Forskel på Rockwool?
Fra : Optimus Prime

Dato : 28-09-09 11:20

Har set i de forskellige tilbudskataloger at der findes Handy batts,
flexibatts, isolerselv mm - alle fra Rockwool; men hvad er forskellen?

Prisen er nogenlunde den samme, lamdaværdi og dimensioner som regel også...

Fra : Martin Bak

Dato : 28-09-09 12:05

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flexibatts, isolerselv mm - alle fra Rockwool; men hvad er forskellen?
>
> Prisen er nogenlunde den samme, lamdaværdi og dimensioner som regel

Nej størrelsen på de enkelte batts er netop en af forskellene. Handy-batts
fås kun i 1000X600 mm. hvilket er en lortestørrelse hvis man fx. skal
isolere en træskeletvæg med afstand 60cm.
Isolérselv findes mig bekendt også kun på dette mål, men jeg er ikke sikker.

Flexi-batts udmærker sig dels ved, at kunne fåes i et utal af størrelser, så
tilskæring og dermed spild minimeres. Men derudover har den den egenskab, at
den er fleksibel i den ene ende, så den dels slutter tættere ved selv at
spænde ud, og dels ikke stiller så store krav til nøjagtigheden af
tilskæringen.

Flexi-batts er lidt dyrere end de andre produkter, men det vil mange gange
kunne hentes hjem på sparet tid og mindre spild.

Se hele produktoversigten her:
http://guiden.rockwool.dk/produkter?section=1095

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Optimus Prime

Dato : 29-09-09 07:42

Martin Bak skrev:
> Se hele produktoversigten her:
> http://guiden.rockwool.dk/produkter?section=1095

Ah ja selvfølgelig - nogen gange er jeg lige hurtigt nok til at spørge
før jeg tænker

Hvordan er erfaringen med Rockwool vs Paroc i øvrigt?

... Paroc er nemlig det mærke min pusher har på lager (Lavpristrae.dk) -
godt nok er prisforskellen til Rockwool på tilbud er ikke så stor; men
hvis produktet er stort set det samme gider jeg ikke kører byen tynd for
at spare et par hundrede kroner

Fra : Martin Bak

Dato : 29-09-09 13:06

> [...]
> godt nok er prisforskellen til Rockwool på tilbud er ikke så stor; men
> hvis produktet er stort set det samme gider jeg ikke kører byen tynd for

Du skal stadig bestræbe dig på at få isoleringen i en dimension der passer
så godt som muligt til din konstruktion. Det er ikke sjovt at skulle skære
2½ cm. af samtlige batts
Isoleringsevnen er den samme så vidt jeg ved. Men Paroc har ikke flex, så
tilskæringen skal være ret præcis.
Efter min mening klør Paroc lidt mere end Rockwool, og så har det en markant
lugt der minder lidt om kattepis. Men det er udemærket isolering, der også
er ok formstabil.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Optimus Prime

Dato : 30-09-09 08:53

Martin Bak skrev:
> Du skal stadig bestræbe dig på at få isoleringen i en dimension der passer
> så godt som muligt til din konstruktion. Det er ikke sjovt at skulle skære
> 2½ cm. af samtlige batts

Mit projekt er en 110 år gammel etageadskillelse, hvor der er halveret
afstand mellem bjælkerne med spærtræ, så der er ikke 2 ens mål nogen
steder på gulvet

> Isoleringsevnen er den samme så vidt jeg ved. Men Paroc har ikke flex, så
> tilskæringen skal være ret præcis.

Ok

> Efter min mening klør Paroc lidt mere end Rockwool, og så har det en markant
> lugt der minder lidt om kattepis. Men det er udemærket isolering, der også
> er ok formstabil.

Ha ha jeg gik og troede det var mig der var sippet; men jeg har også
lagt mærke til den lugt af kattepis - i øvrigt også ved flere slags
glasuld, som jeg har haft fingrene i