Afløb i glasvaske
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-09-09 00:04

Hey

Da vi byggede vores hus her i Bulgarien, skulle vi på et tidspunkt
tage stilling til badeværelser. I dén sammenhæng besluttede vi os for
at få lavet nogle specielle vaske, som vi havde set i et magasin.
Vaskene var helt firkantede som en slags flad kasse man bare piller
låget af.

Vi fik fat i en lokal glasmand og fortalte om projektet. Tilbud med
pris, accept og leverance.. og så var vi kørende. Her i går aftes
nogle måneder senere skulle jeg så montere skidtet.. og af uransaglige
årsager tænker jeg først dér: Hvordan dælen virker afløbet med hullet
i midten af vasken, når der intet fald er i bunden af vasken?

Det virker selvfølgelig heller ikke, hvorfor vi nu har i alt 4. stk.
vaske, der er 100% plane i bunden med et standard 40mm hul i center
til afløb.

Det efterlader os med potentielt 2 løsningsforslag:

a) Den nemme løsning er at købe 4 nye vaske, der er pre-lavet fra et
firma.

b) Den tungere løsning er at få en stak kreative indspark fra denne
nyhedsgruppe med idéer til løsninger til de eksisterende vaske.

Jeg vælger b'eren, såååååeh.. ?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-09-09 07:26

Bo Kamp Dudek <bokampdudek@googlemail.com> writes:

> b) Den tungere løsning er at få en stak kreative indspark fra denne
> nyhedsgruppe med idéer til løsninger til de eksisterende vaske.

Det ville nok være lidt nemmere, hvis du havde et billede du kunne
vise os.

Men er glasset så tykt, at man kan få slebet et lille fald ind i dem?
Eller måske nogle riller, så vandet løber ud?

Mvh Trine

--
Stor og hyggelig butik med mange spændende ting
- havefigurer og fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-09-09 08:06

On Sat, 26 Sep 2009 23:03:46 -0700, Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
>
> b) Den tungere løsning er at få en stak kreative indspark fra denne
> nyhedsgruppe med idéer til løsninger til de eksisterende vaske.

Flyt hullet til et hjørne, og løft modstående hjørne? (Ogøh...en prop i
midten.)

Ellers kan du jo udstyre vaskene med hver sin gummiskraber og vænne
familien til at skrabe vandet ud efter brug.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-09-09 01:17

[...]

> Det ville nok være lidt nemmere, hvis du havde et billede du kunne
> vise os.

de sidste par billeder på http://picasaweb.google.com/bokampdudek/BulgarienVoresNyeHusIBelashtitsa

[..]

> Men er glasset så tykt, at man kan få slebet et lille fald ind i dem?
> Eller måske nogle riller, så vandet løber ud?

glasset er noget der ligner 8mm.. kan man ubetinget "bare" slibe i
glas? med hvad? flækker det ikke nemt uanset tykkelsen?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-09-09 01:19

[...]

> Flyt hullet til et hjørne, og løft modstående hjørne? (Ogøh...en prop i
> midten.)

idéen er slet ikke tosset.. bortset fra proppen i midten ;)

> Ellers kan du jo udstyre vaskene med hver sin gummiskraber og vænne
> familien til at skrabe vandet ud efter brug.

yup, men det er nok desværre ikke virkelighed, at det så bliver
gjort.. men anyway er det vel ikke noget større problem, at der af og
til ligger lidt vand i vasken og tørrer..?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : TT

Dato : 27-09-09 09:17

"Bo Kamp Dudek" <bokampdudek@googlemail.com> wrote in message
[...]

> [...]

gjort.. men anyway er det vel ikke noget større problem, at der af og
til ligger lidt vand i vasken og tørrer..?

Korrekt, det samme gør sig gældende i betonvaske, og det vil medføre kalk og
skidt samling, men det er vilkårende når det skal være smart har nemlig
selv en betonvask, uden noget synderlig fald. - og er glad for den på trods.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-09-09 09:30

On Sun, 27 Sep 2009 00:19:23 -0700, Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
>
> yup, men det er nok desværre ikke virkelighed, at det så bliver gjort..
> men anyway er det vel ikke noget større problem, at der af og til ligger

Hmm, efter at have set billederne, hvad så med at lave en indsats, evt. i
plexiglas, som en flad omvendt pyramide. Ligesom når man laver (lavede ?)
pladegulv med afløb: tag en plade, lidt større end vasken, skær en snæver
trekant ud mod hvert hjørne i et diagonalkors, klods det op mod kant og
saml det hele vandtæt. Måske skal der lidt ekstra understøttelse til langs
faldet.

(Advarsel: Jeg har 10 tommelfingre på hver hånd, så jeg har et rent
abstrakt forhold til den slags...)

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-09-09 03:40

[...]

> [...]
> saml det hele vandtæt. Måske skal der lidt ekstra understøttelse til langs

grundidéen er god nok, men jeg er ret sikker på, at samlingerne bliver
svære at lave pæne, fordi det hele er transparent, så måske idéen skal
justeres lidt med f.eks. at bruge farvet plexiglas.. i dét tilfælde
vil det ikke betyde så meget, at samlingerne ikke er 100% rene i
kanterne..

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-09-09 14:22

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> justeres lidt med f.eks. at bruge farvet plexiglas.. i dét tilfælde
> vil det ikke betyde så meget, at samlingerne ikke er 100% rene i

Du skal under ingen omstændigheder bruge plexiglas, det bliver ridset første
gang du bare tænker på at gøre den ren. Hvis ideen skal føres ud i livet
skal du nok gennemføre den med glas som Ivan skriver. Men så kan glasmanden
nok lige så godt lave en helt ny vask hvor bunden denne gang har fald.

Keller

Fra : Armand

Dato : 28-09-09 15:44

Carsten Keller skrev:

> [...]
> i livet skal du nok gennemføre den med glas som Ivan skriver. Men så kan
> glasmanden nok lige så godt lave en helt ny vask hvor bunden denne gang

Jup! Udvikling koster kassen

Det ser også ud til at risten i sig selv sidder over niveau og derved
under alle omstændigheder vil skabe en "sø" á en mm dybt vand omkring
sig! En underlimning af rist/afløb bør derfor være indeholdt i MK II -vasken
Vasken ser tillige ud til at være silikone-limet sammen - Dét er heller
ikke optimalt IMO.

--
Armand.

Fra : Ivan

Dato : 27-09-09 13:50

Dav

Du går da ned til den udmærkede glasmand og for ham til at lave noget
indsats, i klart glas. Disse skal jo så have fald til udløb.
På mig virker det som nogle dyre vaske, og det bliver indsats sikkeret også.

Fra : CC

Dato : 28-09-09 18:14

"Bo Kamp Dudek" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Det virker selvfølgelig heller ikke, hvorfor vi nu har i alt 4. stk.
>vaske, der er 100% plane i bunden med et standard 40mm hul i center

Støb en 5 cm tyk betonvask hvor der er fald etc. så vandet kan løbe ud.
Kanten på betonvasken skal være skrå bagover, så din glasvask får fald.
Langs bagkanten skære du en 1 cm bred revne hvor vandet kan løbe ud og ned i
betonvasken.
(Hullet i midten har du lavet så du kan hente spidsen af tandpaster tuben
op, når du taber den i vasken)
Undervasken (betonvasken) støber/slibes i sort terrazzo

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 02-10-09 11:48

[...]

> [...]
> op, når du taber den i vasken)
> Undervasken (betonvasken) støber/slibes i sort terrazzo

ah, jeg er nok ikke visuel nok indrettet i hovedet dér.. kan du
forklare det på anden måde ?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk