Dårligt træk i skorsten
Fra : LG

Dato : 24-09-09 14:11

Det kniver med, at min skorsten vil trække ordentligt. Store brændeknuder
går som regel ud i brændeovnen, med mindre jeg skruer helt op for spjældene.
Og jeg tror det skyldes manglende træk.

Der er isokern i skorstenen. Jeg har hørt om såkaldte røgvendere, som skulle
kunne klare problemet.
Er her nogen, som har erfaring med dem?

mvh
LG

Fra : Martin Bak

Dato : 24-09-09 15:21

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spjældene.
> Og jeg tror det skyldes manglende træk.
>
> Der er isokern i skorstenen. Jeg har hørt om såkaldte røgvendere, som

Ikke røgvendere, men røgsuger. Det er simpelthen en blæsermotor placeret
ovenpå skorstenen, som så kan suge i skorstenen som en anden emhætte.

Jeg tror nu ikke det er det, der er dit problem.

Det lyder som om, at du er inde i en ond cirkel. Dit brænde er for stort og
du giver ikke primær luft nok. Det får brændet til at ulme i stedet for at
brænde, hvilket medfører unødig soddannelse både i ovn og i skorsten, med
dårligere træk til følge.

Løsning: Start med at sikre dig, at din skorsten er rimelig ren. Et spejl i
renselemmen gør at du kan se op igennem den. Også røgrør og knæk skal du
kontrollere, og rense om nødvendigt. Afhængig af din ovns konstruktion, kan
det også være et problem, hvis der ligger meget aske i bunden af ovnen. Det
kommer an på hvor primærluftspjældet er placeret.
Og så må du i gang med øksen Brændet skal flækkes til stave i tykkelse
med en flaske eller deromkring til brug i almindelige brændeovne. Så vil det
brænde ordentligt. Der skal altid være mindst 2 stykker brænde i
ovnen, -helst flere. Ellers brænder det ikke.
Og sidst men ikke mindst: Du må ikke skrue så meget ned for luften at ilden
kæmper for at overleve. Bålet i ovnen skal brænde klart, for at du får mest
muligt varme og mindst muligt sod og forurening ud af brændet.
Det siger vel sig selv, at brændet skal være ordentligt tørt, = mindst 2 år.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-09-09 21:44

LG leifgraversen@mail.dk skrev 24.09.2009 15:11:20 i
<4abb7011$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> bl.a.:

> [...]
>spjældene.
>Og jeg tror det skyldes manglende træk.
>
>Der er isokern i skorstenen. Jeg har hørt om såkaldte røgvendere, som

Jeg har haft held med en 'røgvender', men det var ikke noget man kunne få
her i Københavnstrup. Svigerfar kendte den fra sommerhuset, hvor den
stadig virker fint, og jeg har monteret en her også. Det er simpelthen et
betonrør med 'gæller', der sørger for at den sædvanligvis horisontale vind
hjælper med til at suge i skorstenen, uden motor.

--
Niels

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-09-09 16:56

> [...]
> spjældene.
> Og jeg tror det skyldes manglende træk.
>
> Der er isokern i skorstenen. Jeg har hørt om såkaldte røgvendere, som

Der er folk der har held med sådanne her:
http://www.braendeovns-shoppen.dk/articlelist.107

Men om du er en af dem ved jeg ikke. :)

- Martin

Fra : LG

Dato : 26-09-09 18:32

> [...]
> spjældene.
> Og jeg tror det skyldes manglende træk.
>
> Der er isokern i skorstenen. Jeg har hørt om såkaldte røgvendere, som

til dem som har svaret på ovenstående:

Tak for jeres gode forslag. Jeg tror jeg vil kombinere brugen af de gode
råd, som f.eks. at montere røgvenderen, samt at
kløve mit brænde i lidt mindre stykker fremover.
mvh
LG

Fra : TMus

Dato : 03-10-09 11:06

"LG" <leifgraversen@mail.dk> wrote in

> Det kniver med, at min skorsten vil trække ordentligt. Store
> brændeknuder går som regel ud i brændeovnen, med mindre jeg skruer
> helt op for spjældene. Og jeg tror det skyldes manglende træk.

Det er ikke tit at manglende træk er grundet til dit problem.

Hvor varmt er der i ovnen når du lægger "en stor knude" på?
Hvis ikke der er varmt nok lige inden du lægger nyt brænde på, så vil det
gå ud. Det nye brænde skal optage en masse varme før det kan frigive
brændbare gasser, og jo større stykker træ du lægger på, des mere varme
kræves. Hvis dine stykker træ er større end der er varmeoverskud i
brændkammeret, så går dit brænde ud. Derfor, som andre skriver, prøv med
tyndere stykke brænde, og kombiner det med at du er sikker på at der er
det ekstra varmeoverskud når du lægger på. Jeg plejer at sige, at hvis
ikke du har en klar fornemmelse af, at alt hvad du lægger derind slet
ikke kan undgå at gå i god brand, så skal der lidt tynd pind med ind i
bunden for at holde temperaturen oppe.

Den såkaldte brandtrekant siger at du skal have temperatur, ilt og
materiale.
Ilt (træk) får du næsten altid nok af hvis du giver helt åben på sekundær
luft. Primær er kun nødvendig når du tænder op, indtil du har rette
temperatur og gasserne overtænder med ren sekundær luft. Når du har
overtænding med ren sekundær luft, så kan du regulere lidt (og kun lidt)
ned på effekten med sekundærluften
Materialet er iorden hvis det er tørt, ikke for tykt og du kommer nok på.

> Der er isokern i skorstenen. Jeg har hørt om såkaldte røgvendere, som
> skulle kunne klare problemet.
> Er her nogen, som har erfaring med dem?

Hvis du fyrer forkert, så er sådan en røgsuger kun en ringe hjælp.
Prøv med tyndere og tørt brænde, og så hold temperaturen oppe, og se om
ikke det gør underværker.

-TMus