Flaskepant
Fra : Stampe

Dato : 26-09-09 10:15

Vore lokale købmand nægter at tage visse flasker retur, nemlig flaker som
tuborg ikke fører. Han siger at Tuborg ikke tager dem retur og jeg skal gå
derrhen hvor jeg har købt flasken - Er det lovligt?

Mvh
Allan

Fra : Hauge

Dato : 26-09-09 10:18

Hej
Stampe wrote:
> Vore lokale købmand nægter at tage visse flasker retur, nemlig flaker
> som tuborg ikke fører. Han siger at Tuborg ikke tager dem retur og
> jeg skal gå derrhen hvor jeg har købt flasken - Er det lovligt?

Prøv at tage et kik på en nyhed fra DR-update om netop det emne:
http://www.dr.dk/nettv/update?video={d1b2450e-03a3-4fc6-997f-13d87cf6342a}

Mvh Hauge

Fra : Stampe

Dato : 26-09-09 10:24

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv at tage et kik på en nyhed fra DR-update om netop det emne:
> http://www.dr.dk/nettv/update?video={d1b2450e-03a3-4fc6-997f-13d87cf6342a}
>
> Mvh Hauge
Hold da op det var hurtig svar
Jamen det er netop i forbindelse med pressens interesse i dette at jeg
spørger. Jeg går ud fra at det så er ulovligt at nægte at tage returpant -
selvom det er et flaskemærke forretningen fører..

Mvh
Allan

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-09-09 11:03

"Stampe" <ask@ SLET ask-service.dk> wrote in

> Hold da op det var hurtig svar

Og ikke særligt dækkende.

Følgende 2 regler dækker de flestes behov:

1) En forretning er forpligtet til at tage alle dåser retur, der
forhandles i forretningen.

2) Forhandles der flasker, er forretningen forpligtet til at tage alle
flasketyper der forhandles, retur.

Altså sælger man Coca-Cola på dåse skal man ikke tage Pepsidåser retur.
Sælger man derimod Tuborg på flaske skal man tage alle flasker af samme
type retur.

> Jamen det er netop i forbindelse med pressens interesse i dette at
> jeg spørger. Jeg går ud fra at det så er ulovligt at nægte at tage
> returpant - selvom det er et flaskemærke forretningen [ikke] fører..

Formoder der mangler et [ikke] i sætningen, som jeg har tilføjet.

Din konklusion er iorden sålænge vi taler om flasker.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Fra : Stampe

Dato : 26-09-09 11:10

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Formoder der mangler et [ikke] i sætningen, som jeg har tilføjet.
>
> Din konklusion er iorden sålænge vi taler om flasker.

Vi taler bla. om plastflasker de der ½ liters som man kan købe billigt i
Netto, dem vil købmanden ikke tage. Han henviser til en forretning hvor de
har de der flaskeautomater som modtager alle slags returpantflaser. Som regl
beder jeg ham så bare beholde flaskerne da jeg ikke gider at tage dem med
hjem.

Mvh
Allan

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-09-09 15:00

> Vi taler bla. om plastflasker de der ½ liters som man kan købe
> billigt i Netto, dem vil købmanden ikke tage.

Hvilke flasker det drejer sig om er underordnet. Det afgørende er om
købmanden selv forhandler flasker af samme slags. Gør han ikke det, er
han ikke forpligtet til at tage dem retur.

> Han henviser til en
> forretning hvor de har de der flaskeautomater som modtager alle
> slags returpantflaser.

Det er tilsyneladende en købmand der ved hvad han taler om.

Fra : Henning

Dato : 26-09-09 10:22

On Sat, 26 Sep 2009 11:14:53 +0200, "Stampe" <ask@ SLET
ask-service.dk> wrote:

>Vore lokale købmand nægter at tage visse flasker retur, nemlig flaker som
>tuborg ikke fører. Han siger at Tuborg ikke tager dem retur og jeg skal gå
>derrhen hvor jeg har købt flasken - Er det lovligt?

Ja, http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad094/
Returregler:
Genpåfyldelige flasker i glas og plast: En forretning er forpligtet
til, at udbetale pant for de genpåfyldelige flasker af øl og sodavand
de sælger i forretningen.

Fra : Stampe

Dato : 26-09-09 10:39

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Genpåfyldelige flasker i glas og plast: En forretning er forpligtet
> til, at udbetale pant for de genpåfyldelige flasker af øl og sodavand

Takker mange gange for svarene, jeg har printet Hennings link ud - tager det
med til købmanden

Mvh
Allan

Fra : Henning

Dato : 26-09-09 14:45

On Sat, 26 Sep 2009 11:38:53 +0200, "Stampe" <ask@ask-service.SLETdk>
wrote:

>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

>Takker mange gange for svarene, jeg har printet Hennings link ud - tager det
>med til købmanden

Fordi? Det viser jo bare han har ret, har har ikke pligt til at tage
mod de flasker han ikke selv sælger.

Fra : JBH

Dato : 26-09-09 10:31

"Stampe" <ask@ SLET ask-service.dk> skrev i en meddelelse
> Vore lokale købmand nægter at tage visse flasker retur, nemlig flaker som
> tuborg ikke fører. Han siger at Tuborg ikke tager dem retur og jeg skal gå
> derrhen hvor jeg har købt flasken - Er det lovligt?

Den lokale Fakta tager ikke flasketyper de ikke sælger i butikken, det står
på flaskeautomaten, så jeg går ud fra det er lovligt. men ellers hersker der
vist wild-west tilstande indenfor "flaskebranchen".

JBH

Fra : Poul Christensen

Dato : 26-09-09 13:50

"Stampe" <ask@ SLET ask-service.dk> wrote in news:4abddb8e$0$281$14726298
@news.sunsite.dk:

> Vore lokale købmand nægter at tage visse flasker retur, nemlig flaker som
> tuborg ikke fører. Han siger at Tuborg ikke tager dem retur og jeg skal

> derrhen hvor jeg har købt flasken - Er det lovligt?

Dansk Restursystem beskrivelse af reglerne findes her:
http://www.dansk-
retursystem.dk/content/dk/pantsystemet/generelle_returregler

mvh poul christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-09-09 16:47

Stampe skrev den 26-09-2009 11:14:
> Vore lokale købmand nægter at tage visse flasker retur, nemlig flaker
> som tuborg ikke fører. Han siger at Tuborg ikke tager dem retur og jeg
> skal gå derrhen hvor jeg har købt flasken - Er det lovligt?

ja,

http://www.dansk-retursystem.dk/content/dk/pantsystemet/generelle_returregler/returregler

/Carsten Riis

Fra : Stampe