|
| partikelfilter på personbiler , ny lov ??~ Fra : Martin Kirk |
Dato : 18-09-09 20:39 |
|
Hej Alle
jeg var ude at kikke på ny bil idag, ( Clio III og 206 ) da disse 2 biler
leveres til samme pis for dielsel og benzin, vil jeg helst vælge dielsel
men jeg har hørt noget snak om en ny lov om partikelfilter, er der nogen
der kan forklare hvad det går ud på ?
MVH
Martin Kirk
| |
Jan Vennike (18-09-2009)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 18-09-09 20:48 |
|
"Martin Kirk" <m.kirk@(slet)oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:4ab3e1c2$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Alle
> jeg var ude at kikke på ny bil idag, ( Clio III og 206 ) da disse 2 biler
> leveres til samme pis for dielsel og benzin, vil jeg helst vælge dielsel
> men jeg har hørt noget snak om en ny lov om partikelfilter, er der nogen
> der kan forklare hvad det går ud på ?
>
> MVH
> Martin Kirk
http://ing.dk/artikel/101755-godtroende-diesel-bilister-straffet-med-ny-afgift -
hvis ikke der er partikelfilter på, koster det dig 1000 kr ekstra om året i
afgift - også med tilbagevirkende kraft for ældre dieselbiler.
--
Jan
(Remove the cat in my mail to reach me)
| |
Martin Kirk (18-09-2009)
| Kommentar Fra : Martin Kirk |
Dato : 18-09-09 21:39 |
|
Tak Jan
Det må betyde at biler uden partikefilter
får et kæmpe værditab, ved gensalg
Mærklig lov 1000 kr pr år giver ikke beder klima
MVH Martin kirk
>> Hej Alle
>> jeg var ude at kikke på ny bil idag, ( Clio III og 206 ) da disse 2 biler
>> leveres til samme pis for dielsel og benzin, vil jeg helst vælge dielsel
>> men jeg har hørt noget snak om en ny lov om partikelfilter, er der nogen
>> der kan forklare hvad det går ud på ?
>>
>> MVH
>> Martin Kirk
>
> http://ing.dk/artikel/101755-godtroende-diesel-bilister-straffet-med-ny-afgift -
> hvis ikke der er partikelfilter på, koster det dig 1000 kr ekstra om året
> i afgift - også med tilbagevirkende kraft for ældre dieselbiler.
>
> --
> Jan
>
> (Remove the cat in my mail to reach me)
>
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-09-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-09-09 21:44 |
| | |
Martin Kirk (19-09-2009)
| Kommentar Fra : Martin Kirk |
Dato : 19-09-09 15:23 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4AB3F0FC.57D75075@du.kan.finde.den...
> Martin Kirk skriver:
>>
>> Det må betyde at biler uden partikefilter
>> får et kæmpe værditab, ved gensalg
>
> Nej.
hvis jeg skal købe en brugt bil om 3 år, og jeg kan vælge mellem 2, samme
årgang og km , en uden partikelfilter og en med partikelfilter så er valget
klar ,
den uden kan ikke sælges uden betrægtlig værditab eller udgiften til
montering af et filter af sælger
derfor mene jeg det er vigtig at vælge det nu hvor loven er kendt ( ingen af
de bilsælger jeg mødte igår fortalte noget om loven )
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk
| |
Frank Leegaard (19-09-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 19-09-09 16:06 |
|
Martin Kirk wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4AB3F0FC.57D75075@du.kan.finde.den...
>> Martin Kirk skriver:
>>>
>>> Det må betyde at biler uden partikefilter
>>> får et kæmpe værditab, ved gensalg
>>
>> Nej.
> hvis jeg skal købe en brugt bil om 3 år, og jeg kan vælge mellem 2,
> samme årgang og km , en uden partikelfilter og en med partikelfilter
> så er valget klar ,
> den uden kan ikke sælges uden betrægtlig værditab eller udgiften til
> montering af et filter af sælger
> derfor mene jeg det er vigtig at vælge det nu hvor loven er kendt (
> ingen af de bilsælger jeg mødte igår fortalte noget om loven )
Dem der lå inde med biler uden DPF skulle nok ikke have klinket noget. Enig
i at biler uden, vil blive lidet attraktive om nogle år.
Samme som varebiler før maj 1998
--
/Frank
| |
Mogens (19-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 19-09-09 17:09 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4ab4f362$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Enig i at biler uden, vil blive lidet attraktive om nogle år.
> Samme som varebiler før maj 1998
Vi taler blot om 1.000 kr om året i afgift !
Læs desuden hvad Klaus skriver
| |
Klaus D. Mikkelsen (19-09-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 19-09-09 16:26 |
|
Martin Kirk skriver:
>
> hvis jeg skal købe en brugt bil om 3 år, og jeg kan vælge mellem 2, samme
> årgang og km , en uden partikelfilter og en med partikelfilter så er valget
> klar ,
> den uden kan ikke sælges uden betrægtlig værditab eller udgiften til
> montering af et filter af sælger
Hvis du beholder bilen i 8 år, skal du af med 8000 kr i den årrække. De
8000 kr er måske sparet så menge andre steder (eksempelvis på skift sf
filter!)
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
| |
bme (19-09-2009)
| Kommentar Fra : bme |
Dato : 19-09-09 22:11 |
|
Følgende er skrevet af Klaus D. Mikkelsen:
> Martin Kirk skriver:
>>
>> hvis jeg skal købe en brugt bil om 3 år, og jeg kan vælge mellem 2, samme
>> årgang og km , en uden partikelfilter og en med partikelfilter så er valget
>> klar ,
>> den uden kan ikke sælges uden betrægtlig værditab eller udgiften til
>> montering af et filter af sælger
>
> Hvis du beholder bilen i 8 år, skal du af med 8000 kr i den årrække. De
> 8000 kr er måske sparet så menge andre steder (eksempelvis på skift sf
> filter!)
>
Helt enig. Jeg har en Grand Scenic med filter - der er
serviceintervallet sat ned fra 20 til 15 tkm pga af filteret. Endvidere
skal den have en speciel svovlfattig olie som er noget dyrere.
Skulle jeg vælge nu, blev det uden partikelfilter - selv med 1000,-
ekstra i afgift årligt ville det være en god forretning.
/bo
| |
Hans Mouridsen (21-09-2009)
| Kommentar Fra : Hans Mouridsen |
Dato : 21-09-09 06:13 |
|
Hej
"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:42048$4ab548aa$59b8853a$17150@news.comxnet.dk...
> Helt enig. Jeg har en Grand Scenic med filter - der er serviceintervallet
> sat ned fra 20 til 15 tkm pga af filteret. Endvidere skal den have en
> speciel svovlfattig olie som er noget dyrere.
>
> Skulle jeg vælge nu, blev det uden partikelfilter - selv med 1000,- ekstra
> i afgift årligt ville det være en god forretning.
Jeg har en 207 HDI, og den kræver ingen speciel olie - bare alm. service.
Filteret skal dog udskiftes efter 180.000 km - det er nok også en tung post
:(
Mvh
Hans
| |
Lars Peter Larsen (19-09-2009)
| Kommentar Fra : Lars Peter Larsen |
Dato : 19-09-09 19:42 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Martin Kirk skriver:
>
>>Det må betyde at biler uden partikefilter
>>får et kæmpe værditab, ved gensalg
>
>
> Nej.
Efter at have regnet lidt på det kan jeg godt følge Klaus.
En bil med dieselpartikelfilter vil køre en anelse kortere pr mængde
brændstof end en uden. Skal vi bare sige 5% mere brændstofforbrug for at
køre med filter.
I mit eksempel pendler jeg 60.000 km om året. Selvom jeg (som jeg
tidligere har beskrevet) kører Lupo 3L TDI betyder det alligevel en
kontant udgift i omegnen af 18.000 til brændstof (25km/l til 7,50 pr
liter - ikke overvældende langtpå literen med det skyldes dæk og meget
motorvejskørsel).
Øges brændstofforbruget med bare 5% på grund af et dieselpartikelfilter
betyder det i mit tilfælde en ekstra brændstofudgift på 900,- contra
betale 1000,- i afgift.
I tilgift til et højere brændstofforbrug kommer udgiften til at
eftermontere filteret og vedligeholde det.
Det er helt tydeligt at biler der har behov for at køre meget langt om
året og som ikke kører så langt på literen som Lupoen har en økonomisk
fordel af at køre uden filter (indtil afgiften hæves) og derfor vil være
attraktive for det brugersegment.
Men derfor er jeg stadig pisse sur over at få sådan en ekstraskat
knaldet ned oven i hovedet selvom bilen er udstyret med katalysatorer
til at brænde NOX og en stor del af partiklerne væk.
Lars
| |
Tom (18-09-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 18-09-09 21:46 |
|
Martin Kirk skrev:
> Tak Jan
> Det må betyde at biler uden partikefilter
> får et kæmpe værditab, ved gensalg
> Mærklig lov 1000 kr pr år giver ikke beder klima
Nu er 1000 kr / år jo ikke nogen herregaard, så det har vel kun rigtig
betydning for biler der lever på sidste vers mht. værditab.
Men enig, der flytter ikke meget miljø i landet, andet end det er med
til at dække lidt af milliardunderskuddet som Lars L. Rasmussen giver os
i skattelettelser.
I øvrigt så har regeringen udtalt at der ikke en een frø der har fået
det ringere siden regeringen kom til...
--
Tom
| |
oz3bto (19-09-2009)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 19-09-09 07:14 |
|
"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
news:4ab3f16c$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Martin Kirk skrev:
>> Tak Jan
>> Det må betyde at biler uden partikefilter
>> får et kæmpe værditab, ved gensalg
>> Mærklig lov 1000 kr pr år giver ikke beder klima
>
> Nu er 1000 kr / år jo ikke nogen herregaard, så det har vel kun rigtig
> betydning for biler der lever på sidste vers mht. værditab.
>
> Men enig, der flytter ikke meget miljø i landet, andet end det er med til
> at dække lidt af milliardunderskuddet som Lars L. Rasmussen giver os i
> skattelettelser.
>
> I øvrigt så har regeringen udtalt at der ikke en een frø der har fået det
> ringere siden regeringen kom til...
>
> --
> Tom
Som jeg skrev sidst det var oppe så er de 1000kr hurtig tjent hjem igen
Forbruget stiger en del når der monteres partikelfilter
Et exempel fra taxa
2 Volvo V70 med samme motor dog med 1 år imellem dem begge 185hk
Volvo 1 Den "Gamle" uden partikel filter kan komme over 17-18km/l dog er
normalen 15km/l ved taxa kørsel
Volvo 2 er den nye med partikel filter.. Endnu ikke lykkedes os at få den
over 15km/l og vi har da haft den i næsten 2 år nu..Normalen er 12km/l
Det er 3km/l det har kostet på en ny bil.. Mon ikke det æder en del mere på
en gammel spand
Køre selv diesel og kunne ikke drømme om at montere sådan et filter og
skulle de finde på at lukke alle større byer af for biler uden så er det da
godt at jeg foretrækker at bo på landet
| |
Tom (19-09-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 19-09-09 07:46 |
|
oz3bto skrev:
> "Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
> news:4ab3f16c$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Martin Kirk skrev:
>>> Tak Jan
>>> Det må betyde at biler uden partikefilter
>>> får et kæmpe værditab, ved gensalg
>>> Mærklig lov 1000 kr pr år giver ikke beder klima
>> Nu er 1000 kr / år jo ikke nogen herregaard, så det har vel kun rigtig
>> betydning for biler der lever på sidste vers mht. værditab.
>>
>> Men enig, der flytter ikke meget miljø i landet, andet end det er med til
>> at dække lidt af milliardunderskuddet som Lars L. Rasmussen giver os i
>> skattelettelser.
>>
>> I øvrigt så har regeringen udtalt at der ikke en een frø der har fået det
>> ringere siden regeringen kom til...
>>
>> --
>> Tom
>
>
> Som jeg skrev sidst det var oppe så er de 1000kr hurtig tjent hjem igen
>
> Forbruget stiger en del når der monteres partikelfilter
> Et exempel fra taxa
> 2 Volvo V70 med samme motor dog med 1 år imellem dem begge 185hk
> Volvo 1 Den "Gamle" uden partikel filter kan komme over 17-18km/l dog er
> normalen 15km/l ved taxa kørsel
> Volvo 2 er den nye med partikel filter.. Endnu ikke lykkedes os at få den
> over 15km/l og vi har da haft den i næsten 2 år nu..Normalen er 12km/l
>
> Det er 3km/l det har kostet på en ny bil.. Mon ikke det æder en del mere på
> en gammel spand
>
> Køre selv diesel og kunne ikke drømme om at montere sådan et filter og
> skulle de finde på at lukke alle større byer af for biler uden så er det da
> godt at jeg foretrækker at bo på landet
Nøjagtig samme tanker sidder jeg med.
Officielt går kebabtaunus'en 18,2 Km/l og igår på et lige stykke vej ä
50 Km var den helt oppe på 24,3 Km/l. Kunne ikke drømme om at sætte
dette over styr for at tilfredsstille nogle miljøapostle.
MC, knallerter, fly, kædesave, plæneklippere, strømgeneratorer,
traktorer, skibe, speedbåde og alverdens andre maskiner med
forbrændingsmotorer er dårligt omfattet af noget som helst lovgivning.
Vores nabolande klager over vores forurenende kulkraftværker osv osv.
Ikke at vi ikke skal gøre noget, men det kan ikke være rigtigt at det er
bilisterne der skal holde hen hver gang. Der sidder trods alt 2
katalysatorer på mit oliefyr. Så andre må også give et bidrag før jeg
begynder at få dårlig samvittighed.
Og frivilligt afgive heste og/eller brændstof økonomi, det gør jeg ikke
--
Tom
| |
Hans Mouridsen (19-09-2009)
| Kommentar Fra : Hans Mouridsen |
Dato : 19-09-09 08:02 |
|
He
"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
news:4ab47e38$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nøjagtig samme tanker sidder jeg med.
> Officielt går kebabtaunus'en 18,2 Km/l og igår på et lige stykke vej ä 50
> Km var den helt oppe på 24,3 Km/l. Kunne ikke drømme om at sætte dette
> over styr for at tilfredsstille nogle miljøapostle.
Flere modeller er opgivet til at køre det samme på literen (med/uden
filter), så mon ikke bare det er de "gamle" ueffektive filtre der giver
dårligere brændstoføkonomi?
Men jeg kunne heller ikke drømme om at investere i filter, hvis jeg havde
en diesel uden. Så hellere forkæle bilen med noget lækkert udstyr, eller nye
sko ;)
Mvh
Hans
| |
Erik B. Hansen (19-09-2009)
| Kommentar Fra : Erik B. Hansen |
Dato : 19-09-09 07:30 |
|
"Martin Kirk" <m.kirk@(slet)oncable.dk> wrote in
news:4ab3eff8$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Tak Jan
> Det må betyde at biler uden partikefilter
> får et kæmpe værditab, ved gensalg
> Mærklig lov 1000 kr pr år giver ikke beder klima
ikke på de gamle, men alle der køber nye biler vil vælge det til. Ved nykøb
er der jo rabat i registreringsafgiften på partikelfiltre (siden 2007), så
det er kun nogle få tusinde kroner det koster.
Dem der har købt ny diesel bil uden partikelfilter siden afgiftsomlægningen
ligger IMO som de har redt. Dem der er ældre kan vi godt argumentere for at
det er noget rod.
--
vh, Erik BH
| |
Jens (19-09-2009)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 19-09-09 10:06 |
|
Jeg kører i en Citroen C4 HDi 110 som i PRAKSIS forbruger 4,5-5 L diesel/100
km.
Hver dag kører jeg 90 km og mindre end hver 20.ende bil jeg passerer på min
vej, belaster miljøet mindre end jeg pr. km kørt
I praksis kan jeg endnu ikke købe et filter som er godkendt i DK -
Jeg ved ikke hvad det kommer til at koste og hvornår der kommer en
godkendelse i DK
Det siges at brændstofforbruget stiger efter motering af et filter ?, og
hvad er den miljømæssige totalomkostning ved at producere og eftermontere
filtre?
Den lov er håbløs ufornuftig ! og burde i stedet være vedtaget som en
fremadrettet initiativ - således filtrene fabriksmonteres.
Jeg betaler (gerne) en ekstraskat på 1.000 kr., hvis det er i samfundets
interesse, men argumentationen med miljøet er for langt ude.
Jens
| |
AS (19-09-2009)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 19-09-09 11:52 |
|
"Jens" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mail.dk> wrote in message
news:4ab49ef3$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg betaler (gerne) en ekstraskat på 1.000 kr., hvis det er i samfundets
> interesse,
Hvordan kan man ved med sikkerhed, at lige det er i samfundets interesse?
Hvem er saa klog at besteme det?
men argumentationen med miljøet er for langt ude.
>
Helt enig.
| |
Hans Mouridsen (19-09-2009)
| Kommentar Fra : Hans Mouridsen |
Dato : 19-09-09 20:55 |
|
Hej
"Jens" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4ab49ef3$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg kører i en Citroen C4 HDi 110 som i PRAKSIS forbruger 4,5-5 L
> diesel/100 km.
> Hver dag kører jeg 90 km og mindre end hver 20.ende bil jeg passerer på
> min vej, belaster miljøet mindre end jeg pr. km kørt
>
> I praksis kan jeg endnu ikke købe et filter som er godkendt i DK -
Har den ikke filter ab fabrik?
Mvh
Hans
| |
Jens (20-09-2009)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 20-09-09 19:31 |
|
"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
news:4ab53714$0$291$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej "Jens" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mail.dk> skrev i en
> meddelelse news:4ab49ef3$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg kører i en Citroen C4 HDi 110 som i PRAKSIS forbruger 4,5-5 L
>> diesel/100 km.
>> Hver dag kører jeg 90 km og mindre end hver 20.ende bil jeg passerer på
>> min vej, belaster miljøet mindre end jeg pr. km kørt
>> I praksis kan jeg endnu ikke købe et filter som er godkendt i DK -
> Har den ikke filter ab fabrik? Mvh
> Hans
Nej, der findes både en 110HDi med og uden "FAP", som Citroen kalder
filteret
Dengang jeg købte bilen var partikkelfiltre kun noget de diskuterede i "små
alternative miljøer", så det tænkte jeg ikke nærmere over!
I stedet var det vigtigt, at få en bil der var forholdsvis billig i drift
vs. plads til familien og driftsøkonomisk er den!
Never mind, jeg synes loven er tåbelig
Vh. Jens
| |
Anders Majland (21-09-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 21-09-09 13:47 |
|
> ... og driftsøkonomisk er den!
Også når du medregner service ?
(Har netop haft c5'en til 60000km service .... Ikke at 6000kr måske er så
dyrt igen, men sælger sagde i 2007 at jeg skulle regne med ca 2000kr for
lille service og 4000kr for stort service. 60000km er et lille service, men
der er så lige lidt filtre og såen .... Ved 80000km skal jeg regne med at
der ordnes bremser hele vejen rundt ....Tror jeg skal have overvejet et ikke
autoriseret værksted eller en tur til udlandet)
--
anders dot majland at jyde dot dk
2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance FAP
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort , også partikelfilter
| |
Jens (21-09-2009)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 21-09-09 22:00 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4ab775b5$0$291$14726298@news.sunsite.dk...
>> ... og driftsøkonomisk er den!
> Også når du medregner service ?
Ja, det synes jeg
Citroën'en har de seneste 2 år / 60.000 km., kostet mig 2,10 kr. pr. kørt
km.
Her er medtaget komplet bremse renovering + stor service = 9.000 kr. samt
sevice a ca. 2 - 2.500 kr. pr. 20.000 km. intervaller
Forsikring 4.800 kr. + grønne afgifter og minus værditabet ved salg nu
Ikke medtaget finansieringsomkostninger, købt brugt
Til sammenligning har jeg en Kia Picanto 1,1 EX, samme forudsætninger også
bremse renovering og service ca. 9.000 kr.
kørt 50.000 km. / 2 år. Forsikring 3.800 kr. + grøn afgift 520 kr./år og
minus værditabet ved salg nu
koster mig 1,67 pr. kørt km.
ikke medtaget finansieringsomkostninger, købt brugt
Kia'en er jo en noget mindre ... bil ... mindre værditab :)
Nb. bilerne serviceres efter alle kunstens regler hos Automester
Det springende punkt er værditabet, det er det der "rykker" mest på
totaløkonomien
Men de variable omkostninger er rimelige på sådan en fransk HDi disella
| |
Anders Majland (22-09-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 22-09-09 07:53 |
|
>> Også når du medregner service ?
>
> Ja, det synes jeg
> Citroën'en har de seneste 2 år / 60.000 km., kostet mig 2,10 kr. pr. kørt
> Ikke medtaget finansieringsomkostninger, købt brugt
Nu købte jeg så også c5'en fra ny (højere værditab)
2,00 Afskrivning (estimat baseret på bilpriser.dk, skulle gerne bedre sig
de kommende år)
0,53 Service (Incl det netop overståede 60000km)
0,38 Forsikring/vægtafgift
0,53 Diesel
=3,44
Det er også excl finanseringsomkostninger men også uden vaskehallen (Det er
så lidt det ikke rykker noget vi bruger på vask ...)
> Til sammenligning har jeg en Kia Picanto 1,1 EX
> koster mig 1,67 pr. kørt km.
> Kia'en er jo en noget mindre ... bil ... mindre værditab :)
Vi ahvde en fabia kombi 1,2 fra 09.2004 til 04.2007. Den endte i 2,05kr/km
over de 66000km.
> Nb. bilerne serviceres efter alle kunstens regler hos Automester
Tror også at din lokale automester er væsenligt billigere end citroen...
Men jeg er lidt nervøs for service/rep udgifterne da den nu er ude over
reklamationsperioden... Skumgummiet i førersædet er gået istykker. Citroen
vil have 6000kr for en ny sædebund og det uden montering .... Og der var
ikke noget kulance at hente Jeg har så set på en del andre c5 sæder og
de er næsten alle revnet samme sted, hvor det blot er lidt forskelligt hvor
medtaget sædet er. Vores er ved at være "træls" at sidde på.
(Har nu købt et sæde ved en hugger istedet - men havde ikke forestillet mig
at jeg selv skulle til at skrue brugte stumper i en 2år gammel bil)
--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort
2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance
| |
bme (23-09-2009)
| Kommentar Fra : bme |
Dato : 23-09-09 21:05 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4ab775b5$0$291$14726298@news.sunsite.dk...
>> ... og driftsøkonomisk er den!
>
> Også når du medregner service ?
>
> (Har netop haft c5'en til 60000km service .... Ikke at 6000kr måske er så
> dyrt igen, men sælger sagde i 2007 at jeg skulle regne med ca 2000kr for
> lille service og 4000kr for stort service. 60000km er et lille service,
> men der er så lige lidt filtre og såen .... Ved 80000km skal jeg regne med
> at der ordnes bremser hele vejen rundt ....Tror jeg skal have overvejet et
> ikke autoriseret værksted eller en tur til udlandet)
Da jeg havde bilen til lille service (45tkm) kom jeg af med 3800,- på aut.
værksted, så da den skulle have stort service i sidste uge, røg den ned til
den lokale automester. Alle filtre blev skiftet (4 stk ialt), alle bremser
adskilt og renset, nye klodser for og bag, klimaanlæg serviceret og
genopfyldt og samtidig fik den renaults anbefalede Elf olie hældt på -
samlet pris 6300,- hvoraf arbejdsløn udgør ca 2200,-.
For sjov prøvede jeg at få et overslag fra det aut. værksted - jeg skulle
forvente at det nok lige rundede de 10 tkr..... og så bruger de ikke engang
den olie som de selv anbefaler.....
/bo
Nyserviceret Grand Scenic 1.9 dCi med filter
| |
Klaus D. Mikkelsen (23-09-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 23-09-09 22:29 |
|
bme skriver:
>
> For sjov prøvede jeg at få et overslag fra det aut. værksted - jeg skulle
> forvente at det nok lige rundede de 10 tkr..... og så bruger de ikke engang
> den olie som de selv anbefaler.....
Damn, jeg har holdt autoriseret service på Golfen over 100.000 km for
under 10.000 kr.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
bme (24-09-2009)
| Kommentar Fra : bme |
Dato : 24-09-09 16:47 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4ABA9301.95FDF1CA@du.kan.finde.den...
> bme skriver:
>>
>> For sjov prøvede jeg at få et overslag fra det aut. værksted - jeg skulle
>> forvente at det nok lige rundede de 10 tkr..... og så bruger de ikke
>> engang
>> den olie som de selv anbefaler.....
>
> Damn, jeg har holdt autoriseret service på Golfen over 100.000 km for
> under 10.000 kr.
hmm, hvis jeg selv køber godkendt olie i bilka og filter ved mekonomen, så
vil det koste mig ca 5-6000,- for at køre 100.000 km alene i olieskift.
Min kammerats passat fra 06 har på den første 150.000 km kostet mere end
30.000,- at holde kørende i service og div. småreparationer - så jeg tror du
skal være mere end glad for dine lave serviceomkostninger, for det er ikke
en selvfølge.
Iøvrigt kørte jeg 125.000 km i min gamle laguna, den kostede mig 15.000 i
den periode at holde kørende, heraf en større reparation af servostyringen
til ca 5500,-. Det hele blev selvf. lavet hjemme på perlegruset.
/bo
| |
Klaus D. Mikkelsen (24-09-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 24-09-09 17:30 |
|
bme skriver:
>
> hmm, hvis jeg selv køber godkendt olie i bilka og filter ved mekonomen, så
> vil det koste mig ca 5-6000,- for at køre 100.000 km alene i olieskift.
Damn, det er dyrt.
> Min kammerats passat fra 06 har på den første 150.000 km kostet mere end
> 30.000,- at holde kørende i service og div. småreparationer - så jeg tror du
> skal være mere end glad for dine lave serviceomkostninger, for det er ikke
> en selvfølge.
Det er (også) et tegn på valg af det rigtige værksted!
> Iøvrigt kørte jeg 125.000 km i min gamle laguna, den kostede mig 15.000 i
> den periode at holde kørende, heraf en større reparation af servostyringen
> til ca 5500,-. Det hele blev selvf. lavet hjemme på perlegruset.
Ikke på vilkår om jeg gider!
Ikke når jeg kan holde autoriseret service til den pris.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Armand (25-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-09-09 00:17 |
|
bme skrev:
>
>
> Da jeg havde bilen til lille service (45tkm) kom jeg af med 3800,- på aut.
> værksted, så da den skulle have stort service i sidste uge, røg den ned til
> den lokale automester. Alle filtre blev skiftet (4 stk ialt), alle bremser
> adskilt og renset, nye klodser for og bag, klimaanlæg serviceret og
> genopfyldt og samtidig fik den renaults anbefalede Elf olie hældt på -
> samlet pris 6300,- hvoraf arbejdsløn udgør ca 2200,-.
>
Min nabo har opgivet Opel til servicering af sine to Zafira'er p.g.a.
evigt bøvl omkring regningerne (hvad består f.eks. en post som:
"Diverse: 58,20kr" af når hver en spændeskive er påført regningen?!) og
senest en ublu time-fakturering på udskiftning af en stump som de
allerede telefonisk diagnosticerede til at være årsag til et problem,
men hvor tidsforbruget bevisligt overskred den tid de overhovedet havde
haft bilen til rådighed.
Nu klarer den lokale automester mekanikken istedet, og allerede første
service har vist sig at være næste til halv pris!
En lille detalje fra dét job: Manden ringede op og forklarede at der nok
ikke var mere end én måned tilbage i bremsebelægningerne, men eftersom
at bremserne har været en hård postering hidtil mente ejeren at de
SKULLE køres helt ned først - Efterfølgende måtte han allerede efter et
par uger forbi og spørge til hvor hurtigt de nu nedslidte belægninger
kunne blive skiftet - Med det samme, var svaret. "Jeg vidste jo at de
var færdige, så jeg havde allerede købt dem i forrige uge og de ligger
bare og venter på at du gav dig!"
--
Armand.
| |
Torben Scheel (22-09-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 22-09-09 07:05 |
|
Jens wrote:
> Jeg kører i en Citroen C4 HDi 110 som i PRAKSIS forbruger 4,5-5 L
> diesel/100 km.
> Hver dag kører jeg 90 km og mindre end hver 20.ende bil jeg passerer på
> min vej, belaster miljøet mindre end jeg pr. km kørt
>
> I praksis kan jeg endnu ikke købe et filter som er godkendt i DK -
> Jeg ved ikke hvad det kommer til at koste og hvornår der kommer en
> godkendelse i DK
> Det siges at brændstofforbruget stiger efter motering af et filter ?, og
> hvad er den miljømæssige totalomkostning ved at producere og
> eftermontere filtre?
>
> Den lov er håbløs ufornuftig ! og burde i stedet være vedtaget som en
> fremadrettet initiativ - således filtrene fabriksmonteres.
> Jeg betaler (gerne) en ekstraskat på 1.000 kr., hvis det er i samfundets
> interesse, men argumentationen med miljøet er for langt ude.
Partikler er ikke et miljøproblem som de miljøproblemer der er mest oppe
i tiden. Partiklerne skaber ikke global warming - de nøjes med at give
kræft til børnehavebørnene (og os andre).
Om loven er tåbelig - well den forsøger at lappe nu hvor politikerne er
blevet klogere med hensyn til hvor farlige partiklerne er. Alternativet
er tvunget filter på alle oliebrændere - vil det være en bedre idé? At
du gerne vil slippe for ekstraomkostninger er meget menneskeligt - men
ikke en samfundsmodel der rækker særlig langt.
--
vh
Torben
| |
Jens (22-09-2009)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 22-09-09 16:12 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4ab868f8$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
> Jens wrote:
>> Jeg kører i en Citroen C4 HDi 110 som i PRAKSIS forbruger 4,5-5 L
>> diesel/100 km.
>> Hver dag kører jeg 90 km og mindre end hver 20.ende bil jeg passerer på
>> min vej, belaster miljøet mindre end jeg pr. km kørt
>> I praksis kan jeg endnu ikke købe et filter som er godkendt i DK -
>> Jeg ved ikke hvad det kommer til at koste og hvornår der kommer en
>> godkendelse i DK
>> Det siges at brændstofforbruget stiger efter motering af et filter ?, og
>> hvad er den miljømæssige totalomkostning ved at producere og eftermontere
>> filtre?
>> Den lov er håbløs ufornuftig ! og burde i stedet være vedtaget som en
>> fremadrettet initiativ - således filtrene fabriksmonteres.
>> Jeg betaler (gerne) en ekstraskat på 1.000 kr., hvis det er i samfundets
>> interesse, men argumentationen med miljøet er for langt ude.
> Partikler er ikke et miljøproblem som de miljøproblemer der er mest oppe i
> tiden. Partiklerne skaber ikke global warming - de nøjes med at give kræft
> til børnehavebørnene (og os andre). Om loven er tåbelig - well den
> forsøger at lappe nu hvor politikerne er blevet klogere med hensyn til
> hvor farlige partiklerne er. Alternativet er tvunget filter på alle
> oliebrændere - vil det være en bedre idé? At du gerne vil slippe for
> ekstraomkostninger er meget menneskeligt - men ikke en samfundsmodel der
> rækker særlig langt.
> --
> vh
> Torben
For ikke at starte en lang og endeløs diskussion om miljø, kræftsyge børn og
simpel mammon, tror jeg du skal kaste din kærlighed på andre
Jeg synes du misforstår mit indlæg, moraliserer over temaet, belærer og
slutter af med tillægge mig egenskaber som jeg nødvendigvis ikke besidder.
But hey - it's the internet
Godt ord igen
Jens
| |
Torben Scheel (23-09-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 23-09-09 07:16 |
|
Jens wrote:
>
>> Partikler er ikke et miljøproblem som de miljøproblemer der er mest
>> oppe i tiden. Partiklerne skaber ikke global warming - de nøjes med at
>> give kræft til børnehavebørnene (og os andre). Om loven er tåbelig -
>> well den forsøger at lappe nu hvor politikerne er blevet klogere med
>> hensyn til hvor farlige partiklerne er. Alternativet er tvunget filter
>> på alle oliebrændere - vil det være en bedre idé? At du gerne vil
>> slippe for ekstraomkostninger er meget menneskeligt - men ikke en
>> samfundsmodel der rækker særlig langt.
>> --
>> vh
>> Torben
>
> For ikke at starte en lang og endeløs diskussion om miljø, kræftsyge
> børn og simpel mammon, tror jeg du skal kaste din kærlighed på andre
> Jeg synes du misforstår mit indlæg, moraliserer over temaet, belærer og
> slutter af med tillægge mig egenskaber som jeg nødvendigvis ikke besidder.
> But hey - it's the internet
> Godt ord igen
> Jens
Well - jeg kunne ikke undlade at kommentere at du ikke mener at et
partikelfilter er i samfundets interesse.
--
vh
Torben
| |
Jens (23-09-2009)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 23-09-09 17:19 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4ab9bd22$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
> Well - jeg kunne ikke undlade at kommentere at du ikke mener at et
> partikelfilter er i samfundets interesse. vh
> Torben
Kære Torben
Jeg skriver intet sted at partikkelfiltre ikke er i samfundets interesse -
at du læser det sådan er beklageligt
Jeg skriver heller ikke at partikludledning er det samme som emmision
problematikken (CO2 mv.)
Jeg underkender heller ikke værdien af et fabriksmonteret filter og at det
kan gøre noget godt for menneskeheden
Jeg betaler gerne skat og afgifter, da det er formodenligt er i samfundets
og dermed min egen interesse -
Jeg skriver der i mod
"I praksis kan jeg endnu ikke købe et filter som er godkendt i DK -
Jeg ved ikke hvad det kommer til at koste og hvornår der kommer en
godkendelse i DK
Det siges at brændstofforbruget stiger efter motering af et filter ?, og
hvad er den miljømæssige totalomkostning ved at producere og eftermontere
filtre?"
Hvis vi som samfundsborgere skal motiveres til at vælge de gode miljømæssige
løsninger, så kan det ikke nytte, at der vedtages lovgivning med
tilbagevirkende kraft, som ingen endnu kender prisen eller løsningen på -
altså en indvending mod proceduren.
Jeg tog netop, det for tiden, mest miljømæssige forsvarlige valg - hvilket
alligevel var forkert
Endvidere finder jeg det kritisabelt at der vedtages en lov, hvorom man kan
rejse tvivl om den _miljømæssige totalomkostning_ ved eftermontering
Et eftermonteret filter yder muligvis ikke ens med et fabriksmonteret - og
er resultatet et større brændstofforbrug og dermed emmisonsudledning, er det
så positivt i totalregnskabet?
Derfor skriver jeg
"Den lov er håbløs ufornuftig ! og burde i stedet være vedtaget som en
fremadrettet initiativ - således filtrene fabriksmonteres.
Jeg betaler (gerne) en ekstraskat på 1.000 kr., hvis det er i samfundets
interesse, men argumentationen med miljøet er for langt ude"
For det tredie er "filter-afgiften" en del af en differentiering i
afgiftsatserne, hvorfor der i høj grad er et element af økonomisk tænkning
også -
I øvrigt led jeg et mindre formuetab som følge af netop denne
differentiering, fordi min bil-nr-2 tabte værdi grundet afgiftreduktion,
dette fordi jeg var en af de første til at købe en lille brændstoføkonomisk
bil -
Mjah, det er ikke altid let at være forbruger -
Ps. Jeg er ikke kværulant
Jens
| |
Torben Scheel (24-09-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 24-09-09 09:04 |
|
Jens wrote:
>
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4ab9bd22$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Well - jeg kunne ikke undlade at kommentere at du ikke mener at et
>> partikelfilter er i samfundets interesse. vh
>> Torben
>
> Kære Torben
>
> Jeg skriver intet sted at partikkelfiltre ikke er i samfundets interesse
> - at du læser det sådan er beklageligt
At gøre svinende biler mindre attraktive er i samfundets interesse. Om
den enkelte bilejer vælger et filter eller at betale ekstraskatten er
frivilligt. Er det ikke et positivt element at have en form for valg,
når nu samfundet har valgt at nedbringe de sygdomsfremkaldende biler?
> Jeg skriver heller ikke at partikludledning er det samme som emmision
> problematikken (CO2 mv.)
Næh - men vi skriver heller ikke kun til hinanden, derfor mente jeg at
en klarificering var på plads. Det er s'mænd ikke for at være arrogant
eller tale ned.
> Jeg underkender heller ikke værdien af et fabriksmonteret filter og at
> det kan gøre noget godt for menneskeheden
Det kan højst svinge sig op til at bilen er mindre ringe end tilsvarende
biler før den, men det er vist helt ovre i filosofien
> Jeg betaler gerne skat og afgifter, da det er formodenligt er i
> samfundets og dermed min egen interesse -
>
> Jeg skriver der i mod
> "I praksis kan jeg endnu ikke købe et filter som er godkendt i DK -
> Jeg ved ikke hvad det kommer til at koste og hvornår der kommer en
> godkendelse i DK
Nu er der sparket til processen, og godt for det. Jeg glæder mig over at
der er politisk mod til at gøre noget ved problemerne med
dieselpartikler, strømforbrug (elsparepærer) osv. Om det så er pga.
signalværdi eller ej.
> Det siges at brændstofforbruget stiger efter motering af et filter ?, og
> hvad er den miljømæssige totalomkostning ved at producere og eftermontere
> filtre?"
>
> Hvis vi som samfundsborgere skal motiveres til at vælge de gode
> miljømæssige løsninger, så kan det ikke nytte, at der vedtages
> lovgivning med tilbagevirkende kraft, som ingen endnu kender prisen
> eller løsningen på - altså en indvending mod proceduren.
Var det også en fejl at forbyde bly i benzinen og kviksølv i
tandfyldninger? Er det slet ikke tilladt at blive klogere, og forbedre
tingene?
> Jeg tog netop, det for tiden, mest miljømæssige forsvarlige valg -
> hvilket alligevel var forkert
> Endvidere finder jeg det kritisabelt at der vedtages en lov, hvorom man
> kan rejse tvivl om den _miljømæssige totalomkostning_ ved eftermontering
> Et eftermonteret filter yder muligvis ikke ens med et fabriksmonteret -
> og er resultatet et større brændstofforbrug og dermed emmisonsudledning,
> er det så positivt i totalregnskabet?
Ikke noget politikere bruger lang tid på at bekymre sig om -
signalværdier er dagens mantra. Spørgsmålet er så om ingeniører ville
være bedre til at lede landet? Vi har de politikere vi fortjener -
ærgerligt at vi ikke fortjener bedre.
> Derfor skriver jeg
> "Den lov er håbløs ufornuftig ! og burde i stedet være vedtaget som en
> fremadrettet initiativ - således filtrene fabriksmonteres.
Og her siger du at det er rimeligt at andre and dig bliver pålagt
ekstraudgifter for at mindske deres svineri, men at du skal gå fri, og
relativt belønnes for at have købt en bil der sviner i tide.
> Jeg betaler (gerne) en ekstraskat på 1.000 kr., hvis det er i samfundets
> interesse, men argumentationen med miljøet er for langt ude"
Jo hårdere økonomisk belastning der lægges på biler der sviner, jo mere
kortlivede bliver de. Sværere er det ikke. I en perfekt verden skulle
man betale for hver partikel (og kg. CO2, men lad os bare holde det
adskilt) man udleder - vægtet efter hvor det udledes. Mon ikke man er
nød til at finde en praktisk gennemførlig løsning?
> For det tredie er "filter-afgiften" en del af en differentiering i
> afgiftsatserne, hvorfor der i høj grad er et element af økonomisk
> tænkning også -
> I øvrigt led jeg et mindre formuetab som følge af netop denne
> differentiering, fordi min bil-nr-2 tabte værdi grundet afgiftreduktion,
> dette fordi jeg var en af de første til at købe en lille
> brændstoføkonomisk bil -
Surt. Købte du den for økonomiens skyld, eller fordi det var
miljømæssigt korrekt? Ingen der har set og lugtet en taxa fra 80'erne
kan være i tvivl om at diesel sviner.
> Ps. Jeg er ikke kværulant
Den slags vurderinger mener jeg er bedst at overlade til andre
--
vh
Torben
| |
Armand (25-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-09-09 00:24 |
|
Jens skrev:
>
>
> I praksis kan jeg endnu ikke købe et filter som er godkendt i DK -
> Jeg ved ikke hvad det kommer til at koste og hvornår der kommer en
> godkendelse i DK
>
>
Jeg har lige måttet skifte udstødningen på min 206Hdi, og spurgte med
henblik på min snart ubrugelige gule tyske miljø-mærkat til muligheden
for at få et system med partikel-filter på ved samme lejlighed - Klerken
ved Quickpot kikkede totalt uforstående på mig: "dét havde han
overhovedet ikke hørt en pind om til dato" :-|
--
Armand.
(plukket af Quickpot á omkring 40% merpris i.h.t. mundtlig oplyst pris)
| |
Martin [6000] (21-09-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 21-09-09 09:28 |
|
> Jeg har en 207 HDI, og den kræver ingen speciel olie - bare alm.
> service.
Bruger de ikke en ACEA-C3 godkendt olie til service?
De fleste filtre kræver svovlfattig olie - det ville undre mig hvis det
var anderledes hos PSA.
| |
|
|