Må man sælge en Bluetooth med en oplader d~
Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 26-09-09 16:56

Må man sælge en Bluetooth med en oplader der ikke har Dansk stik dåse
standard uden at gøre opmærksom på det ?

her er varen :

http://www.mytrendyphone.dk/shop/samsung-wep185-bluetooth-18512p.html

jeg ved ikke lige hvad mytrendyphone har tænkt på mit bud er de har fået 500
forskellige vare hjem fra Kina
også var der lige den her ups i mellem ... men skal det ikke fremgå af vare
beskrivelsen at adapteren ikke passer til
Dansk Standard ?

for nok er den billig men på den anden side så har jeg for 138 kr. ingenting
så længe der ikke kan komme strøm på
jeg kan selvf. købe et rejse stik så den passer - hvis jeg gør det er det så
mig eller mytrendyphone der skal dække den udgift ?
Venligst
AO

Fra : Per

Dato : 26-09-09 17:14

Anders Ole Astrup wrote:
> [...]
> jeg kan selvf. købe et rejse stik så den passer - hvis jeg gør det er
> det så mig eller mytrendyphone der skal dække den udgift ?

Hvad siger forretningen til fejlen ?

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-09 17:40

Per skrev:

> Hvad siger forretningen til fejlen ?

Bliver Jessica og Chester skilt?

Er de forvirret? - se næste uges episode af Soap.

--
Bertel

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 26-09-09 18:13

> Hvad siger forretningen til fejlen ?

jeg har modtaget den med posten i dag (lørdag) og de har lukket til mandag
så det ved jeg ikke endnu men har sendt dem nogen e-mail s
hvor jeg argumentere for det ikke kan passe , at man sælger vare der ikke
svare til landets standarder og der med ikke er anvendelige.

AO

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-09 17:38

Anders Ole Astrup skrev:

> Må man sælge en Bluetooth med en oplader der ikke har Dansk stik dåse
> standard uden at gøre opmærksom på det ?

Må og må. Der foreligger en mangel ved varen medmindre sælger
udtrykkelig gør køber opmærksom på problemet før handlen idet det
er en normal og rimelig forventning at en elektrisk vare kan
bruges i et dansk hjem.

Når der foreligger en mangel, skal sælger ordne problemet uden
udgift og uden væsentlig ulempe for køber.

> ... men skal det ikke fremgå af vare beskrivelsen at adapteren ikke passer til
> Dansk Standard ?

Jo.

> jeg kan selvf. købe et rejse stik så den passer - hvis jeg gør det er det så
> mig eller mytrendyphone der skal dække den udgift ?

Du skal bede mytrendyphone om at udbedre manglen. Det kan de
f.eks. gøre ved at levere et rejsestik - gratis! De kan også gøre
det ved at levere et helt nyt headset magen til med en brugbar
oplader.

Hvis ikke de vil nogen af delene, kan du kræve handelen hævet, og
så skal du have *alle* pengene retur.

--
Bertel

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 26-09-09 18:17

> [...]
> udtrykkelig gør køber opmærksom på problemet før handlen idet det
> er en normal og rimelig forventning at en elektrisk vare kan

ja og det gør den jo netop ikke ..!

> Når der foreligger en mangel, skal sælger ordne problemet uden
> udgift og uden væsentlig ulempe for køber.

spørgsmålet er bare om det kan defineres som en fejl af den ikke kan bruges
i landet hvor den er solgt
men jeg tvivler nu på de man sagligt kan argumentere for man skal rejse til
Indien hver gang man skal have sin
vare opladet :) ?

men det jeg tænker på er om man overhovedet må bonde fangen med vare der
ikke dur i landet hvor de bliver solgt ?

> [...]
> oplader.
>
> Hvis ikke de vil nogen af delene, kan du kræve handelen hævet, og

jeg det bliver enten det ene eller det andet - men det er noget træls fordi
jeg rent faktisk skulle bruge den nu !!

ja det b

Fra : Hauge

Dato : 26-09-09 18:24

Anders Ole Astrup wrote:
> men det jeg tænker på er om man overhovedet må bonde fangen med vare
> der ikke dur i landet hvor de bliver solgt ?

Man bliver vel kun bondefanget hvis man på ingen måde kan få løst sit
problem, og indtil nu er vi nået grænsen for hysteri, da du jo ikke ved om
det er en fejl fra deres leverandør, at der ikke er dansk strømstik på.
Jeg tror faktisk ikke på at de bevidst svindler deres kunder, da det de
plejer at levere, er helt i orden.. Så prøv lige at falde lidt ned på jorden
igen, selvom det er træls. Og 10 mails til forhandleren om et så lille
problem, gør nu ikke sagen bedre..
Men umiddelbart håber jeg dine mailes til forhandleren er i mere sober tone,
end det som det virker som om du har skrevet, udfra hysteriet du fremlægger
her i gruppen.

/Hauge

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 26-09-09 20:46

> problem, gør nu ikke sagen bedre..
> Men umiddelbart håber jeg dine mailes til forhandleren er i mere sober
> tone, end det som det virker som om du har skrevet, udfra hysteriet du
> fremlægger her i gruppen.

jeg skrive skam pænt til dem selv om det er træls som du siger
træls/sjusk/uheld eller hvad det nu er ..fakta er jeg har fået en vare der
ikke virker i Danmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-09 18:48

Anders Ole Astrup skrev:

> spørgsmålet er bare om det kan defineres som en fejl af den ikke kan bruges
> i landet hvor den er solgt

Jeg mener som sagt det er en rimelig forventning når forholdet
ikke omtales.

> men det jeg tænker på er om man overhovedet må bonde fangen med vare der
> ikke dur i landet hvor de bliver solgt ?

Måske kan man mene at sælger har handlet svigagtigt hvis han
sælger en oplader der ikke kan tilsluttes det danske elnet. Men
det forudsætter at han er klar over problemet. Det *kunne* jo
tænkes at han helt havde glemt at spekulere på det.

--
Bertel

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 26-09-09 20:49

> [...]
> det forudsætter at han er klar over problemet. Det *kunne* jo
> tænkes at han helt havde glemt at spekulere på det.

Det der sikkert er sket er at mytrendyphone har fået 500 forskellige vare
hjem fra Kina i den tro de også rent faktisk virkede i Danmark også har det
sneget sig sådan en fejl med ind i mellem
det er bare træls fordi jeg skulle bruge den nu da jeg skal hænderne fri til
at skrive med under tlf. samtale

Fra : alexbo

Dato : 26-09-09 21:03

"Anders Ole Astrup" skrev

> det er bare træls fordi jeg skulle bruge den nu da jeg skal hænderne fri
> til at skrive med under tlf. samtale

Så skulle du nok ikke have købt en postordredims til 138 kr., og satset på
at den kom med posten i dag.

Så skulle du have købt noget lignende hos Thansen, det er samme kvalitet men
du får varen med i hånden.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3059724023&n=1375758714&pn=1497439203

Din vare bør virke, man kan ikke forvente at et UK gør det klart for køber
at den har engelske stik. og hvad det egentlig indebærer, det kunne lige så
godt være vejledningen de mente.

Men en række mails til et weekendlukket får den ikke til at virke i denne
weekend, selv om de svarede og tilbød dig at ophæve købet gavner det ikke
rigtig noget.
For mig lyder du til at koge helt over bare for sådan en lille dims til
ingen penge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 27-09-09 00:29

> Så skulle du nok ikke have købt en postordredims til 138 kr., og satset på
> at den kom med posten i dag.

har handlet ved dem før med en tilsvarende dims den virker skam her 2½ år
efter så ..

> Din vare bør virke, man kan ikke forvente at et UK gør det klart for køber
> at den har engelske stik. og hvad det egentlig indebærer, det kunne lige
> så godt være vejledningen de mente.

umiddelbart fremgård det ikke logisk at det ikke er muligt at oplade dimsen

> Men en række mails til et weekendlukket får den ikke til at virke i denne
> weekend, selv om de svarede og tilbød dig at ophæve købet gavner det ikke
> rigtig noget.

næppe

> For mig lyder du til at koge helt over bare for sådan en lille dims til
> ingen penge.

Nahh men sagen var jeg skulle bruge den og de lavede reklame med at den
ville blive sendt samme dag i Tirsdags - hvad der så blev til fredag i
stedet
hvorefter jeg modtager den i ubrugelig stand lørdag ...

det kan godt være jeg koger lidt over :)

men sagen er jeg skal bruge den her i weekenden hvor jeg skal kunne snakke i
tlf. og have begge hænder fri til at taste med og bruge mus
så ...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-09-09 16:47

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> skrev i en meddelelse

> umiddelbart fremgård det ikke logisk at det ikke er muligt at oplade
> dimsen

Den kan da lades op med enhver USB-lader, som efterhånden er standard for
det meste udstyr. Den kan også lades op i USB-porten på din PC.
Pas nu på du ikke gør problemet større end det reelt er. Du har sikkert
allerede en lader liggende som kan bruges, i samlingen af ladere til diverse
elektronisk isenkram. Desuden var der nok en årsag til at headsettet var
billigt.

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 01-10-09 00:04

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> "Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> skrev i en meddelelse

> Den kan da lades op med enhver USB-lader, som efterhånden er standard for
> det meste udstyr.

Det er muligt men så skulle der være en usb stik med der passer til den og
det er der ikke

Fra : J

Dato : 26-09-09 19:35

> [...]
>
> jeg det bliver enten det ene eller det andet - men det er noget træls
> fordi jeg rent faktisk skulle bruge den nu !!

Ved du, hvad UK er en forkortelse for?

Fra : Hauge

Dato : 26-09-09 19:51

J wrote:
> Ved du, hvad UK er en forkortelse for?

Tror du ikke den del er forklaret nok i denne tråd?

/Hauge

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 26-09-09 20:49

"J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> Ved du, hvad UK er en forkortelse for?

England ?

Fra : J

Dato : 26-09-09 23:29

> "J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> England ?

Nej.

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 27-09-09 00:31

> Nej.
nu er det her jo ikke gæt og grimasser - man skriver hvad man ved i stedet
for at lave en lang tråd af irrelevante indlæg med hvad folk ved og ikke ved

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-09-09 18:48

On Sat, 26 Sep 2009 17:56:22 +0200, "Anders Ole Astrup"
<a-o-A@gamila.com> wrote:

>Må man sælge en Bluetooth med en oplader der ikke har Dansk stik dåse
>standard uden at gøre opmærksom på det ?
De gør opmærksom på det, de beskriver varen som "Samsung WEP185
Bluetooth Headset - UK", UK skal jo nok læses som værende en engelsk
udgave af varen, altså med engelsk strømstik, men de pakker det pænt
ind må man sige.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-09 20:31

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Bluetooth Headset - UK", UK skal jo nok læses som værende en engelsk
> udgave af varen, altså med engelsk strømstik, men de pakker det pænt

Du har formodentlig ret, men jeg ville ikke forlange af en
almindelig forbruger at man midt i den bogstavsamling skal kunne
regne ud at UK betyder at dingenoten ikke kan oplades i Danmark.
Jeg fastholder at der er en mangel ved varen.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 26-09-09 20:36

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jeg fastholder at der er en mangel ved varen.

Er det ikke uden betydning i den store virkelige virklighed?

/Hauge

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 26-09-09 20:51

> Er det ikke uden betydning i den store virkelige virklighed?

Nahh ved du nu hvad sælger man en vare så må man da som minimum kunne
forvente den rent faktisk kan anvendes efter landets standard
hvad skulle kunden ellers med den ?

Fra : Hauge

Dato : 26-09-09 20:56

Anders Ole Astrup wrote:
> Nahh ved du nu hvad sælger man en vare så må man da som minimum kunne
> forvente den rent faktisk kan anvendes efter landets standard
> hvad skulle kunden ellers med den ?

Enig, men når der nu står "UK", så kunne man forvente at pruduktet er en
anelse UK-agtigt, men er enig i at det er en anelse skjult.. Så jeg er enig
i at det er en anelse lusket og at du er i din ret til at kunne returnere
produktet uden tab. De bør lære at skrive at produktet ikke er til det
danske marked.

Mvh Hauge

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 27-09-09 00:34

> Enig, men når der nu står "UK", så kunne man forvente at pruduktet er en
> anelse UK-agtigt, men er enig i at det er en anelse skjult..

mit bud ville være at det er manualen der er på engelsk hvad den da også er
og der findes ikke nogen Dansk manual sammen med
"dimsen" skal der ikke være det når en Dansk forretning sælger en vare til
en Dansk post adresse ?

>Så jeg er enig i at det er en anelse lusket og at du er i din ret til at
>kunne returnere produktet uden tab. De bør lære at skrive at produktet ikke
>er til det danske marked.

så ville pointen nok gå af at have varen på lager
forstil dig en reklame vi sælger ting & sager der ikke kan bruges i Danmark
10 % rabat til sidste søndag i måneden :)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-09 08:01

On Sat, 26 Sep 2009 21:51:27 +0200, "Anders Ole Astrup"
<a-o-A@gamila.com> wrote:

> [...]
>>

>Nahh ved du nu hvad sælger man en vare så må man da som minimum kunne
>forvente den rent faktisk kan anvendes efter landets standard
Jeg ved ikke rigtigt..... Man har jo i lang tid solgt SW hvor man har
været lige så diskret mht. at oplyse at det er en ikke DK variant der
sælges. Samme problemstilling ?
Jeg syntes at det ved køb af IT er sådan at man skal have øjene åbne
for de små detaljer for at undgå ovenstående overraskelser.

Men helt klart bør ting købt i danmark (måske med undtagelse af
lufthavnes, etc. taxfree butikker) udmildbart kunne benyttes uden
adaptorer til strøm/telefon og/eller sprogkendskaber til andet end
dansk.

Og i OP tilfælde har de godt nok gjort opmærksom på problemstillingen,
men ikke tydeligt nok.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-09 07:11

On Sat, 26 Sep 2009 21:31:10 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>regne ud at UK betyder at dingenoten ikke kan oplades i Danmark.
>Jeg fastholder at der er en mangel ved varen.
Enig i at det er en mangel, og at de burde havde gjort mere tydeligt
opmærksom på problemet ved fek. at skrive i tydelig tekst at
strømstikket er til engelsk strømstik.

/Hans

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-09-09 19:52

> Må man sælge en Bluetooth med en oplader der ikke har Dansk stik dåse
> standard uden at gøre opmærksom på det ?

Måske du lige skulle kikke om BÅDE headset og oplader overhovedet er
CE-mærket, opladeren kunne godt indikerer at varen er bestemt for et land
uden for EU.
Er varen ikke CE-mærket, må den slet ikke sælges inden for EU.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-09-09 19:56

> [...]
> uden for EU.
> Er varen ikke CE-mærket, må den slet ikke sælges inden for EU.

Ja, og så kikkede jeg på varer efterfølgende (ikke smart).
Der står UK, så den er beregnet for det engelske marked, som jer er med lem
af EU, så glem min indlæg om CE-mærkning.

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-09 20:28

Allan Soerensen wrote:

> Ja, og så kikkede jeg på varer efterfølgende (ikke smart).
> Der står UK, så den er beregnet for det engelske marked, som jer er
> med lem af EU, så glem min indlæg om CE-mærkning.

Mere lem og mindre hjerne

Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 26-09-09 11:31

Vil det ikke være for besværligt at begynde at klage over en lille strømting
til dit "høreapparat"
Du kan købe en omformer, de fleste kalder dem for rejsestik

bla.

http://www.batteribyen.dk/rejsestik__uk___dk-p-4394.html?from=kelkoo

mvh
Niels Pedersen, DK6400 Sønderborg, telefon 2336 4892