Fjerne loftsbjælker (prøver igen)
Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-09-09 17:07

Mit indlæg forsvandt, så jeg sender det lige igen:

Jeg har et hus, hvor den ældste del er fra 1896. Der er udnyttet tagetage
og tegltag. En til- og ombygning i 1996 (før min tid) har fjernet det der
måtte være tilbage af "bondehusmiljø", så jeg har ingen særlig veneration
for den lave loftshøjde og de synlige bjælker i bl.a. køkken-alrummet.

En vild ide: kan man fjerne etageadskillelsen i den ene ende af huset
(køkken-alrum) og lave loft i kip? Derved blotlægges også nogle tagvinduer
og et større glasparti på loftsetagen, hvilket vil give en hel del mere lys
i det nye rum.

Hvis man fjerner bjælkerne, forsvinder det bærende vel i tagspærene og i
yderste konsekvens vil vægten af taget vel presse murene udad og det hele
styrte sammen, eller hvad?

Det er kun et tankeeksperiment og jeg ører ikke ved noget uden at have fået
lavet professionelle beregninger, ja måske endnu få entreprisen udført af
et tømrerfirma, men jeg vil gerne vide om en sådan operation overhovedet er
mulig.

Kan man understøtte taget, eller erstatte den stabiliserende bjælke med
noget helt andet, uden at den store rumfornemmelse går tabt?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : ceroy

Dato : 28-09-09 17:25

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Kan man understøtte taget, eller erstatte den stabiliserende bjælke med
> noget helt andet, uden at den store rumfornemmelse går tabt?

Det meste er mulig bare en betaler for det. Men luft dine tanker på stedet
med en professionell fagmann. Kun han (hun) kan si hva du kan gjøre.

Fra : CC

Dato : 28-09-09 17:47

"Kurt Hansen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Kan man understøtte taget, eller erstatte den stabiliserende bjælke med
> noget helt andet, uden at den store rumfornemmelse går tabt?

Det bør kunne alde sig gøre.
Det meste af huset er taget understøttet af "trekant spær".
En del af husets tag vil i fremtiden kun være understøttet af "trekantens
ben".
I den sidste del (udenfor køkken/alrum) er taget understøttet af "trekant
spær".
Så det må være et spørgsmål om "udveksling" mellem mur/eks. spær/nye spær i
form af bjælker af stål/træ ovenpå mur/i skunk.

Den ene metode er at gå til en spærfabrikant, og lade som om du skal have
nye spær.
Så dukker han op med en beregning, så kan du begynde, at sammenligne
konstruktionen...

Den anden metode er du samler husets tegninger sammen og går til en
bygningskonstruktør.
Han kan lave en beregning hvad der kræves for, at få loft til kip.
Når dette er i hus, kan du overveje om det skal i udbud hos en tømrer, mure
eller byggefirma

Fra : Tom Andersen

Dato : 28-09-09 18:08

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og et større glasparti på loftsetagen, hvilket vil give en hel del mere

Det kunne blive rigtig spændende og ja, det kan man godt.
Kontakt f.eks. Hygind Smedie på Fyn - de lever af at realisere den slags
drømme

hygind.dk

Tom

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-09-09 05:20

On Mon, 28 Sep 2009 19:08:01 +0200, Tom Andersen wrote:

> [...]

> Det kunne blive rigtig spændende og ja, det kan man godt.
> Kontakt f.eks. Hygind Smedie på Fyn - de lever af at realisere den slags

Der er nu noget schwung over de der fynboer - et ofte overset folkefærd

Det der kronisk bekymrer en jyde er, når der står "lever af". Så er det som
regel ret dyrt
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-09-09 05:22

On Mon, 28 Sep 2009 18:06:42 +0200, Kurt Hansen wrote:

> En vild ide: kan man fjerne etageadskillelsen i den ene ende af huset
> (køkken-alrum) og lave loft i kip?

Tak for kommentarer. Nu har jeg fået en overordnet ide om at ka' la' sig
gi' sig og så går jeg videre der fra - når boligpriserne har normaliseret
sig og det igen bliver muligt at oparbejde en friværdi, som kan belånes
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Armand

Dato : 29-09-09 10:04

Kurt Hansen skrev:

> Tak for kommentarer. Nu har jeg fået en overordnet ide om at ka' la' sig
> gi' sig og så går jeg videre der fra - når boligpriserne har normaliseret
> sig og det igen bliver muligt at oparbejde en friværdi, som kan belånes

På den anden side, det er nu at det er til at betale en håndværker.
En kammerat opgav en nyrenomaling af sit garagetag fordi det skulle
koste ca. 60.000,-kr og alligevel ikke kunne skemalægges hvornår at
jobbet villle kunne gøres - Her 3/4 år efter blev det så gjort på regnig
til 36.000,-

--
Armand.

Fra : Krag

Dato : 30-09-09 18:00

> [...]
>
> Kan man understøtte taget, eller erstatte den stabiliserende bjælke med
> noget helt andet, uden at den store rumfornemmelse går tabt?
Jeg har før set at man lægger en limtræ bjælke på langs i kip og skruer
toppen af spæret fast i den ! Så fjerner man jo trækket i hanebånd ! Men
det er nok en god ide at få lavet en beregning ! Det kan de nogle gange
hjælpe med i byggemarked !
Smeden

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-10-09 16:31

> [...]
>
> Kan man understøtte taget, eller erstatte den stabiliserende bjælke med
> noget helt andet, uden at den store rumfornemmelse går tabt?

Du kunne jo også lade bjælkerne stå. Ordne og male dem. Det kunne da se fedt
ud med noget kreativ belysning på. Men det er muligvis et rengøringshelvede.

Hanebånd slipper du nok ikke for, men du kan måske godt fjerne spærfoden
efter at have lavet en form for kraftig udveksling i skunkområdet... Få
lavet en beregning på det. Der er rigtig mange kræfter der skal overføres.

- Martin

- Martin