Model/årgang Ford Transit
Fra : ib tinning

Dato : 18-09-09 18:00

Jeg er i den situation, at jeg har 'tabt' udstødningen på min Ford Transit.

Problemet er så, at jeg har forsøgt at undersøge, hvor meget det vil koste,
at få den udskiftet, MEN der står ikke på registrerings-attesten, hvilken af
modellerne den er, da der øjensynligt er en skillegrænse på modellerne,
hvilket også kommer til udtryk i prisen.

Hvis den er fra FØR 7. måned 94, så er det omkring 1000 jeg sparer, i
forhold til, hvis den er fra EFTER 7. måned 94.

Er der mon et klogt hoved, der ved om jeg er i stand til ved egen hjælp at
stå på hovedet i motoren og se, hvilken model den hører ind under, og hvad
jeg i givet fald skal kigge efter.

ELLER skal jeg en tur forbi de prof og have en udtalelse fra dem ??

Er der evt. nogen, der kender en hjemmeside, hvor man via stelnr. kan finde
frem til præcis hvilken model den hører under vil jeg klappe i mine små
hænder.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Ib Tinning

Fra : Martin Bak

Dato : 18-09-09 18:05

"ib tinning" <ib@1spambox.dk> skrev i en meddelelse

> Er der evt. nogen, der kender en hjemmeside, hvor man via stelnr. kan
> finde frem til præcis hvilken model den hører under vil jeg klappe i mine
> små hænder.

det kan reservedelsekspedienten hvis du handler et ordentlig sted. Faktisk
behøver du kun registreringsnummeret.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ivan Madsen

Dato : 18-09-09 18:09

On Fri, 18 Sep 2009 19:05:02 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>"ib tinning" <ib@1spambox.dk> skrev i en meddelelse

>det kan reservedelsekspedienten hvis du handler et ordentlig sted. Faktisk
>behøver du kun registreringsnummeret.

Stelnummeret er sikkert en god opslagsnøgle, der må da være en
Ford-database derude på det store stygge internet.

Fra : alexbo

Dato : 18-09-09 18:12

"ib tinning" <ib@1spambox.dk> skrev

> Hvis den er fra FØR 7. måned 94, så er det omkring 1000 jeg sparer, i
> forhold til, hvis den er fra EFTER 7. måned 94.

En 1994 har R som 11 ciffer i stelnummer
og måned som 12 ciffer fra januar til december.

lystjumpbrag

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 18-09-09 18:56

> En 1994 har R som 11 ciffer i stelnummer
> og måned som 12 ciffer fra januar til december.

Jeg vil nu påstå at hvis 10. ciffer et "R", så er det en 94-model. Og hvis
det er et "S", så er det en 95-model.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 18-09-09 19:53

"Henrik B." skrev

> Jeg vil nu påstå at hvis 10. ciffer et "R", så er det en 94-model. Og hvis
> det er et "S", så er det en 95-model.

Each digit or letter in your Vehicle Identification Number provides you with
some bit of information about your vehicle. This decoder identifies European
vehicles only!

a.. Position 1-3: World Manufacturer Identifier
b.. Position 4+10: Body Type
c.. Position 5-6: XX
d.. Position 7: Line
e.. Position 8: Assembly Plant
f.. Position 9: Model
g.. Position 11: Year
h.. Position 12: Month
i.. Position 13-17: Production Sequence Number
Your Vehicle Identification Number is like your car's birth certificate.

WORLD MANUFACTURER IDENTIFIER (position 1-3)

a.. SFA = Ford Motor Company Ltd. (England)
b.. TW2 = Ford Lutisania sarl (Portugal)
c.. UNI = Henry Ford and Son Ltd. (Ireland)
d.. VS6 = Ford Espana sa (Spain)
e.. WF0 = Ford Werke A.G. (Germany)
f.. WF1 = Ford Werke A.G. (Germany)
g.. XLC = Ford Nederland nv (Netherlands)
h.. 9BF = Ford Brazil (Brazil)
i.. VS6 = Ford Espana sa (Spain)
BODY TYPE (position 4+10)

a.. 3 = van high roof
b.. 5 = combi high roof
c.. A = 5-door
d.. B = 3-door
e.. C = 2-door coupe
f.. E = 3-door hatchback
g.. F = 4-door Saloon
h.. G = 5-door multi purpose vehicle
i.. L = 2-door cabriolet
j.. N = 5-door estate/wagon/clipper
k.. P = single cab pick-up
l.. T = 2-door saloon
m.. V = 2-door van
n.. W = 3-door van
LINE (position 7)

a.. B = Ford Great Britain (own assembly)
b.. C = Ford Great Britain (assembly by affiliate)
c.. C = Ford Lusitana S.A.R.L. Azambuia, Portugal (own assembly)
d.. E = Ford Germany (assembly by affiliate)
e.. G = Ford Germany (own assembly)
f.. L = Ford Brazil (own assembly)
g.. S = Japan (own assembly)
h.. W = Ford Spain (own assembly)
i.. Z = United States (own assembly)
ASSEMBLY PLANT (position 8)

a.. A = Dagenham (United Kingdom) - Cologne (Germany) - Ipiranga (Brazil)
b.. B = Halewood (united Kingdom) - Genk (Belgium) - Sao Bernado (Brazil)
c.. C = Langley (United Kingdom) - Saarlouis (Germany)
d.. E = Cork (Ireland)
e.. F = La Villa (Mexico)
f.. G = Barcelona (Spain)
g.. H = Hiroshima (Japan)
h.. J = Caracas (Venzuela)
i.. K = Rheine (Germany)
j.. M = Rheine (Germany)
k.. N = Amsterdam (Netherlands)
l.. P = Valencia (Spain) - Azambuja (Portugal)
m.. S = Setubal (Portugal)
MODEL (position 9)

a.. A = Escort - Orion
b.. B = Mondeo - Cougar - Cortina - Sierra - Taunus
c.. D = Focus
d.. E = Puma - Capri
e.. F = Fiesta
f.. G = Scorpio - Granada
g.. J = Fiesta
h.. O = Mustang
i.. R = Ka
j.. S = Galaxy
k.. W = Galaxy

YEAR (position 11)
MONTH (position 12)

Year Code Jan Feb Mar Apr May Jun Juk Aug Sep Oct Nov Dec
E 1965 J U M P B R A G C K D E
F 1966 L Y S T J U M P B R A G
G 1967 C K D E L Y S T J U M P
H 1968 B R A G C K D E L Y S T
J 1969 J U M P B R A G C K D E
K 1970 L Y S T J U M P B R A G
L 1971 C K D E L Y S T J U M P
M 1972 B R A G C K D E L Y S T
N 1973 J U M P B R A G C K D E
P 1974 L Y S T J U M P B R A G
R 1975 C K D E L Y S T J U M P
S 1976 B R A G C K D E L Y S T
T 1977 J U M P B R A G C K D E
U 1978 L Y S T J U M P B R A G
W 1979 C K D E L Y S T J U M P
A 1980 B R A G C K D E L Y S T
B 1981 J U M P B R A G C K D E
C 1982 L Y S T J U M P B R A G
D 1983 C K D E L Y S T J U M P
E 1984 B R A G C K D E L Y S T
F 1985 J U M P B R A G C K D E
G 1986 L Y S T J U M P B R A G
H 1987 C K D E L Y S T J U M P
J 1988 B R A G C K D E L Y S T
K 1989 J U M P B R A G C K D E
L 1990 L Y S T J U M P B R A G
M 1991 C K D E L Y S T J U M P
N 1992 B R A G C K D E L Y S T
P 1993 J U M P B R A G C K D E
R 1994 L Y S T J U M P B R A G
S 1995 C K D E L Y S T J U M P
T 1996 B R A G C K D E L Y S T
V 1997 J U M P B R A G C K D E
W 1998 L Y S T J U M P B R A G
X 1999 C K D E L Y S T J U M P
Y 2000 B R A G C K D E L Y S T
1 2001 J U M P B R A G C K D E
2 2002 L Y S T J U M P B R A G
3 2003 C K D E L Y S T J U M P
4 2004 B R A G C K D E L Y S T
5 2005 J U M P B R A G C K D E

PRODUCTION SEQUENCE NUMBER (position 13-17)

Fra : Henrik B.

Dato : 18-09-09 20:07

> [...]
> with
> some bit of information about your vehicle. This decoder identifies

Og? Iflg.:
http://www.autohausaz.com/html/vehicle_identification_numbers.html

"10th Character: The 10th character in your car's VIN tells you the model
year. (This varies somewhat among car manufacturers - see the chart in the
"Here's How to Find Your Car's VIN" section below for specific locations by
car make.)"

Og iflg.:
http://www.vehicleidentificationnumber.com/vehicle_identification_numbers_vin_detail.html

10. ciffer er "Model Year".

Og jeg ved med 500% sikkerhed, at ved Saab er det det 10. ciffer, som er
årgang.....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 18-09-09 20:08

> [...]
> with
> some bit of information about your vehicle. This decoder identifies

Eftersom du ALTID véd, hvad du taler om, så får du lige én mere:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 18-09-09 20:33

"Henrik B." skrev

> Eftersom du ALTID véd, hvad du taler om,

Ja det gør jeg også i dette tilfælde, der blev spurgt om Ford og det har jeg
svaret på.

Der findes ingen standard for VIN numre som alle fabrikker følger.

Citroen bruger et klistermærke med et nummer de klister fast et eller andet
sted,
har bilen nr. 9315 så er den produceret 10 maj 2002.

1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

Jan. 6993 7359 7724 8089 8454 8820 9185 9550 9915 10281 10646 11011 11376
Feb. 7024 7390 7755 8120 8485 8851 9213 9581 9946 10312 10677 11042 11407
Mar. 7053 7418 7783 8148 8514 8879 9244 9609 9975 10340 10705 11070 11435
Apr. 7084 7448 7814 8179 8545 8910 9274 964010006 10371 10736 11101 11466
Maj 7114 7479 7844 8209 8575 8940 9305 967010036 10401 10766 11131 11496
Juni 7145 7509 7875 8240 8606 8971 9335 970110067 10432 10797 11162 11527
Juli 7175 7540 7905 8270 8636 9001 9366 973110097 10462 10827 11192 11557
Aug. 7206 7571 7936 8301 8667 9032 9397 976210128 10493 10858 11223 11588
Sep. 7237 7602 7967 8332 8698 9063 9427 979310159 10524 10889 11254 11619
Okt. 7267 7632 7997 8362 8728 9093 9458 982310189 10554 10919 11284 11649
Nov. 7298 7663 8028 8393 8759 9124 9488 985410220 10585 10950 11315 11680
Dec. 7328 7693 8058 8423 8789 9154 9519 988410250 10615 10980 1134511710

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 18-09-09 20:59

> Ja det gør jeg også i dette tilfælde, der blev spurgt om Ford og det har
> jeg
> svaret på.
>
> Der findes ingen standard for VIN numre som alle fabrikker følger.

Har du læst WIKI-linket? Efter 1983 følger bilproducenterne en
ISO-standard...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 18-09-09 21:32

"Henrik B." skrev

> Har du læst WIKI-linket? Efter 1983 følger bilproducenterne en
> ISO-standard...

WIKI er upålidelig på mange måder, mange af dem der skriver har ikke selv
haft med tingene at gøre, de tror de ved for det har de læst et andet sted.
Og så gør de lige som dig de bringer det videre som konkrete fakta.

Der findes også en ISO standard til bilradior, den er der mange fabrikker
der ikke bruger.

Fabrikkerne følger EU's direktiv.
De første 3 cifre fabrikskoden er en ISO ting, men til resten er der frit
valg stort set.
De skal starte med fabrikskoden og slutte med numre, dato og årgang er der
ikke krav om.

3.1 . Det skal vaere angivet paa fabrikationsskiltet samt paa chassiset ,
rammen eller hvilken som helst anden tilsvarende strukturdel .
3.1.1 . Det skal bestaa af tre dele :
3.1.1.1 . Foerste del bestaar af en kode , der tildeles fabrikanten med
henblik paa at kunne identificere denne . Koden bestaar af tre skrifttegn
( bogstaver eller tal ) , der tildeles af de kompetente myndigheder i det
land , hvor fabrikanten har sit sociale hjemsted , i forbindelse med det
internationale agentur , der drives ifoelge bemyndigelse fra Den
internationale Standardiseringsorganisation ( ISO ) . Foerste skrifttegn
betegner et geografisk omraade , andet skrifttegn betegner et land inden for
et geografisk omraade , mens det tredje skrifttegn betegner en bestemt
fabrikant .
Saafremt fabrikanten fremstiller mindre end 500 koeretoejer om aaret , skal
det tredje skrifttegn altid vaere 9 ; til identifikation af denne fabrikant
tildeler den ovennaevnte myndighed ogsaa tredje , fjerde og femte skrifttegn
i tredje del .
3.1.1.2 . Anden del bestaar af seks skrifttegn ( bogstaver eller tal ) og
skal angive koeretoejets almindelige kendetegn . Saafremt et eller flere af
disse skrifttegn ikke anvendes af fabrikanten , skal de tomme pladser efter
fabrikantens eget valg udfyldes mod bogstaver eller tal .
3.1.1.3 . Den tredje del , bestaaende af otte skrifttegn , hvoraf de fire
sidste kun kan vaere tal , skal goere det muligt i forbindelse med de to
forste dele entydigt at identificere et bestemt koeretoej . Enhver ubenyttet
plads skal udfyldes med et nul for at naa op paa det samlede antal kraevede
skrifttegn .
3.1.2 . Det skal , naar det er muligt , vaere angivet paa en enkel linje .
Undtagelsesvis , og af tekniske aarsager , kan det ogsaa angives paa 2
linjer . I saa fald er det dog ikke tilladt at foretage adskillelser inden
for de tre dele . Begyndelsen og afslutningen paa hver linje skal vaere
afgraenset af et symbol , som hverken maa vaere et arabertal eller et stort
latinsk bogstav , og som ikke maa kunne forveksles med saadanne skrifttegn .
Der kan afviges fra denne bestemmelse paa fabrikationsskiltet , naar
nummeret er angivet paa en enkel linje . Indfoejelsen af symbolet i en linje
mellem de tre dele ( se pkt . 3.1.1 . ) er ligeledes tilladt .
Der maa ikke her vaere mellemrum mellem skrifttegnene .

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 18-09-09 21:55

> [...]
> sted.
> Og så gør de lige som dig de bringer det videre som konkrete fakta.

Så de to andre sider jeg linker til, er også heeeelt galt på den.
Jeg tror at vi bare skal lade Ib aflæse (tælle) stelnummeret eller rykke ud
med et registreringsnummer...

> Der findes også en ISO standard til bilradior, den er der mange fabrikker
> der ikke bruger.

Hva' fa'n har det med VIN-numre at gøre? Der er, i det mindste i USA, en lov
som påbyder producenterne at følge standarden...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 18-09-09 22:58

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev

> Så de to andre sider jeg linker til, er også heeeelt galt på den.
> Jeg tror at vi bare skal lade Ib aflæse (tælle) stelnummeret eller rykke
> ud med et registreringsnummer...

Du kan jo prøve din teori om VINnumre på nedenstående.

Ingen af de viste har nr.10 ciffer som årgang.
Jeg har arbejdet med VINnumre i mange år, og har en stor database over disse
numre, det er ganske enkelt latterligt at et simpelt spørgsmål skal udvikle
sig så meningsløst, du ved jo ingenting om disse numre.

Ford Transit 1995
WFOLXXGBVLSC48355
Mazda 323 1986
JMZBF136200130218
Toyota Corolla 2005
NMTEZ20E5OR118558
Peugeot 406 2003
VF38E6FZF81624302
Toyota Starlet 1997
JT152EP9100112748
Citroen C5 2003
VF7DERFNC76355290

Transitten er fra SC, jan 1995

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 18-09-09 23:18

> [...]
> disse numre, det er ganske enkelt latterligt at et simpelt spørgsmål skal
> udvikle sig så meningsløst, du ved jo ingenting om disse numre.

Så siger vi det - fjols!
Blot fordi Ford åbenbart heller ikke kan finde ud af følge noget så enkelt
som en standard...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 18-09-09 23:29

> [...]
> disse numre, det er ganske enkelt latterligt at et simpelt spørgsmål skal
> udvikle sig så meningsløst, du ved jo ingenting om disse numre.

Jeg er bedøvende ligeglad med dine eksempler. Ford kan åbenbart ikke finde
ud af følge den samme standard på to kontinenter - Vor Herre til hest!
Hvorfor skal det være anderledes i Europa? Og for alle andre bilproducenter
i øvrigt?

http://en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_Identification_Numbers_(VIN_codes)/Ford/VIN_Codes#American_VIN_format
http://en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_Identification_Numbers_(VIN_codes)/Ford/VIN_Codes#European_Ford

Og for en anden gangs skyld, så hold venligst dine personlige angreb for dig
selv (og jeg gør så det samme!). For du aner ikke en kæft om min person, og
hvilke forudsætninger jeg har for at svare!!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 19-09-09 09:36

"Henrik B." skrev

> Ford kan åbenbart ikke finde ud af følge den samme standard på to
> kontinenter -
> Vor Herre til hest! Hvorfor skal det være anderledes i Europa? Og for alle
> andre bilproducenter i øvrigt?

Tja de bruger tommemål i USA og millimeter i Europa, det er begge såkaldte
standarder.
Der findes et hav af standarder, hvilke fabrikkerne ønsker at følge afgør de
selv.

Hvorfor Ford har valgt den løsning ved jeg ikke, jeg kan bare fortælle
hvordan tingene hænger sammen, det var det der blev spurgt om.
Men Ford's europæiske løsning betyder at man på en europæisk Ford kan se
både produktionsmåned og år, det kan man ikke på "standarden", der kan man
kun se året.

Jeg synes det er langt bedre end alle andre løsninger til VIN nummer jeg har
set,
borset fra at jeg synes det havde været nemmere at lade måneds koden være
den samme år for år.

Så ville næste januar være AA, februar AB.
Jan 2011 ville være BA, feb BB, det ville være til at huske, jeg tror jeg
vil kalde det en ABC standard.

Citroen's produktionsdagskode er ellers udmærket hvis ikke det lige er fordi
det er et klistermærke.
Måske skulle det have været et lovkrav med produktionsdag, en 6 cifret kode
startet 1 jan år 2001 med nr. 000001
Man kunne også forstille sig en datomærkning i ren tekst, men ikke alle
lande bruger "vores" datosystem, cifre er derimod ens overalt.

mvh
Alex Bo Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-09-09 18:50

> Og for en anden gangs skyld, så hold venligst dine personlige angreb for
> dig selv

Hvilke personlige angreb mener du dig udsat for af AlexBo?

> (og jeg gør så det samme!). For du aner ikke en kæft om min person, og
> hvilke forudsætninger jeg har for at svare!!

Du har ingen. Så havde du ikke svaret så forkert ;)

Fra : Henrik B.

Dato : 18-09-09 18:57

"ib tinning" <ib@1spambox.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis den er fra FØR 7. måned 94, så er det omkring 1000 jeg sparer, i
> forhold til, hvis den er fra EFTER 7. måned 94.

Kom med nummerpladen - evt. via mail - så skal fortælle dig det.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : ib tinning

Dato : 19-09-09 15:57

når jeg ser på jerers svar kan jeg se at det åbenbart er en 93 model som har
første reg. dato 10.01.1994

stel nr er wf0lxxgbvlpe11774

mvh IB

Fra : alexbo

Dato : 19-09-09 17:34

"ib tinning" skrev

> når jeg ser på jerers svar kan jeg se at det åbenbart er en 93 model som
> har første reg. dato 10.01.1994 stel nr er wf0lxxgbvlpe11774

Ja den er fra dec 1993.
Hvis den har første reg.dato 10.01.1994, er spørgsmålet om fremstillingsdato
før eller efter 7 måned 94 heller ikke så vanskeligt at svare på.

mvh
Alex Christensen

Fra : ib tinning

Dato : 20-09-09 08:04

jeg takker for alle svar og vil gerne have lov at være imponeret over den
viden der er her i gruppen

mvh Ib