Kun én opvaskemaskine ud af 2 ens vasker p~
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-09-09 13:49

Vi købte d. 8.11.08 hos en Mieleforhandler i Flensborg 2 ens Miele
opvaskemaskiner af typen G 1022 SC / SCU.

Den ene - hvor den færdige opvask er ren og tør - står i et hus hvor vandets
hårdhedsgrad er på 15,7 og den anden - hvor den færdige opvask er grå og
våd - et sted hvor vandet ligger på 19,4.

Begge maskiner er indstillet til det respektive vand; 16,7 = 4 "blink" og
19,4 = 5 "blink" (en lysdiode indikerer).

På den "gode" opvaskemaskine står skyllemidlet på 3 blink; på den dårlige
har vi prøvet fra og med 3 til og med 6; på den dårlige har vi også "ladet
som om" vandet var hårdere uden at opnå et bedre resultat.

Begge maskiner kører med nøjagtig samme opvasketabletter, skyllemiddel og
salt; og der er fyldt op af de to sidstnævnte.

Ingen af spulearmene er fyldt op; tilslutning til afløb sidder også i ca.
samme højde (så der ikke opstår en hævert-effekt)

Forhandleren sagde ved salget at der også var garanti i dk., men inden jeg
ringer efter en servicemand vil jeg godt høre om der sidder én eller flere
eksperter hér som kan pege på en fejlmulighed?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 27-09-09 10:11

On 27 Sep., 14:48, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Forhandleren sagde ved salget at der også var garanti i dk., men inden jeg
> ringer efter en servicemand vil jeg godt høre om der sidder én eller flere
> eksperter hér som kan pege på en fejlmulighed?

Du kan jo starte med at lade være med at hælde skyllemiddel på dine
opvaskemaskiner, det kan de umuligt have godt af ;)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-09-09 17:21

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Du kan jo starte med at lade være med at hælde skyllemiddel på dine
> opvaskemaskiner, det kan de umuligt have godt af ;)

Hans mener vel afspændingsmiddel.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-09-09 19:19

Erik Olsen skrev:

> Hans mener vel afspændingsmiddel.

Korrekt.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 27-09-09 20:54

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Korrekt.
> og den anden - hvor den færdige opvask er grå og våd

Bliver opvasken varm?
(checkes let ved opvaskeophør, hvor alt skal være brændende varmt)

Hvis ikke opvasken er varm, er der fejl på varmelegeme mv.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-09-09 04:56

Mogens skrev:

> Bliver opvasken varm?
> (checkes let ved opvaskeophør, hvor alt skal være brændende varmt)
>
> Hvis ikke opvasken er varm, er der fejl på varmelegeme mv.

Den er jo af en så relativ ny konstruktion at den står og kondenserer en
halv time efter vask.

Men prøver at undersøge det!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 28-09-09 05:04

> Den er jo af en så relativ ny konstruktion at den står og kondenserer en
> halv time efter vask. Men prøver at undersøge det!

Derfor skal den jo alligevel blive brændende varm lige efter ophør. Sidste
hold skyllevand opvarmes til 80 grader (der omkring) således, at porcelæn,
knive og gafler what ever kan optage denne varme, som tørrer vandet bort...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-09-09 05:14

Mogens skrev:

> Derfor skal den jo alligevel blive brændende varm lige efter ophør.

Ja, efter ophør af vaskeprocessen.

Jeg kan prøve at åbne på dét tidspunkt inden den tørrer.

> Sidste hold skyllevand opvarmes til 80 grader (der omkring) således,
> at porcelæn, knive og gafler what ever kan optage denne varme, som
> tørrer vandet bort...

Jup.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-09-09 14:52

Den Mon, 28 Sep 2009 06:13:56 +0200 skrev Hans Paulin \(6310\):

> Ja, efter ophør af vaskeprocessen.
>
> Jeg kan prøve at åbne på dét tidspunkt inden den tørrer.

Det skal jo også være varmt efter tørring.. vores nyere aftapning kører
også en kondenstørring og det er "brændende" varmt service der er
derinde...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-09 14:56

Martin [6000] skrev:

> Det skal jo også være varmt efter tørring.. vores nyere aftapning
> kører også en kondenstørring og det er "brændende" varmt service der
> er derinde...

Dét er vores ikke...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-09-09 16:04

Den Tue, 29 Sep 2009 15:56:06 +0200 skrev Hans Paulin \(6310\):

> Dét er vores ikke...

Hmmm... vores ligger lige på grænsen til, at jeg ikke har lyst til at
røre ved det (jeg er lidt en kylling hvad angår varme ting...). - virker
til at passe meget godt med de 45grader vi vasker med.

Uden at kloge mig for meget på opvaskere, så vil jeg tro du har fået
lokaliseret problemet nærmere.. med mindre du kold-vasker altså

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-09 17:03

Martin [6000] skrev:

> [...]
>
> Uden at kloge mig for meget på opvaskere, så vil jeg tro du har fået
> lokaliseret problemet nærmere.. med mindre du kold-vasker altså

Når den vasker er den "rimelig" varm

Men bagefter står den lææænge og kondenserer

Tar ét stk. gråt grydelåg med ned i butikken i Flensborg på lørdag om 10
dage og hører hvad de foreslår
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 29-09-09 18:59

> Når den vasker er den "rimelig" varm

Jamen så er varmelegemt defekt, ELLER kører den med alt for lidt vand. Er
opvasken ren, er det varmelegemet - er opvasken uren, er det varmelegemet...
vil jeg tro :)

Fra : Mogens

Dato : 29-09-09 19:04

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Jamen så er varmelegemt defekt, ELLER kører den med alt for lidt vand. Er
> opvasken ren, er det varmelegemet - er opvasken uren, er det
> varmelegemet... vil jeg tro :)

Ups - er opvasken uren, er det for lidt vand...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-09 20:13

Mogens skrev:

> Ups - er opvasken uren, er det for lidt vand...

Det er ikke snavset; kun vådt / gråt
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 30-09-09 19:23

> Det er ikke snavset; kun vådt / gråt
> Tar ét stk. gråt grydelåg med ned i butikken i Flensborg på lørdag om 10
> dage og hører hvad de foreslår

Hva blev dommen?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-10-09 04:51

Mogens skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hva blev dommen?

" *...på lørdag om 10 dage...* "
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 07-10-09 20:39

> " *...på lørdag om 10 dage...* "

Vi holder stadig øje med dig !

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-10-09 04:38

Mogens skrev:

> Vi holder stadig øje med dig !

I overmorgen formiddag tar vi til Flensborg medbringende et grydelåg og en
glasskål; med lidt held kan vi vel så få en aftale om et besøg af en
servicetekniker i uge 42
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-10-09 14:52

Hans Paulin (6310) har bragt dette til verden:

> I overmorgen formiddag tar vi til Flensborg medbringende et grydelåg og en
> glasskål; med lidt held kan vi vel så få en aftale om et besøg af en
> servicetekniker i uge 42

Og vi har så haft besøg af en tekniker fra Flensborg; præcis um 2 Uhr
som aftalt ringede han på klokken!

Han kunne dog ikke konstatere nogen fejl, men forhøjede
vasketemperaturen lidt efter at have set vores "mamorerede" grydelåg

Skulle dét ikke hjælpe kunne vi få en ny styreenhed i!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 13-10-09 21:00

> [...]
> lidt efter at have set vores "mamorerede" grydelåg Skulle dét ikke hjælpe

OK - spændende om det har indvirkning...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-10-09 21:45

Mogens kom med denne ide:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> OK - spændende om det har indvirkning...

Hjalp ikke.

Ringede til Flensborg 1715; de ringer tilbage i morgen.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-10-09 07:44

Hans Paulin (6310) skrev:

> Ringede til Flensborg 1715; de ringer tilbage i morgen.

Kørte til fritidshuset med den "grimme" gryde og vaskede den dér; det blev
den ikke pænere af.

Snakkede med konen der sagde at hun de sidste gange har købt økologiske
vasketabletter ("Sodasan")

Kunne forestille mig at de måske ikke er kraftige nok.

Er der nogen hér der kan anbefale noget der 112% virker - evt. også
"skyllemiddel" eller hvad det nu hedder?

Opretter selvstændigt spørgsmål i news:dk.forbruger om samme emne.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 14-10-09 16:45

> Snakkede med konen der sagde at hun de sidste gange har købt økologiske
> vasketabletter ("Sodasan")

He he

> Er der nogen hér der kan anbefale noget der 112% virker - evt. også
> "skyllemiddel" eller hvad det nu hedder?

Jeg anvender de billigste no-name-tabs til min Gaggenau opvaskemaskine, og
det funker bare helt perfekt. Desuden anvender vi groft salt samt om muligt
Shine afspændingsmiddel...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 14-10-09 20:44

Mogens forklarede:
> [...]
> det funker bare helt perfekt. Desuden anvender vi groft salt samt om muligt

Fint

Flere har foreslået en halv tablet i stedet for en hel; vil vi lige
prøve at dyrke

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 15-10-09 05:43

> Flere har foreslået en halv tablet i stedet for en hel; vil vi lige prøve
> at dyrke

Jep - det gør man, hvis man skyller servicen af, inden man placerer den i
opvaskeren. Opvaskemidlet skal have noget at arbejde med, og ved afskyldning
fjerner du netop en del af fedtet, hvorfor opvaskemidlet "kaster" sig over
metaldelene i maskinen (knive og gafler), hvilket får rusten til at pible
frem.

Vi anvender også en halv tabs hver gang

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-10-09 06:47

Efter mange tanker skrev Mogens:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Jep - det gør man, hvis man skyller servicen af, inden man placerer den i
> opvaskeren.

Dét plejer min kone at gøre.

> [...]
> metaldelene i maskinen (knive og gafler), hvilket får rusten til at pible

Ok - har vi før haft problemer med...

> Vi anvender også en halv tabs hver gang

Min bedre halvdel er tændt på tanken om at lege med det

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-10-09 09:57

Følgende er skrevet af Hans Paulin (6310):

> Dét plejer min kone at gøre.

> Ok - har vi før haft problemer med...

> Min bedre halvdel er tændt på tanken om at lege med det

Prøvede lige med ½ økotabs med samme pauvre resultat, så nu ryger de ud

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : N/A

Dato : 14-10-09 20:44

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 14-10-09 23:04

> [...]
> ringer efter en servicemand vil jeg godt høre om der sidder én eller flere
> eksperter hér som kan pege på en fejlmulighed?

Jeg har også haft problemer med opvaskemaskiner, der gør glas
mælkehvide. Det viste sig, at problemet var vandforsyningen.
Kontraventilen i vandforsyningen til vaskemaskinen, der skal
forhindre, at opvaskevand løber baglæns, hvis vandforsyningen skulle
svigte, kalker til og giver ikke tilstrækkeligt med vand. Jeg ringede
en gang til firmaet, der havde leveret en ny maskine, og allerede
telefondamen kunne pege på problemet. Efter at have skiftet den gamle
kontraventil, vasker min billige opvaskemaskine perfekt rent.

Hilsen Peter

Fra : N/A

Dato : 15-10-09 06:47

Fra : N/A

Dato : 15-10-09 09:57

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-10-09 10:49

On Thu, 15 Oct 2009 10:57:28 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> Følgende er skrevet af Hans Paulin (6310):

> Prøvede lige med ½ økotabs med samme pauvre resultat, så nu ryger de ud

For whatever it's worth, så bruger vi änglamarks fra Brugsen, dem i
vandopløselig indpakning. Fungerer fint selvom vi både skyller af og har
en maskine i 2/3 bredde. Vasker dog sjældent gryder og aldrig
aluminiumsting i den (tried it once and didn't like it...)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-10-09 12:11

Peter Dalgaard skrev:

> [...]
> en maskine i 2/3 bredde. Vasker dog sjældent gryder og aldrig
> aluminiumsting i den (tried it once and didn't like it...)

Tak for input

Hans
www.zofiaoghans.dk