Mitsubishi Colt som laver lyde ved opbrems~
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-09-09 19:18

Hej!

Roder med en Colt fra '95. Et fartmonster med 1.3L motor og elspejle :)

Har indtil videre skiftet vinduesviskere (hang i laser), kølervæske (10
år gammel), motorolie+filter, luftfilter og styrkugler (7-8mm slør i
begge). Fik de nye justeret rimelig ok ind, så den kører stadig lige ud
:) Skal spores senere. Nå ja, og så opdagede jeg, at der var ~1.2bar i
baghjulene. Gees den var livlig på motorvej i regnvejr. Kombineret med
ekstremt dårlige vinduesviskere gjorde det til en spændende tur.

Fejlen:

Der har hele tiden været en irriterende "runkelyd" når man bremser, og
jeg kan ikke lige gennemskue hvad fejlen er. Det er _kun_ når man
bremser og man kan tydeligt høre den, og også mærke den lidt i
speederfoden. Der er glimrende bremsekraft, slidbelægning på klodserne,
og skiverne er ikke skæve.

Jeg har rokket med ophængene i bilen, og de er iorden. Den har kun kørt
107.000km så det undrer mig hvis fejlen skulle være forhjulslejer, men
det kan vel ske.

Idéer?

PS: Skal ellers lige love for, at der er motor/vind/dæk- støj i sådan en
bette æske. Dér kunne Mitsibushi altså godt have postet nogle flere
ressurser i projektet...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-09-09 21:29

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]

> Jeg har rokket med ophængene i bilen, og de er iorden. Den har kun
> kørt 107.000km så det undrer mig hvis fejlen skulle være

Rustne tromler bagi?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-09-09 21:38

Hej!

Uffe Bærentsen wrote:
> Rustne tromler bagi?

Sorry, den har skivebremser bagi.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-09-09 21:43

Kim Voss Schrader skriver:

> Sorry, den har skivebremser bagi.

Som er rustne på indersiden.....

10x 100-0 km/t ved hård opbremsning - hjælper det?

Klaus
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sælges: 15" stålfælge med vinterhjul passende på Golf V.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-09-09 22:18

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kim Voss Schrader skriver:
>
> Som er rustne på indersiden.....
>
> 10x 100-0 km/t ved hård opbremsning - hjælper det?

Har jeg ikke prøvet. Dog vil jeg sige, at lyden også er der ved let
belastning af driftsbremsen. Tror ikke umiddelbart lyden er fra
bagbremserne.

Men bortset fra det, er skivebremser på baghjulene noget hø for 95% af
samtlige bilister. Bilerne bremser ikke bedre af den grund, og det
koster knapper hver gang til syn hvis skiverne er rustne af
morfar-bremsning.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-09-09 22:22

Kim Voss Schrader skriver:

> Har jeg ikke prøvet. Dog vil jeg sige, at lyden også er der ved let
> belastning af driftsbremsen. Tror ikke umiddelbart lyden er fra
> bagbremserne.

Giv nu bremserne nogle tæsk.

> [...]
> samtlige bilister. Bilerne bremser ikke bedre af den grund, og det
> koster knapper hver gang til syn hvis skiverne er rustne af

Til dels enig. Jeg trode også at Golfen ville have problemer, efter 4 år
på samme skiver og en ordentlig omgang "morfar". Men der var ingen
problemer.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-09-09 23:38

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Til dels enig. Jeg trode også at Golfen ville have problemer, efter 4
> år på samme skiver og en ordentlig omgang "morfar". Men der var ingen

Ejheller her. Kan godt holde mine bagerste skiver rene, men kan så også se
at jeg i statistikken herinde river nogle klodser og skiver af ifht til
gennemsnittet.

Mit princip og erfaring er at intet er værre end en uprøvet og renholdt
bremse

--
/Frank

Fra : alexbo

Dato : 06-09-09 22:30

"Kim Voss Schrader" skrev

> [...]
> man kan tydeligt høre den, og også mærke den lidt i speederfoden. Der er
> glimrende bremsekraft, slidbelægning på klodserne, og skiverne er ikke

Navnlig det sidste er vigtigt, nu skriver du ikke hvorfra du ved de ikke er
skæve,
det bedste er en bremsestand hvor man bremser med halv kraft og holder foden
helt stille, så skal viserne stå stille.

Men i mangel af det kan man med løftede hjul og en hjælper der træder svagt
på bremsen, ved at dreje hjulene mærke en forskel.
Glidestyrene i calibrene skal gå let, og klodserne må ikke være groet fast.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 06-09-09 22:49

Kim Voss Schrader skrev:

> [...]
> bremser og man kan tydeligt høre den, og også mærke den lidt i
> speederfoden. Der er glimrende bremsekraft, slidbelægning på klodserne,

Et par "pletter" på skiven fra fast-rustede klodser engang, vil jeg tro.

Masser af solid bremsemotion vil sikkert kunne slide sagerne til!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-09-09 23:39

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
>
> PS: Skal ellers lige love for, at der er motor/vind/dæk- støj i sådan
> en bette æske. Dér kunne Mitsibushi altså godt have postet nogle flere

Toplejer?

--
/Frank

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-09-09 08:12

Hej!

Heh, kan godt høre, at folk primært er stemte på, at fejlen er
bremserne. Og indrømmet, bilen køres normalt af en kvinde, som næppe
udnytter deres fulde potentiale.

Jeg fik desværre ikke bremsestands-testet bilen da jeg rodede med den
igår, men det kan da nås endnu.

Foreløbigt får bilens brugers ejer*1 besked på at motionere bremser, og
så må vi se om det ændrer på noget.

1* = Manden :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader