Ferie uden løn og dagpenge :
Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 28-09-09 00:29

ja jeg ved godt jeg dræner gruppens kapacitet for tiden - men jeg har
snakket med en ven om at tage på ferie
i 7 uger - min ven har så kun 2 ugers ferie til gode - dvs. min ven selv
skal betale de sidste 5 uger - det kan også lade sig gøre
men min ven mener så ikke at været berettiget ved evt. lediggang efter
ferie - hvis der er afholdt ferie i 5 uger uden indtægt
hvorfor jeg slog op på min vens a kasse / fagforenings hjemmeside

der står :

http://www.ftf-a.dk/regler/dagpenge/ret-til-dagpenge/

Timerne tæller kun, hvis du samtidig har været medlem af en a-kasse.
Fuldtidsforsikrede skal have fået løn for mindst 1.924 timer indenfor de
seneste tre år.

Det kretere er opfyldt

findes der nogen som helst måde hvorpå min ven kan nægtes dagpenge ved evt.
lediggang efter endt ferie
min ven er pt. sygemeldt ... men er altså understøttelses berettiget ...
efter de kriterier som er beskrevet på
http://www.ftf-a.dk/regler/dagpenge/ret-til-dagpenge/

Er der nogen der kan se nogen huller som jeg ikke kan se ?

Bedste Hilsner
AO

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 28-09-09 04:44

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.ftf-a.dk/regler/dagpenge/ret-til-dagpenge/
>
> Er der nogen der kan se nogen huller som jeg ikke kan se ?

Skal det forståes således at han for at holde ferie siger sit arbejde op og
vil
gå på understøttelse bagefter?Hvis ja så går der 4 uger før han får penge

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 28-09-09 11:56

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Skal det forståes således at han for at holde ferie siger sit arbejde op
> og vil
> gå på understøttelse bagefter?Hvis ja så går der 4 uger før han får penge

nej han er pt arbejdesløs ...

Fra : KT

Dato : 28-09-09 16:26

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> wrote in message

> "Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> nej han er pt arbejdesløs ...

Er han arbejdsløs skal han jo stå til rådighed for arbejdsmarkedet - og det
kan man kun gøre fra Danmark (med et par enkelte undtagelser).

Jeg kender een som blot smuttede med båden over fra Helsingør til
Helsingborg for at handle - hun blev nuppet for en ikke anmeldt udlandsrejse
og fik sine 3-5 ugers karantæne for ikke at stå til rådighed.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 28-09-09 16:45

"KT" <knut.t@privat.dk> skrev

> [...]

> Helsingborg for at handle - hun blev nuppet for en ikke anmeldt
> udlandsrejse og fik sine 3-5 ugers karantæne for ikke at stå til rådighed.

Nu er emnet rent faktisk ferie uden løn og dagpenge.
Det er lige efter reglerne, man skal hverken stå til rådighed eller kan
blive nuppet når man ikke oppebærer dagpenge, uanset hvor længe man er væk.

Hvordan det præcist hænger sammen med en ledig på sygedagpenge der er på
ferie, og måske raskmelder sig midt i ferien skal jeg ikke kunne sige.
Men jeg kan ikke se andet end en selvbetalt ferieperiode er en timeout, man
starter hvor man slap inden ferien hvad angår dagpenge.

mvh
Alex Christensen

Fra : P

Dato : 29-09-09 19:50

>Nu er emnet rent faktisk ferie uden løn og dagpenge.
>Det er lige efter reglerne, man skal hverken stå til rådighed eller kan
>blive nuppet når man ikke oppebærer dagpenge, uanset hvor længe man er væk.

Enig

>Men jeg kan ikke se andet end en selvbetalt ferieperiode er en timeout, man
>starter hvor man slap inden ferien hvad angår dagpenge.

Også enig. Så længe man ikke modtager en ydelse fra det offentlige
eller en a-kasse, skal man ikke stå til rådighed for noget eller
nogen. Det er kun så længe man vil modtage penge, at man skal levere
en modydelse i form af at være klar til at tage et arbejde eller møde
op til en samtale eller andet arrangement.

Efter 'ferien' melder din kammerat sig bare ledig igen, og da han ikke
har sagt op fra et arbejde, men bare har meldt sig ledig igen, får han
ingen problemer. Når han igen er meldt ledig, skal han igen efterleve
reglerne for at modtage godtgørelse fra a-kassen eller det offentlige.

/P

Fra : KT

Dato : 28-09-09 05:26

Er din ven på sygedagpenge eller alm (funktionær) løn?
Det kan godt gøre en væsentlig forskel - blandt andet er ferie og sygdom
ikke kombinerbare.

Knud

Fra : bosol

Dato : 28-09-09 00:56

On 28 Sep., 07:26, "KT" <knu...@privat.dk> wrote:
> Er din ven på sygedagpenge eller alm (funktionær) løn?
> Det kan godt gøre en væsentlig forskel - blandt andet er ferie og sygdom
> ikke kombinerbare.
>
> Knud

For at kunne holde ferie SKAL man være raskmeldt - Ingen kan
tilpligtes til at holde ferie under sygdom

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 28-09-09 11:57

"bosol" <bosolengo@gmail.com> skrev i en meddelelse

>For at kunne holde ferie SKAL man være raskmeldt - Ingen kan
>tilpligtes til at holde ferie under sygdom

jo det er jo nerver - det har jeg selv gjort man må dog kun rejse inden for
EU

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-09-09 16:00

> For at kunne holde ferie SKAL man være raskmeldt - Ingen kan
> tilpligtes til at holde ferie under sygdom

Det er ikke korrekt at man skal være raskmeldt. Man kan ikke tvinges på
ferie under sygdom, men man kan selv vælge det.

Jan

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 28-09-09 11:56

"KT" <knut.t@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Er din ven på sygedagpenge eller alm (funktionær) løn?
> Det kan godt gøre en væsentlig forskel - blandt andet er ferie og sygdom
> ikke kombinerbare.

bare sygedagpenge ..

Fra : Joeb

Dato : 30-09-09 18:43

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> skrev i meddelelsen

> "KT" <knut.t@privat.dk> skrev i en meddelelse
>>
> bare sygedagpenge ..

Jeg mener din ven står sig bedst ved at søge råd og vejledning i sin a-kasse
og evt. på sygedagpengekontoret