Tour de Jylland.
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-09 15:46

Vognmanden havde igen indkaldt til sommerfest. Den skulle afholdes i
nærheden af Odder, i lørdags.

Sendte ad diplomatiske kanaler en forespørgsel til fruen, om hun kunne
tænke sig at deltage. Så kunne vi udvide seancen med nogle dage i
Jylland.

Det kunne godt lade sig gøre.

Det første vi lagde mærke til, da vi var kommet udenfor reservatet
var, at der fandme var mere trafik på Den Fynske Motorvej på en lørdag
formiddag, end på en almindelig hverdag! Hvad har de gang i?

Sommerfesten var god, så den springer vi over.

Så skulle vi op og kigge på min gamle fødeegn, Vendsyssel. Vi valgte
at køre via Mariager, og derefter ud og følge østkysten helt op til
Asaa.

Jyskerne er absolutte verdensmestre i bump! De er simpelthen overalt!
De aspirerer også til en medalje i rundkørsler.

Til gengæld kan man ikke klage over fremkommeligheden. Kører man 90
km/t. på en almindelig landevej, kører man i vejen for de fleste.

Noget som er lidt OT er, at kvinderne er noget brede over ryggen
derovre. Her er der ikke korrigeret for evt. turister.

Vi blev senere klar over, hvorledes denne bredde måske kan være
opnået. Det ligger nemlig sådan, at når fruen og jeg er ude at køre,
sætter vi pris på både formiddags- og eftermiddagskaffe. Det var s'gu
ikke lige sådan at få fat i, men pizzeriaer og kebabhuse kunne man til
gengæld ikke træde for.

Selv i en efter forholdene halvstor by som Ålestrup, hvor vi
besigtigede Rosenparken, kunne vi på forespørgsel til de lokale, måske
være heldige at finde en kop kaffe på "Ruteren"!! Det er den
lokale rutebilstation. ,-)

Det kunne vi også. En årgangskaffe på thermokande!

Havde vi nu valgt at gå efter pizza/kebab + bred røv, havde vi haft
mindst 5 muligheder i selvsamme by.

For nu at komme på sporet igen, begyndte vi at lede efter myldretid og
køer osv., som der bliver klaget flittigt over herinde. Det var ikke
muligt at finde den slags nogen steder.

For ikke at blive beskyldt for at være overfladiske, opsøgte vi Fanø,
hvor der stort set kun findes 1 vej. Ikke engang der var der antydning
af kø. Heller ikke færgetræk for den sags skyld. .o))

Men der ligger nogle fantastiske kroer derovre, med både glimragende
udsigt - og mad.

Jeg vil gerne fremhæve de stegte ål på Tambohus Kro! Det er mums.

Konklusionen er, at jeg ikke gider høre mere brok over myldretid i
Jylland, og at fynboerne er voldsomt aktive bilister i week-enden.

Tak fordi jeg måtte kigge forbi.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Anders Majland

Dato : 26-08-09 17:16

> Konklusionen er, at jeg ikke gider høre mere brok over myldretid i
> Jylland, og at fynboerne er voldsomt aktive bilister i week-enden.

Vi har skam myldretid i det jyske - den varer bare ikke så længe så "gæster"
er nok til at spærge sig for lokalt hvor problemer opstår og hvornår...

F.eks når det tager 15min a passere en enkelt rundkørsel så er det
myldertid - men kommer men 1/2 time før eller senere er der ingen trafik ...

Og enig i at den fynske motorvej gerne skal undgås.Specielt strækningen
århus-odense er ofte en gang elastiktrafik.

Så hellere betale merprisen på molslinien og drikke sin _medbragte_ kaffe
der (er stamgæst med op mod 80-90 overfarter om året men det giver ikke ret
til gratis kaffe )

--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort - nu med ny generator...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-08-09 17:27

Anders Majland wrote:

> [...]
> Og enig i at den fynske motorvej gerne skal undgås.Specielt
> strækningen århus-odense er ofte en gang elastiktrafik.

Vi jyder vil jo modsat Kjøwenhavnere gerne have noget fra hånden.

> Så hellere betale merprisen på molslinien og drikke sin _medbragte_
> kaffe der (er stamgæst med op mod 80-90 overfarter om året men det
> giver ikke ret til gratis kaffe )

En pendler som dig har vel en Statoil eller YX-truckerkop?

--
/Frank

Fra : Anders Majland

Dato : 26-08-09 17:36

> En pendler som dig har vel en Statoil eller YX-truckerkop?

Nope ! Statoil kommer jeg helst ikke på.
- Havde engang et benzinkort hos dem, men så skulle det til at koste penge
at få lov at betale...
- Gider ikke stå i kø blandt dem der skal have en pakke smøger, smurt et
rundstykke eller en fransk hotdog (hvor brøddet så først skal hentes i
bagbutikken).

Så tanker helst på ubemande tankstationer istedet for bemandede kiosker med
benzinsalg.

Hydro Texaco (YX) har dog en del kiosker hvor man kan betale med kort ved
standeren ... Og det har jeg også set flere andre steder...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-08-09 23:08

Anders Majland wrote:

> [...]
>
> Hydro Texaco (YX) har dog en del kiosker hvor man kan betale med kort
> ved standeren ... Og det har jeg også set flere andre steder...

Bruger da selv med stor fornøjelse deres Truckerkop som for en spand med små
400 ml kaffe giver 200 pr år for opfyldning ad libitum.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-08-09 17:42

folmer@rasmussen.dk wrote:
> [...]
>
> Til gengæld kan man ikke klage over fremkommeligheden. Kører man 90
> km/t. på en almindelig landevej, kører man i vejen for de fleste.

Nu viser Sonataen nok også 15 for meget. Du er en af dem vi bander over.

> Noget som er lidt OT er, at kvinderne er noget brede over ryggen
> derovre. Her er der ikke korrigeret for evt. turister.

Aldrig hørt udtrykket. "Lad de brede skuldre...."?

> [...]
> besigtigede Rosenparken, kunne vi på forespørgsel til de lokale, måske
> være heldige at finde en kop kaffe på "Ruteren"!! Det er den

Her i jylland er der overenskomst om vi skal røvrende folk med sjællandsk
accent. Du er sikkert blevet udsat for en practical joke a la den at bede om
pølsen på en britisk pub for en del år siden

Et hurtigt opslag på

http://www.rosenparken.dk/pavillonen.htm

angiver da at du kan få fint kaffebord der.

Så alle indikatorer på practical joke burde være til stede.

Ydermere vil enhver stolt jyde glæde sig extra hvis det var en Sonata der
var befordringsmidlet.

> [...]

> Konklusionen er, at jeg ikke gider høre mere brok over myldretid i
> Jylland, og at fynboerne er voldsomt aktive bilister i week-enden.

Næste gang siger du bare til. Så er det muligt vi kan dele ud af lidt
insiderviden. så du kan få en "knaldtår" som det jo godt kan hedde her i
Jylland.

--
/Frank

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-08-09 18:34

Isang tao pinangalanan, Frank Leegaard nagsulat:

klip

>Her i jylland er der overenskomst om vi skal røvrende folk med sjællandsk
>accent.

Hehehehe..... Jeg kan garantere, at der ikke findes så meget bare et
ganske lille bitte bjæf af Sjællandsk accent hos Folmer.

Han har været Vendelbo alt for længe til at kunne lave om på
snakketøjet...
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-09 20:34

On Wed, 26 Aug 2009 19:34:28 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
wrote:

> [...]
>ganske lille bitte bjæf af Sjællandsk accent hos Folmer.
>
>Han har været Vendelbo alt for længe til at kunne lave om på

Ja ja, men de unge mennesker snakker - og rø... går.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-08-09 23:09

Claus Frørup wrote:
> [...]
> ganske lille bitte bjæf af Sjællandsk accent hos Folmer.
>
> Han har været Vendelbo alt for længe til at kunne lave om på

Så er det nok Sonataen der er blevet lagt for had

--
/Frank

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-09 20:41

On Wed, 26 Aug 2009 18:42:24 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Nu viser Sonataen nok også 15 for meget. Du er en af dem vi bander over.

>--

Det gør den faktisk ikke, sååååeeee deeeet.

>--

>Aldrig hørt udtrykket. "Lad de brede skuldre...."?

>--

Jo, men så meget? Og det har beklageligt vis bredt sig til
børnene.

> [...]

>accent. Du er sikkert blevet udsat for en practical joke a la den at bede om
>pølsen på en britisk pub for en del år siden

Jeg taler den dialekt helt udmærket.

> [...]

>http://www.rosenparken.dk/pavillonen.htm
>
>angiver da at du kan få fint kaffebord der.
>
>Så alle indikatorer på practical joke burde være til stede.

Det var der ikke noget af forleden dag.

>--

>Ydermere vil enhver stolt jyde glæde sig extra hvis det var en Sonata der
>var befordringsmidlet.

>--

Det forstår jeg godt. Jeg var også helt misundelig på både den Escort
Mk 1 og Sg den Skoda Favorit der stod på p-pladsen i forvejen.

> [...]

>Næste gang siger du bare til. Så er det muligt vi kan dele ud af lidt
>insiderviden. så du kan få en "knaldtår" som det jo godt kan hedde her i

A will heller ha' en bette swot. ,-). Hwes do ka'law' den årdendtligt.
..o)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-08-09 23:13

folmer@rasmussen.dk wrote:

> Det gør den faktisk ikke, sååååeeee deeeet.

> Jo, men så meget? Og det har beklageligt vis bredt sig til
> børnene.

> Jeg taler den dialekt helt udmærket.

Sikkert - men en indfødt kan sagtens høre om den er "besmittet"

Det er jo de værste og mest forhadte. Alt lige for Rockere til Jehovas
Vidner hader overløbere.

> Det var der ikke noget af forleden dag.

> Det forstår jeg godt. Jeg var også helt misundelig på både den Escort
> Mk 1 og Sg den Skoda Favorit der stod på p-pladsen i forvejen.

og jeg formoder at stedet var en turistfælde?

Så det er ganske plausibelt at formode at alle 3 køretøjer var hjemmehørende
på en ø i det danske rige?

> A will heller ha' en bette swot. ,-). Hwes do ka'law' den årdendtligt.
> .o)

jow jow .. og efter at småmønterne er blevet mørke, er alle muligheder til
stede

--
/Frank

Fra : Brian H

Dato : 26-08-09 21:51

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Så skulle vi op og kigge på min gamle fødeegn, Vendsyssel. Vi valgte
> at køre via Mariager, og derefter ud og følge østkysten helt op til
> Asaa.

Her var der vel kø... til færgen altså :)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-09 21:56

On Wed, 26 Aug 2009 22:51:28 +0200, "Brian H" <brian@something.com>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Her var der vel kø... til færgen altså :)

>--

Ja, det var heeelt vildt. Jeg kom til at holde som nr. 2, og alene det
kan godt give stress.

Til gengæld bruger de ikke megen tid på fortøjning og den slags.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : René Løweneck

Dato : 28-08-09 06:30

Hej Folmer !

> Til gengæld bruger de ikke megen tid på fortøjning og den slags.

Petitesser ))

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-08-09 23:16

Brian H wrote:
> <folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Her var der vel kø... til færgen altså :)

Du mener vel færgerne. Han har da sikkert krydset Randers Fjord med færge
også

Det er jo ikke med de dersens Maguritteruter.

--
/Frank

Fra : Brian H

Dato : 27-08-09 08:59

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Du mener vel færgerne. Han har da sikkert krydset Randers Fjord med færge
> også

Nej jeg mener færgen, den eneste færge han tog på turen fra Mariager til
Asaa...

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-08-09 09:45

On Thu, 27 Aug 2009 09:58:54 +0200, "Brian H" <brian@something.com>
wrote:

>"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

>Nej jeg mener færgen, den eneste færge han tog på turen fra Mariager til
>Asaa...

>--

Det er bare Frank. Han er flink til at skrive før han tænker.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-08-09 07:25

http://www.morfarudtryk.dk/morfarudtryk/at-taenke-foer-man-taler.htm

--
vh
Torben

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-08-09 17:13

Torben Scheel wrote:

> http://www.morfarudtryk.dk/morfarudtryk/at-taenke-foer-man-taler.htm

Sammenhængen er fin nok. En ægte og "fuld" morfar rute er nemlig med flest
mulig færger ..

--
/Frank

Fra : Volger Garfield

Dato : 29-08-09 15:20

On Fri, 28 Aug 2009 18:12:47 +0200, "Frank Leegaard"

Endnu et Vrøvlesvar(TM) fra Fronken.

Volger

Fra : Jan Pedersen

> [...]
> Asaa.

> Konklusionen er, at jeg ikke gider høre mere brok over myldretid i

På vej til Mariager må du have glemt Randers bro, ked af du ikke kørte den
vej, samt fx slog et smut omkring Hadsund/Østervangsvej når du jo var i
pastoratet

http://da.wikipedia.org/wiki/Randersbro

mvh Jan

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-08-09 08:41

On Wed, 26 Aug 2009 23:48:48 +0200, "Jan Pedersen"
<dsa.sdf@fgdfgd.glerterfg> wrote:

>--------------------------------------------------

Vi kørte faktisk nøjagtigt den vej.

Skal jeg forstå det derhen, at du har domicil på Østervangsvej?

Der er forresten rigtigt pænt ude på de kanter.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ShutEye

Dato : 28-08-09 23:54

> [...]
> vej, samt fx slog et smut omkring Hadsund/Østervangsvej når du jo var i

Bah! 45k biler er hvad der passerer her hvor jeg bor i Ballerup.
Og det er bare ET af krydsene :)
Når du nu var på wiki'en skulle du have slået Køge bugt motorvejen op ...

Fra : Tom Jensen

Dato : 27-08-09 01:00

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> besigtigede Rosenparken, kunne vi på forespørgsel til de lokale, måske
> være heldige at finde en kop kaffe på "Ruteren"!! Det er den

hej folmer.

hvis du havde nævnt at du havde planlagt at aflægge besøg i rosenparken ,
ville jeg da gerne have givet kaffen plus kage.
jeg bor ca 10 km derfra

mvh tom jensen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-08-09 08:43

On Thu, 27 Aug 2009 02:00:09 +0200, "Tom Jensen" <t-j@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>
>hvis du havde nævnt at du havde planlagt at aflægge besøg i rosenparken ,
>ville jeg da gerne have givet kaffen plus kage.

Det var da ligegodt sa....!

Så er man blevet "snydt" igen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leif

Dato : 27-08-09 21:06

> [...]
>
> Noget som er lidt OT er, at kvinderne er noget brede over ryggen
> derovre. Her er der ikke korrigeret for evt. turister.

He he, lagde du mærke til de lokales fødder på Fanø? Vi har ganske brede
futter, så vi kan få fodfæste i sandet under stormene

Og havde du kendt en eller flere af de unge piger i din ungdomstid derovre,
ville du have opdaget at en unævnelig kropsdel rødme - rødme, vender på
tværs, så den ene flap hænger ned over den anden - for ikke at få sand indenfor.

> For ikke at blive beskyldt for at være overfladiske, opsøgte vi Fanø,
> hvor der stort set kun findes 1 vej. Ikke engang der var der antydning
> af kø. Heller ikke færgetræk for den sags skyld. .o))

Rettelse: En asfaltvej ~14km - de lokale tager bare stranden - også 14km -
(især hjem i weekenderne - ud på de små timer).....

Næh den nye rute har skåret overfartstiden ned til det halve (12min.).
Jeg kan ellers godt love dig for, at i *gamle dage* var op til 11 (elleve)
timers venten ej et sjældent syn. (Solgte selv søndagsaviser på havnen
dengang).
Selvom der kommer mange turister, kan øen sagtens opleves positivt.

Jeg var der forresten lige selv lørdag pga. 30 års jubilæum i MC klubben.
Deraf mit indlæg om det fantastiske lys

> Men der ligger nogle fantastiske kroer derovre, med både glimragende
> udsigt - og mad.

Sønderho Kro er verdensberømt - også uden for Danmark

> Jeg vil gerne fremhæve de stegte ål på Tambohus Kro! Det er mums.

Hmm, boede de første 25 år af mit liv på den nævnte ø, men Tambohus
Kro er ikke flyttet dertil - så vidt jeg husker ........
Hører vist stadig Thyholm til.......

> Konklusionen er, at jeg ikke gider høre mere brok over myldretid i
> Jylland, og at fynboerne er voldsomt aktive bilister i week-enden.

Vi oplever da også mest selv mylderiet som noget der er på landets
større øer og så lige omkring Vejle Fjord broen, når alle de udfarende
igen returnerer til hjemstavnområderne i weekenderne.

> Tak fordi jeg måtte kigge forbi.

De skal være så hjertelig velkommen igen.....

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-08-09 21:18

On Thu, 27 Aug 2009 22:06:21 +0200, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk>
wrote:

>He he, lagde du mærke til de lokales fødder på Fanø? Vi har ganske brede
>futter, så vi kan få fodfæste i sandet under stormene

>--

Det kunne jeg godt forestille mig at der kan blive brug for. ,-)

> [...]

>tværs, så den ene flap hænger ned over den anden - for ikke at få sand indenfor.

De er s'gu da praktisk bygget, de tøser.

>--

>Rettelse: En asfaltvej ~14km - de lokale tager bare stranden - også 14km -
>(især hjem i weekenderne - ud på de små timer).....

>--

Naturligvis. .o)

> [...]

>dengang).
>Selvom der kommer mange turister, kan øen sagtens opleves positivt.

Det var absolut en positiv oplevelse, men vi havde nok droppet
projektet, hvis der havde været udsigt til 11 timer i færgekø.

> [...]

>Deraf mit indlæg om det fantastiske lys

>Sønderho Kro er verdensberømt - også uden for Danmark

Derovre var i den forbindelse hele Jylland. .o) Vi fik nogle
fremragende sild på Nanas Stue, og nød samtidigt de hollandske friser.

> [...]

>Hmm, boede de første 25 år af mit liv på den nævnte ø, men Tambohus
>Kro er ikke flyttet dertil - så vidt jeg husker ........

Naturligvis.

> [...]

>større øer og så lige omkring Vejle Fjord broen, når alle de udfarende
>igen returnerer til hjemstavnområderne i weekenderne.

Jeg véd det godt, men der skal jo mobbes.

Mange tak, min gode mand.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-08-09 22:54

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> Sendte ad diplomatiske kanaler en forespørgsel til fruen, om hun kunne
> tænke sig at deltage.

Nå-da-da, det kunne lyde som om fruen og herren ikke er på talefod

> Så kunne vi udvide seancen med nogle dage i
> Jylland.
>
> Det kunne godt lade sig gøre.

Ok, det lyder bedre

> Det første vi lagde mærke til, da vi var kommet udenfor reservatet
> var, at der fandme var mere trafik på Den Fynske Motorvej på en lørdag
> formiddag, end på en almindelig hverdag! Hvad har de gang i?

Køre, hvad ellers?

> Sommerfesten var god, så den springer vi over.

Øv

> For ikke at blive beskyldt for at være overfladiske, opsøgte vi Fanø,
> hvor der stort set kun findes 1 vej. Ikke engang der var der antydning
> af kø. Heller ikke færgetræk for den sags skyld. .o))

Altså har du jo været i nabolaget

> Men der ligger nogle fantastiske kroer derovre, med både glimragende
> udsigt - og mad.

Er også konstateret.

> Konklusionen er, at jeg ikke gider høre mere brok over myldretid i
> Jylland, og at fynboerne er voldsomt aktive bilister i week-enden.

Hvad så med at vi er mere bil-aktive i weekenden?
og mht. brok ol., så vil vi da have lov til det, uanset hvad du siger

> Tak fordi jeg måtte kigge forbi.

Velbekomme

--
Uffe