Ny gammel vogn - og muligvis ny regel?
Fra : Brian

Dato : 26-08-09 22:43

Hejsa,

Jeg er lige kommet hjem fra Tyskland, med en ny gammel bil. BMW 328i Touring
fra '99 med sofagear und alles - fin vogn

Da jeg kommer til den danske grænse i Padborg, går jeg ind for at hente et
sæt danske prøveskilte, jeg får dog at vide at det ikke er nødvendigt
længere. Udenlandske prøveskilte er akkurat lige så gode, sålænge datoen på
dem er gyldig. Den flinke dame fortæller mig, at den regel blev indført pr.
1/7 i år.

Er der andre der har hørt om det regelskifte ? Jeg ville da gerne have vidst
det, så jeg kunne slippe for at fjoller rundt i Padborg, efter en adresse
min GPS ikke kender

/Brian

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 27-08-09 04:50

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der andre der har hørt om det regelskifte ? Jeg ville da gerne have
> vidst det, så jeg kunne slippe for at fjoller rundt i Padborg, efter en

Jeg har godt hørt om det.
Efter sigende skulle det være lovligt at køre et køretøj hjem fra Tyskland
på enten en dansk eller tysk prøveplade.
Altså hele turen fra den tyske sælger til hjemadr. Om det er en dansk/tysk
aftale eller om den også gælder andre lande, ved jeg ikke.
Hilsen Matthias

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-08-09 07:33

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Altså hele turen fra den tyske sælger til hjemadr. Om det er en dansk/tysk
> aftale eller om den også gælder andre lande, ved jeg ikke.

Gælder det mon også trailere og campingvogne?

--
Per

Fra : Kent Nielsen

Dato : 28-08-09 05:53

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Altså hele turen fra den tyske sælger til hjemadr. Om det er en dansk/tysk
> aftale eller om den også gælder andre lande, ved jeg ikke.
Og danske prøveplader/skilte kan også bruges i udlandet
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125736#K8
§84 stk3:

§ 84. SKAT udsteder en tilladelse til brug af et prøvemærke med oplysning om
formålet med brugen og vilkår for brugen. Tilladelsen skal medbringes under
kørslen og på forlangende vises til politiet eller SKAT.

Stk. 2. En tilladelse kan ikke have en gyldighed på mere end 7 dage bortset
fra det tilfælde, der er nævnt i § 74, stk. 2, hvor tilladelsen kan gives
for op til 3 måneder. Et prøvemærke må ikke benyttes efter udløbet af
tilladelsen.

Stk. 3. SKAT tegner en ansvarsforsikring for brug af prøvemærker i
EU/EØS-stater, men ikke Færøerne og Grønland.

Kent Nielsen

Fra : Henrik K

Dato : 28-08-09 05:18

Det har længe været undervejs - udmeldingen fra Rigspolitiet var
allerede i 2005 da jeg hentede min 1. bil fra tyskland, at det stred
mod EU reglerne at kræve danske prøveplader ved grænsen, og at jeg
bare skulle køre hjem på de (røde) tyske prøveplader.

Nu er det så officielt vedtaget.

Mvh
Henrik