hele er fri af motoren. Sørg for at aksel
og gearkasse ikke hænger i akseltætningen, for så bliver den utæt.

Er der reversgear, så er det vist endnu nemmere. Her skrues gearkassen
af helt inde ved motorblokken (husk at tømme den for olie først!).

MVH
Ulf

Fra : Rasmus Lind Hardt

Dato : 29-09-09 19:32

Tusinde tak, og tak for svaret Ulf, hvilken vej løftes den ud? (kahyt
nedgang!?)

Jeg går ud fra, at det blot er nok at ligge noget under akslen, som støtter
den i den rigtige position. Jeg risikere ikke utæthed, når jeg skubber
akslen lidt ud for at fjerne motoren?

Ved du om dele stadig kan skaffes til reversemekanismen, ellers kan det
dårligt betale sig at renovere volvo'en..

Jeg har lige købt båden som et håndværkertilbud, den har ligget i vandet i 2
år og trænger meget kærlighed, men den virker som en god bådtype, så jeg
glæder mig til at sejle i den, når den bliver frisket lidt op.

Med venlig hilsen

Rasmus Lind Hardt

Fra : Ulf

Dato : 29-09-09 19:57

Hej Rasmus,

Ja, den skal op gennem kahytten. Der sidder et beslag med et stort hul i
på topstykket til tov/kæde.
Du kan være heldig at finde noget brugt, men der laves ikke længere dele
til hverken motor eller gear. Pakninger, pakdåser, kuglelejer,
oliefilter og andre dele kan fortsat købes. Den udvendige skrueaksel
(rør), stævnrørsleje og akseltætning (black jack) kan også købes.

Hvis den synlige del af skrueakslen ser pæn ud, burde der ikke være
nogen (særlig) risiko ved at skubbe akslen lidt tilbage.

Reservedele til motoren (de få der findes) er ikke billige, så det er
måske værd at se på en komplet der kan køre. Du må ikke give mere end
5000 for den, med mindre den er i meget fin stand.
Bemærk at der er forskel på motoren, om den er til Combi eller
reversgear. De kan ombygges, men det er ikke let.

Du skal nok blive glad for båden, den er robust og nem at sejle. Moderne
er den nok ikke, men der er hvad man skal bruge, hvis man kan nøjes med
det brusebad der er på havnen

MVH
Ulf

Fra : A.Kaup

Dato : 29-09-09 13:02

> [...]
> Penta MD6a, som kan starte (med hjælp fra dieselstartspray), den vil jeg
> gerne have på land, så jeg i vinter kan undersøge om det kan betale sig

Må man spørge hvor i landet? Hvis det var på Fyn kunne jeg da godt
tilbyde at hjælpe med at tage motoren ud, så jeg fik lidt erfaring med
et motorskift
Har ikke prøvet det i en sejlbåd, men er maskinmester, og har da også
skiftet fra benzin- til dieselmotor engang i en 17-fods jolle.
Mvh. Akaup - der godt ved, at det ikke er det spørgsmålet gik på

Fra : Lindstroem

Dato : 29-09-09 20:28

Et lille tip i fald I udfører arbejdet mens båden er i vandet

Sæt evt et spændebånd på skrueakslen så du ikke kan skubbe den for langt
bagud plop!
Gjorde jeg engang, men på land. Troede faktisk ikke, at den gled så let, så
jeg tog godt fat...