Erfaringer med varmepumper?
Fra : N. Foldager

Dato : 26-09-09 18:55

Hvilke erfaringer har I med jord-vand-varmepumper?

F.eks.:

Virker det uden vrøvl?

Hvad blev besparelsen?

Hvad med støjniveauet?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Hauge

Dato : 26-09-09 18:56

Hejsa
N. Foldager wrote:
> Hvilke erfaringer har I med jord-vand-varmepumper?

Vil anbefale at spørge og kikke i dk.teknik.energi, der er det tit oppe at
vende. Der kender de også noget til det

Mvh Hauge

Fra : N. Foldager

Dato : 26-09-09 22:32

Hauge:

>Vil anbefale at spørge og kikke i dk.teknik.energi, der er det tit oppe at
>vende. Der kender de også noget til det

Jo tak. Men der er kun 20 headers i dk.teknik.energi. Der må også
være en del, der har prøvet det her i gruppen.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Hauge

Dato : 26-09-09 22:34

Hej
N. Foldager wrote:
> Jo tak. Men der er kun 20 headers i dk.teknik.energi.

Det passer ikke, at din udbyder ikke har indlæg der er ældre end 25 dage,
betyder ikke at der kun er 20 headers. Prøv groups.google.com.

Mvh Hauge

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-09 00:26

> Hejsa
>
> Vil anbefale at spørge og kikke i dk.teknik.energi, der er det tit oppe at
> vende. Der kender de også noget til det

At kigge i dk.teknik.energi lyder som en meget god ide, men som spørgsmålet
er stillet, hvor det er praktiske erfaringer der efterspørges, mere end
tekniske forklaringer, så er denne gruppe da velvalgt. Jeg har desværre ikke
selv erfaringer med disse anlæg, men vil også gerne læse med.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hauge

Dato : 27-09-09 09:45

Martin Bak wrote:
> [...]
> spørgsmålet er stillet, hvor det er praktiske erfaringer der
> efterspørges, mere end tekniske forklaringer, så er denne gruppe da

Du kan da have ret, men tager man nu de andre dk.teknik-grupper, så er der
meget ofte snak om praktisk bruger-erfaring og ikke kun tekniske ting.

Men uanset hvad, så kan jeg da bidrage med lidt erfaring:

Jeg boede tidligere i et 70kvm sommerhus i 8 år, og brugte et Zibro
klimaanlæg til opvarming. Det gav 2,8KW varme mens det brugte ca. 1KW i
strøm.. Det er dårligt set i forhold til nutidens enheder, men det var langt
bedre end alm. elvarme.
Det kørte i de 8 år helt uden service, så jeg må sige at det er nemt at
bruge. Larmen er der ikke så meget af, og det man kan høre, glemmer man
efter de frøste 2-3 dage efter sæsonstart.
Strømforbruget til varmen faldt *meget* drastisk efter det blev sat op, så
det kan klart anbefales.
Dengang gav jeg 9500 kr., + 2000 for kølemontørens arbejde, men de penge var
tjent ind efter omkring 2-3 år.
Når det skal monteres, og man køber et som *skal* have en montør på, så sørg
for at gøre alt klart, dvs. lav hullet i muren mellem inde- og udeenheden
(svgt fald udad), hav strøm med jord klar i området omkring indeenheden, kan
anbefale at have det som en gruppe for sig selv, gerne med en seperat
elmåler, det havde jeg
Udeenheden skal monteres på noget der står meget stabilt, gerne på joden
hævet af et par fundablokke, så man ikke overfører udeenhedens larm til
selve huset. Men den *skal* skrues fast, jeg brugte et par kraftige
betonstolper ala dem man køber i byggemarkederne til at grave ned, og
monterede en støbe x-finerplade i enhedsstørrelse + 5 cm. med et svagt fald
udad, så kondensvand kan løbe fra.

Forøvrigt, så har jeg stadigt det omtalte sommerhus, og klimaanlægget står
stadig på 16 grader, så huset ikke bliver furgtigt og koldt om vinteren, og
det er minimalt hvad der går til af strøm.

Nå, det blev et længere indlæg, håber det kunne bruges.

Mvh Hauge

Fra : N. Foldager

Dato : 27-09-09 17:27

Hauge:

>Men uanset hvad, så kan jeg da bidrage med lidt erfaring:

Endelig

> [...]
>strøm.. Det er dårligt set i forhold til nutidens enheder, men det var langt

klip

>Nå, det blev et længere indlæg, håber det kunne bruges.

Alt kan bruges. Men det lyder, som om du taler om en
luft-luft-varmepumpe?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Hauge

Dato : 27-09-09 17:42

Hej
N. Foldager wrote:
> Men det lyder, som om du taler om en
> luft-luft-varmepumpe?

Ups, ja du har helt ret. Havde simpelthen overset (fanget forkert?) at det
var jord til vand du spurgte på..

Mvh Hauge

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 28-09-09 09:49

Hej

Du må da gerne få vores erfaringer - jeg skal prøve at gøre det kort

Vi fik en DVI varmepumpe til erstatning for vore gamle oliefyr i april
2008. Da vi samtidigt byggede til (fra 118kvm til 174kvm) er det svært
at beregne besparelsen, men du kan da få vores gæt.

Vi har radiatorer i det gamle hus, og gulvvarme i den nye tilbygning, så
der sidder et shunt-system der snupper lidt varmt radiator-vand til
gulvvarmen, mens radiator-fremløbs temperaturen styres af varmepumpens
udeføler. Det fungerer problemfrit for os.

Vi regnede med at oliefyret skulle have brugt 2500 liter årligt efter at
tilbugningen kom på. Med en pris på 8.000 kr/liter giver det 20.000,-
årligt.

Til sammeligning har vores elmåler i perioden 2/9-2008 til 31/8-2009
tikket 10.578 kWh igennem, og det er inklusive det øvrige el-forbrug, da
vi ikke har separat måler på varmepumpen.
Samenlignet med tidligere år kan vi nok trække 4500 kwh fra til eget
forbrug, så det lander omkring 6.000 kwh til varmepumpen. Jeg kender
ikke lige elprisen, men den kan du nok hurtigt finde på nettet...

Den brummer kun ganske lidt, og i huset kan vi slet ikke høre den, da
den står i vores kælder. Måske skal man dog lade være med at stille den
så den deler væg med et soveværelse.

Vi har intet vrøvl haft overhovedet, og justerer stort set aldrig ved
anlægget. Der skal dog service på een gang årligt, det siger lovgivningen.

Sluttelig skal vi nok sige at vi også har brændeovn. Da vi havde oliefyr
blev ovnen brug flittigt for at spare på olien.
Nu bliver den mest brugt til at give et lille temperatur løft i stuen,
samt for hyggens skyld. Brændeovnen har ingen effekt i tilbygningen, der
er for langt derned...

Mvh. Finn

Fra : N. Foldager

Dato : 01-10-09 10:59

Finn Hybjerg Hansen:

>Du må da gerne få vores erfaringer - jeg skal prøve at gøre det kort

<klip>

Mange tak for en fin redegørelse. Den synes oven i købet nogenlunde
sammenlignelig med det, jeg overvejer.

Hvad gav I for det?

Overvejede I (eller foreslog DVI) tillæg af solvarme?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 02-10-09 11:45

Hejsa

Vi snakkede ikke om solvarme, og vi var nok ikke overbeviste om at det
var rentabelt at bygge det på også.

Vi gav vist ca. 136.000 for det hele: behovs-styret anlæg, nedgravning
af 300 meter slanger, installation og indkøring.
Jordvarme investering er vist dyrere end mange andre varmeløsninger -
men vi har bestemt ikke fortrudt valget.

Mvh. Finn