|
| Km på literen ved 60/90/120 km/t eller lig~ Fra : P |
Dato : 14-09-09 16:22 |
|
I gamle dage kunne man i brochurerne se tallene for brændstofforbrug
ved de nævnte hastigheder eller noget der lignede. Så kunne man se
hvad man skulle regne med hvis man kørte meget bykørsel eller det
modsatte. Det blandingstal man har nu siger ikke rigtig noget synes
jeg. Der er sikkert en formel for hvor meget hver type kørsel tæller i
det samlede resultat, men det kan jeg ikke gennemskue.
Så kender I nogen steder, hvor man kan finde de pågældende tal i en
liste eller lignende.
/P
| |
Henrik B. (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-09-09 16:30 |
|
"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
news:qmnsa5hlbi6iav0mk8115eh2u80il2rku0@4ax.com...
> I gamle dage kunne man i brochurerne se tallene for brændstofforbrug
> ved de nævnte hastigheder eller noget der lignede. Så kunne man se
> hvad man skulle regne med hvis man kørte meget bykørsel eller det
> modsatte. Det blandingstal man har nu siger ikke rigtig noget synes
> jeg. Der er sikkert en formel for hvor meget hver type kørsel tæller i
> det samlede resultat, men det kan jeg ikke gennemskue.
>
> Så kender I nogen steder, hvor man kan finde de pågældende tal i en
> liste eller lignende.
I praktisk talt alle bilbrochurer jeg har set, står stadig alle tre
opgivelser. Så ind på producenternes hjemmesider og tjekke det. )
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Klaus D. Mikkelsen (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 14-09-09 16:34 |
|
P skriver:
>
> I gamle dage kunne man i brochurerne se tallene for brændstofforbrug
> ved de nævnte hastigheder eller noget der lignede. Så kunne man se
> hvad man skulle regne med hvis man kørte meget bykørsel eller det
> modsatte.
Det kan man da stadigvæk finde i brochurerne.
Her hedder det "bykørsel" og "landevejskørsel" og er vist sammen med EU
mixet.
Golf 1,4 TSI/160HK med DSG hedder det hhv 13,3, 19,2 og 16,7.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
| |
Mogens (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 14-09-09 17:47 |
|
"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
news:qmnsa5hlbi6iav0mk8115eh2u80il2rku0@4ax.com...
> Så kender I nogen steder, hvor man kan finde de pågældende tal i en
> liste eller lignende.
I bilbrochurerne står tallene stadig nævnt, men man ka næppe tro på tallene.
For min Leon står nævnt, at den skulle køre følgende km/l:
by/kombineret/landevej -> 12,8/16,7/20 km/l, men bilen har aldrig været over
16 km/l uanset hvad. Søndagens cruisingtour gav til eksempel 15,8 km/l...
www.seat.dk/Global/Leon/MY09%20Pris_Quickguide%20Leon%20januar%202009%20(902)%20Inet.pdf
| |
Per Henneberg Kriste~ (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 14-09-09 18:50 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:csurm.11575$U5.154191@newsb.telia.net...
> "P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
> news:qmnsa5hlbi6iav0mk8115eh2u80il2rku0@4ax.com...
>
>> Så kender I nogen steder, hvor man kan finde de pågældende tal i en
>> liste eller lignende.
>
> I bilbrochurerne står tallene stadig nævnt, men man ka næppe tro på
> tallene.
>
> For min Leon står nævnt, at den skulle køre følgende km/l:
> by/kombineret/landevej -> 12,8/16,7/20 km/l, men bilen har aldrig været
> over 16 km/l uanset hvad. Søndagens cruisingtour gav til eksempel 15,8
> km/l...
Det er der heller ikke noget at sige til med de omdrejninger du kører med
:). Diesel køres mest økonomisk med endnu mindre omdrejninger end en benzin.
Alt over 2.000 omdrejninger i en diesel er uøkonomisk.
Min Golf IV GTI TDI 150HK kører næsten 20 km/t ved ægte 120 km/t, målt et
par gange fra DK til München.
Knappen på venstre side af rattet indeholder en fartpilot, Mogens. Prøv den
;)
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Henrik B. (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-09-09 18:53 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:4aae823f$0$290$14726298@news.sunsite.dk...
> Knappen på venstre side af rattet indeholder en fartpilot, Mogens. Prøv
> den ;)
Mogens er af den overbevisning, at han med sin højrefod kan køre mere
økonomisk. )
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 14-09-09 18:56 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4aae8331$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Mogens er af den overbevisning, at han med sin højrefod kan køre mere
> økonomisk. )
He he - der er lige 2 ting, vi ska ha slået fast.
1) Jeg kører ALTID med fartpilot - altid, hele tiden.
2) Ekonomisk kørsel rager mig en bønne - jeg ska ha det "roligt" :)
| |
Henrik B. (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-09-09 19:22 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:4tvrm.11578$U5.154176@newsb.telia.net...
>> Mogens er af den overbevisning, at han med sin højrefod kan køre mere
>> økonomisk. )
>
> He he - der er lige 2 ting, vi ska ha slået fast.
> 1) Jeg kører ALTID med fartpilot - altid, hele tiden.
> 2) Ekonomisk kørsel rager mig en bønne - jeg ska ha det "roligt" :)
GODT SÅ! ))
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Brian H (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 15-09-09 21:42 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:csurm.11575$U5.154191@newsb.telia.net...
> I bilbrochurerne står tallene stadig nævnt, men man ka næppe tro på
> tallene.
>
> For min Leon står nævnt, at den skulle køre følgende km/l:
> by/kombineret/landevej -> 12,8/16,7/20 km/l, men bilen har aldrig været
> over 16 km/l uanset hvad. Søndagens cruisingtour gav til eksempel 15,8
> km/l...
Enten kører du som du lyster eller så er din bil defekt :)
| |
Leo_Jensen (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 16-09-09 00:24 |
|
On 15 Sep., 22:41, "Brian H" <br...@something.com> wrote:
> "Mogens" <n...@mail.com> skrev i meddelelsennews:csurm.11575$U5.154191@newsb.telia.net...
>
> > I bilbrochurerne står tallene stadig nævnt, men man ka næppe tro på
> > tallene.
>
> > For min Leon står nævnt, at den skulle køre følgende km/l:
> > by/kombineret/landevej -> 12,8/16,7/20 km/l, men bilen har aldrig været
> > over 16 km/l uanset hvad. Søndagens cruisingtour gav til eksempel 15,8
> > km/l...
>
> Enten kører du som du lyster eller så er din bil defekt :)
Mogens kører nok som han lyster, og det kan jeg godt forstå. Hvis det
var meningen at motoren altid skulle holdes under 2000 RPM og
speederen ikke trykkes mere end ca. 12mm ned kan jeg slet ikke forstå
at der ikke er lagt nogle begrænsninger ind, der forhindrer dette
eller i det mindste tænder nogle store røde lamper ?
Leo
| |
Mogens (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 16-09-09 16:23 |
|
"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:73adaf0b-b041-4847-a64c-60b9fc346745@33g2000vbe.googlegroups.com...
>> > For min Leon står nævnt, at den skulle køre følgende km/l:
>> > by/kombineret/landevej -> 12,8/16,7/20 km/l, men bilen har aldrig været
>> > over 16 km/l uanset hvad. Søndagens cruisingtour gav til eksempel 15,8
>> > km/l...
>> Enten kører du som du lyster eller så er din bil defekt :)
hva kører din TDI 170 da på literen?
> Mogens kører nok som han lyster, og det kan jeg godt forstå. Hvis det
> var meningen at motoren altid skulle holdes under 2000 RPM og
> speederen ikke trykkes mere end ca. 12mm ned kan jeg slet ikke forstå
> at der ikke er lagt nogle begrænsninger ind, der forhindrer dette
> eller i det mindste tænder nogle store røde lamper ?
Jeg har valgt en 170 hk's, fordi jeg bruger kræfterne (350 Nm). Ellers var
der da vel for fan ingen grund til at vælge den model, idet Leon også findes
med 140 eller et lavere antal heste. Eller hva'??
| |
P (14-09-2009)
| Kommentar Fra : P |
Dato : 14-09-09 20:12 |
|
On Mon, 14 Sep 2009 17:21:45 +0200, P <noone@dk.dk> wrote:
>I gamle dage kunne man i brochurerne se tallene for brændstofforbrug
>ved de nævnte hastigheder eller noget der lignede. Så kunne man se
>hvad man skulle regne med hvis man kørte meget bykørsel eller det
>modsatte. Det blandingstal man har nu siger ikke rigtig noget synes
>jeg. Der er sikkert en formel for hvor meget hver type kørsel tæller i
>det samlede resultat, men det kan jeg ikke gennemskue.
>
>Så kender I nogen steder, hvor man kan finde de pågældende tal i en
>liste eller lignende.
>
>/P
Jeg mangler helt konkret de nævnte tal for en Skoda Superb, hvor jeg
skal se hvor meget forskel der er på en 1.4 benziner og en 1.9 tdi
greenline
Det kan måske undre hvorfor jeg sammenligner sådan et umage par, men
det er fordi Greenline'en ikke har nær så megt udstyr som man kan få i
elegance versionen med benzin mølle, og forskellen mellem en Greenline
og en 1.4 benziner er 15.000 i købspris, men der er for 54.000 kr mere
udstyr i elegancen, og det er lidt svædt at sige farvel til, hvis
forskellen i km/liter ikke er ganske betragteligt.
/P
| |
Mogens (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 14-09-09 20:22 |
|
"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
news:r65ta5ld5l0qjbpeofr3tjlslk1ibn0m6l@4ax.com...
> Jeg mangler helt konkret de nævnte tal for en Skoda Superb, hvor jeg
> skal se hvor meget forskel der er på en 1.4 benziner og en 1.9 tdi
> greenline
> Det kan måske undre hvorfor jeg sammenligner sådan et umage par, men
> det er fordi Greenline'en ikke har nær så megt udstyr som man kan få i
> elegance versionen med benzin mølle, og forskellen mellem en Greenline
> og en 1.4 benziner er 15.000 i købspris, men der er for 54.000 kr mere
> udstyr i elegancen, og det er lidt svædt at sige farvel til, hvis
> forskellen i km/liter ikke er ganske betragteligt.
På www.skoda.dk står der, at Superb 1.4 går 14,7 mens Superb Greenline
klarer 19,6 km/l - i gennemsnit...
| |
Henrik B. (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-09-09 20:25 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:sJwrm.11585$U5.153727@newsb.telia.net...
> På www.skoda.dk står der, at Superb 1.4 går 14,7 mens Superb Greenline
> klarer 19,6 km/l - i gennemsnit...
Som han skriver tidligere, vil han gerne have andet end blot gennemsnit.
| |
Mogens (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 14-09-09 20:30 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4aae989f$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Som han skriver tidligere, vil han gerne have andet end blot gennemsnit.
Men det ka han i det mindste brug' til noget - de andre tal er jo..... blot
tal.
| |
Brian Lund (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian Lund |
Dato : 15-09-09 14:22 |
|
Mogens wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> news:4aae989f$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Som han skriver tidligere, vil han gerne have andet end blot
>> gennemsnit.
>
> Men det ka han i det mindste brug' til noget - de andre tal er
> jo..... blot tal.
Det er de 19,6 da også bare? De hhv. 18,9 og 19,7 som min mazda 2 er opgivet
til (ny og gammel måde at måle det på) passer ingen steder hen, jeg har i
snit gået 13,89 km/l over de sidste 27.187 km!
Ok ganske givet har jeg kørt noget anderledes end deres eu-miks måle
metode... Jeg synes de burde lave eu-miks målet på en mere realistisk måde,
f.eks. køre motorvej, det tror jeg slet ikke de gør...
Hvis der nu i brochurene til mazda 2 havde stået et forbrug opgivet ved
motorvej eller 120 km/t tror jeg der havde stået et forbrug omkring 14 km/l!
Brian
| |
Mogens (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 15-09-09 16:17 |
|
"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i meddelelsen
news:4aaf9511$0$289$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er de 19,6 da også bare?
Ikke på dén måde nej. Hvis man skal sammenligne 2 biler, hvilket der er tale
om her, er tallet for blandet kørsel fint at anvende til beregningerne -
medmindre man som skribenten her tilsyneladende og gjort et regneark km for
km ift. kørslens karakter.
For de fleste vil et simpelt regnestykke "samlet km delt med km/l" være
tilstrækkeligt til at bedømme sagen, men der er jo mange andre faktorer end
bare lige brændstoføkonomien at vurdere på IMO
| |
Henrik B. (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-09-09 20:22 |
|
"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
news:r65ta5ld5l0qjbpeofr3tjlslk1ibn0m6l@4ax.com...
> Jeg mangler helt konkret de nævnte tal for en Skoda Superb, hvor jeg
> skal se hvor meget forskel der er på en 1.4 benziner og en 1.9 tdi
> greenline
Søg og du skal finde. )
http://www.skoda-auto.se/byggdinskoda/configurator/ModelChoice.asp
1,4 TSI:
- Blandet: 15,2 km/l
- Landevej: 18,2 km/l
- By: 11,6 km/l
1,9 TDI Greenline:
- Blandet: 19,6 km/l
- Landevej: 23,8 km/l
- By: 15,4 km/l
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Preben R. Sørensen (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Preben R. Sørensen |
Dato : 14-09-09 20:41 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
>
> 1,4 TSI:
>
> - Blandet: 15,2 km/l
> - Landevej: 18,2 km/l
> - By: 11,6 km/l
>
> 1,9 TDI Greenline:
>
> - Blandet: 19,6 km/l
> - Landevej: 23,8 km/l
> - By: 15,4 km/l
Derefter trækker du 20% fra, og det nærmer sig sandheden.
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Ukendt (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-09-09 21:02 |
|
"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:4aae9c31$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
>
>>
>> 1,4 TSI:
>>
>> - Blandet: 15,2 km/l
>> - Landevej: 18,2 km/l
>> - By: 11,6 km/l
>>
>> 1,9 TDI Greenline:
>>
>> - Blandet: 19,6 km/l
>> - Landevej: 23,8 km/l
>> - By: 15,4 km/l
>
> Derefter trækker du 20% fra, og det nærmer sig sandheden.
Men så længe det er relativt....
Kasper
| |
Frank Leegaard (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 14-09-09 23:51 |
|
Preben R. Sørensen wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
>
>>
>> 1,4 TSI:
>>
>> - Blandet: 15,2 km/l
>> - Landevej: 18,2 km/l
>> - By: 11,6 km/l
>>
>> 1,9 TDI Greenline:
>>
>> - Blandet: 19,6 km/l
>> - Landevej: 23,8 km/l
>> - By: 15,4 km/l
>
> Derefter trækker du 20% fra, og det nærmer sig sandheden.
>
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
Jeg vil absolut mene at de opgivelser der kommer fra VW kan opnås.
Dog med meeget "kedelig" kørsel.
--
/Frank
| |
Klaus D. Mikkelsen (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 15-09-09 04:56 |
|
Frank Leegaard skriver:
>
> Jeg vil absolut mene at de opgivelser der kommer fra VW kan opnås.
Uden problemer.
Klaus (med en bil der er sat til 19,7, men har gået over 20 i snit)
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
| |
Per Henneberg Kriste~ (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 15-09-09 08:12 |
|
"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
news:4aae9c31$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
>
>>
>> 1,4 TSI:
>>
>> - Blandet: 15,2 km/l
>> - Landevej: 18,2 km/l
>> - By: 11,6 km/l
>>
>> 1,9 TDI Greenline:
>>
>> - Blandet: 19,6 km/l
>> - Landevej: 23,8 km/l
>> - By: 15,4 km/l
>
> Derefter trækker du 20% fra, og det nærmer sig sandheden.
min Golf er opgivet til 18,6 - jeg kører 22-24,5.
Men det afhænger selvfølgelig helt af kørestil og hvor man bor. Bor man nede
i Vejle by, så rykker det den forkerte vej med en koldstart og op ad bakke,
når man skal på arbejde. Bor man ude på de små veje, som kun ejer sig til 60
km/t, så rykker det den anden vej.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
P (14-09-2009)
| Kommentar Fra : P |
Dato : 14-09-09 21:37 |
|
On Mon, 14 Sep 2009 21:22:02 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
>"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
>news:r65ta5ld5l0qjbpeofr3tjlslk1ibn0m6l@4ax.com...
>
>> Jeg mangler helt konkret de nævnte tal for en Skoda Superb, hvor jeg
>> skal se hvor meget forskel der er på en 1.4 benziner og en 1.9 tdi
>> greenline
>
>Søg og du skal finde. )
> http://www.skoda-auto.se/byggdinskoda/configurator/ModelChoice.asp
>
>1,4 TSI:
>
>- Blandet: 15,2 km/l
>- Landevej: 18,2 km/l
>- By: 11,6 km/l
>
>1,9 TDI Greenline:
>
>- Blandet: 19,6 km/l
>- Landevej: 23,8 km/l
>- By: 15,4 km/l
Se det var noget jeg kunne bruge. 1000 tak for super hjælp
De tal bliver mit regneark glad for, for mit kørselsmønster ligne
bestemt ikke gennemsnittet, og derfor kan jeg ikke bruge det opgivne
gennemsnitsforbrug til noget.
/P
| |
Frank Leegaard (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 14-09-09 23:53 |
|
P wrote:
> On Mon, 14 Sep 2009 21:22:02 +0200, "Henrik B."
> <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
>
>> "P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
>> news:r65ta5ld5l0qjbpeofr3tjlslk1ibn0m6l@4ax.com...
>>
>>> Jeg mangler helt konkret de nævnte tal for en Skoda Superb, hvor jeg
>>> skal se hvor meget forskel der er på en 1.4 benziner og en 1.9 tdi
>>> greenline
>>
>> Søg og du skal finde. )
>> http://www.skoda-auto.se/byggdinskoda/configurator/ModelChoice.asp
>>
>> 1,4 TSI:
>>
>> - Blandet: 15,2 km/l
>> - Landevej: 18,2 km/l
>> - By: 11,6 km/l
>>
>> 1,9 TDI Greenline:
>>
>> - Blandet: 19,6 km/l
>> - Landevej: 23,8 km/l
>> - By: 15,4 km/l
>
> Se det var noget jeg kunne bruge. 1000 tak for super hjælp
> De tal bliver mit regneark glad for, for mit kørselsmønster ligne
> bestemt ikke gennemsnittet, og derfor kan jeg ikke bruge det opgivne
> gennemsnitsforbrug til noget.
>
Jeg tror dog du skal skelne lidt til gennemsnit alligevel. Det andet bliver
let skønmaleri og ønsketænkning.
--
/Frank
| |
Brian Lund (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian Lund |
Dato : 15-09-09 14:26 |
|
> Se det var noget jeg kunne bruge. 1000 tak for super hjælp
> De tal bliver mit regneark glad for, for mit kørselsmønster ligne
> bestemt ikke gennemsnittet, og derfor kan jeg ikke bruge det opgivne
> gennemsnitsforbrug til noget.
Til gengæld er der ingen tal for motorvej længere (120 km/t) og der bruger
min benziner noget mere end den gør ved bykørsel, hvor jeg iøvrigt kan tøffe
afsted med 50 km/t i femte gear det meste af tiden.
Brian
| |
Brian (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 15-09-09 14:53 |
|
"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk>
> Til gengæld er der ingen tal for motorvej længere (120 km/t) og der bruger
> min benziner noget mere end den gør ved bykørsel, hvor jeg iøvrigt kan
> tøffe afsted med 50 km/t i femte gear det meste af tiden.
Hvilken bil er det ?
Den må da enten være ufattelig smidig, eller ret lavt gearet.
/Brian
| |
Ivan Madsen (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 15-09-09 15:07 |
|
On Tue, 15 Sep 2009 15:52:50 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>
>"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk>
>
>> Til gengæld er der ingen tal for motorvej længere (120 km/t) og der bruger
>> min benziner noget mere end den gør ved bykørsel, hvor jeg iøvrigt kan
>> tøffe afsted med 50 km/t i femte gear det meste af tiden.
>
>Hvilken bil er det ?
>
>Den må da enten være ufattelig smidig, eller ret lavt gearet.
>
Firmaets Zafira 1.8 af lidt ældre dato klarer fint den disciplin (31
km/t ved 1000 o/min) At den så først rigtig er vågen over 4000 er
en anden sag
| |
Brian (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 15-09-09 17:40 |
|
"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Firmaets Zafira 1.8 af lidt ældre dato klarer fint den disciplin (31
> km/t ved 1000 o/min) At den så først rigtig er vågen over 4000 er
> en anden sag
Den må da så også siges at være ret lavt gearet - især i forhold til bilens
størrelse, og at det er en Opel.
/Brian
| |
Ivan Madsen (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 15-09-09 17:48 |
|
On Tue, 15 Sep 2009 18:40:05 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>
>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
>> Firmaets Zafira 1.8 af lidt ældre dato klarer fint den disciplin (31
>> km/t ved 1000 o/min) At den så først rigtig er vågen over 4000 er
>> en anden sag
>
>Den må da så også siges at være ret lavt gearet - især i forhold til bilens
>størrelse, og at det er en Opel.
>
Jeg sidder og roder efter to gear mere ) Men...........den er
gearet sådan ca. som en Skoda Fabia 1.2. Sådan er det bare -
o-tælleren fiser over 3000 når man runder 95.
| |
Brian Lund (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian Lund |
Dato : 16-09-09 07:42 |
|
>> Til gengæld er der ingen tal for motorvej længere (120 km/t) og der
>> bruger min benziner noget mere end den gør ved bykørsel, hvor jeg iøvrigt
>> kan tøffe afsted med 50 km/t i femte gear det meste af tiden.
>
> Hvilken bil er det ?
>
> Den må da enten være ufattelig smidig, eller ret lavt gearet.
Mazda 2 med en 1,3'er - og ja den er rimeligt lavt gearet... Går vel omtrent
1400 omdr ved 50 km/t i femte.
Brian
| |
Ivar (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 14-09-09 20:43 |
|
P skrev:
> Så kunne man se
> hvad man skulle regne med hvis man kørte meget bykørsel eller det
> modsatte.
Næppe. Ved bykørsel forsvinder meget benzin til accelerationer.
Forbruget ved faste hastigheder, er uden accelerationer, og
ikke noget med at køre op og ned af bakker. Reelt vil du aldrig
komme op på de tal de angiver. Du kan altså ikke rigtigt bruge
tallene til noget. Hvis du vil sammenlige forbruget mellem
to biler er gennemsnitstallene bedre end de rene tal.
Ivar Magnusson
| |
Mogens (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 14-09-09 21:16 |
|
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:mn.75177d99b98b2ac9.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Hvis du vil sammenlige forbruget mellem
> to biler er gennemsnitstallene bedre end de rene tal.
Fik du den, Henrik - lige mine ord :)
| |
Henrik B. (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-09-09 21:34 |
|
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:mn.75177d99b98b2ac9.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Reelt vil du aldrig
> komme op på de tal de angiver.
Selvom der findes eksempler på det modsatte....!
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Fly Christensen (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 15-09-09 07:06 |
|
On Mon, 14 Sep 2009 22:33:33 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
>"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
>news:mn.75177d99b98b2ac9.31159@nozpamwebspeed.dk...
>
>> Reelt vil du aldrig
>> komme op på de tal de angiver.
>
>Selvom der findes eksempler på det modsatte....!
Rygning er ufarligt! Jeg kender folk, der har været rygere hele deres
liv, og de har aldrig fejlet noget.
Fly
| |
P (14-09-2009)
| Kommentar Fra : P |
Dato : 14-09-09 21:35 |
|
On Mon, 14 Sep 2009 21:43:11 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:
>P skrev:
>
>> Så kunne man se
>> hvad man skulle regne med hvis man kørte meget bykørsel eller det
>> modsatte.
>
>Næppe. Ved bykørsel forsvinder meget benzin til accelerationer.
>Forbruget ved faste hastigheder, er uden accelerationer, og
>ikke noget med at køre op og ned af bakker. Reelt vil du aldrig
>komme op på de tal de angiver. Du kan altså ikke rigtigt bruge
>tallene til noget. Hvis du vil sammenlige forbruget mellem
>to biler er gennemsnitstallene bedre end de rene tal.
>
>
>Ivar Magnusson
>
Hvis mit forbrug ikke ligner det forhold som gennemsnitter er beregnet
efter, kan jeg ikke bruge gennemsnittet til noget.
/P
| |
Anders Majland (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 15-09-09 06:32 |
|
> Hvis mit forbrug ikke ligner det forhold som gennemsnitter er beregnet
> efter, kan jeg ikke bruge gennemsnittet til noget.
Til gengæld er spritmonitor.de meget god til at give et overblik over hvad
folk i virkeligheden hiver ud af bilerne.
Så kigger man lidt på middelværdier og spredningen på dem kan det da være et
fingerpeg om hvor let det er at opnå eu tallene.
Dog er der en klar tendens til at der er flere i "økonomiske" biler der
kommer tæt på tallene. Måske fordi de forsøger at køre økonomisk ?
| |
Leo_Jensen (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 15-09-09 00:06 |
|
> Til gengæld er spritmonitor.de meget god til at give et overblik over hvad
> folk i virkeligheden hiver ud af bilerne.
>
> Så kigger man lidt på middelværdier og spredningen på dem kan det da være et
> fingerpeg om hvor let det er at opnå eu tallene.
>
> Dog er der en klar tendens til at der er flere i "økonomiske" biler der
> kommer tæt på tallene. Måske fordi de forsøger at køre økonomisk ?
Ingen tvivl om det. Man møder mange tyskere, der ikke kommer over 110
km/t på autobahn, og dem var der ikke mange af for 3 år siden.
Den slags findes også herhjemme, her kører de bare 90-100 km/t.
Det er såmænd meget hyggeligt at have fået andre end lastbilerne at
følges med i 2CV'en...
Leo
| |
|
|