840 Km i tyskland
Fra : Tom

Dato : 30-08-09 21:00

Hejsa

Skulle et stykke syd for Hannover i dag og hjem igen. Havde vundet 4 BMW
aluvælge på ebay og så en mulighed for at få prøvet bimmeren på motorvej
for første gang.
ÆV ÆV ÆV hvor der er mange biler i tyskland. Gennemsnitshastigheden til
Hannover blev kun 85 Km/t pga. stop&go på 3x5-10 Km. TRÆLS at køre i 1.
gear i flere timer.
På vejen hjem var det heller ikke meget bedre, shyt der er bare FOR
mange biler i tyskland, fuldstændig umuligt at få den op på
tophastighed, der var bare for meget trafik hele vejen. Igen med masser
af bilkøer hvor man spilder timer i 1. gear.
Eneste lille fornøjelse jeg havde, var at jeg faktisk ikke mødte en
eneste bil som kunne/ville følge med i mellemaccelerationerne, ahhh hvor
sjovt endelig at ha fået en bil der trækker rigtig godt med de 330 Nm.

Nok sidste gang jeg gider køre SÅ mange Km i et stræk uden pauser,
tankning, mad eller drikke. Tog 9 timer at køre de 840 Km og der blev
spildt mindst 2-3 timer i bilkøer.

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-08-09 21:05

Tom skrev:

> Nok sidste gang jeg gider køre SÅ mange Km i et stræk uden pauser,
> tankning, mad eller drikke. Tog 9 timer at køre de 840 Km og der blev
> spildt mindst 2-3 timer i bilkøer.

Var (som tidligere skrevet) det samme da jeg en uge inde i industriferien
skulle fra Broager til Brørup; kom 1½ time for sent! Der var Stau en god del
af vejen!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-08-09 00:36

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nok sidste gang jeg gider køre SÅ mange Km i et stræk uden pauser,
> tankning, mad eller drikke. Tog 9 timer at køre de 840 Km og der blev

Hvilken model har du fået? BMW Diesel med 330nm, er det en 330D?

Jeg kørte selv hjem i går morges fra Østrig, ca. 1250km.. var hjemme kl. 4
om natten efter ca. 18 timers køretur på motorcykel. Der var vejarbejde i
store områder, kø i flere områder..
Jeg nåede at køre i regnvejr store dele af turen, heldigvis var jeg helt tør
pga. godt regntøj og vandtætte, men kolde, handsker

Der var dælme mange store krydsermissi.....^sølvgrå Mercedes/BMW/Audi som
kom kørende for fuld fart forbi, og gav mig følelsen af at holde stille,
selvom jeg flere steder lå på 160-180km/t og fulgte trafikken i
midtersporet..

Køerne var for mig ikke så trælse, ALLE var flinke til at lade mig køre op
mellem rækkerne, for pokker det er rart!

En ting der ikke var så rar var, at min forlygtepære sprang på autobahn.
Motorcyklen har kun en! Det er MEGET mørkt når kun positionslyset virker,
jeg var nødt til at følge efter en lastbil indtil næste tankstation hvor jeg
kunne få en pære.. brugte en time på at skifte pæren, og gav til sidst op
med at få monteret klipsen som holder pæren fast.. og brugte 1 meter gaffa
tape! Utroligt at det holdte helt fra Hamburg til min destination ca. 444km
væk :)

Fedt nok at din bil kan køre så langt uden tankning. Min motorcykel ligger
på ca. 200-222km på en tankfuld, mindrer hvis man giver den kniven og kører
200+.. Så det går faktisk stærkere at ligge på 160 end at ligge på 260, når
man indregner tankninger osv :D
Du bør spise lidt og holde nogle pauser næste gang, drik lidt
gatorade/powerade og så videre.. så føles sådan en tur ikke såå hård igen :P

Mvh Anders

Fra : Mogens

Dato : 31-08-09 05:17

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilken model har du fået? BMW Diesel med 330nm, er det en 330D?

Hallo - en 330d nøjes ikke med 330 nm men 410 nm.
330nm har en 320d E46 med 150 hk
www.superchips.co.uk

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-08-09 10:09

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> "Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen

> Hallo - en 330d nøjes ikke med 330 nm men 410 nm.
> 330nm har en 320d E46 med 150 hk
> www.superchips.co.uk

Wow, det er dælme pænt klaret i forhold til så "få" hk. Det overrasker mig
en smule, plejer normalt mest at kigge MC motorer, og der bliver der typisk
ikke præsteret så mange nm i forhold til hk

Fra : Tom

Dato : 31-08-09 11:10

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> wrote in message

> Hvilken model har du fået? BMW Diesel med 330nm, er det en 330D?

Som Mogens skriver er det 320d. Det rykker pænt meget, men pludselig så
"dør" motoren når man nærmer sig de 4.500 RPM nok derfor der kun er 150 HK.

> [...]
> Jeg nåede at køre i regnvejr store dele af turen, heldigvis var jeg helt
> tør pga. godt regntøj og vandtætte, men kolde, handsker

Ja, det var lidt underligt det vejr. Godt jeg sad i tørvejr

> [...]
> kom kørende for fuld fart forbi, og gav mig følelsen af at holde stille,
> selvom jeg flere steder lå på 160-180km/t og fulgte trafikken i

Prøvede også at holde mig til ydersporet hele tiden og måtte da kun vige
pladsen nogle få gange
men som sagt, så gik det heller ikke hurtigt i ydersporet hverken om
formiddagen eller eftermiddagen.

> Køerne var for mig ikke så trælse, ALLE var flinke til at lade mig køre op
> mellem rækkerne, for pokker det er rart!

ja det er så en fordel ved MC

> [...]
> Du bør spise lidt og holde nogle pauser næste gang, drik lidt
> gatorade/powerade og så videre.. så føles sådan en tur ikke såå hård igen

jeg var alene i bilen, så plejer jeg ikke at holde pauser, men næste gang
skal der vist lidt proviant med. Havde regnet med at tage turen på en 6
timer da min GPS sagde 8 timer.....men der havde jeg fuldstændig forregnet
mig :o/

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 04-09-09 22:24

"Tom" <tom@dr.dk> skrev i meddelelsen

> Prøvede også at holde mig til ydersporet hele tiden og måtte da kun vige
> pladsen nogle få gange

Jeg synes nu ellers at der efterhånden er en del diesella'er i Tyskland, som
hænger pænt på - altså intil 200 - 210 km/t, så går det helt kolde.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-09 07:53

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse

> Eneste lille fornøjelse jeg havde, var at jeg faktisk ikke mødte en eneste
> bil som kunne/ville følge med i mellemaccelerationerne

Du bør nok prioritere ordet 'ville' da der
helt sikkert er tilsvarende motoriserede
køretøjer på dên strækning...

Fra : Tom

Dato : 31-08-09 10:58

">>Eque<<" <-> wrote in message

> "Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse

> Du bør nok prioritere ordet 'ville' da der
> helt sikkert er tilsvarende motoriserede
> køretøjer på dên strækning...

jeps, men de gad åbenbart ikke og dem som gerne ville de kunne ikke. Der var
et par MB og Audi som sikkert har haft flere heste de havde kunnet få glæde
af til tophastighed, men kunne se i bagspejlet at de gav op i
accelerationer. De har jeg aldrig oplevet med mondeo'en

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-09 22:28

Tom wrote:
> [...]
> kunnet få glæde af til tophastighed, men kunne se i bagspejlet at de
> gav op i accelerationer. De har jeg aldrig oplevet med mondeo'en

Hvordan kunne du se at de gav op, og ikke bare kørte normalt? Det er jo ikke
alle der hamrer speederen i bund og fortsætter indtil
omdrejningsbegrænseren, bare fordi man får fri bane forude, vel?

Fra : Fly Christensen

Dato : 05-09-09 13:16

On Mon, 31 Aug 2009 11:58:13 +0200, "Tom" <tom@dr.dk> wrote:

> [...]
>af til tophastighed, men kunne se i bagspejlet at de gav op i
>accelerationer. De har jeg aldrig oplevet med mondeo'en

Og det undrer dig med din 1,8'er gamle konstruktion?

Fly

Fra : Tom

Dato : 05-09-09 19:19

Fly Christensen skrev:

> Og det undrer dig med din 1,8'er gamle konstruktion?

jada, efter 9 år i mondeo'en har jeg næsten glemt alt omkring overhaling
af biler større end en Fiat Panda

--
Tom

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 31-08-09 11:25

Hej

">>Eque<<" <-> skrev i en meddelelse

> Du bør nok prioritere ordet 'ville' da der
> helt sikkert er tilsvarende motoriserede
> køretøjer på dên strækning...

Ja da er efterhånden rigtig mange biler på vejene med +300 NM

Mvh
Hans

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-08-09 15:49

Hans Mouridsen wrote:
> Hej
>
> ">>Eque<<" <-> skrev i en meddelelse

> Ja da er efterhånden rigtig mange biler på vejene med +300 NM

De fleste nyere dieseler med over 100KW er da deroppe.

--
/Frank

Fra : Brian H

Dato : 31-08-09 21:04

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> ">>Eque<<" <-> skrev i en meddelelse

> Ja da er efterhånden rigtig mange biler på vejene med +300 NM

Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
:)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 31-08-09 21:35

Hej!

Brian H wrote:
> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
> :)

Så skal det være med rigtigt brændstof, og ikke det der stinkende
diesel-fidus :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (280Nm bensin-moment)

Fra : John Sahl

Dato : 31-08-09 21:37

Brian H wrote:
> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen

Min Uno smed da 300Nm sidst den blev målt og skulle da gerne have mere når
den nye motor samles

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-08-09 22:13

Brian H wrote:
> "Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen

> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
> :)

Her..
--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-08-09 22:30

Brian H skriver:

> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen

Hep, 320Nm i firmaslæden og kun 250 i privatslæden. Forventer "kun"
240Nm i næste privatslæde.

Klaus
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mogens

Dato : 01-09-09 04:23

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen

> Hvem har mer end 300Nm under hjelmen...

350 Nm i firmaslæde (diesel) og 560 Nm privat (benzin)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-09-09 06:53

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen

> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
> :)

Jeg har målt min til 340Nm. Til gengæld gider jeg ikke ligge og kører om kap
med tungere biler :)

--
Per

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-09-09 07:53

Brian H wrote:

> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
> :)

Hmm. Audien har 216.

Jeg glæder mig over redline ved 7000 i bilen, og N/A sparket ved 4000rpm
: http://www.scheel.net/old/audi/7A.jpg

Dieselmoment er konstrueret til at trække campingvogne rundt på vejene
og dermed genere ellers fredelige medtrafikanter, eller at fragte polske
tennissokker til Kiruna - ingen af delene interesserer mig synderligt

--
vh
Torben

Fra : Jensen

Dato : 01-09-09 10:23

On Mon, 31 Aug 2009 22:04:04 +0200, "Brian H" <brian@something.com> wrote:

>Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
>Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
>:)

Tjah, Matrix'en har 141 Nm ved 4500 o/m...
Og min Yamaha Aerox RR har vist 3 Nm ved 6000 o/m.

--
Thomas

Fra : TL

Dato : 01-09-09 12:50

On Mon, 31 Aug 2009 22:04:04 +0200, in dk.fritid.bil "Brian H"
<brian@something.com> wrote:

>Hvem har mener end 300Nm under hjelmen

400nm - benzin - fra ~1700rpm til ~6000rpm.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-09-09 22:22

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen

> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen

Mine seneste to biler har haft:

- ca. 420 Nm.
- 470 Nm.

Og det vel at mærke på det rigtige brændstof. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-09-09 13:40

Henrik B. wrote:
> "Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen

> Mine seneste to biler har haft:
>
> - ca. 420 Nm.
> - 470 Nm.
>
> Og det vel at mærke på det rigtige brændstof. )

"Har haft" tæller ligesom ikke helt.

--
/Frank

Fra : Leo_Jensen

Dato : 03-09-09 06:59

On 3 Sep., 14:41, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> Det er vel fordi det er en motor med biturbo?
>
> Mvh
> Hans

En motor med turbo er ikke født med en flad momentkurve, men den er
nem at regulere ind til det.
Efterfølgende er det så nemt at chiptune ved at ændre denne
regulering, så man kan få revet kobling, gearkasse og drivaksler i
stykker...

Leo

Fra : Leo_Jensen

Dato : 01-09-09 01:54

On 31 Aug., 22:34, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> diesel-fidus :)
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader (280Nm bensin-moment)

Helt enig. Og i øvrigt en lidt uheldig grænse at sætte...

MVH Leo (298 Nm - benzin)

Fra : Leo_Jensen

Dato : 01-09-09 01:55

On 1 Sep., 08:53, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> og dermed genere ellers fredelige medtrafikanter, eller at fragte polske
> tennissokker til Kiruna - ingen af delene interesserer mig synderligt

LOL Og enig...

Leo

Fra : Leo_Jensen

Dato : 01-09-09 02:04

On 30 Aug., 21:59, Tom <b...@bmw.dk> wrote:
> [...]
>
> Nok sidste gang jeg gider køre SÅ mange Km i et stræk uden pauser,
> tankning, mad eller drikke. Tog 9 timer at køre de 840 Km og der blev

Hmmm, det kan jeg da ikke lige genkende. Jeg kørte fra Sölden i
sydvest-Østrig i går morges (mandag) kl. 7.30 og var i Middelfart kl.
18.15.
1175 km på lidt under 11 timer

Det er først vel omkring 150 km bjerg/landeveje over Fernpaß til
Füssen (nej, det går ikke stærkt, lastbiler...) og derefter bare
7'eren hjem.

Der var let trafik fra Hannover og op, men intet kritisk. Passerede
Hamborg kl. 16.00, no problem. Syd for Kirchheim kunne man køre lige
så stærkt som man ville/turde, temmelig fri bane over vel 350-400 km.

Bilen: En halvgammel C5 Stc 2.0 HDI med 110 hk med 4 mand og 4 cykler
på krogen. Marchtempo 160-170 km/t. Forbrug omkring 12 km/l.
Det er ikke min bil, så jeg behøves ikke pynte på tallene...
Momentet er helt sikkert ikke over 300 Nm, den kunne ikke holde de 160
km/t på bakkerne...

Leo

Fra : Leo_Jensen

Dato : 01-09-09 07:22

On 1 Sep., 13:50, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:
> On Mon, 31 Aug 2009 22:04:04 +0200, in dk.fritid.bil "Brian H"

> 400nm - benzin -  fra ~1700rpm til ~6000rpm.

Tja, hvis den så også vejer under 1300 kg har man da en sjov bil...

Leo

Fra : TL

Dato : 01-09-09 14:42

1550kg, shjv

Fra : Leo_Jensen

Dato : 01-09-09 08:42

On 1 Sep., 15:42, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:

> 1550kg, shjv

Det går nok endda. Må man spørge hvad det er for en... ?

Leo

Fra : TL

Dato : 02-09-09 12:13

On Tue, 1 Sep 2009 07:42:11 -0700 (PDT), in dk.fritid.bil Leo_Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>Det går nok endda. Må man spørge hvad det er for en... ?

BMW 335i Coupe (E92). Den flade momentkurve er en ren fornøjelse. Man
behøver ikke geare ned for at mærke sparket bagi når man putter lidt
mere vægt på speederfoden.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 02-09-09 06:49

Fra : TL

Dato : 02-09-09 14:34

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-09-09 13:41

Fra : Armand

Dato : 03-09-09 22:44

Hans Mouridsen skrev:
> "TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
>>

> Det er vel fordi det er en motor med biturbo?

Hvorfor skulle det være bedre med to turboer?
Bi-turbo er blot et salgsnavn der viser at motoren såvel er med turbo,
som at den er en V-motor :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 03-09-09 23:01

Armand skrev:

> Hvorfor skulle det være bedre med to turboer?
> Bi-turbo er blot et salgsnavn der viser at motoren såvel er med turbo,
> som at den er en V-motor :-|

- - - Og sådan var min overbevisning indtil det gik op for mig at Bimsen
er en række sekser der vitterligt har to turboer!

Den jævne fordeling af udstødnings-pulserne mellem 3 cylindre á 270°
forskydning og kortere manifold må være forklaringen på dén konstruktion!?
Men én turbo på dén motor burde kunne levere det samme ladetryk med
samme respons!

--
Armand.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-09-09 05:40

> [...]
> Men én turbo på dén motor burde kunne levere det samme ladetryk med samme

Nu er en del bi turbo'er (jeg aner ikke om det er sådan på BMW'en) jo
konstrueret noget anderledes.
Der er ofte tale om en lille mølle, som reagerer lynhurtigt ved lave
omdrejninger, og så en stor mølle som rigtigt kan levere tryk, når der er
kommet omdrejnnger på. De to møller supplerer altså hinandens svagheder - og
man kan vælge en rigtig lille mølle som reagerer på næsten ingenting, og en
stor mølle som absolut intet kan før der kommer seriøst blæs på.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 04-09-09 06:27

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> og man kan vælge en rigtig lille mølle som reagerer på næsten ingenting,
> og en stor mølle som absolut intet kan før der kommer seriøst blæs på.

Læs om 335i hér: http://bilmagasinet.dk/article/19567
Han svømmer helt over vedr. kræfterne

Hér står lidt mere om motorens fordele:
www.edmunds.com/insideline/do/Drives/FullTests/articleId=117669
There can be no doubt that BMW's new twin-turbo 3.0-liter straight-6 engine,
complete with direct injection and a high 10.2:1 compression ratio, is
impressive. Two smaller snails were assigned to only three cylinders each so
they'd spin up faster, reducing lag and increasing torque at low engine
speeds. Boy, does it work, as this beastie is rated at 300 hp at 5,800 rpm
and 300 pound-feet of torque spreading from 1,400-5,000 rpm. In a rear-drive
coupe weighing in at 3,579 as-tested pounds, that sounds about right - for
5.5-second 0-60 bursts, that is.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-09-09 21:47

> [...]
> 1,400-5,000 rpm. In a rear-drive coupe weighing in at 3,579 as-tested
> pounds, that sounds about right - for 5.5-second 0-60 bursts, that is.

OK - det viser sig jo så at BMW'en satser på to små parallele turbo'er -
modsat sekventielle turbo'er som jeg beskrev...
Altså der anvendes to små turbo'er som tager ouputtet fra 3 cylindre hver -
Men iflg. anmeldelsen virker det jo også fint

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-09-09 17:39

"Andreas M. Hansen" skriver:

> [...]
> man kan vælge en rigtig lille mølle som reagerer på næsten ingenting, og en
> stor mølle som absolut intet kan før der kommer seriøst blæs på.

Som med VAG's 1,4 TSI 160 HK, her er bdet blot turbo og kompressor.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-09-09 22:30

> [...]

> og man kan vælge en rigtig lille mølle som reagerer på næsten ingenting,
> og en stor mølle som absolut intet kan før der kommer seriøst blæs på.

Nej, endnu er det rent faktisk kun ganske, ganske få bi-turbo biler, som er
konstrueret på dén måde. De fleste bi-turbo biler har som i BMW'ens
tilfælde, to lige "store" møller. En anden variant er som Saab laver det på
deres V6-turbo, som har en såkaldt twin-scroll turbo. D.v.s. to
udstødningshuse på samme aksel, som så driver ét trykhus. Det giver samme
fordele som en bi-turbo, men er langt billigere at producere og
vedligeholde...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 04-09-09 22:51

Henrik B. skrev:

> [...]
> udstødningshuse på samme aksel, som så driver ét trykhus. Det giver
> samme fordele som en bi-turbo, men er langt billigere at producere og

Vil det sige at Saab ikke bruger én turbo for hver cylinderrække på V6'eren?

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-09-09 23:46

> Vil det sige at Saab ikke bruger én turbo for hver cylinderrække på
> V6'eren?

Jep, det benytter én turbo med to huse, hvor hvert hus drives af hver 3
cyl...
Du kan fonemme de to kamre hér:

Fra : Armand

Dato : 05-09-09 00:14
Fra : Leo_Jensen

Dato : 05-09-09 07:57

On 5 Sep., 14:39, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> "Har haft" tæller ligesom ikke helt.
>
> --
> /Frank

Hvis jeg skulle beskrive min 2CV's moment ville 'har haft 39 Nm' eller
'er opgivet til 39 Nm' nok være mere korrekt end ' har 39 Nm'

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-09-09 19:09

Leo_Jensen wrote:

> Hvis jeg skulle beskrive min 2CV's moment ville 'har haft 39 Nm' eller
> 'er opgivet til 39 Nm' nok være mere korrekt end ' har 39 Nm'
>
> Leo

Netop. Dels "har haft" som i foregående biler, samt "har haft" da den endnu
kørte som den skulle.

Derfor duer udtrykket IMHO ikke ret godt til at beskrive noget om nutiden.

--
/Frank