Dieselpartikler / Co2
Fra : Ukendt

Dato : 13-09-09 08:16

Hvad er mest usund for mennesket her og nu og på sigt ?
Er en dieselbil uden partikelfilter en dræber og en benzinbil
et lam i forhold ?
Hvad siger lægerne her i gruppen...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-09-09 08:33

> Hvad er mest usund for mennesket her og nu og på sigt ?
> Er en dieselbil uden partikelfilter en dræber og en benzinbil
> et lam i forhold ?
> Hvad siger lægerne her i gruppen...

Noget i den stil, CO2 er jo ikke usundt at indånde for et menneske.

Mvh Niels

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-09-09 08:53

> Hvad er mest usund for mennesket her og nu og på sigt ?
> Er en dieselbil uden partikelfilter en dræber og en benzinbil
> et lam i forhold ?
> Hvad siger lægerne her i gruppen...

Dieselbil er usundt. Særligt nyere dieselbiler er særligt usunde da deres
dyser sender "små dråber" som igen danner små uforbrændte partikler.

Disse partikler trænger langt længere ind i organismen end ældre "store
partikler"

--
/Frank

Fra : perhag

Dato : 13-09-09 12:02

On 13 Sep., 09:16, ">>Eque<<" <-> wrote:
> Hvad er mest usund for mennesket her og nu og på sigt ?
> Er en dieselbil uden partikelfilter en dræber og en benzinbil
> et lam i forhold ?

CO2 er ganske harmløst. Faren er CO, som biler uden virksom
katalysator udspyr.

Indånding af partikler er ikke direkte dødeligt, men forøger risikoen
for dødelige sygdomme. Der er mange forskellige kilder til
partikelforureningen, herunder brændeovne, skibe, knallerter,
dieselkøretøjer, motoriserede haveredskaber og dækslid.

Fra : claus.b.p.

Dato : 14-09-09 09:13

"perhag" <per.hagemann@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 13 Sep., 09:16, ">>Eque<<" <-> wrote:

>CO2 er ganske harmløst. Faren er CO, som biler uden virksom
>katalysator udspyr.

CO er ikke specielt farligt, det fortrænger blot ilten i de røde
blodlegemer. I bytrafik er koncentrationen ikke høj nok til at være farlig,
men den kan være ubehagelig. I en lukket garage kan koncentrationen blive
dødelig.

Med al respekt, og vi skal værne om vores helbred mm. men det har _aldrig_
været renere at opholde sig i bytrafik end nu. Hvis politikerne ikke drev
rovdrift på bilisterne, ville der være endnu renere, men over halvdelen af
vores biler er over 10 år gamle. Til gengæld stiller EU strengere og
strengere krav til emission. Bare de også ville harmonisere de lokale
miljøregler, byer og lande imellem.

Hylekorene fra bymenneskerne er måske ikke helt uberettigede, men det er
altså et frit land vi lever i, man kan da selv vælge hvor man vil bo.

/Claus

Fra : KMH

Dato : 18-09-09 00:19

On 13 Sep., 09:16, ">>Eque<<" <-> wrote:
> Hvad er mest usund for mennesket her og nu og på sigt ?
> Er en dieselbil uden partikelfilter en dræber og en benzinbil
> et lam i forhold ?
> Hvad siger lægerne her i gruppen...

Fuldstændig overflødig diskussion.
Nu er du jo en ganske fornuftig provokatør. Så jeg er helt sikker på
at når du er færdig med at overveje hvad havegrillen og brændeovnen
egentligt belaster helbredet og miljøet med, så sidder du og skrald
griner

Og kan du så komme ud og få det haveaffald brændt af, i stedet for at
sidde her og spilde din tid.

M.v.h.
Kim