/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Papirer med gennem Europa?
Fra : SnipSnapSnude


Dato : 27-09-09 13:21

Hej
Hvad skal man have med af dokumentation på en MC tur til Spanien?
Er registreringsattest og købsaftale for MC-en obligatorisk, og hvad
tjekker hvilke lande? Tjekker de nummerpladen, stelnummeret, passet, cpr
nummeret osv?

Jeg tænker på at køre med bagpassager derned, og så købe en MC i et af de
billige lande og køre til DK med den. Den skal kun bruges til banekørsel.
Kan vedkommendet f.eks køre med den Tysk indregistrerede MC til DK og sådan
at jeg sender nummerpladerne tilbage til Tyskeren når vi er i DK ?
Vi vil selvfølgelig tilstræbe at spare told, moms og afgifter og jeg
gider ikke høre om moral

mvh

 
 
Ulvir (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 27-09-09 13:43


"SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i en meddelelse
news:h9nlb3$nit$1@news.eternal-september.org...

> Kan vedkommendet f.eks køre med den Tysk indregistrerede MC til DK og
> sådan
> at jeg sender nummerpladerne tilbage til Tyskeren når vi er i DK ?

Du må ikke køre et tysk indregisteret køretøj i Danmark.



SnipSnapSnude (27-09-2009)
Kommentar
Fra : SnipSnapSnude


Dato : 27-09-09 20:26

On Sun, 27 Sep 2009 14:43:29 +0200, Ulvir wrote:

> Du må ikke køre et tysk indregisteret køretøj i Danmark.

Taget til efterretning

Må man heller ikke hvis det er i forbindelse med en handel og
hjemtransport?

mvh

oz3bto (28-09-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 28-09-09 12:36


"SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i en meddelelse
news:h9oe85$mha$1@news.eternal-september.org...
> On Sun, 27 Sep 2009 14:43:29 +0200, Ulvir wrote:
>
> > Du må ikke køre et tysk indregisteret køretøj i Danmark.
>
> Taget til efterretning
>
> Må man heller ikke hvis det er i forbindelse med en handel og
> hjemtransport?
>
> mvh


Nix så skal der DK prøveplader på



Torben Scheel (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 28-09-09 12:46

oz3bto wrote:
> "SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i en meddelelse
> news:h9oe85$mha$1@news.eternal-september.org...
>> On Sun, 27 Sep 2009 14:43:29 +0200, Ulvir wrote:
>>
>>> Du må ikke køre et tysk indregisteret køretøj i Danmark.
>> Taget til efterretning
>>
>> Må man heller ikke hvis det er i forbindelse med en handel og
>> hjemtransport?
>>
>> mvh
>
>
> Nix så skal der DK prøveplader på
>
>
Ahem - der er noget med at der er indført ny praksis fra 1/6 eller 1/7 i
år - hvilke køretøjer det gælder ved jeg ikke - men fra grænsen til
adressen skulle nu kunne klares uden (ekstra) prøveplade.

Jeg prøver lige at finde det..

--
vh
Torben

Grunnet (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 27-09-09 13:45


"SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i meddelelsen
news:h9nlb3$nit$1@news.eternal-september.org...
> Hej
> Hvad skal man have med af dokumentation på en MC tur til Spanien?
> Er registreringsattest og købsaftale for MC-en obligatorisk, og hvad
> tjekker hvilke lande? Tjekker de nummerpladen, stelnummeret, passet, cpr
> nummeret osv?
>
> Jeg tænker på at køre med bagpassager derned, og så købe en MC i et af de
> billige lande og køre til DK med den. Den skal kun bruges til banekørsel.
> Kan vedkommendet f.eks køre med den Tysk indregistrerede MC til DK og
> sådan
> at jeg sender nummerpladerne tilbage til Tyskeren når vi er i DK ?
> Vi vil selvfølgelig tilstræbe at spare told, moms og afgifter og jeg
> gider ikke høre om moral
>
> mvh

Du skal medbringe registreringsattesten og det røde SOS-kort (fås hos dit
forsikringsselskab). De tjekker normalt intet ved grænsen. Idag med
schengen-aftalen er der normalt ingen grænsekontrol mellem EU-landene, så du
kører bare og opdager at du pludselig er kommet til Spanien

Hvis sælger er indforstået med det kan du køre til den danske grænse med den
tyske nummerplade/forsikring. Her skal du så have en dansk prøveplade til
turen resten af turen hjem (fås vist stadig hos grænsepolitiet). Som
bosiddende i Danmark må man ikke føre et udenlandsk indregistreret køretøj i
Danmark uden speciel dispensation.

Der er ingen told/moms at spare ved indførsel fra andet EU-land (forudsat at
cyklen er over 6 mdr. gammel og har kørt mere end 6000 km), og
registreringsafgift skal jo kun betales hvis du vil bruge den til gadebrug i
Danmark, så jeg forstår ikke du forventer nogle vil skrive om moral - er der
noget du har dårlig samvittighed over

Du behøver ikke sende nummerpladen retur til tyskland, du kan aflevere den
og afmelde den i danmark (tidligere var det på motorkontoret idag er det nok
hos Skat).

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)



SnipSnapSnude (27-09-2009)
Kommentar
Fra : SnipSnapSnude


Dato : 27-09-09 20:51

On Sun, 27 Sep 2009 14:44:46 +0200, Grunnet wrote:

> Du skal medbringe registreringsattesten og det røde SOS-kort (fås hos dit
> forsikringsselskab). De tjekker normalt intet ved grænsen. Idag med
> schengen-aftalen er der normalt ingen grænsekontrol mellem EU-landene, så du
> kører bare og opdager at du pludselig er kommet til Spanien


Kan vi også lade passet blive hjemme?


> Hvis sælger er indforstået med det kan du køre til den danske grænse med den
> tyske nummerplade/forsikring. Her skal du så have en dansk prøveplade til
> turen resten af turen hjem (fås vist stadig hos grænsepolitiet). Som
> bosiddende i Danmark må man ikke føre et udenlandsk indregistreret køretøj i
> Danmark uden speciel dispensation.

ok tak for oplysningen.


> Der er ingen told/moms at spare ved indførsel fra andet EU-land (forudsat at
> cyklen er over 6 mdr. gammel og har kørt mere end 6000 km),

Hvad nu hvis vi køber en splinterny og kan den bare køres til dk uden at
SKAT skal have noget?
Altså, er den ved købet, betalte tyske moms nok?


> registreringsafgift skal jo kun betales hvis du vil bruge den til gadebrug i
> Danmark, så jeg forstår ikke du forventer nogle vil skrive om moral - er der
> noget du har dårlig samvittighed over


Det gør ikke noget, at det om nogle år og 20k km er muligt at betale
afgiften og få dk plader på den.


> Du behøver ikke sende nummerpladen retur til tyskland, du kan aflevere den
> og afmelde den i danmark (tidligere var det på motorkontoret idag er det nok
> hos Skat).

Interessant, det ville jeg ellers ikke kunne forestille mig. Kan den så
afmeldes anonymt eller skal de have et navn/adresse/cpr ?

ellers tak for godt svar

mvh

Armand (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-09-09 21:11

SnipSnapSnude skrev:
> On Sun, 27 Sep 2009 14:44:46 +0200, Grunnet wrote:
>
>> Du behøver ikke sende nummerpladen retur til tyskland, du kan aflevere den
>> og afmelde den i danmark (tidligere var det på motorkontoret idag er det nok
>> hos Skat).
>
> Interessant, det ville jeg ellers ikke kunne forestille mig. Kan den så
> afmeldes anonymt eller skal de have et navn/adresse/cpr ?
>
Rolig nu!
Selvom det kommer bag på din hidtidige opfattelse af grænser, så er det
altså ikke kontrabande det drejer sig om, men blot et ganske almindelig
forbrugergode!
Det er dog en forudsætning at varen er brugt for at der er 100% fri
passage imellem EU-lande som .de og .dk!

--
Armand.

Grunnet (27-09-2009)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 27-09-09 22:08


"SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i meddelelsen
news:h9ofmo$3hc$1@news.eternal-september.org...
> On Sun, 27 Sep 2009 14:44:46 +0200, Grunnet wrote:
>
>
> Kan vi også lade passet blive hjemme?

Vil nok ikke v´ære klogt.

>> Der er ingen told/moms at spare ved indførsel fra andet EU-land (forudsat
>> at
>> cyklen er over 6 mdr. gammel og har kørt mere end 6000 km),
>
> Hvad nu hvis vi køber en splinterny og kan den bare køres til dk uden at
> SKAT skal have noget?
> Altså, er den ved købet, betalte tyske moms nok?
>

Nej! Momsfritagelsen i Danmark er betinget af at cyklen er over 6 mdr.
gammel og har kørt mere end 6000 km og at den har været indregistreret i et
andet EU-land.
Hvis du vil have det uddybet må du kigge på www.skat.dk under Borger, Motor
& nummerplader, Ind- og udførsel af køretøjer, eller rings til skat.


--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)



Armand (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-09-09 08:59

Grunnet skrev:
>
>
>>> Der er ingen told/moms at spare ved indførsel fra andet EU-land (forudsat
>>> at cyklen er over 6 mdr. gammel og har kørt mere end 6000 km)
>> >
Øhh?
Forudsat at det drejer sig om et brugt køretøj (á ovennævnte definition
for brugt), så er der da netop moms at spare - Det er dét at købere af
campingvogne og lystbåde benytter sig af når dé handler yd for grænsen
(á "brugt" er sværere definerbar på fartøjer uden km-tæller) :-|

>> Hvad nu hvis vi køber en splinterny og kan den bare køres til dk uden at
>> SKAT skal have noget?
>> Altså, er den ved købet, betalte tyske moms nok?
>>
> Nej! Momsfritagelsen i Danmark er betinget af at cyklen er over 6 mdr.
> gammel og har kørt mere end 6000 km og at den har været indregistreret i et
> andet EU-land.
>
Detaljen med tidligere indregistreret i EU er kun gældende for det
tilfælde at man vil indregistrere pågældende køretøj og det er
umiddelbart ikke mvh's behov.
For momsfri import drejer det sig alene om at sagerne er brugte!

Forøvrigt er nye køretøjer i tyskland heller ikke billigere end nye
køretøjer (uden afgift) er herhjemme, så der er ingen fidus i at hente
en ny motorcykel syd for grænsen!

--
Armand.

SnipSnapSnude (28-09-2009)
Kommentar
Fra : SnipSnapSnude


Dato : 28-09-09 10:27

On Mon, 28 Sep 2009 09:58:47 +0200, Armand wrote:

> Forøvrigt er nye køretøjer i tyskland heller ikke billigere end nye
> køretøjer (uden afgift) er herhjemme, så der er ingen fidus i at hente
> en ny motorcykel syd for grænsen!

Den danske importør er en nar og en platugle som jeg ikke vil handle hos.
Jeg tager gerne til et hvilket somhelst EU land og køber den der.

Armand (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-09-09 10:53

SnipSnapSnude skrev:
> On Mon, 28 Sep 2009 09:58:47 +0200, Armand wrote:
>
>> Forøvrigt er nye køretøjer i tyskland heller ikke billigere end nye
>> køretøjer (uden afgift) er herhjemme, så der er ingen fidus i at hente
>> en ny motorcykel syd for grænsen!
>
> Den danske importør er en nar og en platugle som jeg ikke vil handle hos.
> Jeg tager gerne til et hvilket somhelst EU land og køber den der.

Til din umiddelbare banebrug(?) måske nok, men jeg tvivler på at du,
blot i trods, vil hente en gadecykel der ender med at koste 20.000,-kr
eller mere på gaden!

--
Armand.

Grunnet (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 28-09-09 17:10


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4ac06caf$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Grunnet skrev:
>>
>>
>>>> Der er ingen told/moms at spare ved indførsel fra andet EU-land
>>>> (forudsat at cyklen er over 6 mdr. gammel og har kørt mere end 6000 km)
> Øhh?
> Forudsat at det drejer sig om et brugt køretøj (á ovennævnte definition
> for brugt), så er der da netop moms at spare - Det er dét at købere af
> campingvogne og lystbåde benytter sig af når dé handler yd for grænsen (á
> "brugt" er sværere definerbar på fartøjer uden km-tæller) :-|
>

Ja! det var dårligt formuleret af mig. Selvfølgelig er der noget at spare -
det der var ment var at der ikke skulle betales moms/told hvis cyklen
opfylder betingelserne til alder og antal kilometer. Der ville altså ikke
være noget af spare ved at snyde. Svaret blev således p.g.a. den måde
SnipSnapSnude havde formuleret sit spørgsmål citat: "Vi vil selvfølgelig
tilstræbe at spare told, moms og afgifter og jeg gider ikke høre om
moral " citat slut.

Det er korrekt at man kan/kunne spare nogle tusinde kroner ved at få en ny
Campingvogn leveret syd for grænsen, men for motorkøretøjer står der klart
og tydeligt i Skats bekendgørelser/vejledinger at der skal betales told/moms
ved indførsel af nye køretøjer.
Her er hvad de skriver om import af biler:

"Brugte biler, der har været registreret i et andet EU-land, kan indføres
told- og momsfrit. Momsfriheden er betinget af, at bilen har kørt mere end
6.000 km og er mere end 6 måneder gammel."


>>
> Detaljen med tidligere indregistreret i EU er kun gældende for det
> tilfælde at man vil indregistrere pågældende køretøj og det er umiddelbart
> ikke mvh's behov.
> For momsfri import drejer det sig alene om at sagerne er brugte!

Så må Skat se at få omformuleret deres vejledning, jvfr. citatet ovenfor.
Om de så har nogen mulighed for at opdage man har importeret en ny cykel til
banebrug er en anden sag, og den dag den skal indregistres opfylder den jo
nok så rigeligt både alder og antal kørte km.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)



SnipSnapSnude (28-09-2009)
Kommentar
Fra : SnipSnapSnude


Dato : 28-09-09 22:22

On Mon, 28 Sep 2009 18:09:48 +0200, Grunnet wrote:

> "Brugte biler, der har været registreret i et andet EU-land, kan indføres
> told- og momsfrit. Momsfriheden er betinget af, at bilen har kørt mere end
> 6.000 km og er mere end 6 måneder gammel."

Gad vide om man så ikke kan planlægge en tur til Spanien på en splinterny
mc man køber i Tyskland. Det passer med at man så når at køre 6.000km.
Måske kan man indregistrere MC-en i forhandlerens navn ved købet, eller i
et firmanavn til formålet.

Grunnet (29-09-2009)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 29-09-09 06:11


"SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i meddelelsen
news:h9r9dl$tib$1@news.eternal-september.org...
> On Mon, 28 Sep 2009 18:09:48 +0200, Grunnet wrote:
>
>> "Brugte biler, der har været registreret i et andet EU-land, kan indføres
>> told- og momsfrit. Momsfriheden er betinget af, at bilen har kørt mere
>> end
>> 6.000 km og er mere end 6 måneder gammel."
>
> Gad vide om man så ikke kan planlægge en tur til Spanien på en splinterny
> mc man køber i Tyskland. Det passer med at man så når at køre 6.000km.
> Måske kan man indregistrere MC-en i forhandlerens navn ved købet, eller i
> et firmanavn til formålet.

Husk turen skal tage 6 måneder, medmindre du køber og indregistrerer cyklen
i god tid i forvejen.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste