Sveller på jord?
Fra : Henrik

Dato : 28-09-09 08:41

Hej

Er der nogen med erfaringer mht. hvor godt / lang tid sveller holder
direkte på jord.

Overvejer at halvere dem og anvende den pæne side som gulv i et skur og
som lidt ekstra terasse - med den mindre pæne side nedad direkte på jorden.

Er det en dårlig idé?

På forhånd tak for kommentarer Henrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-09-09 08:57

Henrik wrote:

> [...]
>
> Overvejer at halvere dem og anvende den pæne side som gulv i et skur
> og som lidt ekstra terasse - med den mindre pæne side nedad direkte

Ja, læg dem hellere i grus.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-09 09:53

"Henrik" <2hsos@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Overvejer at halvere dem og anvende den pæne side som gulv i et skur og
> som lidt ekstra terasse - med den mindre pæne side nedad direkte på

Hej Henrik
Du skal nok indstille dig på, at du får brug for en sav ud over det
sædvanlige, hvis du vil flække sveller!
Der er desuden spørgsmålet om giftighed - de er imprægnerede og det smuld,
du skaber skal nok ikke i komposten - og støvet ikke indåndes.
Men - jeg havde et legehus stående i mere end 25 år på en bund af sveller -
da jeg rejste var de stadig solide og hårde som sten - men med begyndende
henfald i enderne.
Så afhængigt af din tidshorisont - læg dem på noget, der f'ører vandet væk,
eller læg dem på jord.
MVH Leopold

Fra : Henrik

Dato : 28-09-09 11:18

Firstname Lastname skrev:
> [...]
> henfald i enderne.
> Så afhængigt af din tidshorisont - læg dem på noget, der f'ører vandet væk,

Hej Leopold

Tak for kommentar...

Min anden prioritet har været at grovslibe en side istedet for at save
dem over - det bliver nok det jeg skal.

Jeg må igang med projektet, så det er klar til vinteren.

Hilsen Henrik

Fra : Armand

Dato : 28-09-09 11:36

Henrik skrev:

> Min anden prioritet har været at grovslibe en side istedet for at save
> dem over - det bliver nok det jeg skal.
>
> Jeg må igang med projektet, så det er klar til vinteren.

De ér altså pisse giftige, og der er kræftfremkaldende tjærer at det
drejer sig om. Af samme grund fik børnehaver m.fl. for år tilbage travlt
med at kassere de ellers populære "byggesten" omkring sandkasser/lign.

Jég ville ikke bruge dem til lukkede rum (á dit skurgulv), eller arealer
som man vil komme i tæt kontakt med (á bare tæer hhv. kravlende børn på
din terrasse) :-|

Selvom det sikkert er billigt tømmer qua du allerede har dem til
rådighed(?), ville jeg undersøge hvor lidt det i grunden koster at lægge
et alm. bræddegulv på terrassen og tilsvarende med tætliggende brædder
i dit skur - Ud fra min egen erfaring fra to træ-terrasser vil jeg mene
at 10M² kan gøres for omkring 500kr!
Er det værd at spare??

--
Armand.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 28-09-09 11:23

Henrik <2hsos@privat.dk> wrote:

> Er det en dårlig idé?

Ja, det synes jeg. De er møggiftige.

http://www.aarhuskommune.dk/portal/erhverv/miljoe/jord/jernbanesveller
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/anlaeg_og_teknik/213.html

Medmindre at de ikke er imprægnerede.

--
-René

Fra : oz3bto

Dato : 28-09-09 12:18

> [...]
>
> Overvejer at halvere dem og anvende den pæne side som gulv i et skur og
> som lidt ekstra terasse - med den mindre pæne side nedad direkte på

Og du er klar over hvor giftige de er ?

Skal lige hilse at sige at de er så giftige at end ikke komunekemi i Nyborg
må brænde dem