"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
news:4aabe5c9$0$293$14726298@news.sunsite.dk...
> "ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen
> news:4aabe2c6$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Inspireret af fødselsdagsomtalen for nylig, hvor barnet hed 'DAFFY',
>> mindedes jeg tiden med DAF - og så de rigtige lastbiler i halvtreds- og
>> tresserne.
>> Afhængig af vognmandens status var det Scania (Vabis), Volvo, Mercedes -
>> M.A.N., hvis forbindelsen var i Åbenrå - lidt Magirus og Henschel og så
>> DAF.
>> Denne sidste blev i Holland samlet med engelsk (Leyland licens) motor,
>> tysk (ZF) gearkasse og et bagtøj (2-speed) af traktortype.
>> To udgaver var der. En amerikansk inspireret langsnudet- og så en
>> (trambus) udgave.
>> Jeg havde den udfordring at holde et par af disse maskiner kørende,
>> hvilket gav nogle oplevelser ud over det sædvanlige. - Men det er så en
>> historie for sig.
>
> Den 'gamle' har to styks DAF i sin båd, frit fra hukommelsen hedder de DT
> 615 M, de er på 6.15L og med turbo giver det ca 180hk pr. styk. Langt fra
> højt ydende, men stabile som bare pokker.
> Her i sommerferien sugede den ene motor en plastikpose for
> kølevandsindsugning, tiden gik og så var vandtemperaturen i flg.
> viserinstrumentet >120gr.C. Av av tænkte vi så, og tøffede hjem på den
> anden motor. Efter en velanrettet frokost kiggede vi til maskineriet. Der
> var ikke meget vand tilbage, men masser i brønden under motoren. Nåh hva
> fa'en, vi smed en ordentlig sjat vand på og drejede nøglen... jow jow, der
> var liv! Den kørte som før, intet at mærke.
> Det gør man sgu ikke ikke med de moderne af slagsen
Jeg ved ikke om de kan være så gamle som dem jeg har i tankerne. Disse
mener jeg ikke ydede ret meget mere end 100 HK, hvilket var normen dengang.
- Men så kom turboladeren, den forbedrede evnen til at forcere bakkerne.
Omkring 6 liter slagvolumen passer godt nok.
Palle