Voks på forruden
Fra : Ukendt

Dato : 29-08-09 23:07

Jeg gav bilen en gang voks forleden dag. Et par dage efter begynder det at
regne og voksen må være løbet ned på forruden, for det trækker striber som
ind i helvede nu når jeg bruger vinduesviskerne. Jeg har prøvet Sonax
ruderens (grøn), Sonax skumrens (hvid), ½ æble osv. men intet af det
hjælper. Hvad kan virkelig gøre en rude ren for voksrester?
En vinduespudser foreslog lunkent vand med lidt sulfo i, men almindelige
vinduer lider jo ikke af trafikfilm og voks. Så det råd synes jeg var
dårligt.
Hvad vil I anbefale?

/Jørgen

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-08-09 07:46

"Jørgen F." <ingen mail> skrev i meddelelsen
> [...]
> En vinduespudser foreslog lunkent vand med lidt sulfo i, men almindelige
> vinduer lider jo ikke af trafikfilm og voks. Så det råd synes jeg var

Min fætter der kører langtur bruger hårshampoo til at gøre hans forrude ren
med......
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 30-08-09 08:00

On Sun, 30 Aug 2009 00:06:50 +0200, "Jørgen F." <ingen mail> wrote:

> [...]
>En vinduespudser foreslog lunkent vand med lidt sulfo i, men almindelige
>vinduer lider jo ikke af trafikfilm og voks. Så det råd synes jeg var
Salmiak opløst i lunkent vand og knofedt på vinduet, men du skal nok
også rengører vinduesviskerne hvis du da ikke ligefrem skal skifte
dem, de har nok fået en del af voksen på gummiet.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-09 08:58

"Jørgen F." <ingen mail> skrev i en meddelelse

> Hvad vil I anbefale?

Jeg polerer altid ruderne indvendigt og udvendigt i samme voks
som jeg polerer lakken med.
Skidtet afvises nemmere og vandet nærmest perler af.
Streger er der ikke noget af og viskerne går mere
lydløse.
Jeg har heller aldrig problemer med voks
på kunststofferne.

Fra : Peter C

Dato : 31-08-09 09:17

> Hvad vil I anbefale?

Hvis du virkelig vil i bund med rengøringen af forruden, kan den poleres i
wienerkalk/sprit.
Det gjorden jeg engang på min nu hedengangne Corolla og jeg må sige at ruden
bliver HELT ren !
Dog kan der godt være lidt hvidt wienerkalk-støv i ridserne på ruden hvis
den er meget ridset, men det forsvinder ved næste regnskyl.

MVH Peter C:

P.S. Husk at det SKAL være sprit ... Hvis man bruger vand går det i
forbindelse med kalken og danner noget ætsende basisk stads.

Fra : Simsalabim

Dato : 02-09-09 18:11

Iøvrigt kan jeg anbefale en gang nanocover på forruden. Det bevirker at når
man kører over 70 i regnvejr at vandet blæses væk og man ganske simpelt ikke
behøver at have vinduesviskerne tændt.
Sidste år prøvede jeg at køre gennem såkaldt "skybrud" uden at viskere
skulle køre.
Troede i første omgang ikke på alt det salgs-gas, men her måtte jeg overgive
mig og indrørmme at det virkede.
/Carsten

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-09-09 23:25

> [...]
> En vinduespudser foreslog lunkent vand med lidt sulfo i, men almindelige
> vinduer lider jo ikke af trafikfilm og voks. Så det råd synes jeg var

Jeg har også fået et fedet lag på forruden. Efter mange forsøg med andre
vidunder midler vaskede jeg ruden i Borup Grundrens i en stærk opløsning.
Det er ud til at have taget fedet, så nu manger jeg bare de andre ruder.
Suk.

mvh
Henning.

Fra : Armand

Dato : 03-09-09 01:41

Henning Præstegaard skrev:

> [...]
> Det er ud til at have taget fedet, så nu manger jeg bare de andre ruder.

Pas lige på med så affedtende dager på rudelister, og for den sags skyld
det formålstjenlige vokslag der måtte være på lakken efter eget ønske!

--
Armand.