/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
DAF? - Da farfar var . . - og DAF var en h~
Fra : ulrich


Dato : 12-09-09 19:05

Inspireret af fødselsdagsomtalen for nylig, hvor barnet hed 'DAFFY',
mindedes jeg tiden med DAF - og så de rigtige lastbiler i halvtreds- og
tresserne.
Afhængig af vognmandens status var det Scania (Vabis), Volvo, Mercedes -
M.A.N., hvis forbindelsen var i Åbenrå - lidt Magirus og Henschel og så DAF.
Denne sidste blev i Holland samlet med engelsk (Leyland licens) motor, tysk
(ZF) gearkasse og et bagtøj (2-speed) af traktortype.
To udgaver var der. En amerikansk inspireret langsnudet- og så en (trambus)
udgave.
Jeg havde den udfordring at holde et par af disse maskiner kørende, hvilket
gav nogle oplevelser ud over det sædvanlige. - Men det er så en historie for
sig.

M.V.H.
Palle




 
 
Brian H (12-09-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 12-09-09 19:18

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
news:4aabe2c6$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Inspireret af fødselsdagsomtalen for nylig, hvor barnet hed 'DAFFY',
> mindedes jeg tiden med DAF - og så de rigtige lastbiler i halvtreds- og
> tresserne.
> Afhængig af vognmandens status var det Scania (Vabis), Volvo, Mercedes -
> M.A.N., hvis forbindelsen var i Åbenrå - lidt Magirus og Henschel og så
> DAF.
> Denne sidste blev i Holland samlet med engelsk (Leyland licens) motor,
> tysk (ZF) gearkasse og et bagtøj (2-speed) af traktortype.
> To udgaver var der. En amerikansk inspireret langsnudet- og så en
> (trambus) udgave.
> Jeg havde den udfordring at holde et par af disse maskiner kørende,
> hvilket gav nogle oplevelser ud over det sædvanlige. - Men det er så en
> historie for sig.

Den 'gamle' har to styks DAF i sin båd, frit fra hukommelsen hedder de DT
615 M, de er på 6.15L og med turbo giver det ca 180hk pr. styk. Langt fra
højt ydende, men stabile som bare pokker.
Her i sommerferien sugede den ene motor en plastikpose for
kølevandsindsugning, tiden gik og så var vandtemperaturen i flg.
viserinstrumentet >120gr.C. Av av tænkte vi så, og tøffede hjem på den anden
motor. Efter en velanrettet frokost kiggede vi til maskineriet. Der var ikke
meget vand tilbage, men masser i brønden under motoren. Nåh hva fa'en, vi
smed en ordentlig sjat vand på og drejede nøglen... jow jow, der var liv!
Den kørte som før, intet at mærke.
Det gør man sgu ikke ikke med de moderne af slagsen


ulrich (12-09-2009)
Kommentar
Fra : ulrich


Dato : 12-09-09 19:30


"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
news:4aabe5c9$0$293$14726298@news.sunsite.dk...
> "ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
> news:4aabe2c6$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Inspireret af fødselsdagsomtalen for nylig, hvor barnet hed 'DAFFY',
>> mindedes jeg tiden med DAF - og så de rigtige lastbiler i halvtreds- og
>> tresserne.
>> Afhængig af vognmandens status var det Scania (Vabis), Volvo, Mercedes -
>> M.A.N., hvis forbindelsen var i Åbenrå - lidt Magirus og Henschel og så
>> DAF.
>> Denne sidste blev i Holland samlet med engelsk (Leyland licens) motor,
>> tysk (ZF) gearkasse og et bagtøj (2-speed) af traktortype.
>> To udgaver var der. En amerikansk inspireret langsnudet- og så en
>> (trambus) udgave.
>> Jeg havde den udfordring at holde et par af disse maskiner kørende,
>> hvilket gav nogle oplevelser ud over det sædvanlige. - Men det er så en
>> historie for sig.
>
> Den 'gamle' har to styks DAF i sin båd, frit fra hukommelsen hedder de DT
> 615 M, de er på 6.15L og med turbo giver det ca 180hk pr. styk. Langt fra
> højt ydende, men stabile som bare pokker.
> Her i sommerferien sugede den ene motor en plastikpose for
> kølevandsindsugning, tiden gik og så var vandtemperaturen i flg.
> viserinstrumentet >120gr.C. Av av tænkte vi så, og tøffede hjem på den
> anden motor. Efter en velanrettet frokost kiggede vi til maskineriet. Der
> var ikke meget vand tilbage, men masser i brønden under motoren. Nåh hva
> fa'en, vi smed en ordentlig sjat vand på og drejede nøglen... jow jow, der
> var liv! Den kørte som før, intet at mærke.
> Det gør man sgu ikke ikke med de moderne af slagsen

Jeg ved ikke om de kan være så gamle som dem jeg har i tankerne. Disse
mener jeg ikke ydede ret meget mere end 100 HK, hvilket var normen dengang.
- Men så kom turboladeren, den forbedrede evnen til at forcere bakkerne.
Omkring 6 liter slagvolumen passer godt nok.
Palle



Brian H (12-09-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 12-09-09 19:33

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
news:4aabe8ac$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg ved ikke om de kan være så gamle som dem jeg har i tankerne. Disse
> mener jeg ikke ydede ret meget mere end 100 HK, hvilket var normen
> dengang.
> - Men så kom turboladeren, den forbedrede evnen til at forcere bakkerne.
> Omkring 6 liter slagvolumen passer godt nok.

De er fra omkring 1967...


Henrik B. (13-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 13-09-09 21:11

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
news:4aabe2c6$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> M.A.N., hvis forbindelsen var i Åbenrå - lidt Magirus og Henschel og så
> DAF.
> Denne sidste blev i Holland samlet med engelsk (Leyland licens) motor,
> tysk (ZF) gearkasse og et bagtøj (2-speed) af traktortype.

Tjah, ligesom Volvo i dag er en hybrid med Renault - og vice-versa....

--
http://www.saabklub.dk/


ulrich (14-09-2009)
Kommentar
Fra : ulrich


Dato : 14-09-09 11:35


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4aad520c$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
> news:4aabe2c6$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> M.A.N., hvis forbindelsen var i Åbenrå - lidt Magirus og Henschel og så
>> DAF.
>> Denne sidste blev i Holland samlet med engelsk (Leyland licens) motor,
>> tysk (ZF) gearkasse og et bagtøj (2-speed) af traktortype.
>
> Tjah, ligesom Volvo i dag er en hybrid med Renault - og vice-versa....


Det gælder så personvogn - og har stået på i årtier,
Palle

P.S. lige som Saab har kørt med Ford V4.



Henrik B. (14-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 14-09-09 15:48

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
news:4aae1c43$0$36563$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Tjah, ligesom Volvo i dag er en hybrid med Renault - og vice-versa....
>
>
> Det gælder så personvogn - og har stået på i årtier,

Jeg taler lastbiler...

> P.S. lige som Saab har kørt med Ford V4.

Og DKW-motor
Og Opel-motor
Og Isuzu-motor
Og Fiat-motor...

--
http://www.saabklub.dk/


ulrich (14-09-2009)
Kommentar
Fra : ulrich


Dato : 14-09-09 20:16


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4aae57b4$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
> news:4aae1c43$0$36563$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Tjah, ligesom Volvo i dag er en hybrid med Renault - og vice-versa....
>>
>>
>> Det gælder så personvogn - og har stået på i årtier,

Jeg taler lastbiler.... Jamen det skal da nok passe, jeg ved ikke lige
hvilke modeller?




>> P.S. lige som Saab har kørt med Ford V4.
>

Og DKW-motor - ? - Da tror jeg at Saab's to-takter, både den to- og den
trecyl., er deres egen.
Palle



Henrik B. (14-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 14-09-09 20:27

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
news:4aae9681$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>>> Det gælder så personvogn - og har stået på i årtier,
>>
>> Jeg taler lastbiler....
>
> Jamen det skal da nok passe, jeg ved ikke lige hvilke modeller?

Manum, Premium, Volvo F-serie m.fl.

>>> P.S. lige som Saab har kørt med Ford V4.
>>
>> Og DKW-motor -

> ? - Da tror jeg at Saab's to-takter, både den to- og den trecyl., er deres
> egen.

Den første motor, som er Saab's egen, er den to-liters 4-cyl, som kom i
begyndelsen af 70'erne...

--
http://www.saabklub.dk/


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste