Køreklar vægt
Fra : AS

Dato : 05-09-09 14:01

Hvad er det? Hvor kam man læse mere om dansk lovgivning om ovenstående?

Årsag at spørge er, at ved indregistrering af en importeret bil blev jeg i
tvivl. Fahrzuegschein angiver bl.a. "leergewicht". Så meget jeg kunne læse
forskellige steder, alle sammen siger, at det er vægt af en bil med
motorolie, fyldt op benzin/diesel tank, AC væske og lignende. Det er den
samme, som "curb weight" på engelsk eller "kerb weight "på amerikansk. Kort
sagt, det er vægt af en bil uden fører, passagerer og med tom bagaggerum.
Man kan bare komme med nøglen og køre med det samme, lige som også den
danske betegnelse siger Ved toldsyn i graffen "køreklar vægt" har de
skrevet tal fra original registreringsbevis + 125kg. Ved min overraskelse
fik jeg forklaring, at det er nomalt at lægge disse 125kg extra for en
importeret bil. Så vil jeg gerne finde ud, om der er noget jeg ikke forstå
med betegnelsen, eller fysiklov fungerer anderledes, når man er nord på fra
den tysk-dansk grænse. TIA

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-09-09 15:18

"AS" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ikke forstå med betegnelsen, eller fysiklov fungerer anderledes, når
> man er nord på fra den tysk-dansk grænse. TIA

Du kan finde den vægt bilen kan registreres med her :
http://www.fstyr.dk/sw22275.asp.
Den formel du er udsat for er at køreklar vægt = egenvægt + 125 kg .
Køreklar vægt er bilens vægt inkl. fører og drivmidler.

Mvh Niels

Fra : AS

Dato : 05-09-09 17:28

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote in message

> Du kan finde den vægt bilen kan registreres med her :
> http://www.fstyr.dk/sw22275.asp.

Min bil kan jeg ikke finde.

> Den formel du er udsat for er at køreklar vægt = egenvægt + 125 kg .
> Køreklar vægt er bilens vægt inkl. fører og drivmidler.

Leergewicht / curb weight er ikke egenvægt IMHO. Eller er det?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-09-09 19:52

> "Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote in message

> Min bil kan jeg ikke finde.

> Leergewicht / curb weight er ikke egenvægt IMHO. Eller er det?

Leergewicht slår jeg op til at være bilens egenvægt + 90% fuld tank.
Køreklar vægt er leergewicht + 10% tank + bilens fører. Det ukendte sættes
til 125 kg. Tvivler på du får meget ud af at klage, med mindre du kan finde
en tilsvarnede dansk bil der er anderledes. Måske kan du få det ændret med
en vejeseddel?
Hvilken bil taler vi om, er det hemmeligt?

Mvh Niels

Fra : AS

Dato : 05-09-09 23:15

> Leergewicht slår jeg op til at være bilens egenvægt + 90% fuld tank.
> Køreklar vægt er leergewicht + 10% tank + bilens fører. Det ukendte sættes
> til 125 kg.

Hm,... Tank kapacitet er 40l. OK, det kan være op til 60l.. Så mangler vi
10% kapacitet, som er lidt (noget) mindre, end 6kg. På denne måde får vi, at
en gennemsnitlig fører/statsborger vejer omkring 120kg... Hm.. der var
forsøg på an educated guess...

Tvivler på du får meget ud af at klage, med mindre du kan finde
> en tilsvarnede dansk bil der er anderledes.

Noget besværet, da der har været flere versioner produceret næsten
samtidigt.

Måske kan du få det ændret med
> en vejeseddel?

Lige nu grænsen for højere afgift er ca 50kg over den, som nu angivet på
synspapirer. Hvis det bliver sænket til statsfordel, så vil jeg nok
overveje. Ellers tak for svaret.

> Hvilken bil taler vi om, er det hemmeligt?

Nej, det er en Honda CRX mk2 uden VTEC.

Fra : alexbo

Dato : 05-09-09 15:29

"AS" <no@mail.com> skrev

> Hvad er det? Hvor kam man læse mere om dansk lovgivning om ovenstående?

Køreklar vægt er egenvægt plus 125 kg.
Leergewicht er efter DIN normen 90% fyldt tank, 68 kg fører og 7
kg bagage.

Så reelt er køreklar vægt og leergewicht det samme.

mvh
Alex Christensen

Fra : AS

Dato : 05-09-09 17:22

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Så reelt er køreklar vægt og leergewicht det samme.

Lige det. Så har jeg fornemmelsen, at i min tilfælde køreklarvægt =
køreklarvægt + 125kg

Fra : alexbo

Dato : 06-09-09 09:05

"AS" <no@mail.com> skrev

> Lige det. Så har jeg fornemmelsen, at i min tilfælde køreklarvægt =
> køreklarvægt + 125kg

Ja,
hvis du ønsker det ændret vil jeg foreslå at du enten får bilen vejet og
prøver et nyt syn hvor du medbringer noget dokumentation for begrebet
leergewicht.
Eller du skriver til færdselstyrelsen og påpeger problemet, jeg tror at
nogen har regnet leergewicht som egenvægt og indtil nogen andre gør
opmærksom på det vil det fortsætte.
Så jeg vil foretrække den sidste metode så du ikke bare ændrer tingene for
dig selv, men for alle de efterfølgende også.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-09-09 17:35

On Sat, 05 Sep 2009 18:21:45 +0200, AS wrote:

> Lige det. Så har jeg fornemmelsen, at i min tilfælde køreklarvægt =
> køreklarvægt + 125kg

= køreklarvægt + 125kg + 125kg
= køreklarvægt + 125kg + 125kg + 125kg
= køreklarvægt + 125kg + 125kg + 125kg + 125kg
= køreklarvægt + 125kg + 125kg + 125kg + 125kg + 125kg
= køreklarvægt + 125kg + 125kg + 125kg + 125kg + 125kg + 125kg

Stack overflow, infinite recursion detected....

Fra : Armand

Dato : 06-09-09 16:38

AS skrev:
> [...]
> med betegnelsen, eller fysiklov fungerer anderledes, når man er nord på fra

Brug lige et par hundrede kroner på at få vognen vejet fuldt tanket ved
den nærmeste vejerbod og se så derefter hvilken opgivelse der er mest
relvant!
På en bil der ikke er ny, udgør eftermonteret ekstratilbehør á
stereoanlæg, bredere fælge m.m.m. en markant mer-vægt i forhold til
fabrikkens std. vægtopgivelse, hvorfor man ikke regner en brugt bil for
at indebære den af fabrikken opgivne vægt!
Jeg synes forøvrigt at have hørt at man netop af samme grund skal møde
med en frisk vejer-kvittering til toldsyn. Måske at du i grunden blot er
blevet behandlet gelinde qua den "std. mer-vægt", hvor du i grunden
skulle have været afvist og sendt til vejerstationen :-/

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-09-09 09:05

Armand wrote:
> [...]
> blevet behandlet gelinde qua den "std. mer-vægt", hvor du i grunden
> skulle have været afvist og sendt til vejerstationen :-/

Min Audi har en Leergewicht på 1310kg - men vejede kun 1225 hos vejeren.
På min registretingsattest står der 1260kg - det _kan_ være fra en
anden udgave med mindre motor - men jeg slipper billigere i vægtafgift
uanset, så jeg er ligeglad

At føreren skal vejes med er nyt for mig. Skal man så også betale
vægtafgift som fodgænger?

--
vh
Torben

Fra : Jørgen L.

Dato : 07-09-09 09:24

> [...]
> På min registretingsattest står der 1260kg - det _kan_ være fra en anden
> udgave med mindre motor - men jeg slipper billigere i vægtafgift uanset,

Hvor gammel er din bil ? man holdt op med at betale vægtafgift på hvid plade
biler engang i 90erne 95-97 det er der nok nogen der kan huske.
Nu er det miljø afgift i forhold til hvor langt den køre på literen.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-09-09 12:06

Jørgen L. wrote:

> Hvor gammel er din bil ? man holdt op med at betale vægtafgift på hvid
> plade biler engang i 90erne 95-97 det er der nok nogen der kan huske.
> Nu er det miljø afgift i forhold til hvor langt den køre på literen.

17år.

--
vh
Torben

Fra : AS

Dato : 07-09-09 15:16

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> wrote in message

> Hvor gammel er din bil ? man holdt op med at betale vægtafgift på hvid
> plade biler engang i 90erne 95-97 det er der nok nogen der kan huske.
> Nu er det miljø afgift i forhold til hvor langt den køre på literen.

Min tidligere bil importeret i 2005 _skulle_ vejes. Der var uden føreren,
men vejeseddel skulle ikke være ældre end 2 dage, elles blev den ikke
akcepteret... Selve bil var produceret i 2001.

Fra : AS

Dato : 07-09-09 15:13

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> At føreren skal vejes med er nyt for mig. Skal man så også betale
> vægtafgift som fodgænger?

Med denne afgift og skat systemet intet er umuligt