Historien om en parkeringsbøde
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-09-09 17:45

Lad mig først starte med at sige at det ikke er mig selv, nedenstående
historie handler om. Lige som resten af gruppen parkerer jeg aldrig
ulovligt.

Bilen er parkeret på cykelstien med 2 hjul - som hovedet på sømmet - få
centimeter før den ender, i en lille by på 5.000 indbyggere og 2.500
husstande. På parkeringsbøden er anført, at bilen er ulovlig parkeret i
Xgade, at betale 510,- kr. Parkeringen fandt rent faktisk sted i Ygade.

En protest bliver sendt i retning af Parkeringskontrol Nord (Aalborg
kommune) hvori der angives at der ingen cykelsti er i Xgade, og at man gerne
vil have bevis for at bilen befandt sig i Xgade, hvor der ingen cykelsti er.
Desuden var det ikke en parkering, men en standsning for aflæsning af varer
(som godt nok varede 10 minutter).

Et brev modtages retur, hvor der er vedlagt et billede af den vellykkede
parkering. Smukt ser det ud :), et strålende bevis - de ville undersøge
sagen.

Efter 7 uger modtages et brev hvor der står at:

"Den 10.07.2009 blev der pålagt Dem en parkeringsafgift i anledning af, at
Deres bil, med registreringsnummer XXyy blev fundet standset eller
parkeret i strid med gældende bestemmelser.

De har gjort indsigelse mod afgiften.

I den anledning er der herfra foretaget en undersøgelse og vurdeiring af
sagen. Det kan herefter meddeles Dem, at De på grundlag af undersøgelsen vil
blive fritaget for betaling af afgiften. grunden er at parkeringsvagten har
noteret forkert gadenavn.

Hvis de har indbetalt afgiften, bedes De rette henvendelse til Aalborg
kommune Borgerservice Center tlf. 99 31 1800 med oplysning om betalingsdato,
for at få refunderet beløbet. Udbetalingen kan kun ske til bilens ejer.

Med venlig hilsen..."

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-09-09 18:16

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]
> undersøgelsen vil blive fritaget for betaling af afgiften. grunden er
> at parkeringsvagten har noteret forkert gadenavn.

Hæ hæ
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : JBH

Dato : 05-09-09 19:40

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommune Borgerservice Center tlf. 99 31 1800 med oplysning om
> betalingsdato, for at få refunderet beløbet. Udbetalingen kan kun ske til

Hmm.

Pudsigt at de ikke har taget forbehold mod tilbagebetaling, som Politiet
gør, ved at skrive noget i stil med at man ved at betale, automatisk
vedkender sig skylden.....

mvh
JBH

Fra : Fly Christensen

Dato : 05-09-09 19:57

On Sat, 5 Sep 2009 20:39:58 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

>Hmm.
>
>Pudsigt at de ikke har taget forbehold mod tilbagebetaling, som Politiet
>gør, ved at skrive noget i stil med at man ved at betale, automatisk
>vedkender sig skylden.....

Polisen udsteder bøder, parkeringsselskaberne udsteder afgifter. Der kan
du ikke rigtig vedkende dig skylden, da du altid kan anlægge sag mod et
selskab for ikke at have overholdt deres del af aftalen.

Fly

Fra : JBH

Dato : 05-09-09 20:46

> Polisen udsteder bøder, parkeringsselskaberne udsteder afgifter. Der kan
> du ikke rigtig vedkende dig skylden, da du altid kan anlægge sag mod et
> selskab for ikke at have overholdt deres del af aftalen.

Okay, så lad os omformulere den til noget i stil med at acceptere vilkårene
ved at betale.
(og vilkårene kunne være så være formuleret noget med forbehold for P
vagtens fejlnotering...)

mvh
JBH

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-09-09 21:42

Fly Christensen wrote:

> Polisen udsteder bøder, parkeringsselskaberne udsteder afgifter. Der
> kan du ikke rigtig vedkende dig skylden, da du altid kan anlægge sag
> mod et selskab for ikke at have overholdt deres del af aftalen.

Nu er det så ikke et selskab der er tale om her, men en kommunal enhed.

Jeg kan forstå at du ikke følger med i pressen, for netop denne enhed har
været i vælten for ulovligt at have arbejdet for andre kommuner i en
periode.

Svjh var perioden fra engang i 2004 til 2006 hvor praksis blev lovliggjort.

Ombudsmanden har da været inde i sagen.

--
/Frank

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 07-09-09 02:12

> Desuden var det ikke en parkering, men en standsning for aflæsning af varer
> (som godt nok varede 10 minutter).

Nej, fordi de 3 min er overskredet er det ikke længere end standsning,
men en parkering.
Men iøvrigt en god historie.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-09-09 09:20

"Jesper Pedersen" <tiper@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> varer
> (som godt nok varede 10 minutter).

Nej, fordi de 3 min er overskredet er det ikke længere end standsning,
===
Hvis man bliver ved med at læsse af fra bilen, så er det en standsning.

Men jeg ved så at det ikke var tilfældet her.

--
Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-09-09 10:39

On Mon, 7 Sep 2009 10:19:33 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>Hvis man bliver ved med at læsse af fra bilen, så er det en standsning.
Hvordan læser du det ud af færdselsloven ?

/Hans

Fra : Fly Christensen

Dato : 07-09-09 15:43

On Mon, 07 Sep 2009 13:38:37 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Hvordan læser du det ud af færdselsloven ?

Bekendtgørelse af færdselsloven

Kapitel 1

Definitioner m.v.

§ 2. I denne lov forstås ved:

16. Parkering:

enhver hensætning af et køretøj med eller uden fører. Standsning kortere
end 3 minutter, standsning for af- eller påstigning samt af- eller
pålæsning af gods anses dog ikke for parkering.

Fra : \"@

Dato : 16-09-09 20:20

Fly Christensen skrev:

> [...]
> end 3 minutter, standsning for af- eller påstigning samt af- eller
> pålæsning af gods anses dog ikke for parkering.

Min gamle kørelærer brugte som eksempel en tv-montør, der aflæssede til
fortovet, bar op til 5 sal, pakkede ud, stillede op og indstillede til
brugeren. Han påstod, at under hele denne procedure, var der tale om en
standsning i færdselslovens forstand.

Ved ikke om det gælder i dag (22 år siden), men hans argument om at
godsets opstilling var en del af leverancen, må vel holde vand i hht
ovenstående definition

Mikael