Større totalvægt?
Fra : Prikke

Dato : 12-09-09 14:02

Hej.
Jeg er den lykkelige ejer af en Renault Grand Scenic 1,5 dci fra 2007.
Desværre er bilen på registreringsattesten godkendt til kun at må
trække max. 850 kg.
Jeg har derfor forhørt mig hos Renault Danmark og der fået det svar,
at Renault Danmark kan udfærdige et dokument (pris: 1500 - 3000 kr.),
hvorefter bilen skal synes med dette dokument og endelig skal jeg
(selvfølgelig) have en ny registreringsattest med den nye vægt - og på
den måde kan bilen "vejes op" og altså godkendes til at trække mere.

Tør nogen i nærværende nyhedsgruppe gisne om, hvor meget en Renault
Grand Scenic kan blive godkendt til efter ovennævnte procedure?

m.v.h.
Per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-09-09 21:21

"Prikke" <pervaerum.mikkelsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Vil det sige, at da du snakkede med dem om mulighederne, da glemte du at
spørge, hvad det er du betaler for?
Det dokument du køber er jo netop med en beskrivelse af, hvad Renault vil
stå inde for med hensyn til, hvad den må trække.

Kurt

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 22:06

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> Det dokument du køber er jo netop med en beskrivelse af, hvad Renault
> vil stå inde for med hensyn til, hvad den må trække.

Præcis samme tanke her. Ring da og spørg igen.

Vores ender da i gætværk. Få en helt konkret vægt og pris på attesten.
--
/Frank

Fra : Prikke

Dato : 12-09-09 14:46

On 12 Sep., 22:20, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:
> [...]
> Det dokument du køber er jo netop med en beskrivelse af, hvad Renault vil
> stå inde for med hensyn til, hvad den må trække.

Jeg har fået nævnte svar fra Renault Danmark pr. mail og har da også
efterfølgende spurgt, hvor meget bilen kan vejes op, men har (endnu)
ikke fået svar - derfor dette indlæg.

m.v.h.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 22:08

Prikke wrote:

> Jeg har fået nævnte svar fra Renault Danmark pr. mail og har da også
> efterfølgende spurgt, hvor meget bilen kan vejes op, men har (endnu)
> ikke fået svar - derfor dette indlæg.

Vil nemt ende i gætværk. Spørg hos "campisterne" Der er nok større chance
for at en har prøvet noget tilsvarende.

Jeg ville dog også konkret kontakte en forhandler.

I mine øjne lyder det som optrækkeri at de skal have de beløb for en sølle
attest.

--
/Frank

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-09-09 01:10

Jeg har fået nævnte svar fra Renault Danmark pr. mail og har da også
efterfølgende spurgt, hvor meget bilen kan vejes op, men har (endnu)
ikke fået svar - derfor dette indlæg.

Jeg kan finde en enkelt til salg på Bilbasen som åbenbart har en godkendt
påhængsvægt på 1025 kg, så det kunne være denne vægt, som er max, uden at
jeg dog ved det.
Da jeg skiftede bil for et par år siden havde jeg også kig på bl.a. en
Renault, men den blev valgt fra på grund af alt for lav tilladt totalvægt.
Den kunne også vejes op mod betaling, men stadig ikke til noget som var i
nærheden af egenvægten.
Det er et mærkeligt generelt problem med flere franske biler, at de har en
forholdsvis lav tilladt påhængsvægt - også efter opvejning.

Kurt

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-09-09 08:55

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> Det er et mærkeligt generelt problem med flere franske biler, at de
> har en forholdsvis lav tilladt påhængsvægt - også efter opvejning.

Generel spinkel konstruktion og motorkraft. Ellers skulle der jo ikke være
noget i vejen.

--
/Frank

Fra : Tom

Dato : 13-09-09 08:43

Prikke skrev:
> [...]
> (selvfølgelig) have en ny registreringsattest med den nye vægt - og på
> den måde kan bilen "vejes op" og altså godkendes til at trække mere.

Jeg havde helt oprigtigt skrevet til importøren at jeg nok ville
overveje et bilmærkeskifte hvis sådan en serviceydelse som aftermarket
support skulle betales ved kasse 1. Og så rent også vælge et andet
bilmærke når tiden kom.
Det er da bare et word dokument de kan printe ud igen og igen og det
frimærke og konvolut KAN de vel have råd til trods finanskrise.

--
Tom

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-09-09 09:31

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det er da bare et word dokument de kan printe ud igen og igen og det
> frimærke og konvolut KAN de vel have råd til trods finanskrise.

Jeg er ikke sikker på, at ovenstående er korrekt.
Jeg fik vejet totalvægten op på en campingvogn for et par år siden, (1250
kr), og da skulle importøren have fat i fabrikken, som udstedte en speciel
dataerklæring på netop min vogn, plus en ny vægttavle, før jeg kunne få den
vejet op.
Forinden havde jeg kontakt med bilinspektionen, som kunne se, at der intet
skulle være til hinder for en opvejning, idet akslen var godkendt til en
noget større vægt en cv var godkendt til, men alligevel skulle fabrikken
altså ind og lave denne særskilte dataerklæring.
Jeg synes også, at prisen lyder noget ublu, men det er vel autobranchen
generelt.
Da jeg skulle have min, spurgte jeg først 2 forhandlere, og de ville begge
have 2000 + moms for ulejligheden, men via importøren fik jeg altså halveret
prisen.

Kurt

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-09 20:58

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Da jeg skulle have min, spurgte jeg først 2 forhandlere, og de ville begge
> have 2000 + moms for ulejligheden, men via importøren fik jeg altså

Jeg véd at bl.a. Saab (GM Danmark) ikke tager noget for den slags
dokumenter, så det er ikke autobranchen generelt.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-09-09 22:11

> "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg véd at bl.a. Saab (GM Danmark) ikke tager noget for den slags
> dokumenter, så det er ikke autobranchen generelt.

Det var da dejligt at høre, at der er nogen som ved, hvad service dækker
over, når deres indsats for at hjælpe kunden rent faktisk er så lille, som
den er.

Kurt

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-09 22:14

> Det var da dejligt at høre, at der er nogen som ved, hvad service dækker
> over, når deres indsats for at hjælpe kunden rent faktisk er så lille, som
> den er.

Ja, det andet er i mine øjne noget svineri...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-09-09 22:38

> "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det andet er i mine øjne noget svineri...
>
> --
> http://www.saabklub.dk/
Men et eller andet sted har jeg læst at en i samme situation havde held med
at kontakte en tysk forhandler.
Denne leverede samme dolumentattion - men svjh til 10% af den danske
forrhandlers pris.....
Men jeg kan da naturligvis ikke huske hvilket bilmærke han havde - men det
var måske værd at sende en mail eller to til Tyskland.

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 13-09-09 17:35

Prikke skrev:
> [...]
>
> Tør nogen i nærværende nyhedsgruppe gisne om, hvor meget en Renault
> Grand Scenic kan blive godkendt til efter ovennævnte procedure?

prøv at kigge lidt på de andre Typegodkendelser vedr. Scenic

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 13-09-09 17:35

http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

Fra : Jesper Duval Pederse~

Dato : 13-09-09 20:42

Hej.
[...]

Jeg været den mølle igennem og opgivet det, snakkede først med en Renault
forhandler de vidste ikke meget om det, men henviste mig til et Applaus
synsted, og tog ud og fik en snak med ham.

Det er noget med at håndbremse ikke kan holde mere end xxxx kg bremst på en
xx% stigning, så hvis du får træk vægten hævet, så bliver de trukket fra
bilens totale lastevne, så du kan faktisk ikke have noget i bagagerummet,
mener han kunne veje den max op til 1000 kg, dvs 150 kg mere end i dag, men
hvis du kan få Renault DK til at lave et stykke papir på den kan holde mere
bremst så var det ingen problem at lave det om iflg ham, men han troede ikke
på Renault ville det.

Data på min model ser sådan ud (Renault Grand Scenic 7 pers 1.5 DCI
10/2007 )

Egenvægt: 1525 kg
Køreklarvægt: 1575 kg
Totalvægt: 2175 ( hvis jeg forstod ham rigtigt, så alt det han vejer op,
skal trækkes fra her )
Påhængskøretøj m bremse: 850 kg
Påhængskøretøj u bremse: 650 kg

men hvis du kigger i instruktions bogen står der

Påhængskøretøj m bremse: 1300 kg
Påhængskøretøj u bremse: 650 kg
Dog lige med den bemærking at de enkelte lande kan have andrer vægtgrænser

Har så kigget lidt på de tyske bilsider og der står også den må trække 1300
kg, såå deeet

Men hvis du finder ud af andet så meld gerne tilbage da jeg også gerne vil
have min vejet op

/ Jesper