Elefantræs er for sjov
Fra : Seth

Dato : 19-09-09 11:04

Sådan udtaler flere lastbilchauffører, heraf en i nyhederne på TV2 d. 18/9.
Det handler om at en kamp mellem mærker af lastbiler.
MAN, DAF, Scania, Volvo etc.

Hvis det reelt er årsag til at trafikken i den grad forsinkes af lastbiler
i ydersporet på motorvejen, så mener jeg at der ved lov skal indgribes så
godstrafikken omfordeles til tog og skib samt kørselstiderne for lastbiler
afgrænses tidsmæssigt.
_
Seth

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-09-09 11:32

On 19 Sep 2009 10:03:59 GMT, Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote:

>Sådan udtaler flere lastbilchauffører, heraf en i nyhederne på TV2 d. 18/9.
>Det handler om at en kamp mellem mærker af lastbiler.
>MAN, DAF, Scania, Volvo etc.

>--

Hvis nu TV2 fik en eller anden til at komme med ringeagtende ytringer
om lige præcis det bilmærke du kører i, så ville samme TV2 med garanti
efter din mening fremstå som dybt utroværdig.

Hvis man spørger tilstrækkeligt mange mennesker, får man også det svar
man ønsker - på et eller andet tidspunkt.

Det har ikke en skid med mærkefanatisme at gøre. Det handler
udelukkende om, hvordan begrænseren er indstillet.

Alle lastbiler har i dag så mange hk.,at de kan køre lige op med
hinanden.

Du skal ikke kun tro på det de siger i Tv, når det passer ind i dit
kram. ,-)

> [...]

>godstrafikken omfordeles til tog og skib samt kørselstiderne for lastbiler

Det ville glæde mig, hvis du kunne få det fikset.

Kunne du så ikke ved samme lejlighed få det lavet sådan, at vi kun
måtte køre om dagen og sove om natten? Det kan godt være ubehageligt
varmt at sove i førerhuset, om dagen, i sommermånederne.

Omlægning af godstransport til bane og sø, har vi diskuteret til
hudløshed, og jeg mener ikke at kunne erindre at du har bidraget med
noget nyt på den front.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-09-09 16:10

> [...]
>
> Det har ikke en skid med mærkefanatisme at gøre. Det handler
> udelukkende om, hvordan begrænseren er indstillet.

Han de havde fat i var lidt latterlig, det er jeg enig i.
En nem løsning er fartbegrænseren kører via GPS, så er der ikke forskel på
hvor hurtigt man kører og næsten ikke behov for overhalinger.

Mvh Niels

Fra : Mogens

Dato : 19-09-09 17:04

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen

> En nem løsning er fartbegrænseren kører via GPS, så er der ikke forskel på
> hvor hurtigt man kører og næsten ikke behov for overhalinger.

Problemet er kunstigt skabt, for hvad er det nu fartgrænsen er for tunge
køretøjer. Ja ik'

http://jp.dk/indland/trafik/article1022671.ece
Lastbiler blæser på fartgrænsen.
Lastbilchauffører ser stort på fartgrænserne, når de manøvrerer deres biler
rundt på de danske motorveje. Selv om de tonstunge kæmper kun må køre 80
km/t, er gennemsnitshastigheden reelt langt højere.

»Lastbilerne kører for hurtigt på motorvejene. De må køre 80 km/t, men deres
fartbegrænser er indstillet til 90. Det hastighedspotentiale udnytter
chaufførerne til fulde. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om,« fastslår
Mogens Wilbert, vicedirektør i Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Han får rygstøtte af en stikprøve, som Morgenavisen Jyllands-Posten foretog
torsdag. Vi lod FDM kontrollere speedometret i én af vore biler og målte
derpå farten for samtlige lastbiler, som vi mødte fra Århus til Vejle og
retur. Og konklusionen er klar: Ud af 34 lastbiler overholdt ikke én
fartgrænsen. Højeste hastighed var 90 km/t, og de 34 lastbiler skød i snit
en fart på 87 km/t.

Den overskridelserne kan være fatal, advarer Mogens Wilbert.

»Det er en udbredt misforståelse, at 10 km/t ikke betyder ret meget. Det gør
det - både for bremse- og standselængden og for den slagkraft, som man
rammer med. Alvorlighedsgraden af ulykker stiger med hastigheden,« pointerer
han

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-09 17:45

Mogens skriver:

> Problemet er kunstigt skabt, for hvad er det nu fartgrænsen er for tunge
> køretøjer. Ja ik'

Politiet kunne fastansætte et hold på 6 betjente der kunne tage ud på en
tilfældig motorvejsrasteplads og så ellers vinke _alle_ lastbiler ind
for at kigge skiver.

De vil kunne hive deres løn ind tifoldigt i en del år.

Klaus

Fra : Knud

Dato : 19-09-09 17:10

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in message
> [...]
> godstrafikken omfordeles til tog og skib samt kørselstiderne for lastbiler

Det må i hvert fald være den eneste fornuftige forklaring på disse
elefantoverhalinger, som alt andet lige er dybt tåbelige. Selv chaufførerne
opnår absolut intet ved at komme til at køre 15 meter foran en anden lastbil
fremfor at køre 15 meter bagefter.

Det er klart at vi snarest må få reguleret færdselsloven, således at det
pjank kan bringes til ophør til glæde for både almindelige trafikanter og
for lastbilschaufførernes velbefindende.

Man kunne f.eks. forbyde overhalinger, hvis forskellen mellem de køretøjers
hastighed er mindre end 20 km/t, dvs. overhaling forbudt, hvis den
forankørende lastbil kører over 50 km/t

Knud

Fra : Martin Bak

Dato : 19-09-09 17:13

"Knud" <knt.t@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man kunne f.eks. forbyde overhalinger, hvis forskellen mellem de
> køretøjers hastighed er mindre end 20 km/t,

Dvs. i praksis overhaling forbudt på landevej. Det lyder ikke helt
gennemtænkt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Knud

Dato : 20-09-09 08:12

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> "Knud" <knt.t@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. i praksis overhaling forbudt på landevej. Det lyder ikke helt
> gennemtænkt.

Det er vist dig der ikke tænker - hvis man kører over 50 km/t er der jo slet
ikke behov for at overhale - begge parter kommer pænt frem - holder den
forreste stille eller kører meget langsomt må du stadig overhale - såfremt
der er plads til det naturligvis.

Knud

Fra : Martin Bak

Dato : 21-09-09 07:36

> [...]
> den forreste stille eller kører meget langsomt må du stadig overhale -
> såfremt der er plads til det naturligvis.

Hvis nogen kører 50 km/t er der rigeligt plads i din margin til at overhale,
også uden at komme over de tilladte 80 km/t. Men det er alligevel sjældent
at nogen holder en march-hastighed på 50 på landevejen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-09-09 21:51

"Knud" <knt.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Man kunne f.eks. forbyde overhalinger, hvis forskellen mellem de
> køretøjers hastighed er mindre end 20 km/t, dvs. overhaling forbudt, hvis
> den forankørende lastbil kører over 50 km/t

Hvor der er overhalingsforbud for lastbiler på motorvejene, må man gerne
overhale forudsat at hastighedsforskellen er 20 km/t.

--
Per

Fra : Knud

Dato : 20-09-09 08:13

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> wrote in message
> "Knud" <knt.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor der er overhalingsforbud for lastbiler på motorvejene, må man gerne
> overhale forudsat at hastighedsforskellen er 20 km/t.

Det kommer jo an på om man vil have begge regelsæt eller kun mit forslag.

Knud

Fra : Kai I.

Dato : 21-09-09 00:18

> [...]
> for at kigge skiver.
>
> De vil kunne hive deres løn ind tifoldigt i en del år.

Jeg er helt enig med Klaus.
For pokker, hvor kunne staten tjene mange og hurtige penge - overalt -
hvis de lige ville sætte lidt ind.
Jeg tilbringer min arb. tid på vejene som buschauffør og undres næsten
hele tiden.
Et sted som hovedvej 13 i Jylland, som de fleste åbenbart "tror" er en
slags motorvej...
Hvis jeg kører 80, har jeg med det samme en bil og meget ofte en
lastbil helt oppe i rø..., hvordan kan de indhente mig, når de kun må
køre 70 på landeveje??
Det samme sker altså også, hvis jeg skulle finde på at køre 85-90.
En anden ting er AFSTAND, alle biler over 3500 kg. skal holde en
afstand på 4 sekunder, det dobbelte af almindelige biler, INGEN gør
det.
Til sidst, en morgen på samme hovedvej 13, bed jeg lige mærke i en
lastvognschauffør, som sad med mobilen i hånden oppe ved øret, for
sjov kiggede jeg nu efter ved de øvrige lastbiler, jeg mødt, ca. 10
stk indenfor ca. 3 km., ALLE på nær en sad på samme måde , gad
vide, om det i det hele taget KAN rette den arm ud *ggg*
Det er dem, som kalder sig professionelle chauffører, men det
indebærer altså også at være ansvarsbevidst i mine øjne, og store
køretøjer kan altså udrette temmelig meget skade på andre i trafikken.

Mit ønske er: mere Politi på vejene.

M.v.h. Kai
Ps.: bliver nok pisse upopulær på dette indslag

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-09-09 22:24

Kai I. wrote:

> [...]
> En anden ting er AFSTAND, alle biler over 3500 kg. skal holde en
> afstand på 4 sekunder, det dobbelte af almindelige biler, INGEN gør

Det må være lidt skræmmende at have hele bagruden af ens Smart fyldt med
Volvo eller Scania emblem ..

Vi får se

--
/Frank

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-09 05:40

On 21 Sep., 08:18, "Kai I." <ka...@post1.dansknet.dk> wrote:
> Hvis jeg kører 80, har jeg med det samme en bil og meget ofte en
> lastbil helt oppe i rø..., hvordan kan de indhente mig, når de kun må
> køre 70 på landeveje??

Jeg tror at når lastbilcahufførerer kører landevej og motoorvej,
betragter de speederen som binær:
1 = "Fuld gas op til begrænseren" og
0 = "sluppet"

> [...]
> En anden ting er AFSTAND, alle biler over 3500 kg. skal holde en
> afstand på 4 sekunder, det dobbelte af almindelige biler, INGEN gør

Skal ?
Mon ikke det bare er bør.

> [...]
> sjov kiggede jeg nu efter ved de øvrige lastbiler, jeg mødt, ca. 10
> stk indenfor ca. 3 km., ALLE på nær en sad på samme måde

Det samme kan observeres hvis du står ved et vejkryds, 90% af alle
lastbilchaufførerne taler i håndholdt mobil.

Enig.

--
Christian