"Forkerte" hastighedsskilte
Fra : Preben Andersen

Dato : 22-08-09 18:28

Hvad er egentlig begrundelsen for, at de såkaldte hastighedsskilte på de
danske veje viser distance og ikke hastighed?
Der står f.eks. 110 km og ikke 110 km/t.
--
mvh/Preben

Fra : Mikael

Dato : 22-08-09 13:07

On 22 Aug., 19:28, "Preben Andersen" <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:
> Hvad er egentlig begrundelsen for, at de såkaldte hastighedsskilte på de
> danske veje viser distance og ikke hastighed?
> Der står f.eks. 110 km og ikke 110 km/t.

Jeg kan ikke huske begrundelsen, men på de nye skilte står der kun
tallet.

http://www.vejdirektoratet.dk/pdf/57527_Nye_vejtavler.pdf

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 22-08-09 20:04

"Preben Andersen" skrev

> Hvad er egentlig begrundelsen for, at de såkaldte hastighedsskilte på de
> danske veje viser distance og ikke hastighed?
> Der står f.eks. 110 km og ikke 110 km/t.

Man har ikke fundet det nødvendigt med tidsangivelse, forøvrigt er "km" også
på vej ud, de nye skilte er kun med tallet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-08-09 22:24

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in

> Hvad er egentlig begrundelsen for, at de såkaldte hastighedsskilte på de
> danske veje viser distance og ikke hastighed?
> Der står f.eks. 110 km og ikke 110 km/t.

Kunne man forestille sig at det er fordi t ikke er internationalt?

Fra : Ivar

Dato : 22-08-09 22:41

Preben Andersen skrev:

> Hvad er egentlig begrundelsen for, at de såkaldte hastighedsskilte på de
> danske veje viser distance og ikke hastighed?

De viser ikke distance, men fortæller at hastighedsangivelsen
er i km og ikke mil i timen. Husk på at skiltenes udformning
er gammel. I bilens barndom brugte man danske mil i Danmark,
i mange andre lande, var der andre lokale enheder. Så da man
begyndte med km, var det smart at skrive om det var km eller mil.
Man har en anden tilgang til enheder i dag. Den gang var der
ikke noget mærkeligt i, at man blot skrev km.

Ivar Magnusson