Hvor eget spænd på 50x150 lægter til terra~
Fra : Lars Hansen

Dato : 27-09-09 14:40

Hejsa Allesammen

Jeg skal igang med at lave to hævede terrasser til foråret, men
planlægningen er allerede igang da de skal være temmeligt store.
Den ene bliver 7 meter langs med husmuren og kommer 3 meter ud, den anden 8
meter langs husmuren og kommer 4,5 meter ud.

Begge terrasser bliver hævet ca. 50-60 cm over jorden og skal derfor stå på
stolper som jeg regner med bliver noget 100x100 trykket. Stolperne kommer
ikke i jorden men bliver spændt fast i stolpesko som er støbt ned i
betonstolper 90 cm ned.

Rammerne vil jeg lave af noget 50x150 tømmer, men hvor stort et spænd kan
jeg tillade mig at lave imellem stolperne??
Hvad hvis jeg i stedet bruger 50x100 tømmer, hvor stort et spænd kan jeg så
lave??

Jeg vil nemlig meget gerne op i et spænd på mindst 2 meter så traileren kan
få sin faste plads under terrassen. I ved; Ude af syn, ude af sind........
Jeg ved godt at traileren ikke kan komme ind under 50-60 cm, men vupti; så
lavder jeg da bare to sænkede kørebaner til hjulene...

Jeg kan se flere steder på nettet at de har lavet rammen i 50x150 og ovenpå
det igen har lagt 50x150 på den anden led............ Er det ikke at
overdimensionere så meget at terrassen kan bruges til
helikopterlandingsplads??

På forhånd tak for jeres kvalificerede svar.

Lars Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 28-09-09 10:57

> [...]
> ovenpå det igen har lagt 50x150 på den anden led............ Er det ikke
> at overdimensionere så meget at terrassen kan bruges til

Der findes en træ folder til dimension af bærende bjælkelag. Kan sikkert
findes på biblioteket.
http://www.traeinfo.dk/page.asp?objectid=322&dataowner=webshopproduct&dataaction=showproduct&dataactionitem=4&zcs=2
TRÆ 28, Træspær 1
5. udgave 2006, 64 sider

Der er to ting i det. Dimensionering for styrke - men mere væsenligt
dimensionering så det ikke kommer til at virke for gyngende at gå på ... Og
her det primært det andet lag man skal passe på ikke at underdimensionere.
Skulle det første lag have større nedbøjning end man vil akceptere til en
etageadskillese i hus så går det jo nok endda på en terrasse ...

Vi lagde 50×150 høvlet for hver 1,4 - 1,5 meter og så et lag et lag 50×100
høvlet med cc på 60cm.

Det første lag har 4 fundameter på de 6,5 meter så det er tæt på de 2meter
du ønsker dig (de yderste står ikke helt ude)

Og det er fint stabilt

http://majland.org/blog/?p=15

Ps husk dræn til dine trailer hjulspor så den ikke komme til at stå i et
vandhul ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 28-09-09 17:58

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> ovenpå det igen har lagt 50x150 på den anden led............ Er det ikke
> at overdimensionere så meget at terrassen kan bruges til

Hej

Jeg har netop været igennem et lignende projekt.

Du kan se resultatet her:

http://www.jobsafe.dk/terasse.htm

Terassen er 9x4 meter

I længderetningen er der 2 meter imellem stolperne
På tværs er der 2,5 meter imellem stolperne og en bjælke på 50x200 mm bærer
strøerne som er 50x150 mm og lagt med 55cm imellem

Jeg har prioriteret stivhed højt og det har jeg til fulde opnået

Tom