|
| Dækslid (hæl og tå) Fra : Sørensen |
Dato : 12-09-09 07:00 |
|
Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
det larmer skrækkeligt,
nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?
--
vh.
Sørensen
| |
Klaus D. Mikkelsen (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 12-09-09 07:25 |
|
Sørensen skriver:
>
> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
> det larmer skrækkeligt,
> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?
Dækbredde?
Sporing?
Skift er du hjul mellem for og bagaksel regelmæssigt?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
| |
Sørensen (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Sørensen |
Dato : 13-09-09 18:37 |
|
"Klaus D. > skrev >
> Dækbredde?
225/55 15 (original 205/60 15)
>
> Sporing?
Hmmm tjae det burde jeg måske
>
> Skift er du hjul mellem for og bagaksel regelmæssigt?
Hver år ... bruger også vinterdæk som får samme skavank det er
kun ydersiderne af dækkene der slides i "savtak"
>
>
vh. Sørensen
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-09-09 18:44 |
|
Sørensen skriver:
>
> 225/55 15 (original 205/60 15)
Vanlig VAG "feature"
> Hmmm tjae det burde jeg måske
Få det tjekket.
> Hver år ... bruger også vinterdæk som får samme skavank det er
> kun ydersiderne af dækkene der slides i "savtak"
Hvor mange km mellem skift?
Der anbefales skift mellem 7500 og 10000 km.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
| |
Sørensen (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Sørensen |
Dato : 13-09-09 19:26 |
|
"Klaus D. skrev >
> Vanlig VAG "feature"
Ok men De nuværende dæk er også nogle billige Uniroyal 440 fra
Deakonline
>
>> Hmmm tjae det burde jeg måske
>
> Få det tjekket.
>
>> Hver år ... bruger også vinterdæk som får samme skavank det er
>> kun ydersiderne af dækkene der slides i "savtak"
>
> Hvor mange km mellem skift?
>
> Der anbefales skift mellem 7500 og 10000 km.
Ja det passer hvist også med De km.
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside:
> http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
| |
Frank Leegaard (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 12-09-09 08:12 |
|
Sørensen wrote:
> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
> det larmer skrækkeligt,
> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?
Det bedste jeg har prøvet fra min Galp G60 tid, som vel kan sidestilles
lidt, vil være Michelin.
Conti er middelsvære. Værst er fx Good Year.
Decideret billige dæk, har aldrig været nær mine biler.
--
/Frank
| |
Kent Glerup (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 12-09-09 09:50 |
|
Sørensen skrev:
> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så det
> larmer skrækkeligt,
> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?
Michelin og Conti arbejder normalt godt sammen med VAG undervogne.
Derudover kan man regelmæssigt skifte dæk mellem for og bagaksel, så
burde man ikke opleve problemer.
/Kent Glerup
| |
Kim Voss Schrader (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 12-09-09 11:08 |
|
Hej!
Sørensen wrote:
> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så det
> larmer skrækkeligt,
Hvad ER hel og tå egentligt i forbindelse med dæk? Har hørt det nævnt
mange gange, men aldrig set det. Hverken min gamle Escort eller min
bimmer har det problem. Og det lyder som om, at man skal være glad for
det ;)
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Mogens (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 12-09-09 12:39 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
news:4aab7308$0$292$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvad ER hel og tå egentligt i forbindelse med dæk? Har hørt det nævnt
> mange gange, men aldrig set det. Hverken min gamle Escort eller min bimmer
> har det problem. Og det lyder som om, at man skal være glad for det ;)
Det er et fænomen, der optræder ifm. forhjulstræk og lette bagvogne.
Dækkenes mønster indtager en hæl/tå-position, som nemt spores, hvis du kører
håndfladen rundt med/på dækket. Hæl/tå bevirker bl.a., at bilens dæk larmer
af helvede til. Min Leon har problemet ifm. Bridgestonedæk, men da jeg nu
kører Michelin, har problemet ændret sig positivt.
| |
Kim Voss Schrader (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 12-09-09 12:48 |
|
Hej!
Mogens wrote:
....
> Det er et fænomen, der optræder ifm. forhjulstræk og lette bagvogne.
> Dækkenes mønster indtager en hæl/tå-position, som nemt spores, hvis du
> kører håndfladen rundt med/på dækket. Hæl/tå bevirker bl.a., at bilens
> dæk larmer af helvede til. Min Leon har problemet ifm. Bridgestonedæk,
> men da jeg nu kører Michelin, har problemet ændret sig positivt.
Dét kommer jeg så nok næppe til at mærke i en baghjulstrækket 1.6 tonner ;)
Men hvordan ser dækket så ud rent fysisk? Hæl/tå siger mig mig intet.
Slides det ikke på midten eller hvorledes?
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Mogens (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 12-09-09 12:52 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
news:4aab8a84$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
> Dét kommer jeg så nok næppe til at mærke i en baghjulstrækket 1.6 tonner
> ;)
Præcis :)
> Men hvordan ser dækket så ud rent fysisk? Hæl/tå siger mig mig intet.
> Slides det ikke på midten eller hvorledes?
Hvis dækkets mønster består af "plader" (fra rille til rille på tværs af
dækket), rejser "pladen" sig foran (i dækkets omløbsretning) og det modsatte
i bagenden af "pladen"
| |
Kim Voss Schrader (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 12-09-09 13:02 |
|
Hej!
Mogens wrote:
....
> Hvis dækkets mønster består af "plader" (fra rille til rille på tværs af
> dækket), rejser "pladen" sig foran (i dækkets omløbsretning) og det
> modsatte i bagenden af "pladen"
Ok, tak. Det er min gamle Escort ihvertfald ikke ekspert i at lave så :)
Gad vide hvorfor moderne biler har denne finesse.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
N/A (14-09-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 14-09-09 09:02 |
|
| |
ABJ (12-09-2009)
| Kommentar Fra : ABJ |
Dato : 12-09-09 16:51 |
|
>
> Men hvordan ser dækket så ud rent fysisk? Hæl/tå siger mig mig intet.
> Slides det ikke på midten eller hvorledes?
>
Dækket ligner en rundsavsklinge. altså de enkelte gummiklodser er slidt mere
på forkanten end på bagkanten.
| |
N/A (14-09-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 14-09-09 09:02 |
|
| |
Seth (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Seth |
Dato : 12-09-09 11:55 |
|
Sørensen <nogen@microsoft.com> wrote in news:4aab38e5$0$56794
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
> det larmer skrækkeligt,
> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?
>
Slid på hæl og tå kan skyldes slidte eller forkerte støddæmpere og/eller
fjedre.
_
Seth
| |
Frank Leegaard (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 12-09-09 14:04 |
|
Seth wrote:
> Sørensen <nogen@microsoft.com> wrote in news:4aab38e5$0$56794
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
>> det larmer skrækkeligt,
>> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?
>>
>
> Slid på hæl og tå kan skyldes slidte eller forkerte støddæmpere
> og/eller fjedre.
Desværre er det ikke nødvendigt for at optræde på en VAG.
Jeg vil så påstå at rigtigt mange andre biler har samme skavank. Folk har så
bare forskellige tærskler.
--
/Frank
| |
/HB (13-09-2009)
| Kommentar Fra : /HB |
Dato : 13-09-09 03:09 |
|
On 12 Sep., 14:01, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
>
> Gad vide hvorfor moderne biler har denne finesse.
Pga. moderne bilers retningsstabilitet og toe-in og toe-out på
bagakslen.
Jeg kører med CSC3 i 225 profil og skal skifte rundt mellem for og bag
ved ca 12 -15000km.
--
/HB
| |
Kim Voss Schrader (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 14-09-09 09:02 |
|
Hej!
/HB wrote:
>
> On 12 Sep., 14:01, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
>
>> Gad vide hvorfor moderne biler har denne finesse.
>
> Pga. moderne bilers retningsstabilitet og toe-in og toe-out på
> bagakslen.
Ok. Min gamle bil havde stiv bagaksel, så det er jo nok derfor den ikke
har brokket sig ;)
> Jeg kører med CSC3 i 225 profil og skal skifte rundt mellem for og bag
> ved ca 12 -15000km.
Ok, så bare værkstedet husker at skifte ved service er det jo ikke noget
folk normalt opdager(?).
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
N/A (14-09-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 14-09-09 09:02 |
|
| |
/HB (14-09-2009)
| Kommentar Fra : /HB |
Dato : 14-09-09 02:16 |
|
On 14 Sep., 10:01, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> Hej!
>
> /HB wrote:
>
> >
>
> > On 12 Sep., 14:01, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
>
> >> Gad vide hvorfor moderne biler har denne finesse.
>
> > Pga. moderne bilers retningsstabilitet og toe-in og toe-out på
> > bagakslen.
>
> Ok. Min gamle bil havde stiv bagaksel, så det er jo nok derfor den ikke
> har brokket sig ;)
Garanteret
> > Jeg kører med CSC3 i 225 profil og skal skifte rundt mellem for og bag
> > ved ca 12 -15000km.
>
> Ok, så bare værkstedet husker at skifte ved service er det jo ikke noget
> folk normalt opdager(?).
Jeg kører op til 30000km mellem service så nej desværre - gør det
selv...
Jeg tror man er nødt til at orientere vækstedet om det, selv hvis man
kører 15000 mellem service..
--
/HB
| |
Mogens (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 14-09-09 15:20 |
|
"/HB" <henrikub@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:d6d4ff29-fd3b-466a-a30c-b1a02e36b23c@g23g2000yqh.googlegroups.com...
> Jeg tror man er nødt til at orientere vækstedet om det, selv hvis man
> kører 15000 mellem service..
Et moderne værksted lægger overhovedet ikke mærke til den slags. De skifter
olien og udbedrer de ting, som KUNDEN angiver måtte være et problem. Nix
weiter...
| |
Kim Voss Schrader (14-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 14-09-09 18:15 |
|
Hej!
Mogens wrote:
> "/HB" <henrikub@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:d6d4ff29-fd3b-466a-a30c-b1a02e36b23c@g23g2000yqh.googlegroups.com...
>
>> Jeg tror man er nødt til at orientere vækstedet om det, selv hvis man
>> kører 15000 mellem service..
>
> Et moderne værksted lægger overhovedet ikke mærke til den slags. De
> skifter olien og udbedrer de ting, som KUNDEN angiver måtte være et
> problem. Nix weiter...
Det er sørgeligt - prisen modsvarer ihvertfald slet ikke det de yder
De graver (forhåbentligt) deres egen grav.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
/HB (14-09-2009)
| Kommentar Fra : /HB |
Dato : 14-09-09 08:54 |
|
On 14 Sep., 16:20, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> "/HB" <henri...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:d6d4ff29-fd3b-466a-a30c-b1a02e36b23c@g23g2000yqh.googlegroups.com...
>
> > Jeg tror man er nødt til at orientere vækstedet om det, selv hvis man
> > kører 15000 mellem service..
>
> Et moderne værksted lægger overhovedet ikke mærke til den slags. De skifter
> olien og udbedrer de ting, som KUNDEN angiver måtte være et problem. Nix
> weiter...
Nemmerlig - Tid og x-tra service skal man lede langt efter nu om
stunder...
--
/HB
| |
Mikael (15-09-2009)
| Kommentar Fra : Mikael |
Dato : 15-09-09 14:18 |
|
On 12 Sep., 08:00, Sørensen <no...@microsoft.com> wrote:
> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
> det larmer skrækkeligt,
> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?
Her er lidt info om problemet, men ikke noget om bestemte dæk.
http://www.ndias.com/fileadmin/_users/NDI_DK/pdf-filer/43.pdf
Mikael
| |
|
|