|
| Et fantastisk lys.... Fra : Leif |
Dato : 24-08-09 20:19 |
|
Kørte lige en tur lørdag nat mellem Korskroen og Grindsted.
På en af de lange lige strækninger blev jeg overhalet af en taxi af
str. Ford S-max / Touran eller lign. Måske på vej til Billund lufthavn
I lang tid inden den kom op bag, kunne jeg se dens utrolige skarpe
forlys. Da den kom op på siden for overhaling, blev det lange lys
tændt igen, og det var som stod solen op - langt fremme var alt
bare så oplyst, at jeg er nysgerrig efter at få at vide hvilken lygter
det kunne være. Har selv kørt med Hella 3000 og de var bare som
nefaer i forhold til det her. Der var ikke ekstra lygter på bilen,
kunne jeg se.
Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
blusse så meget?
Mvh, Leif
| |
Brian (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-08-09 20:24 |
|
"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
news:4a92e7bd$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
> blusse så meget?
Bi-xenon, siden bilen var så ny. Det giver et fantastisk lys, på de biler
jeg har prøvet med det.
/Brian
| |
Leif (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Leif |
Dato : 24-08-09 20:55 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen news:4a92e8b2$0$304$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a92e7bd$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
>> blusse så meget?
>
> Bi-xenon, siden bilen var så ny. Det giver et fantastisk lys, på de biler jeg har prøvet med det.
>
> /Brian
Rigtig mange tak for svarene.
Andet spørgsmål: Er de dyre?
Næste spørgsmål: Kan de eftermonteres på en 2001 Primera WP11?
(Har særskilte H1 og H7 lygter og lygte-højde- regulering)
Sidste spørgsmål: Må man det for synshallen?
Mvh, Leif
| |
Henrik B. (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 24-08-09 21:13 |
|
"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
news:4a92f011$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Andet spørgsmål: Er de dyre?
Naaahhh, et Xenon-pæresæt med ballaster koster i dag under en tusse...
> Næste spørgsmål: Kan de eftermonteres på en 2001 Primera WP11?
> (Har særskilte H1 og H7 lygter og lygte-højde- regulering)
Jep!
> Sidste spørgsmål: Må man det for synshallen?
Nope...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Frank Leegaard (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 24-08-09 21:25 |
|
Leif wrote:
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
> news:4a92e8b2$0$304$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4a92e7bd$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
>>> blusse så meget?
>>
>> Bi-xenon, siden bilen var så ny. Det giver et fantastisk lys, på de
>> biler jeg har prøvet med det. /Brian
>
>
> Rigtig mange tak for svarene.
>
> Andet spørgsmål: Er de dyre?
>
> Næste spørgsmål: Kan de eftermonteres på en 2001 Primera WP11?
> (Har særskilte H1 og H7 lygter og lygte-højde- regulering)
At eftermontere uorginalt Xenon er IMHO noget forbandet svineri overfor sin
medtrafikanter.
Originalt er som regel ubetaleligt. Særligt til så gammel en bil.
>
> Sidste spørgsmål: Må man det for synshallen?
Heldigvis ikke.
>
> Mvh, Leif
--
/Frank
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 13:17 |
|
"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
news:4a92f011$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Næste spørgsmål: Kan de eftermonteres på en 2001 Primera WP11?
> (Har særskilte H1 og H7 lygter og lygte-højde- regulering)
På lige nøjagtig den model Primera, er det faktisk ikke umuligt at få en
org. montering - en del 2.0 Sport er da solgt med det ab fabrik.
Prisen derimod, er sikkert pebret som ind i helvede. Måske det var værd at
hente et tilbud på det i Tyskland/Sverige, eller søge eBay/hugger for
stumper ?
/Brian
| |
Henrik B. (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 24-08-09 20:40 |
|
"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
news:4a92e7bd$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
> blusse så meget?
Det var garanteret Bi-Xenon, suppleret med et sæt halogen fjernlyslygter...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Brian H (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 24-08-09 21:26 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a92eca3$0$36562$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a92e7bd$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
>> blusse så meget?
>
> Det var garanteret Bi-Xenon, suppleret med et sæt halogen
> fjernlyslygter...
Xenon og halogen samtidigt som fjernlys eller?
| |
Henrik B. (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 24-08-09 21:28 |
|
"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
news:4a92f74a$0$305$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det var garanteret Bi-Xenon, suppleret med et sæt halogen
>> fjernlyslygter...
>
> Xenon og halogen samtidigt som fjernlys eller?
Jep, som bl.a. Saab har det - herligt lys.
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 25-08-09 16:14 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a92f801$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jep, som bl.a. Saab har det...
Det har min Leon så også - og tilmed kurvelys.
Sidstnævnte er jeg meget positiv overrasket over.
En god ting :)
| |
Frank Leegaard (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 25-08-09 17:26 |
|
Mogens wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a92f801$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Jep, som bl.a. Saab har det...
>
> Det har min Leon så også - og tilmed kurvelys.
> Sidstnævnte er jeg meget positiv overrasket over.
> En god ting :)
Var tæt på at købe en FR der havde det. Virker glimrende.
Men nu er der jo milevidt fra org monteret og eftermonteret skrammel.
Sidstnævnte har jeg endnu til gode at se fungere tilfredsstillende.
--
/Frank
| |
Henrik B. (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 25-08-09 17:38 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:PcTkm.11048$U5.147920@newsb.telia.net...
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a92f801$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Jep, som bl.a. Saab har det...
>
> Det har min Leon så også - og tilmed kurvelys.
> Sidstnævnte er jeg meget positiv overrasket over.
> En god ting :)
Jaaaa, og MB og Insignia har den avancerede udgave....
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 13:19 |
|
"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
> Xenon og halogen samtidigt som fjernlys eller?
Og ikke bare xenon, men xenon uden den lille begrænsning der normalvis
"begrænser" lyset - det virker!
Som Henrik, har jeg også erfaring fra Saab - dog fra en 9-3SS. Jeg har endnu
ikke kørt en bil, der var tæt på samme lysniveau. De findes helt sikkert -
jeg har bare ikke oplevet det
/Brian
| |
Frodo Nifinger (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Frodo Nifinger |
Dato : 25-08-09 00:52 |
|
"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i en meddelelse
news:4a92e7bd$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kørte lige en tur lørdag nat mellem Korskroen og Grindsted.
> På en af de lange lige strækninger blev jeg overhalet af en taxi af
> str. Ford S-max / Touran eller lign. Måske på vej til Billund lufthavn
>
> I lang tid inden den kom op bag, kunne jeg se dens utrolige skarpe
> forlys. Da den kom op på siden for overhaling, blev det lange lys
> tændt igen, og det var som stod solen op - langt fremme var alt
> bare så oplyst, at jeg er nysgerrig efter at få at vide hvilken lygter
> det kunne være. Har selv kørt med Hella 3000 og de var bare som
> nefaer i forhold til det her. Der var ikke ekstra lygter på bilen,
> kunne jeg se.
>
> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
> blusse så meget?
>
Du er nok blevet overhalet af en Suzuki Wagon R+ Mk I
Uagtet alle andre fejl den måtte have, så har den det mest forrygende lys,
jeg nogensinde har kørt med.
Spøg til side, der må da være grænser for, hvor meget lys man må kaste ud
foran bilen.
Jeg husker, at jeg måtte fjerne Hella lygtegrillen på min gamle Granada
førend den kunne godkendes til syn.
( Det tændte med det almindelige fjernlys.) Der var noget med, at de to
lampesæt tilsammen overskred lysmængden, de måtte levere. Alternativt skulle
jeg sætte en omskifterkontakt i bilen, så de to fjernlys ikke kunne være
tændt samtidigt.
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Leo_Jensen (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 25-08-09 06:39 |
|
On 25 Aug., 14:19, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> "Brian H" <br...@something.com> skrev i meddelelsen
>
> > Xenon og halogen samtidigt som fjernlys eller?
>
> Og ikke bare xenon, men xenon uden den lille begrænsning der normalvis
> "begrænser" lyset - det virker!
>
> Som Henrik, har jeg også erfaring fra Saab - dog fra en 9-3SS. Jeg har endnu
> ikke kørt en bil, der var tæt på samme lysniveau. De findes helt sikkert -
> jeg har bare ikke oplevet det
>
> /Brian
Tænker du på at fjerne niveaureguleringen ? Det er ikke lovligt, og
det er den slags der gør Xenon til lygter man hader...
Leo
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 13:49 |
|
"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
>> Og ikke bare xenon, men xenon uden den lille begrænsning der normalvis
>> "begrænser" lyset - det virker!
>>
>> Som Henrik, har jeg også erfaring fra Saab - dog fra en 9-3SS. Jeg har
>> endnu
>> ikke kørt en bil, der var tæt på samme lysniveau. De findes helt
>> sikkert -
>> jeg har bare ikke oplevet det
> Tænker du på at fjerne niveaureguleringen ? Det er ikke lovligt, og
> det er den slags der gør Xenon til lygter man hader...
Nej for dælen, reguleringen er jo rar at have.
Jeg tænker på det lille "blænddæksel" der rent mekanisk flytter sig i
lygten/linsen. Normalvis vil dækslet ( i mangel af bedre ord) begrænse
lyset, så man får et lovligt lysbillede. Når dækslet er væk, er der lys
"overalt" - alt sammen helt lovligt.
/Brian
| |
Frank Leegaard (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 25-08-09 15:55 |
|
Brian wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
>>> Og ikke bare xenon, men xenon uden den lille begrænsning der
>>> normalvis "begrænser" lyset - det virker!
>>>
>>> Som Henrik, har jeg også erfaring fra Saab - dog fra en 9-3SS. Jeg
>>> har endnu
>>> ikke kørt en bil, der var tæt på samme lysniveau. De findes helt
>>> sikkert -
>>> jeg har bare ikke oplevet det
>
>> Tænker du på at fjerne niveaureguleringen ? Det er ikke lovligt, og
>> det er den slags der gør Xenon til lygter man hader...
>
> Nej for dælen, reguleringen er jo rar at have.
>
> Jeg tænker på det lille "blænddæksel" der rent mekanisk flytter sig i
> lygten/linsen. Normalvis vil dækslet ( i mangel af bedre ord) begrænse
> lyset, så man får et lovligt lysbillede. Når dækslet er væk, er der
> lys "overalt" - alt sammen helt lovligt.
>
Lyder besynderligt - Stærkt besynderlig endda.
Hvorfor hulen er det så monteret?
--
/Frank
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 16:08 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Lyder besynderligt - Stærkt besynderlig endda.
>
> Hvorfor hulen er det så monteret?
Hvorfor blænddækslet (stadig i mangel af et bedre ord) er monteret ?
Bi-xenon er lavet på den måde, at én lygte (selvfølgelig en i hver side på
bilen) kan give to lysbilleder. Et lysbillede, så du kan bruge din xenon
lygte som nærlys. Når du bruger det som nærlys, gør førnævnte blænddæksel at
lyset er afgrænset til at give et lovligt lysbillede. Det andet lysbillede
bruges ved fjernlyset - og det er hér at begrebet bi-xenon kommer ind. Når
du tænder for fjernlyset i din bil med bi-xenon, kører det lille blænddæksel
op, så lyset ikke er afgrænset på samme måde, som ved nærlyset. Altsammen
gældende for lygter med ellipsoid linse.
Er det fuldstændig uforståeligt ? Her et et link der forklarer nærmere:
http://faqlight.carpassion.info/hl-systems.htm Udfra linket kan jeg se at
"skjold" måske er et bedre ord, end blænddæksel.
/Brian
| |
René Løweneck (26-08-2009)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 26-08-09 12:12 |
| | |
Anders Majland (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 26-08-09 13:10 |
|
> Og her kan jeg få lys til min bil:
> http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-bi-xenon-1638p.html
Der blot ikke er lovligt at køre med fordi
- Det er kun erstatningspærer der monteres istedet for H4 pærer.
Sandsynligheden for at dens lygter er godkendte (E mærkede) til xenon er
noget nær nul. Derfor er det ikke sikkert at du vil få et lysbillede der
ikke blænder modkørende.
- Lygten mangler automatisk niveaureguleringen. Selv i en citroen med
automatisk niveau regulering skal lygterne også have det da bilens
regulering ikke reagerer hurtigt nok.
| |
Brian (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 26-08-09 22:36 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> - Lygten mangler automatisk niveaureguleringen. Selv i en citroen med
> automatisk niveau regulering skal lygterne også have det da bilens
> regulering ikke reagerer hurtigt nok.
Står det rent faktisk nogen steder - altså, hastigheden ?
Regulerer org. xenonlygter mere end den ene gang, når de starter op ?
/Brian
| |
Henrik B. (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 26-08-09 22:39 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a95aadb$0$295$14726298@news.sunsite.dk...
> Regulerer org. xenonlygter mere end den ene gang, når de starter op ?
Ja, sørme så - de regulerer hele tiden, i små trin....
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Brian (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 26-08-09 23:05 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> Ja, sørme så - de regulerer hele tiden, i små trin....
Okay, det har jeg aldrig lagt mærke til... men hvordan dælen skulle man også
det.
/Brian
| |
Henrik B. (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 27-08-09 06:14 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a95b198$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Ja, sørme så - de regulerer hele tiden, i små trin....
>
> Okay, det har jeg aldrig lagt mærke til... men hvordan dælen skulle man
> også det.
Ses f.eks. tydeligt bag på den forankørende, når du bremser ned mod et
lyskryds. Da reguleres en smule op, p.g.a. snuden sænkes en smule. I det man
så går i holdt og snuden rejser sig lidt, justeres ned igen...
| |
Brian (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 27-08-09 08:28 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> Ses f.eks. tydeligt bag på den forankørende, når du bremser ned mod et
> lyskryds. Da reguleres en smule op, p.g.a. snuden sænkes en smule. I det
> man så går i holdt og snuden rejser sig lidt, justeres ned igen...
Hmm, jeg vil prøve at lægge mærke til det.
/Brian
| |
Frank Leegaard (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 26-08-09 23:19 |
|
Brian wrote:
> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
>
>> - Lygten mangler automatisk niveaureguleringen. Selv i en citroen med
>> automatisk niveau regulering skal lygterne også have det da bilens
>> regulering ikke reagerer hurtigt nok.
>
> Står det rent faktisk nogen steder - altså, hastigheden ?
>
> Regulerer org. xenonlygter mere end den ene gang, når de starter op ?
>
Er du aldrig kommet i møde med en bil med org Xenon?
Dels er lyset typisk ikke overmåde blåt, dels er det ikke en pest for
modkørende, da man netop kan se hvordan der niveaureguleres kontinuert
--
/Frank
| |
Brian (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 26-08-09 23:42 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Er du aldrig kommet i møde med en bil med org Xenon?
Jow...
> Dels er lyset typisk ikke overmåde blåt, dels er det ikke en pest for
> modkørende, da man netop kan se hvordan der niveaureguleres kontinuert
Jeg kan nu ikke se om det er affjedringen eller lygten der regulerer sig.
Hvis den regulerer hele tiden, kan vi da ihvertfald fastslå at gruppen er
fyldt med ømfindige tosser. Der kører som bekendt jævnt tit diskussioner,
hvor folk føler sig forulempet af alt der lugter af xenon lygter.
/Brian
| |
Frank Leegaard (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 26-08-09 23:56 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Er du aldrig kommet i møde med en bil med org Xenon?
>
> Jow...
>
>> Dels er lyset typisk ikke overmåde blåt, dels er det ikke en pest for
>> modkørende, da man netop kan se hvordan der niveaureguleres
>> kontinuert
>
> Jeg kan nu ikke se om det er affjedringen eller lygten der regulerer
> sig.
> Hvis den regulerer hele tiden, kan vi da ihvertfald fastslå at
> gruppen er fyldt med ømfindige tosser. Der kører som bekendt jævnt
> tit diskussioner, hvor folk føler sig forulempet af alt der lugter af
> xenon lygter.
Hovedparten af de letgenkendelige Xenon lygter er efter min bedste
overbevisning også ulovlige og uorginale.
Det er da let at se forskellen. En almindelig lygte ser du ikke den
regulering i. Tror ikke affjedringen er så forskellig.
--
/Frank
| |
Brian (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 27-08-09 00:11 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Det er da let at se forskellen. En almindelig lygte ser du ikke den
> regulering i. Tror ikke affjedringen er så forskellig.
Det du tror er regulering, kan ligesåvel være fordi det er en ellipsoid
linse ? Man ser det samme på biler uden xenon, men med linsen - hvis vi
taler om det samme "fænomen"
/Brian
| |
Henrik B. (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 27-08-09 06:15 |
|
>Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
>news:4a95ba34$0$299$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis den regulerer hele tiden, kan vi da ihvertfald fastslå at gruppen er
> fyldt med ømfindige tosser. Der kører som bekendt jævnt tit diskussioner,
> hvor folk føler sig forulempet af alt der lugter af xenon lygter.
Og dét opdager du først nu?? ))
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Brian (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 27-08-09 08:30 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
>> Hvis den regulerer hele tiden, kan vi da ihvertfald fastslå at gruppen er
>> fyldt med ømfindige tosser. Der kører som bekendt jævnt tit diskussioner,
>> hvor folk føler sig forulempet af alt der lugter af xenon lygter.
>
> Og dét opdager du først nu?? ))
Naa, egentlig ikke - jeg har på fornemmelsen at det var samme xenon hysteri,
der fik Leo og Frank op af stolene, i denne tråds begyndelse
/Brian
| |
Leo_Jensen (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 25-08-09 06:58 |
|
On 25 Aug., 14:49, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
> >> Og ikke bare xenon, men xenon uden den lille begrænsning der normalvis
> >> "begrænser" lyset - det virker!
>
> >> Som Henrik, har jeg også erfaring fra Saab - dog fra en 9-3SS. Jeg har
> >> endnu
> >> ikke kørt en bil, der var tæt på samme lysniveau. De findes helt
> >> sikkert -
> >> jeg har bare ikke oplevet det
> > Tænker du på at fjerne niveaureguleringen ? Det er ikke lovligt, og
> > det er den slags der gør Xenon til lygter man hader...
>
> Nej for dælen, reguleringen er jo rar at have.
>
> Jeg tænker på det lille "blænddæksel" der rent mekanisk flytter sig i
> lygten/linsen. Normalvis vil dækslet ( i mangel af bedre ord) begrænse
> lyset, så man får et lovligt lysbillede. Når dækslet er væk, er der lys
> "overalt" - alt sammen helt lovligt.
>
> /Brian
Det lyder spændende. Man kan altså helt lovligt sende masser af lys i
alle retninger og dermed helt lovligt blænde modgående ?
Er det også lovligt til syn ???
Leo
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 14:40 |
|
"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Det lyder spændende. Man kan altså helt lovligt sende masser af lys i
> alle retninger og dermed helt lovligt blænde modgående ?
> Er det også lovligt til syn ???
Leo - blænddækslet er ikke noget du fjerner selv, men det bliver aktiveret
når du tænder fjernlyset. Sådan er skidtet lavet, sådan skal det være.
Det er lovligt både til hverdag, fest og syn
Derudover er der noget med, selv om det er livligt debatteret her i gruppen,
at man ikke må blænde modkørende. Skulle man rende på sådan én, blænder man
naturligvis ned til sit normale nærlys.
/Brian
| |
Mogens (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 25-08-09 16:17 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a93e9cc$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
> Leo - blænddækslet er ikke noget du fjerner selv, men det bliver aktiveret
> når du tænder fjernlyset. Sådan er skidtet lavet, sådan skal det være.
> Derudover er der noget med, selv om det er livligt debatteret her i
> gruppen, at man ikke må blænde modkørende. Skulle man rende på sådan én,
> blænder man naturligvis ned til sit normale nærlys.
Jeg kørte en dag i en 300 hk's Volvo S60R med xenon lys a la beskrivelsen.
Blænddækselskiftet er meget markant på dén bil. Man ser i natten ganske
tydeligt, at hele lygten (lysbilledet) fysisk (vha. klappen) flyttes !
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 16:36 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg kørte en dag i en 300 hk's Volvo S60R med xenon lys a la beskrivelsen.
> Blænddækselskiftet er meget markant på dén bil. Man ser i natten ganske
> tydeligt, at hele lygten (lysbilledet) fysisk (vha. klappen) flyttes !
Ja, det er ret vanedannende, og lidt deprimerende at komme tilbage i en bil
med traditionelt lys.
/Brian
| |
Henrik B. (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 25-08-09 17:41 |
|
"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:45080b3f-eb38-41b6-8c98-664816ce6d9a@32g2000yqj.googlegroups.com...
> Det lyder spændende. Man kan altså helt lovligt sende masser af lys i
> alle retninger og dermed helt lovligt blænde modgående ?
> Er det også lovligt til syn ???
Vi taler jo om langlyset! En Xenonlygte fungerer ved at det halve af
optikken er dækket af en klap. Når man på en Bi-Xenon lygte blænder op, så
vipper denne klap ned, så hele optikken sender lyset ud på vejen, fra den
samme pære...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Leo_Jensen (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 25-08-09 09:18 |
|
On 25 Aug., 17:08, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
> > Lyder besynderligt - Stærkt besynderlig endda.
>
> > Hvorfor hulen er det så monteret?
>
> Hvorfor blænddækslet (stadig i mangel af et bedre ord) er monteret ?
>
> Bi-xenon er lavet på den måde, at én lygte (selvfølgelig en i hver side på
> bilen) kan give to lysbilleder. Et lysbillede, så du kan bruge din xenon
> lygte som nærlys. Når du bruger det som nærlys, gør førnævnte blænddæksel at
> lyset er afgrænset til at give et lovligt lysbillede. Det andet lysbillede
> bruges ved fjernlyset - og det er hér at begrebet bi-xenon kommer ind. Når
> du tænder for fjernlyset i din bil med bi-xenon, kører det lille blænddæksel
> op, så lyset ikke er afgrænset på samme måde, som ved nærlyset. Altsammen
> gældende for lygter med ellipsoid linse.
>
> Er det fuldstændig uforståeligt ? Her et et link der forklarer nærmere: http://faqlight.carpassion.info/hl-systems.htmUdfra linket kan jeg se at
> "skjold" måske er et bedre ord, end blænddæksel.
>
> /Brian
Dvs du har langt lys på når skjoldet kører væk. Så er vi da mange der
har masser af lys på bilen...
Leo
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 16:33 |
|
"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Dvs du har langt lys på når skjoldet kører væk.
Ja - man har lyset fra xenon lampen uden begrænsningen der ligger i skjoldet
+ en seperat halogenlygte
> Så er vi da mange der har masser af lys på bilen...
Det håber jeg da
Det var såmænd ikke fordi jeg ville piske op til en "min er større end din"
tråd, men blot en forklaring af hvordan systemet virker. Om man foretrækker
bi-xenon + en halogenlygte eller to halogenlygter til sit lange lys, er jo
en smagssag. I kraft af at have haft begge systemer, ved jeg hvad jég ville
vælge...
/Brian
| |
Frank Leegaard (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 25-08-09 16:54 |
|
Brian wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
>> Dvs du har langt lys på når skjoldet kører væk.
>
> Ja - man har lyset fra xenon lampen uden begrænsningen der ligger i
> skjoldet + en seperat halogenlygte
>
>> Så er vi da mange der har masser af lys på bilen...
>
> Det håber jeg da
> Det var såmænd ikke fordi jeg ville piske op til en "min er større
> end din" tråd, men blot en forklaring af hvordan systemet virker. Om
> man foretrækker bi-xenon + en halogenlygte eller to halogenlygter til
> sit lange lys, er jo en smagssag. I kraft af at have haft begge
> systemer, ved jeg hvad jég ville vælge...
>
Men jeg skal forstå det derhen at du ønsker at bruge bemeldte lampe til
"fjernlys"?
--
/Frank
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 17:03 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Men jeg skal forstå det derhen at du ønsker at bruge bemeldte lampe til
> "fjernlys"?
Jeps - det synes jeg egentlig har været ret klart hele tiden, fra mit svar
til Brian H...
/Brian
| |
Frank Leegaard (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 25-08-09 17:32 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Men jeg skal forstå det derhen at du ønsker at bruge bemeldte lampe
>> til "fjernlys"?
>
> Jeps - det synes jeg egentlig har været ret klart hele tiden, fra mit
> svar til Brian H...
>
Jeg synes så generelt ikke at fjernlyset udgør samme problem og ønske om
forbedringer som nærlyset gør.
Andre kan have andre meninger (Mest rettet til Mogens som sikkert har en
helt speciel bygningsfejl på sine øjne ..
--
/Frank
| |
Mogens (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 25-08-09 17:40 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4a9411f0$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> (Mest rettet til Mogens som sikkert har en helt speciel bygningsfejl på
> sine øjne ..
Godt set - det har jeg rent faktisk
/Mogens
som ikke krydsposter (og fortsætter med det) !
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 17:49 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg synes så generelt ikke at fjernlyset udgør samme problem og ønske om
> forbedringer som nærlyset gør.
Well, for mit vedkommende bruger jeg mest nærlyset, så jeg er sådan set
enig. Selv hér er ganske alm. xenon en stor forbedring i forhold til
størsteparten af moderne biler, hvor lampens design ser ud til at være det
vigtigste.
Jeg mindes at have læst i en artikel i Motor, at sidste nye skrig er Co2
venlige pærer med nedsat forbrug - det skal nok hjælpe på lysudbyttet.
Dog er mest muligt lys aldrig at sige skidt til, så det er da en rar
feature.
/Brian
| |
Henrik B. (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 25-08-09 17:54 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a9415e6$0$300$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg mindes at have læst i en artikel i Motor, at sidste nye skrig er Co2
> venlige pærer med nedsat forbrug - det skal nok hjælpe på lysudbyttet.
Nu er Xenon netop CO2-venligt, sammenlignet med alm. glødepærer... )
Men i fremtiden bliver det sikkert LED'er vi kører med i stedet...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 18:03 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> Nu er Xenon netop CO2-venligt, sammenlignet med alm. glødepærer... )
I en umiddelbar beregning er det måske, hvis man kun ser på effektforbruget
og at pærens længere levetid.
Hvis man regner det lidt efter, er det sikkert ikke. Der skal mere
elektronik (og produktionen heraf) til at montere xenon i en bil, i forhold
til en alm. glødepærer. Prisen på en xenon pære kunne også antyde, at
produktionen af denne, er lidt vanskeligere, end den alm. type... også selv
om xenon pæren er væsentlig billigere i Tyskland, end herhjemme
/Brian
| |
Henrik B. (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 25-08-09 19:06 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a941956$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
> produktionen af denne, er lidt vanskeligere, end den alm. type... også
> selv om xenon pæren er væsentlig billigere i Tyskland, end herhjemme
Afhænger også af, hvor man køber den... )
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Brian (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-09 19:09 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a94282c$0$36562$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
> news:4a941956$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> produktionen af denne, er lidt vanskeligere, end den alm. type... også
>> selv om xenon pæren er væsentlig billigere i Tyskland, end herhjemme
>
> Afhænger også af, hvor man køber den... )
Jeg vidste du ville komme med det argument, derfor den sidste linie.
Forholdsmæssigt er de dog stadig dyrere end halogen - også i Tyskland.
/Brian
| |
Anders Majland (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 26-08-09 09:53 |
|
> Jeg mindes at have læst i en artikel i Motor, at sidste nye skrig er Co2
> venlige pærer med nedsat forbrug - det skal nok hjælpe på lysudbyttet.
Der er da meget at hente ved i dagtimerne at køre med LED kørelyslygter på
måske 2x10w istedet for at brænde over 100W af i nærlyset. Dertil
besparelsen i ikke at behøve at have andet lys tændt på bilen.
Jeg kører citroen og er træt af at nærlys pærerne kun holder 20-25000km.
Denne gang har jeg så prøvet med osram night&day der skulle holde op til 3
gange længere... Så jeg håber at de holder 50000km ....
Havde det været muligt let selv at skifte pære var det ikke noget problem at
de brænder hurtigt ud, men når det er komplet umulig hvis man har en stor
hånd (og ganske besværligt og i blinde med en lille) så er det ubelejligt
når pærerne brænder ud og det kræver værkstedsbesøg at få dem skiftet...
Men ja xenon bruger også typisk mindre strøm (typisk 35W - enkelte dog 50W)
end alm halogen og lysudbyttet er meget større.
| |
bme (19-09-2009)
| Kommentar Fra : bme |
Dato : 19-09-09 22:23 |
|
Anders Majland formulerede onsdag:
>
> Jeg kører citroen og er træt af at nærlys pærerne kun holder 20-25000km.
> Denne gang har jeg så prøvet med osram night&day der skulle holde op til 3
> gange længere... Så jeg håber at de holder 50000km ....
>
Jeg er også gået over til night&day - har holdt foreløbigt knap 40 tkm,
hvor jeg ellers max nåede 20 tkm med alm. pærer.
/bo
| |
Frank Leegaard (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 25-08-09 16:58 |
|
Brian wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
>> Dvs du har langt lys på når skjoldet kører væk.
>
> Ja - man har lyset fra xenon lampen uden begrænsningen der ligger i
> skjoldet + en seperat halogenlygte
For mig lyder det som man brækkede skjoldet over H7 nærlyspæren væk. Ingen
tvivl om at det ville give et rart nærlys.
og bestemt ikke sikkert at synsmanden ville opdage en døjt.
--
/Frank
| |
Leo_Jensen (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 25-08-09 09:57 |
|
On 25 Aug., 17:53, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
> Brian wrote:
> > "Leo_Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
> >> Dvs du har langt lys på når skjoldet kører væk.
>
> > Ja - man har lyset fra xenon lampen uden begrænsningen der ligger i
> > skjoldet + en seperat halogenlygte
>
> >> Så er vi da mange der har masser af lys på bilen...
>
> > Det håber jeg da
> > Det var såmænd ikke fordi jeg ville piske op til en "min er større
> > end din" tråd, men blot en forklaring af hvordan systemet virker. Om
> > man foretrækker bi-xenon + en halogenlygte eller to halogenlygter til
> > sit lange lys, er jo en smagssag. I kraft af at have haft begge
> > systemer, ved jeg hvad jég ville vælge...
>
> Men jeg skal forstå det derhen at du ønsker at bruge bemeldte lampe til
> "fjernlys"?
>
> --
> /Frank- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Det er vist sådan det står til. Jeg havde også opfattet det som nærlys
og var derfor ret negativ. Jeg klarer mig med 4 x 55W H4 til
fjernlyset, og allerede med den smule lys synes jeg at skiltene
blænder ret meget.
Leo
| |
ABJ (25-08-2009)
| Kommentar Fra : ABJ |
Dato : 25-08-09 16:59 |
|
"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
news:4a92e7bd$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kørte lige en tur lørdag nat mellem Korskroen og Grindsted.
> På en af de lange lige strækninger blev jeg overhalet af en taxi af
> str. Ford S-max / Touran eller lign. Måske på vej til Billund lufthavn
>
> I lang tid inden den kom op bag, kunne jeg se dens utrolige skarpe
> forlys. Da den kom op på siden for overhaling, blev det lange lys
> tændt igen, og det var som stod solen op - langt fremme var alt
> bare så oplyst, at jeg er nysgerrig efter at få at vide hvilken lygter
> det kunne være. Har selv kørt med Hella 3000 og de var bare som
> nefaer i forhold til det her. Der var ikke ekstra lygter på bilen,
> kunne jeg se.
> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
> blusse så meget?
>
> Mvh, Leif
>
Det har sandsynligvis været bi-xenon som andre har skrevet, derer mange der
eftermonterer xenonpærer, men de er i 99% af tilfældene ulovlige.
For at være lovlige skal bilen have forlygtespulere, og det der er rigtig
dyrt: automatisk lyslængderegulering.
Hvis din bilmodel findes i udstyrsversioner med bi-xenon kan det
eftermonteres, men det er dyrt, og absolut ikke noget der egner sig som
almindelig garagefusk.
Normalt skal bilens styrecomputer programmeres om.
MVH Aksel
| |
Frank Leegaard (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 25-08-09 17:29 |
|
ABJ wrote:
> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a92e7bd$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Kørte lige en tur lørdag nat mellem Korskroen og Grindsted.
>> På en af de lange lige strækninger blev jeg overhalet af en taxi af
>> str. Ford S-max / Touran eller lign. Måske på vej til Billund
>> lufthavn I lang tid inden den kom op bag, kunne jeg se dens utrolige
>> skarpe
>> forlys. Da den kom op på siden for overhaling, blev det lange lys
>> tændt igen, og det var som stod solen op - langt fremme var alt
>> bare så oplyst, at jeg er nysgerrig efter at få at vide hvilken
>> lygter det kunne være. Har selv kørt med Hella 3000 og de var bare
>> som nefaer i forhold til det her. Der var ikke ekstra lygter på
>> bilen, kunne jeg se.
>> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
>> blusse så meget?
>>
>> Mvh, Leif
>>
>
>
> Det har sandsynligvis været bi-xenon som andre har skrevet, derer
> mange der eftermonterer xenonpærer, men de er i 99% af tilfældene
> ulovlige.
> For at være lovlige skal bilen have forlygtespulere, og det der er
> rigtig dyrt: automatisk lyslængderegulering.
>
> Hvis din bilmodel findes i udstyrsversioner med bi-xenon kan det
> eftermonteres, men det er dyrt, og absolut ikke noget der egner sig
> som almindelig garagefusk.
>
> Normalt skal bilens styrecomputer programmeres om.
>
Netop. Derfor er meget af debatten her jo iht trådstarten jo ligegyldig.
Det lader sig kun vanskeligt og kostbart implementere.
--
/Frank
| |
Tom (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 25-08-09 18:06 |
|
Frank Leegaard skrev:
> ABJ wrote:
>> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4a92e7bd$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Kørte lige en tur lørdag nat mellem Korskroen og Grindsted.
>>> På en af de lange lige strækninger blev jeg overhalet af en taxi af
>>> str. Ford S-max / Touran eller lign. Måske på vej til Billund
>>> lufthavn I lang tid inden den kom op bag, kunne jeg se dens utrolige
>>> skarpe
>>> forlys. Da den kom op på siden for overhaling, blev det lange lys
>>> tændt igen, og det var som stod solen op - langt fremme var alt
>>> bare så oplyst, at jeg er nysgerrig efter at få at vide hvilken
>>> lygter det kunne være. Har selv kørt med Hella 3000 og de var bare
>>> som nefaer i forhold til det her. Der var ikke ekstra lygter på
>>> bilen, kunne jeg se.
>>> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
>>> blusse så meget?
>>>
>>> Mvh, Leif
>>>
>>
>> Det har sandsynligvis været bi-xenon som andre har skrevet, derer
>> mange der eftermonterer xenonpærer, men de er i 99% af tilfældene
>> ulovlige.
>> For at være lovlige skal bilen have forlygtespulere, og det der er
>> rigtig dyrt: automatisk lyslængderegulering.
>>
>> Hvis din bilmodel findes i udstyrsversioner med bi-xenon kan det
>> eftermonteres, men det er dyrt, og absolut ikke noget der egner sig
>> som almindelig garagefusk.
>>
>> Normalt skal bilens styrecomputer programmeres om.
>>
>
> Netop. Derfor er meget af debatten her jo iht trådstarten jo ligegyldig.
>
> Det lader sig kun vanskeligt og kostbart implementere.
Arh så vanskelig er det nu ikke nødvendigvis. Til min bimmer kan jeg
finde en komplet xenon-lygtesæt inkl tændmodul. Det som mangler er så en
ny styreboks i kabinen og en sensor på bagakslen, sluttelig skal der
monteres lidt lygtevask.
Schmiedmann tilbyder komplet ombygning så det er lovligt for 12.000 Kr
mener jeg at huske. På ebay kan man få alle dele til ca. 5-6.000 Kr og
så tager det vel en 3-4 timer at montere.
--
Tom
| |
Frank Leegaard (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 25-08-09 23:26 |
|
Tom wrote:
> Frank Leegaard skrev:
>> ABJ wrote:
>>> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:4a92e7bd$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>> Kørte lige en tur lørdag nat mellem Korskroen og Grindsted.
>>>> På en af de lange lige strækninger blev jeg overhalet af en taxi af
>>>> str. Ford S-max / Touran eller lign. Måske på vej til Billund
>>>> lufthavn I lang tid inden den kom op bag, kunne jeg se dens
>>>> utrolige skarpe
>>>> forlys. Da den kom op på siden for overhaling, blev det lange lys
>>>> tændt igen, og det var som stod solen op - langt fremme var alt
>>>> bare så oplyst, at jeg er nysgerrig efter at få at vide hvilken
>>>> lygter det kunne være. Har selv kørt med Hella 3000 og de var bare
>>>> som nefaer i forhold til det her. Der var ikke ekstra lygter på
>>>> bilen, kunne jeg se.
>>>> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
>>>> blusse så meget?
>>>>
>>>> Mvh, Leif
>>>>
>>>
>>> Det har sandsynligvis været bi-xenon som andre har skrevet, derer
>>> mange der eftermonterer xenonpærer, men de er i 99% af tilfældene
>>> ulovlige.
>>> For at være lovlige skal bilen have forlygtespulere, og det der er
>>> rigtig dyrt: automatisk lyslængderegulering.
>>>
>>> Hvis din bilmodel findes i udstyrsversioner med bi-xenon kan det
>>> eftermonteres, men det er dyrt, og absolut ikke noget der egner sig
>>> som almindelig garagefusk.
>>>
>>> Normalt skal bilens styrecomputer programmeres om.
>>>
>>
>> Netop. Derfor er meget af debatten her jo iht trådstarten jo
>> ligegyldig. Det lader sig kun vanskeligt og kostbart implementere.
>
> Arh så vanskelig er det nu ikke nødvendigvis. Til min bimmer kan jeg
> finde en komplet xenon-lygtesæt inkl tændmodul. Det som mangler er så
> en ny styreboks i kabinen og en sensor på bagakslen, sluttelig skal
> der monteres lidt lygtevask.
> Schmiedmann tilbyder komplet ombygning så det er lovligt for 12.000 Kr
> mener jeg at huske. På ebay kan man få alle dele til ca. 5-6.000 Kr og
> så tager det vel en 3-4 timer at montere.
Så vidt jeg forstod på en gode Nissan ejer var hverken lygtespul eller aut.
niveauregulering til stede. Jeg tvivler også på at det lige så let lader sig
implementere der.
Som sagt tager jeg udgangspunkt i trådstarten. Ikke alle mulige andre tænkte
situationer.
--
/Frank
| |
Brian H (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 26-08-09 13:32 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4a9464ff$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Som sagt tager jeg udgangspunkt i trådstarten. Ikke alle mulige andre
> tænkte situationer.
Octavia fra 2001->2005. Original lygter koster ca 6.000,- i dk i en online
shop. Autojusteringssystemet incl adaptor fra std. lygte til Xenon koster ca
2.000. Lygtevaskere kender jeg ikke prisen på, men mere end 1.000,- kan jeg
dårligt forestille mig...
Så er der selvf. monterings arbejdet - der skal intet programmeres i
computeren. Så for ca 10.000 kan det gøres helt originalt og helt lovligt.
Lygterne kan fås til halv pris på Ebay eller hvis man er lidt heldig ved en
ophugger...
| |
Brian (24-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-09-09 16:57 |
|
"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen
> Arh så vanskelig er det nu ikke nødvendigvis. Til min bimmer kan jeg finde
> en komplet xenon-lygtesæt inkl tændmodul. Det som mangler er så en ny
> styreboks i kabinen og en sensor på bagakslen, sluttelig skal der monteres
> lidt lygtevask.
Gammel tråd, men alligevel.
Jeg holdte ved siden af en E46 den anden aften. Da han startede bilen,
regulerede lygterne sig ind, selv om bilen var med halogen lamper. Har
din/alle det, eller er det udelukkende en "før facelift" feature ?
/Brian
| |
Martin [6000] (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 26-08-09 10:53 |
|
> Jeg kører citroen og er træt af at nærlys pærerne kun holder 20-25000km.
Køb en Kia.. har kørt over 40kkm nu og ikke skiftet en eneste pære
endnu..
| |
Anders Majland (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 27-08-09 10:59 |
|
>> Jeg kører citroen og er træt af at nærlys pærerne kun holder 20-25000km.
>
> Køb en Kia.. har kørt over 40kkm nu og ikke skiftet en eneste pære
> endnu..
De har vist ikke en rummelig stationcar i programmet.
Det var jo C5'en den skulle erstatte - ikke smart'en ...
Kiggede lige igen. En Carens har ikke noget bagagerum og carnival er lidt
for meget kassevogn og elendigt brændstofforbrug..
En Magentis ville komme tæt på hvis den blev bygget som stationcar ...
--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort
2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance
| |
Martin [6000] (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 26-08-09 22:44 |
|
> Sgu et ret stort offer at bringe, blot for at slippe for pæreskift
SÃ¥dan.. nu ligner du dig selv igen
| |
Martin [6000] (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 26-08-09 23:22 |
|
> Du skulle da have gjort mig opmærksom på at du manglede lidt spydigheder
> i din tilværelse, så var jeg sat i gear for længe siden
Jeg regnede blot med du var faldet af på den eller havde fået en
længerevarende influenza eller noget i den stil
| |
Martin [6000] (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 26-08-09 23:56 |
|
> Tæt på - har været stærkt ramt af arbejde det sidste halve år.
SÃ¥ har du da ikke kedet dig.. :)
> For at rode bod på det, vil jeg nu kommentere hver eneste tng du skriver
> - tilfreds ?
Nja... det ender blot med at blive kedeligt, så lad det være lidt
spontant så kan jeg glædes over det
| |
Martin [6000] (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 27-08-09 12:15 |
|
> De har vist ikke en rummelig stationcar i programmet.
SW?
| |
Leo_Jensen (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 27-08-09 05:59 |
|
On 27 Aug., 13:14, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
> > De har vist ikke en rummelig stationcar i programmet.
>
> SW?
I er nok ikke enige om definitionen på rummelig...
Leo
| |
Anders Majland (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 27-08-09 14:04 |
|
> > De har vist ikke en rummelig stationcar i programmet.
> SW?
>I er nok ikke enige om definitionen på rummelig...
C5'en er jo min reference - og den kommer da tæt på. Havde ikke set den var
så meget større end den alm ceed.
Pt ligger der en hjemmebygget cykeltrailer, 4 alufælge og et pc tower
kabinet i bagagerummmet på c5'en. Ikke at den kombinationer særligt typisk,
men det er ofte fyldt
Men 7års garanti er jo virkeligt noget der rykker for en citroen ejer der
har opdaget hvor stejlt citroen danmark står når man beder om lidt kulance
efter 2år og et par uger ... (Et knækket sædehynde det skal koste 6000kr
plus montering at skifte)
/A
| |
Leo_Jensen (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 27-08-09 06:04 |
|
On 27 Aug., 09:29, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
>
> >> Hvis den regulerer hele tiden, kan vi da ihvertfald fastslå at gruppen er
> >> fyldt med ømfindige tosser. Der kører som bekendt jævnt tit diskussioner,
> >> hvor folk føler sig forulempet af alt der lugter af xenon lygter.
>
> > Og dét opdager du først nu?? ))
>
> Naa, egentlig ikke - jeg har på fornemmelsen at det var samme xenon hysteri,
> der fik Leo og Frank op af stolene, i denne tråds begyndelse
Jeg er såmænd kun irriteret over de Xenon-lygter, der blænder, og det
er nok de ulovlige uden lygteregulering. De sidder i hvert fald oftest
i biler, der ikke ser ud til at have haft xenon fra ny...
Vores ven Brian skrev i denne tråd om at man bare kunne fjerne en
skærm på xenon-lygter, og så var der masser af lys. Jeg troede vi
snakkede nærlys, og så måtte jeg da lige til tastaturet...
Leo
| |
Brian (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 27-08-09 13:42 |
|
"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg er såmænd kun irriteret over de Xenon-lygter, der blænder, og det
> er nok de ulovlige uden lygteregulering. De sidder i hvert fald oftest
> i biler, der ikke ser ud til at have haft xenon fra ny...
Jeg har det da på samme måde, og jeg bryder mig heller ikke om at blive
blændet.
At min defintion af hvornår jég bliver blændet er langt fra visse andre i
gruppen, er så en helt anden sag.
> Vores ven Brian skrev i denne tråd om at man bare kunne fjerne en
> skærm på xenon-lygter, og så var der masser af lys. Jeg troede vi
> snakkede nærlys, og så måtte jeg da lige til tastaturet...
Naa, jeg skrev faktisk ikke at man bare kunne fjerne en skærm... læs det
lige igen.
Derudover mener jeg nu stadig at mange her i gruppen, trigger så snart ordet
"xenon" står et sted. Det har næsten samme status som fjernlys på motorvejen
/Brian
| |
Martin [6000] (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 27-08-09 23:37 |
|
> C5'en er jo min reference - og den kommer da tæt på. Havde ikke set den
> var så meget større end den alm ceed.
C5'eren er vel en klasse over i størrelse, men jeg synes nu en SW er pænt
rummelig alligevel.
Meen.. så meget større end en alm. cee'd er den sq heller ikke..
| |
Lars Knudsen (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 12-09-09 19:45 |
|
Hej,
On 2009-08-24 21:19:16 +0200, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> said:
> Kørte lige en tur lørdag nat mellem Korskroen og Grindsted.
> På en af de lange lige strækninger blev jeg overhalet af en taxi af
> str. Ford S-max / Touran eller lign. Måske på vej til Billund lufthavn
>
> I lang tid inden den kom op bag, kunne jeg se dens utrolige skarpe
> forlys. Da den kom op på siden for overhaling, blev det lange lys
> tændt igen, og det var som stod solen op - langt fremme var alt
> bare så oplyst, at jeg er nysgerrig efter at få at vide hvilken lygter
> det kunne være. Har selv kørt med Hella 3000 og de var bare som
> nefaer i forhold til det her. Der var ikke ekstra lygter på bilen,
> kunne jeg se.
>
> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
> blusse så meget?
Det lyder ligesom på min BMW 330iAut - den har et crisp, skarpt og
præcist nærlys fra HID forlygterne når man kører i mørke. Tænder man
der lange lys justerer den linsen i nærlyset så HID lygeterne giver max
lys og tænder fjernlys lamperne der har almindelige halogen pærer - SÅ
er der lys.
Men vænner sig til det, men jeg har flere gange overvejet om lyset mon
var tændt når jeg har kørt andre biler....
** Lars
| |
Tom (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 12-09-09 20:50 |
|
Lars Knudsen skrev:
> Hej,
>
> On 2009-08-24 21:19:16 +0200, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> said:
>
>> Kørte lige en tur lørdag nat mellem Korskroen og Grindsted.
>> På en af de lange lige strækninger blev jeg overhalet af en taxi af
>> str. Ford S-max / Touran eller lign. Måske på vej til Billund lufthavn
>>
>> I lang tid inden den kom op bag, kunne jeg se dens utrolige skarpe
>> forlys. Da den kom op på siden for overhaling, blev det lange lys
>> tændt igen, og det var som stod solen op - langt fremme var alt
>> bare så oplyst, at jeg er nysgerrig efter at få at vide hvilken lygter
>> det kunne være. Har selv kørt med Hella 3000 og de var bare som
>> nefaer i forhold til det her. Der var ikke ekstra lygter på bilen,
>> kunne jeg se.
>>
>> Var det mon alm. xenon eller kender I til andre typer, der kan
>> blusse så meget?
>
>
> Det lyder ligesom på min BMW 330iAut - den har et crisp, skarpt og
> præcist nærlys fra HID forlygterne når man kører i mørke. Tænder man der
> lange lys justerer den linsen i nærlyset så HID lygeterne giver max lys
> og tænder fjernlys lamperne der har almindelige halogen pærer - SÅ er
> der lys.
>
> Men vænner sig til det, men jeg har flere gange overvejet om lyset mon
> var tændt når jeg har kørt andre biler....
hehe, synes også lyset i min bimmer er slukket sammenlignet med det HID
jeg havde før. Der er godt nok en markant forskel med de fisne gule
hallogen pærer.
--
Tom
| |
Mogens (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 12-09-09 20:54 |
|
"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen
news:4aabfb76$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> hehe, synes også lyset i min bimmer er slukket sammenlignet med det HID
> jeg havde før. Der er godt nok en markant forskel med de fisne gule
> hallogen pærer.
Får du jo nok ændret ret hurtigt til xenon :)
| |
Tom (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 12-09-09 21:01 |
|
Mogens skrev:
> "Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen
> news:4aabfb76$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> hehe, synes også lyset i min bimmer er slukket sammenlignet med det
>> HID jeg havde før. Der er godt nok en markant forskel med de fisne
>> gule hallogen pærer.
>
> Får du jo nok ændret ret hurtigt til xenon :)
100% men regner med at gøre det lovligt, det er ikke så besværligt.
--
Tom
| |
Kim Voss Schrader (12-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 12-09-09 23:20 |
|
Hej!
Tom wrote:
....
> hehe, synes også lyset i min bimmer er slukket sammenlignet med det HID
> jeg havde før. Der er godt nok en markant forskel med de fisne gule
> hallogen pærer.
Var meningen ikke, at din bimmer skulle være en opgradering?
Har iøvrigt ikke opdaget om min E39 laver samme trick med HID-lygterne
når jeg tænder det lange lys. Men jeg synes godt nok der er blus på det
lange lys. Ok, når man kører Escort er alt jo bedre, men alligevel ;)
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Tom (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 13-09-09 08:52 |
|
Kim Voss Schrader skrev:
> Hej!
>
> Tom wrote:
> ...
>> hehe, synes også lyset i min bimmer er slukket sammenlignet med det
>> HID jeg havde før. Der er godt nok en markant forskel med de fisne
>> gule hallogen pærer.
>
> Var meningen ikke, at din bimmer skulle være en opgradering?
ting tager tid
Er godt på vej, har da fået aftagelig trækkrog på, monteret fuldaut.
klima, hvide blinklys og fået vinteralu.
Er stadig lidt harm over sælgerens udtalelse "Nej Tom, du kan ikke få
mere prisafslag med DEN store udstyrspakken som bilen har"
IMHO havde bilen INTET i udstyr ud over alufælgene
Nå, men HID skal bilen også have, det virker bare i det mørke ½ år vi
nærmer os.
--
Tom
| |
Kim Voss Schrader (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 13-09-09 17:19 |
|
Hej!
Tom wrote:
....
> ting tager tid
Kender det :)
> Er godt på vej, har da fået aftagelig trækkrog på, monteret fuldaut.
> klima, hvide blinklys og fået vinteralu.
Ok, lidt sker der da. Den havde vel aircon i forvejen, ikke? Jeg
irriterer mig iøvrigt lidt over bi-zone anlægget. Som alm. bruger "skal"
man jo justere to kontroller hver gang man vil ændre temperaturen ;)
> Er stadig lidt harm over sælgerens udtalelse "Nej Tom, du kan ikke få
> mere prisafslag med DEN store udstyrspakken som bilen har"
> IMHO havde bilen INTET i udstyr ud over alufælgene
Sælgere.... :)
> Nå, men HID skal bilen også have, det virker bare i det mørke ½ år vi
> nærmer os.
Altså med niveauregulering og spulere? Og ja, der er godt blus ift. alm.
halogener.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Mogens (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 13-09-09 17:24 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
news:4aad1b60$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg irriterer mig iøvrigt lidt over bi-zone anlægget. Som alm. bruger
> "skal" man jo justere to kontroller hver gang man vil ændre temperaturen
> ;)
Hmm - i min Leon kan man selv vælge, om man vil justere bi-zone-anlæget med
een knap eller individuelt hver side for sig.
Jeg er næsten 100% sikker på, at det var det samme princip i min '03 BMW
530d...
| |
Henrik B. (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-09-09 21:32 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
news:4aad1b60$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
> irriterer mig iøvrigt lidt over bi-zone anlægget. Som alm. bruger "skal"
> man jo justere to kontroller hver gang man vil ændre temperaturen ;)
A'hva'? Dén tror jeg sgu ikke på....
Selv på en halvgammel Saab finder den selv ud af om der sidder en i
passagersædet eller ej...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Kim Voss Schrader (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 13-09-09 21:40 |
|
Hej!
Henrik B. wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> news:4aad1b60$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> irriterer mig iøvrigt lidt over bi-zone anlægget. Som alm. bruger
>> "skal" man jo justere to kontroller hver gang man vil ændre
>> temperaturen ;)
>
> A'hva'? Dén tror jeg sgu ikke på....
> Selv på en halvgammel Saab finder den selv ud af om der sidder en i
> passagersædet eller ej...
Kan da godt være jeg har misset noget. Men der er sgu da to
temperaturkontroller. Bruger den kun førersidens når der ikke sider
nogen i passagersiden?
Skulle da ikke undre mig, heh.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Henrik B. (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-09-09 21:53 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
news:4aad58a3$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
> Kan da godt være jeg har misset noget. Men der er sgu da to
> temperaturkontroller. Bruger den kun førersidens når der ikke sider nogen
> i passagersiden?
På Saab'en regulerer den begge fra førersiden, når der ingen passager er
med. Højre temp-regulering fungerer dog uafhængigt (nok fordi handskerumskøl
og bagsæde temp er reguleret efter den).
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Anders Majland (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 16-09-09 10:21 |
|
>>> irriterer mig iøvrigt lidt over bi-zone anlægget. Som alm. bruger
>>> "skal" man jo justere to kontroller hver gang man vil ændre temperaturen
>>> ;)
>>
>> A'hva'? Dén tror jeg sgu ikke på....
>> Selv på en halvgammel Saab finder den selv ud af om der sidder en i
>> passagersædet eller ej...
I blåhvalen (c5) kan det slåes til/fra om man ønsker at betjene det samlet
eller hver for sig. Det er dog nogle menuer inde, så ikke noget man lige gør
for en enkelt tur alene...
Tror egenligt også det står på auto og 22/23 grader 99% af tiden.
| |
Henrik B. (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-09 15:04 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4ab0ae1a$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Selv på en halvgammel Saab finder den selv ud af om der sidder en i
>>> passagersædet eller ej...
>
> I blåhvalen (c5) kan det slåes til/fra om man ønsker at betjene det samlet
> eller hver for sig. Det er dog nogle menuer inde, så ikke noget man lige
> gør for en enkelt tur alene...
Det kan man også på Saab'en - via en tester - sammen med ændring af en
hulans masse andet: Aut. recirkulering ved lav hastighed, temp-måler
visning, dørautomatik, bagklap automatik m.m.m.
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Brian (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 16-09-09 19:20 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> Det kan man også på Saab'en - via en tester - sammen med ændring af en
> hulans masse andet: Aut. recirkulering ved lav hastighed, temp-måler
> visning, dørautomatik, bagklap automatik m.m.m.
En detalje jég var vild med på min 9-3SS, var aut. recirkulation når man
brugte sprinkleren - som forøvrigt er det mest effektive jeg nogensinde har
set.
Med dén feature, kan man bruge det billigst mulige sprøjt, uden at blive
generet af den billige lugt derfra
/Brian
| |
Henrik B. (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-09 19:21 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4ab12c40$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
> En detalje jég var vild med på min 9-3SS, var aut. recirkulation når man
> brugte sprinkleren
Jep, ligesom den gør ved køkørsel. )
> - som forøvrigt er det mest effektive jeg nogensinde har set.
Jep, med seks dyser sker der ting og sager.... *LOL*
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 16-09-09 19:41 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4ab12ca9$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> En detalje jég var vild med på min 9-3SS, var aut. recirkulation når man
>> brugte sprinkleren
> Jep, ligesom den gør ved køkørsel. )
Helt ærligt, mand :)
> Jep, med seks dyser sker der ting og sager.... *LOL*
For ikke at tale om biler med xenon - dér tømmer man jo nærmest beholderen
ved eet tip med "armen"
| |
Brian (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 16-09-09 19:50 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> For ikke at tale om biler med xenon - dér tømmer man jo nærmest beholderen
> ved eet tip med "armen"
Min Saab med de 6 dyser til forruden, havde også de 4 ved lygterne pga.
xenon monteringen... og der røg dælme noget væske igennem!
Gudskelov sprøjtede den kun lygterne hver 6. gang, så man kun skulle fylde
de der 8,3 liter sprinklervæske på én gang i måneden - men jeg er vist også
en svin med sprinklervæske
/Brian
| |
Henrik B. (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-09 20:03 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:Uiasm.11644$U5.154530@newsb.telia.net...
>>> En detalje jég var vild med på min 9-3SS, var aut. recirkulation når man
>>> brugte sprinkleren
>
>> Jep, ligesom den gør ved køkørsel. )
>
> Helt ærligt, mand :)
Hvad?? Har din ikke det? )
>> Jep, med seks dyser sker der ting og sager.... *LOL*
>
> For ikke at tale om biler med xenon - dér tømmer man jo nærmest beholderen
> ved eet tip med "armen"
Nope, ikke hvis det er lavet på den rigtige måde - som f.eks. på en Saab.
)
Eller er det ikke en ordentlig beholder der sidder på din?
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 16-09-09 20:11 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4ab1366b$0$36569
> Hvad?? Har din ikke det? )
Skal jeg være helt ærlig, så ved jeg det ikke !
> Nope, ikke hvis det er lavet på den rigtige måde - som f.eks. på en Saab.
Den lukker måske også automatisk soltaget??
> Eller er det ikke en ordentlig beholder der sidder på din?
Den har så stor en volume, at jeg ikke skal fylde den op mellem
serviceeftersynene. Stik den
| |
Henrik B. (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-09 20:59 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:yLasm.11647$U5.154470@newsb.telia.net...
>> Hvad?? Har din ikke det? )
>
> Skal jeg være helt ærlig, så ved jeg det ikke !
Hvad med Bimmeren, havde den det ikke? Det er så'n man ikke får
udstødningsgasser ind i bilen, ved køkørsel.
>> Nope, ikke hvis det er lavet på den rigtige måde - som f.eks. på en Saab.
>
> Den lukker måske også automatisk soltaget??
Nope, ej heller komfortlukning af vinduerne - kommer nok først i den nye.
Eller også kiggede de på VW, som skræk og advarsel.
>> Eller er det ikke en ordentlig beholder der sidder på din?
>
> Den har så stor en volume, at jeg ikke skal fylde den op mellem
> serviceeftersynene. Stik den
Du er en sparsommelig mand Mogens. *LOL*
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 16-09-09 21:21 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4ab143ae$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvad med Bimmeren, havde den det ikke? Det er så'n man ikke får
> udstødningsgasser ind i bilen, ved køkørsel.
Jow - den feature er kanon. Når man kører gennem den 17 km lange St. Gothard
tunnel i Schweiz, er det dælme en pestillens at køre strækningen, hvis man
ikke har dét system. Luften er jo forpestet af de mange lastbiler....
> Nope
Skuffende
> Du er en sparsommelig mand Mogens. *LOL*
Måske men det gælder så åbenbart ik brændstof :)
| |
Brian (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 16-09-09 21:41 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> Jow - den feature er kanon. Når man kører gennem den 17 km lange St.
> Gothard tunnel i Schweiz, er det dælme en pestillens at køre strækningen,
> hvis man ikke har dét system. Luften er jo forpestet af de mange
> lastbiler....
På BMW er den jo så bare udbygget med en kontinuerlig måling af
luftkvaliteten, og ikke kun ved køkørsel - sådan er det ihvertfald på min
E46.
/Brian
| |
Henrik B. (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-09 21:51 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4ab14d47$0$290$14726298@news.sunsite.dk...
> På BMW er den jo så bare udbygget med en kontinuerlig måling af
> luftkvaliteten, og ikke kun ved køkørsel - sådan er det ihvertfald på min
> E46.
Det samme har flere andre: MB, Volvo, m.fl.
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Brian (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 16-09-09 22:37 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> Det samme har flere andre: MB, Volvo, m.fl.
Det ved jeg, det var bare for at genere dig, og pointere at BMW er længere
fremme i skoene, end Saab
/Brian
| |
Henrik B. (17-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 17-09-09 06:31 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4ab15a9a$0$291$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det samme har flere andre: MB, Volvo, m.fl.
>
> Det ved jeg, det var bare for at genere dig, og pointere at BMW er længere
> fremme i skoene, end Saab
*LOL* Fordi de har automatisk lukning af soltaget?
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Brian (17-09-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 17-09-09 08:30 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
>> Det ved jeg, det var bare for at genere dig, og pointere at BMW er
>> længere fremme i skoene, end Saab
>
> *LOL* Fordi de har automatisk lukning af soltaget?
Naa, den der med at måle på luftkvaliteten.
Begge mærker har man små ting, man glæder sig over i hverdagen - det er jo
dét der adskiller dem fra VAG vogne
/Brian
| |
Henrik B. (17-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 17-09-09 22:19 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4ab1e56f$0$287$14726298@news.sunsite.dk...
> Naa, den der med at måle på luftkvaliteten.
Er givetvis inkorporeret i den nye 9-5'er. )
> Begge mærker har man små ting, man glæder sig over i hverdagen- det er jo
> dét der adskiller dem fra VAG vogne
Om dét hersker der overhovedet ingen tvivl.
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Kim Voss Schrader (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 16-09-09 23:16 |
|
Hej!
Anders Majland wrote:
....
> I blåhvalen (c5) kan det slåes til/fra om man ønsker at betjene det
> samlet eller hver for sig. Det er dog nogle menuer inde, så ikke noget
> man lige gør for en enkelt tur alene...
Tak for jeres svar. Hmm, har ikke lige kunnet finde noget i menuerne. Og
selv manualen afslørede ikke noget - damn osse :)
> Tror egenligt også det står på auto og 22/23 grader 99% af tiden.
Det er jo lige det - samme her. Så egentligt ikke så vigtigt, meeeeen ;)
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Lars Knudsen (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 13-09-09 11:18 |
|
Hej,
On 2009-09-13 00:19:58 +0200, Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> said:
> Var meningen ikke, at din bimmer skulle være en opgradering?
>
> Har iøvrigt ikke opdaget om min E39 laver samme trick med HID-lygterne
> når jeg tænder det lange lys. Men jeg synes godt nok der er blus på det
> lange lys. Ok, når man kører Escort er alt jo bedre, men alligevel ;)
Det tror jeg ikke den gør... Den E39 (530dAut) jeg havde gjorde det
ihvertifælde ikke - altså ændrede på lyset for HID'erne når man tændte
for fjernlyset. Men ja - der er nu anyhow ret godt blus på den!
hilsen Lars
| |
Kim Voss Schrader (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 13-09-09 17:20 |
|
Hej!
Lars Knudsen wrote:
>
> On 2009-09-13 00:19:58 +0200, Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk>
> said:
....
>> Har iøvrigt ikke opdaget om min E39 laver samme trick med HID-lygterne
>> når jeg tænder det lange lys. Men jeg synes godt nok der er blus på
>> det lange lys. Ok, når man kører Escort er alt jo bedre, men alligevel ;)
>
> Det tror jeg ikke den gør... Den E39 (530dAut) jeg havde gjorde det
> ihvertifælde ikke - altså ændrede på lyset for HID'erne når man tændte
> for fjernlyset. Men ja - der er nu anyhow ret godt blus på den!
Ok, havde heller ikke bemærket noget. Og ja, der mangler ikke lys alligevel.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Henrik B. (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-09-09 21:32 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
news:4aad1b92$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det tror jeg ikke den gør... Den E39 (530dAut) jeg havde gjorde det
>> ihvertifælde ikke - altså ændrede på lyset for HID'erne når man tændte
>> for fjernlyset. Men ja - der er nu anyhow ret godt blus på den!
>
> Ok, havde heller ikke bemærket noget. Og ja, der mangler ikke lys
> alligevel.
Har bilen Xenon, så nej, hvis den har BiXenon, så ja....
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Kim Voss Schrader (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 13-09-09 21:41 |
|
Hej!
Henrik B. wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> news:4aad1b92$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>> Det tror jeg ikke den gør... Den E39 (530dAut) jeg havde gjorde det
>>> ihvertifælde ikke - altså ændrede på lyset for HID'erne når man
>>> tændte for fjernlyset. Men ja - der er nu anyhow ret godt blus på den!
>>
>> Ok, havde heller ikke bemærket noget. Og ja, der mangler ikke lys
>> alligevel.
>
> Har bilen Xenon, så nej, hvis den har BiXenon, så ja....
Ingen bi-xenon. Hvordan kan man iøvrigt blinke med det lange lys i så
fald? Er det ikke nogen tid om at varme op?
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-09-09 21:45 |
|
Kim Voss Schrader skriver:
>
> Ingen bi-xenon. Hvordan kan man iøvrigt blinke med det lange lys i så
> fald? Er det ikke nogen tid om at varme op?
Man vipper med klappen.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
| |
Kim Voss Schrader (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 13-09-09 21:49 |
|
Hej!
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kim Voss Schrader skriver:
>> Ingen bi-xenon. Hvordan kan man iøvrigt blinke med det lange lys i så
>> fald? Er det ikke nogen tid om at varme op?
>
> Man vipper med klappen.
Forstået hvordan? Er det lange altid tændt, men blokeret, eller vipper
nærlyset op og blænder?
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Henrik B. (13-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-09-09 21:54 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
news:4aad5acf$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
>> Man vipper med klappen.
>
> Forstået hvordan? Er det lange altid tændt, men blokeret, eller vipper
> nærlyset op og blænder?
Hele Xenon-optikken er belyst. Dog er den nederste halvden dækket af en
klap, så det kun giver nærlys. Når man så kipper med langlyset, vipper denne
klap ned, så hele optikken (linsen) benyttes...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Kim Voss Schrader (16-09-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 16-09-09 23:17 |
|
Hej!
Henrik B. wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> news:4aad5acf$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>> Man vipper med klappen.
>>
>> Forstået hvordan? Er det lange altid tændt, men blokeret, eller vipper
>> nærlyset op og blænder?
>
> Hele Xenon-optikken er belyst. Dog er den nederste halvden dækket af en
> klap, så det kun giver nærlys. Når man så kipper med langlyset, vipper
> denne klap ned, så hele optikken (linsen) benyttes...
Ja selvfølgelig. Det giver jo heller ikke rigtig nogen mening, at have
to Xenon-pærer i lygtehuset.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Leif Neland (12-11-2009)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 12-11-09 14:18 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4aad5c08$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> news:4aad5acf$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>> Man vipper med klappen.
>>
>> Forstået hvordan? Er det lange altid tændt, men blokeret, eller vipper
>> nærlyset op og blænder?
>
> Hele Xenon-optikken er belyst. Dog er den nederste halvden dækket af en
> klap, så det kun giver nærlys. Når man så kipper med langlyset, vipper
> denne klap ned, så hele optikken (linsen) benyttes...
>
Så det kunne være rigtigt smart, hvis der blev koblet et kamera til, så
blænden kunne styres automatisk til at lyse på underkanten af de modkørendes
forlygter.
Så der blev blændet løbende ned, så der ikke kom et sort hul, når man gik
fra langt til kort lys.
Leif
| |
Torben Scheel (12-11-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 12-11-09 14:33 |
|
Leif Neland wrote:
>
> Så det kunne være rigtigt smart, hvis der blev koblet et kamera til, så
> blænden kunne styres automatisk til at lyse på underkanten af de modkørendes
> forlygter.
>
> Så der blev blændet løbende ned, så der ikke kom et sort hul, når man gik
> fra langt til kort lys.
>
Ja, hvis der kun eksisterede biltrafik,så kunne det måske have relevans.
--
vh
Torben
| |
Niels Kristian Jense~ (12-11-2009)
| Kommentar Fra : Niels Kristian Jense~ |
Dato : 12-11-09 14:56 |
|
>> Så det kunne være rigtigt smart, hvis der blev koblet et kamera til,
>> så blænden kunne styres automatisk til at lyse på underkanten af de
>> modkørendes forlygter.
>>
>> Så der blev blændet løbende ned, så der ikke kom et sort hul, når man
>> gik fra langt til kort lys.
>>
> Ja, hvis der kun eksisterede biltrafik,så kunne det måske have
> relevans.
>
Det mener Opel. De har lavet systemet. Søg efter:
Adaptive Forward Lighting (AFL)
| |
|
|