/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Skjult optagelse
Fra : Steen


Dato : 27-09-09 15:27

Grundet en debat i en anden gruppe, vil jeg gerne vide om jeg er helt
forkert på den.
Jeg har den opfattelse, at det både er umoralsk og ulovligt at optage
et møde på fx mobiltelefon - uanset om det er lyd- eller videooptagelse
- uden at alle parter er informeret om det.

Det kunne være et møde på kommunen, i banken - eller hos arbejdsgiveren.

Andre mener det er helt i orden, men hvad siger eksperterne?


 
 
Jesper Lund (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 27-09-09 15:49

Steen wrote:

> Grundet en debat i en anden gruppe, vil jeg gerne vide om jeg er helt
> forkert på den.
> Jeg har den opfattelse, at det både er umoralsk og ulovligt at optage et
> møde på fx mobiltelefon - uanset om det er lyd- eller videooptagelse -
> uden at alle parter er informeret om det.
>
> Det kunne være et møde på kommunen, i banken - eller hos arbejdsgiveren.
>
> Andre mener det er helt i orden, men hvad siger eksperterne?

Når du selv deltager i mødet, må du gerne optage det, også uden at de
andre deltagere er vidende om det.

Afhængig af hvad der bliver sagt på mødet kan der dog være andre
lovbestemmelser som forhindrer dig i at udbrede optagelsen til andre.

De moralske aspekter må du tage i dk.videnskab.moral; jura og moral har
intet med hinanden at gøre

--
Jesper Lund

Steen (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 27-09-09 18:02

On 2009-09-27 16:48:40 +0200, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> said:

> Steen wrote:
>
>> Grundet en debat i en anden gruppe, vil jeg gerne vide om jeg er helt
>> forkert på den.
>> Jeg har den opfattelse, at det både er umoralsk og ulovligt at optage et
>> møde på fx mobiltelefon - uanset om det er lyd- eller videooptagelse -
>> uden at alle parter er informeret om det.
>>
>> Det kunne være et møde på kommunen, i banken - eller hos arbejdsgiveren.
>>
>> Andre mener det er helt i orden, men hvad siger eksperterne?
>
> Når du selv deltager i mødet, må du gerne optage det, også uden at de
> andre deltagere er vidende om det.

Det var pokkers. Alle har lov til at optage hinanden med skjulte medier
(audio/video)?


Bertel Lund Hansen (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-09-09 18:07

Steen skrev:

> Det var pokkers. Alle har lov til at optage hinanden med skjulte medier
> (audio/video)?

Audio er jeg sikker på. Hvad der ikke er forbudt, er tilladt, og
straffeloven forbyder kun at optage fra et møde man ikke selv
deltager i.

Jeg er ikke sikker på hvilken lovgivning der er relevant for
filmoptagelser.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Hans Kjaergaard (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 27-09-09 18:09

On Sun, 27 Sep 2009 19:01:45 +0200, Steen <isteen@gmail.com> wrote:

>On 2009-09-27 16:48:40 +0200, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> said:
>
>> Steen wrote:
>>
>>> Grundet en debat i en anden gruppe, vil jeg gerne vide om jeg er helt
>>> forkert på den.
>>> Jeg har den opfattelse, at det både er umoralsk og ulovligt at optage et
>>> møde på fx mobiltelefon - uanset om det er lyd- eller videooptagelse -
>>> uden at alle parter er informeret om det.
>>>
>>> Det kunne være et møde på kommunen, i banken - eller hos arbejdsgiveren.
>>>
>>> Andre mener det er helt i orden, men hvad siger eksperterne?
>>
>> Når du selv deltager i mødet, må du gerne optage det, også uden at de
>> andre deltagere er vidende om det.
>
>Det var pokkers. Alle har lov til at optage hinanden med skjulte medier
>(audio/video)?
Du har lov til at optage det du selv medvirker i.
Om du gør det skjult er dit valg.

/Hans

SnipSnapSnude (30-09-2009)
Kommentar
Fra : SnipSnapSnude


Dato : 30-09-09 14:31

On Sun, 27 Sep 2009 19:01:45 +0200, Steen wrote:

> Det var pokkers.

ja så fik du endnu engang lært det

Peter Knutsen (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 28-09-09 03:16

Jesper Lund wrote:
> Når du selv deltager i mødet, må du gerne optage det, også uden at de
> andre deltagere er vidende om det.

Og det gælder også telefonsamtaler?

> Afhængig af hvad der bliver sagt på mødet kan der dog være andre
> lovbestemmelser som forhindrer dig i at udbrede optagelsen til andre.
[...]

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Petersen Michael (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Petersen Michael


Dato : 28-09-09 06:32

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Og det gælder også telefonsamtaler?

Ja! det fremgår af straffeloven § 263

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen

Omme i Nyborg




Henk (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Henk


Dato : 30-09-09 10:47

Petersen Michael wrote:
> Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:
>
>> Og det gælder også telefonsamtaler?
>
> Ja! det fremgår af straffeloven § 263

Ja, og deraf fremgår det at "ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter
eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden
samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv
deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang."
Men i de senere år har der bredt sig en mani med højlydt at diskutere de
mest intime og fortrolige ting højlydt i mobiltelefon, gerne på offenlige
steder.
Er en optagelse, i det offentlige rum, stadig en overtrædelse af §263?

Mvh.
Henk
--
http://www.privatbanen.dk
- min hobby -



Søren Hansen (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Søren Hansen


Dato : 30-09-09 13:56

Henk skrev:
> Petersen Michael wrote:
>> Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:
>>
>>> Og det gælder også telefonsamtaler?
>> Ja! det fremgår af straffeloven § 263
>
> Ja, og deraf fremgår det at "ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter
> eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden
> samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv
> deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang."
> Men i de senere år har der bredt sig en mani med højlydt at diskutere de
> mest intime og fortrolige ting højlydt i mobiltelefon, gerne på offenlige
> steder.
> Er en optagelse, i det offentlige rum, stadig en overtrædelse af §263?
>
> Mvh.
> Henk
Nu kan der fremtænkes mange scenarier for en optagelse i det offentlige
rum, men udgangspunktet er at det ikke er en overtrædelse af $263.

Men en eventuelt offentliggørelse af optagelsen kan være ulovligt.
Selvom noget er lovligt optaget behøver det ikke at være lovligt at
offentliggøre.

--
Søren

Bertel Lund Hansen (30-09-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-09-09 21:43

Henk skrev:

>    eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden
>    samtale mellem andre [...]

> Er en optagelse, i det offentlige rum, stadig en overtrædelse af §263?

Er/var det da det? Det er da en "anden samtale mellem andre" som
man har *berettiget* adgang til - hvis man har købt billet.

Hypotetisk spørgsmål:
Har man overtrådt §263 hvis man stiger på toget uden billet og
optager en samtale?

PS. Jeg er ligeglad med svaret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søren Hansen (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Søren Hansen


Dato : 28-09-09 09:07

Peter Knutsen skrev:
> Jesper Lund wrote:
>> Når du selv deltager i mødet, må du gerne optage det, også uden at de
>> andre deltagere er vidende om det.
>
> Og det gælder også telefonsamtaler?
>
>> Afhængig af hvad der bliver sagt på mødet kan der dog være andre
>> lovbestemmelser som forhindrer dig i at udbrede optagelsen til andre.
> [...]
>
Ja...Præcis som du også må tage notater på et stykke papir under en
telefonsamtale. *S

Du må gemme samtaler du selv deltager i præsic som du selv ønkser det,
om det er som noter på et stykke papir, et mindmap på en computer eller
optage hele samtalen, så du altid kan komme tilbage og huske hvad der
blev sagt.

--
Søren

Peter Knutsen (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 29-09-09 00:42

Søren Hansen wrote:
> Ja...Præcis som du også må tage notater på et stykke papir under en
> telefonsamtale. *S
>
> Du må gemme samtaler du selv deltager i præsic som du selv ønkser det,
> om det er som noter på et stykke papir, et mindmap på en computer eller
> optage hele samtalen, så du altid kan komme tilbage og huske hvad der
> blev sagt.

En lyd- eller videooptagelse har vel mange gange større vægt i en
eventuel retssag?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Hans Kjaergaard (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 29-09-09 08:28

On Tue, 29 Sep 2009 01:41:59 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Søren Hansen wrote:
>> Ja...Præcis som du også må tage notater på et stykke papir under en
>> telefonsamtale. *S
>>
>> Du må gemme samtaler du selv deltager i præsic som du selv ønkser det,
>> om det er som noter på et stykke papir, et mindmap på en computer eller
>> optage hele samtalen, så du altid kan komme tilbage og huske hvad der
>> blev sagt.
>
>En lyd- eller videooptagelse har vel mange gange større vægt i en
>eventuel retssag?

Muligvis, men det kan jo være at enes modpart gerne vil undgå en
retssag når man gør ham begribeligt at optagelsen findes, derved
spares der jo tid for alle parter også restsystemet.

/Hans

SnipSnapSnude (30-09-2009)
Kommentar
Fra : SnipSnapSnude


Dato : 30-09-09 14:29

On Tue, 29 Sep 2009 11:28:19 +0400, Hans Kjaergaard wrote:

> det kan jo være at enes modpart gerne vil undgå en
> retssag når man gør ham begribeligt at optagelsen findes, derved
> spares der jo tid for alle parter også restsystemet.

Ja netop. Du kan tro at jeg har sparet mange timer i sagsbehandling mod
myndigheder ved at kunne dokumentere deres løgnehistorier med optagelser.

Diskussionen om optagelse kører iøvrigt i
dk.forbruger.offentlig-service"videofilm af møder?"

Søren Hansen (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Søren Hansen


Dato : 29-09-09 08:33

Peter Knutsen skrev:
> Søren Hansen wrote:
>> Ja...Præcis som du også må tage notater på et stykke papir under en
>> telefonsamtale. *S
>>
>> Du må gemme samtaler du selv deltager i præsic som du selv ønkser det,
>> om det er som noter på et stykke papir, et mindmap på en computer
>> eller optage hele samtalen, så du altid kan komme tilbage og huske
>> hvad der blev sagt.
>
> En lyd- eller videooptagelse har vel mange gange større vægt i en
> eventuel retssag?
>
Sikkert, men det gør det jo ikke ulovligt at lave optagelsen.

--
Søren

Petersen Michael (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Petersen Michael


Dato : 27-09-09 21:22

Steen <isteen@gmail.com> wrote:
> Grundet en debat i en anden gruppe, vil jeg gerne vide om jeg er helt
> forkert på den.
> Jeg har den opfattelse, at det både er umoralsk og ulovligt at optage
> et møde på fx mobiltelefon - uanset om det er lyd- eller
> videooptagelse - uden at alle parter er informeret om det.
>
> Det kunne være et møde på kommunen, i banken - eller hos
> arbejdsgiveren.
> Andre mener det er helt i orden, men hvad siger eksperterne?

Det fremgår af straffeloven § 263
Freds- og ærekrænkelser



Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han
uberettiget har skaffet sig adgang.




Med andre ord, du må optage en hvilkensomhelst begivenhed, du selv deltager
i.
Mortal? Hmmm.. Siger du noget du ikke vil stå til snsvar for?

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen

Omme i Nyborg




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste