Køb af ny bil
Fra : Poul Johannsen

Dato : 06-09-09 20:25

Hej

Dette er vores første køb af en bil. Vi har kigget på en Citroen C1 i sølv
grå. Vi har prøvekørt den i dag.
Vi synes godt om den men hvad vil det koster at i forsikring. Ved
bilforhandlen sagde at den første halv år vil det koster 1600 kr i intropris
men hvad er prisen der efter være?
Selve bilen koster 1223 kr pr mdr, når vi har betalt 24670 kr i udbetaling.
De skal dog lånes i banken først.

Har i forslag til en anden bil. Max pris 110.000 kr.

Mvh Poul

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-09-09 21:08

Poul Johannsen skriver:

> Har i forslag til en anden bil. Max pris 110.000 kr.

Brugt Hundai Getz. Meget mere (og sikker) bil for pengene.

Hvor mange penge har i til udbetaling?

Klaus
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sælges: 15" stålfælge med vinterhjul passende på Golf V.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-09-09 21:36

"Poul Johannsen" <poul.johannsen@sport.xx> skrev i meddelelsen

> [...]
> udbetaling. De skal dog lånes i banken først.
>
> Har i forslag til en anden bil. Max pris 110.000 kr.

Søstermodellen: Toyota Aygo. Længere garanti og en bedre indstilling til
ordet "garanti".

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 07-09-09 05:08

> en bedre indstilling til ordet "garanti".

Nu er det mange år siden, at jeg købte en spritny Citroén, men dengang var
der absolut ingen problemer i den retning. Jeg fik en ny toppakning (alle
omkostninger dækket), selvom garantien var udløbet...

Fra : Henrik B.

Dato : 07-09-09 07:19

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> der absolut ingen problemer i den retning. Jeg fik en ny toppakning (alle
> omkostninger dækket), selvom garantien var udløbet...

Altså meget forhandlerafhængig.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 07-09-09 15:53

> Altså meget forhandlerafhængig.

Men du taler om, at Toyota generelt har en bedre indstilling til garanti end
Citroën. Jeg har ejet 2 Toyota'er og kan hermed afkræfte din filosofi - dét
har Toyota ikke.

Bortset fra det (!) vil garantibehandling altid være forhandlerafhængig -
såvel indenfor emnet biler som alle mulige andre køb

Fra : Henrik B.

Dato : 07-09-09 18:55

> Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Men du taler om, at Toyota generelt har en bedre indstilling til garanti
> end Citroën. Jeg har ejet 2 Toyota'er og kan hermed afkræfte din
> filosofi - dét har Toyota ikke.

Jeg er ikke enig! Det viser den årlige FDM-undersøgelse af
forhandlere/værksteder også, at Toyota generelt - eller gennemsnitligt om du
vil - er bedre når det gælder garanti. Det siger ejerne ihvertfald.

> Bortset fra det (!) vil garantibehandling altid være forhandlerafhængig -
> såvel indenfor emnet biler som alle mulige andre køb

Ikke altid nej! Ved mere komplicerede sager og sager efter garantiudløb er
der altid en importørkonsulent ind over. Derudover laver værkstederne RIGTIG
MANGE kulance-/garantiforespørgsler på daglig basis, som først skal
godkendes af importøren. Så den holder ikke.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-09-09 07:26

Henrik B. wrote:

> Jeg er ikke enig! Det viser den årlige FDM-undersøgelse af
> forhandlere/værksteder også, at Toyota generelt - eller gennemsnitligt
> om du vil - er bedre når det gælder garanti. Det siger ejerne ihvertfald.

Med i regnestykket skal jo, at Toyota-ejere generelt er tilfredse med
lidt

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-09-09 16:28

Torben Scheel skrev:

> Med i regnestykket skal jo, at Toyota-ejere generelt er tilfredse med
> lidt

og ikke mindst at for at statistikken er valid, skal der et minimum af
udtalelser til - så
... da Toyota ejerne ikke har noget at bruge garantien til, ved de ikke
hvad de taler om :-\

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-09-09 18:27

Torben Scheel wrote:

> Med i regnestykket skal jo, at Toyota-ejere generelt er tilfredse med
> lidt

Noget man ved selvsyn kan konstatere

--
/Frank

Fra : Ivar

Dato : 10-09-09 21:44

Henrik B. skrev:

> Søstermodellen: Toyota Aygo.

Nej, køb ikke den, hvis du har en smule økonomisk sans. Toyota
har en bedre indtjening pr. solgt bil end de to andre. For
cirka ti år siden sagde Toyota-importøren, at de ikke havde
intentioner om at være den mest solgte bil i Danmark, men de
ville hellere øge deres indtjening. Det gør de ved at tage lidt
mere for varen end deres nærmeste konkurenter. Det er tydeligt
ved de små trillinger.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-09 22:16

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ville hellere øge deres indtjening. Det gør de ved at tage lidt
> mere for varen end deres nærmeste konkurenter. Det er tydeligt

Et i mine øjne lidt underligt ræsonnement, at fordi en virksomhed ønsker at
drive en sund og solid virksomhed, så skal man ikke støtte dem? Der er en
grund til, at Toyota er den mest velfunderede bilproducent i verden. Det er
ikke fordi de tjener mere end "de andre", men fordi de producerer god
value-for-money, samt bakker det op med en god serviceorganisation.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 12-09-09 00:26

Henrik B. skrev:

> Der er en grund til, at Toyota er den mest velfunderede bilproducent i
> verden.

Nu var det importøren jeg omtalte, ikke producenten. Alle firmaer
vil selvfølgelig, søge at få højest mulig indtjening. Toyota har
valgt at hæve prisen, andre ønsker større omsætning. Den kvikke
kunde køber den billigste af de tre, med mindre han finder at
designet er bedst på en af de andre. At købe Aygo blot fordi
der står Toyota på den, på trods af at det er den dyreste, vil
jeg mene, er udtryk for, at man ikke er den skarpeste kniv i skuffen.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-09 06:45

Ivar skriver:

> At købe Aygo blot fordi
> der står Toyota på den, på trods af at det er den dyreste, vil
> jeg mene, er udtryk for, at man ikke er den skarpeste kniv i skuffen.

Altså mener du ikke at det ekstra års garanti er værd at betale for?

Eller et mere problemfrit værksted i tilfælde af at der er brug for
garantien?

Klaus

Fra : Ivar

Dato : 12-09-09 07:55

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Altså mener du ikke at det ekstra års garanti er værd at betale for?

Hvis de holder samme salgspris, bør man vælge den.

> Eller et mere problemfrit værksted i tilfælde af at der er brug for
> garantien?

Jo, det er fint produkt, til dem der lader sig rive med af
reklamekampagner. De tests der er blevet gjort af værkstedernes
kvalitet, har på ingen måde hævet Toyota over standarden.
Er det er mere problemfrit er en subjektiv vurdering der nok
også er præget af tidernes reklamekampanger, der er i hvert fald
ikke enighed om det i gruppen.

Ivar Magnusson

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 08:10

Ivar wrote:

> [...]
> Er det er mere problemfrit er en subjektiv vurdering der nok
> også er præget af tidernes reklamekampanger, der er i hvert fald

Problemet for Citroën forhandlere, er jo at de er helgalvalniserede mod
reklamationer.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 12-09-09 14:07

> Hvis de holder samme salgspris, bør man vælge den.

Med tanke på at der er franskmænd ind over, vil jeg godt betale en smule
ekstra, for at skippe for bøvl, hvis der skulle ske noget - og sågar et år
ekstra. Derudover er prisen jo langt hen ad vejen et spørgsmål om
forhandlingsteknik, mere end det er listepriser!

> Jo, det er fint produkt, til dem der lader sig rive med af
> reklamekampagner. De tests der er blevet gjort af værkstedernes
> kvalitet, har på ingen måde hævet Toyota over standarden.

Så du mener at brugerne/kunderne tager fejl, når de de seneste hvad, fire -
fem år, har smidt Toyota-værkstederne i top tre?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 14:12

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Så du mener at brugerne/kunderne tager fejl, når de de seneste hvad,
> fire - fem år, har smidt Toyota-værkstederne i top tre?

Den med kundetilfredshed er jo en stærk subjektiv størrelse. For du har jo
typisk ikke samme kunder til at komme mange steder.

Derudover er en Tøjta jo ikke en typisk entusiastbil.

--
/Frank

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-09-09 12:02

"Poul Johannsen" <poul.johannsen@sport.xx> wrote in message
> [...]
> udbetaling. De skal dog lånes i banken først.
>
> Har i forslag til en anden bil. Max pris 110.000 kr.

Jeg har følgende råd:

Du bør indhente ét eller flere forsikringstilbud, før du køber bilen. Ellers
aner du ikke, hvad totaløkonomien bliver.

Endvidere bør du sætte dig ind i, hvad der er af serviceintervaller, samt
hvilke udgifter, der må forventes i forbindelse med disse.

Det lyder som om I har fået et finansieringstilud fra forhandleren. Det kan
være en fordel at acceptere dette, da han så kan yde en større rabat (fordi
ha så også kan yde den i provisionen på lånet). Imidlertid er lån gennem
forhandleren i mange tilfælde dyrere end det lån, du kan tage gennem en
bank. Vær her opmærksom på forskellen mellem ÅOP og rente. Bemærk endvidere,
ar forskellige banker anvender forskellige rentebegreber. Nominel rente er
noget andet end årlig rente osv.

Det korte af det lange er dog, at I bør indhente lånetilbud fra flere banker
for at have et begreb om, hvad I skal betale på længere sigt, men
selvfølgelig også for at kunne forhandle med bankerne.

Med hensyn til andre biler er C1'eren jo én ud af tre næsten ens biler, hvor
de andre er Tyota Aygo og Peugeot 107. Du kan jo tage et kig på dem også.

Har du overvejet en nyere brugt bil i stedet? Du skal regne med, at din
C1'er kun er 60-70.000 værd om et år. Hvorfor ikke lade en anden tage det
værditab?

Fra : Anders Majland

Dato : 07-09-09 14:44

> Har du overvejet en nyere brugt bil i stedet? Du skal regne med, at din
> C1'er kun er 60-70.000 værd om et år. Hvorfor ikke lade en anden tage det
> værditab?

Til gengæld kan det der ligner et godt køb med et par år på bagen nemt stå
foran "stort service" og bremsklodser mm. Dækkene er måske også ved at være
nedslidte osv. Det kan nemt æde en stor del af forskellen på en ny bil med
garanti og så en "tilkørt".

Hvis man ser sig godt for vil det sikkert være billigst med den et par år på
bagen, men usikkerheden på budgettet er også større.

Så skal man også lige være opmærksom på det udstyr der forventes idag og som
måske ikke er i alle brugte. ESP, partikelfilter (hvis diesel) og antaller
af airbags ligger lige for ...

Men istedet for at fokusere på de månedlige udgifter, prøv så at sætte et
regnestykke op for hvad det vil koste at holde bilen den periode i nu regner
med... bilbasen.dk er godt til at gætte på værditab ved at se hvad en
tilsvarende brugt kan indbringe idag (med forbehold for større modelspring).

Og alarmklokkerne hos mig ringer også når forhandleren kun oplyser en intro
præmie og ikke hvad den relle præmie vil være (og øvrige vilkår som
selvrisiko osv). Så tag også en snak med et eller flere andre
forsikringsselskaber. Der kan været meget store prisforskelle ...

Det samme gælder finansering. Det kan sagtens være at forhandleres tilbud er
fornuftigt, men når i ikke har til udbetalingen på hans forslag så kan der
bestemt være ide i at høre et samlet finanseringsforslag fra en bank eller
to. Som oftest sammenkæder de dog renten med størrelsen på udbetalingen ...

Btw har i brug for at være mere end 2 i bilen ? Ellers så kan en smart
fortwo forsikres fra 3000kr/år - Selv for nye bilister (mener at det er
midtjysk forsikring der tilbyder det sammen med Ejner Hessel) F.eks
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Smart-City-Coup%c3%a9-0,8-CDi-Pure-3d_ID836400029.htm
eller en med mere udstyr
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Smart-Fortwo-Coup%c3%a9-0,8-CDi-Pure-3d_ID257710638.htm

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-09-09 08:18

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Så skal man også lige være opmærksom på det udstyr der forventes idag og
> som måske ikke er i alle brugte. ESP, partikelfilter (hvis diesel) og

Det var en grund til, at jeg foreslog en brugt bil med blot et enkelt år på
bagen...

Fra : Anders Majland

Dato : 08-09-09 08:46

> Det var en grund til, at jeg foreslog en brugt bil med blot et enkelt år
> på bagen...

Nyere brugt bil kan i min bog godt være et par år ...

Men man bør også lige have for øje at forhandlerne regner med op mod 30000kr
i forskel på indbytnings og salgspris. Selv på små billige biler (egen
erfaring ved salg af en fabia kombi i 2007) Og på dyrere biler stiger
forskellen lynhurtigt - der skal også mere til at dække sælgers
forpligtelser...Men fra en taxatur fornyligt fik jeg at vide at forskellen
på hens frikørte taxa nok ville være 80-100.000kr. Men det indebar så også
et grundigt eftersyn/service .....

Så skal der for alvor spares penge på en næsten ny skal den købes privat...
Sålænge der er fabriksgaranti på bilen er det heller ikke så risikofyldt som
ved ældre biler ...

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 09-09-09 19:35

"Poul Johannsen" <poul.johannsen@sport.xx> wrote in

> Har i forslag til en anden bil. Max pris 110.000 kr.

Eksempler i samme størrelse og prisklassen omkring 100000: Fiat Panda, Kia
Picanto, Hyundai i10, Suzuki Alto, Nissan Pixo, Renault Twingo, Ford Ka,
Chevrolet Matiz..

--
vh, Erik BH

Fra : Brian Lund

Dato : 11-09-09 06:48

> [...]
> Selve bilen koster 1223 kr pr mdr, når vi har betalt 24670 kr i
> udbetaling. De skal dog lånes i banken først.

Nu ved jeg ikke hvad dine omkostninger er ifb. med lånet men for mig var det
noget billigere at låne pengene igennem mazda credit (jeg har en mazda 2)
til fast rente en at låne i banken. Men det er jo afhængigt af så mange
ting...

Jeg kan se Citroen bruger IF ligesom mazda og suzuki gør, hvis prisen ellers
er den samme, introprisen er ihvertfald den samme, så kommer du til at
betale knapt 5300 årligt bagefter. Det blev jeg nu også informeret om før
jeg købte bilen...

Fundet gennem Citroens hjemmeside:
http://www.if.dk/web/dk/Privat/Forsikringer/Citroen/Pages/Citroen.aspx

Brian

Fra : Leo_Jensen

Dato : 12-09-09 07:20

> Derudover er en Tøjta jo ikke en typisk entusiastbil.

Næ, på den front rykker Peugeot og Citroën fra...

Er brugtpriserne ens på trillingerne ? De burde vel være det, men
hvordan er virkeligheden ?

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 20:18

Leo_Jensen wrote:

> Næ, på den front rykker Peugeot og Citroën fra...
>
> Er brugtpriserne ens på trillingerne ? De burde vel være det, men
> hvordan er virkeligheden ?

Hvordan er den så? Mit liv er for kort til at tjekke.

--
/Frank