vvs-spørgsmål, part 2.
Fra : mr.komt

Dato : 25-09-09 21:22

hej,

Nu har jeg fået besøg af vvs'er. Her er mit afløb:

http://img84.imageshack.us/img84/7728/image007k.jpg

Jeg spurgte vvs'eren om rengøring af afløb og fik skriftligt svar om
ikke at bruge kaustisk soda... Hvorfor ikke? Der står på etiketten at
der kan rense afløb, men må ikke bruges til aluminium, zink tin eller
bly. Er afløbet af disse materialer?

Fra : S.B.

Dato : 25-09-09 22:27

"mr.komt" <ialready@komtoigenis.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> at bruge kaustisk soda... Hvorfor ikke? Der står på etiketten at der kan
> rense afløb, men må ikke bruges til aluminium, zink tin eller bly. Er

Hvis dit afløb slet ikke trækker hjælper Kaustisk Soda ikke meget, der imod
risikere du at det kan danne en skorpe næsten så hård som beton oven på
vandspejlet.
Når man så skal have besværet med at fjerne det skal man have god
beskyttelse på sine hænder, da bare et stænk i en lille rifte, kan svie ret
så meget.
Principielt kan du lige så godt hælde cola i afløbet, kan det æde ungernes
tænder kan det vel også snuppe deres hår

Søren

Fra : Keld Nygaard

Dato : 26-09-09 09:50

> Principielt kan du lige så godt hælde cola i afløbet, kan det æde ungernes
> tænder kan det vel også snuppe deres hår

Kaustisk Soda er basisk og opløser fedt, mens Cola er syrlig og opløser
kalk.
Jeg afviser ikke at Cola kan gøre gavn i et stoppet afløb, men den kan ikke
erstatte en base...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : mr.komt

Dato : 26-09-09 10:38

S.B. wrote:
> [...]
> risikere du at det kan danne en skorpe næsten så hård som beton oven på

Hvad mener du med slet ikke trækker? Er tilstoppet? Jeg troede netop at
kaustisk soda opløste det som bevirkede tilstopningen?

Men bortset fra det, så opdagede jeg at jeg havde fået en ret hård
skorpe af noget nede på bunden som måtte skrabes af med en træpind.
Morale: Flydende afløbsrens er bedre?

> [...]
> Principielt kan du lige så godt hælde cola i afløbet, kan det æde ungernes
> tænder kan det vel også snuppe deres hår

Jeg har købt en flydende afløbsrens. Den må vel kunne klare den slags,
som kaustisk soda åbenbart ikke kan pga skorpe-dannelse?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-09-09 16:53

> Men bortset fra det, så opdagede jeg at jeg havde fået en ret hård skorpe
> af noget nede på bunden som måtte skrabes af med en træpind. Morale:
> Flydende afløbsrens er bedre?

Niks, ikke hvis du bruger mere end nogle få ml.

> Jeg har købt en flydende afløbsrens. Den må vel kunne klare den slags, som
> kaustisk soda åbenbart ikke kan pga skorpe-dannelse?

Nej. Det er samme produkt, bare flydende. Kommer du for meget i, så dannes
skorper. Du skal bruge 1-2 tsk fulde i et afløb - ikke mere.

MVh Maria

Fra : mr.komt

Dato : 27-09-09 20:05

Maria Frederiksen wrote:

> Niks, ikke hvis du bruger mere end nogle få ml.

Ok, forhåbentligt virker det alligevel...

> Nej. Det er samme produkt, bare flydende. Kommer du for meget i, så dannes
> skorper. Du skal bruge 1-2 tsk fulde i et afløb - ikke mere.

Kommer skorpen pga. afløbet er af aluminium, zink tin eller bly eller
hvorfor står der at man ikke må bruge de på afløb af disse materialer?

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-09-09 20:16

mr.komt wrote:

> Kommer skorpen pga. afløbet er af aluminium, zink tin eller bly eller
> hvorfor står der at man ikke må bruge de på afløb af disse materialer?

Kaustisk soda opløser aluminium, om det er tilfældet for de andre kan
jeg ikke huske.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-09-09 16:54

> [...]
>
> Jeg har købt en flydende afløbsrens. Den må vel kunne klare den slags, som
> kaustisk soda åbenbart ikke kan pga skorpe-dannelse?

Kog et par gryder vand og hæld igennem. Alternativt få fat i et rensebånd og
kør igennem... Jeg går ud fra du har prøvet med vandslangen og varmt vand?

- Martin

Fra : S.B.

Dato : 26-09-09 20:45

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kog et par gryder vand og hæld igennem. Alternativt få fat i et rensebånd
> og kør igennem... Jeg går ud fra du har prøvet med vandslangen og varmt

Den bedste løsning vil altid være et rensebånd, eventuelt et der drejer
rundt, hvor der samtidig med bliver hældt masser af varm vand bagefter

Søren

Fra : mr.komt

Dato : 27-09-09 20:06

S.B. wrote:
> "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev i en meddelelse

> Den bedste løsning vil altid være et rensebånd, eventuelt et der drejer
> rundt, hvor der samtidig med bliver hældt masser af varm vand bagefter

Rensebånd? Dem har jeg aldrig prøvet... Silvan, måske?

Jeg prøvede med varmt vand og det hjalp ikke. Som en anden skrev:

Kogende vand må da være en god ide?

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-09-09 20:16

mr.komt wrote:

> Kogende vand må da være en god ide?

Ikke hvis afløbsrørene er af plast.

Fra : mr.komt

Dato : 29-09-09 01:25

mr.komt wrote:

> Rensebånd? Dem har jeg aldrig prøvet... Silvan, måske?
>
> Jeg prøvede med varmt vand og det hjalp ikke. Som en anden skrev:
>
> Kogende vand må da være en god ide?

hvor får jeg fat i de rensebånd?

og hvad / hvilket materiale, plejer man at lave et afløb som dette af?

http://img84.imageshack.us/img84/7728/image007k.jpg

Fra : S.B.

Dato : 30-09-09 17:48

> hvor får jeg fat i de rensebånd?
>
> og hvad / hvilket materiale, plejer man at lave et afløb som dette af?
>
> http://img84.imageshack.us/img84/7728/image007k.jpg

Om det bare er almindelig varmt vand fra hanen er såmen rigelig
Man kan jo nemt vaske en fedtet pande af i det.

skru brusehovedet af, stop rensebåndet ind i afløbet, og åben stille for
vandet, ingen grund til at lave oversvømmelse jo
Ved at bruge varm vand får du det fedt skyllet ud du skærer løs, ellers
ville det være som at rage budding ud af en gryde med en pind, skal nok
lykkes, men tager sin tid

her er et rensebånd:

http://multikoeb.dk/vaerktoej/kloakrenser/udsolgt_spiral_rensebaand_6_mm_8_meter_5879_da.html

ikke så dyrt

Søren

Fra : mr.komt

Dato : 01-10-09 20:57

S.B. wrote:
> [...]
> Ved at bruge varm vand får du det fedt skyllet ud du skærer løs, ellers
> ville det være som at rage budding ud af en gryde med en pind, skal nok

ok tak

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-09-09 20:25

On Sun, 27 Sep 2009 21:04:48 +0200, mr.komt wrote:

> Ok, forhåbentligt virker det alligevel...

> Kommer skorpen pga. afløbet er af aluminium, zink tin eller bly eller
> hvorfor står der at man ikke må bruge de på afløb af disse materialer?

Ser ud til at der sker sjove ting, i hvert fald med aluminium plus
natriumhydroxid (alias kaustisk soda) plus vand:

http://www2.uni-siegen.de/~pci/versuche/english/v44-10.html