Honda Jazz ?
Fra : John Smith

Dato : 22-08-09 17:03

Jeg kigger efter ny bil. Forbruget er ikke stort, lidt under 10.000km om
året, primært i byen. Kravet er god plads, 4 døre, centrallås og
aircondition (helst klimaanlæg). Og så skal man helst sætte sig ind i bilen
og ikke ned i bilen (sidde højere end de fleste nye biler). Har bl.a. kigget

Ford Fusion - rimelig, men diesel-versionen larmer en del, og interiøret ser
virkelig 80'er agtigt ud.

Seat Altea XL - en dejlig bil og fandt et godt tilbud på demobil, men stadig
med en pris på over 250.000kr.

Toyota Urban Cruiser - den kører virkelig behageligt, men pladsen er trang
og prisen for T2 er også ret høj.

Og så er der Honda Jazz 1.4 Comfort. Den har mange muligheder for at skaffe
plads i bagagerummet, pladsen på forsæderne er virkelig stor, den har alt
udstyr (bl.a. klimaanlæg). Eneste dårlige ting er at motoren lyder en smule
anstrengt en gang imellem (specielt i forhold til Urban Cruiser), men
accelerationen virker stadig ok. Og prisen er forhandlet over 20.000 ned
(godt nok skal nuværende bil afleveres, men de fleste vil give under 10.000
for den, selvom den objektivt måske er noget mere værd).

Så jeg er virkelig hooked på en Honda Jazz og har svært ved at se noget
bedre, selvom det optimale ville være en Honda Jazz med en toyota motor. Har
også en fornemmelse af at Honda ikke er den bil der går mest i stykker.

Men jeg har altså ikke meget forstand på biler, så hvis nogle med kendskab
til Honda og deres Jazz har noget input, vil det være fedt. Har også
overvejet versionen med I-Shift, men det lader til deres automatgear får en
del dårlig kritik.

Mvh.

Hanne

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-08-09 03:14

On 22 Aug., 18:03, "John Smith" <n...@nono.no> wrote:
> [...]
> til Honda og deres Jazz har noget input, vil det være fedt. Har også
> overvejet versionen med I-Shift, men det lader til deres automatgear får en

Jeg har stor erfaring med Honda (på 2 og 4 hjul de sidste 33 år), men
ikke med Jazz som jeg kun har trillet en prøvetur i. Jeg har aldrig
rigtig haft grund til klage, og har oftest også kørt længere på
literen end det EU-norm tal de var sat til (før normen registrerede
jeg ikke forbruget).

Jeg kan ikke se hvorfor en Jazz skulle blive bedre eller dårligere for
den sags skyld, ved at blive udstyret med en Toyota-motor. Tror du
ikke at den Urban Cruiser du har prøvet kørte på diesel, og ikke på
benzin som Jazz og måske den model Urban Cruiser du har set priser på?

Nej Honda plejer ikke at være mellem dem der ofte går i stykker,
tværtimod faktisk. Et forsikringsselskab der forsikre det engelske
bilfolk mod reparationer, til deres bil fylder 12 år eller runder
208.000 km siger at Honda går mindst i stykker.

http://www.whatcar.com/car-news/reliability-supertest-2008/introduction/236323

Hondas almindelige automatgear fejler ikke noget, men i-shift har
aldrig rigtigt hørt noget godt om. Du skal vel selv ud og prøve, så du
kan vurdere om det er noget at smide ekstra guld efter. Det kan jo
være at det er blevet bedre i Jazz end i Civic, eller at du måske
finder at det er det eneste rigtige.

Med venlig hilsen Kim

Fra : John Smith

Dato : 23-08-09 17:08

Hej Kim.

Tak for svaret. Det bekræfter ihvertfald at Honda virker som en solid bil.

Jeg har prøvet både Urban Cruiser i diesel og benzin faktisk, og begge
føltes som en bedre motor end den i Jazzen. Den får da også lidt kritik mht.
til ved hvilke omdrejninger den yder bedst, men det siger mig nul, så jeg
kan kun forholde mig til den fornemmelse jeg har ved kørsel. Dermed ikke
sagt at Jazz-motor er dårlig, men Urban-motor føles bare bedre.

Det virker meget svært at finde en Jazz med I-shift som demomodel, så jeg
tror jeg ser bort fra automatgear for denne gang.

Hanne

Fra : KASO

Dato : 23-08-09 20:35

En Honda trækker normalt først ved relativt højt omdrejningstal og føles
rimeligt bovlam ved lavere rpm.

Jeg prøvede f.eks. en Civic, der trods 140hk føltes sløvere end vores
tidligere Mégane Coupé, der kun havde 110hk - men som til gengæld trak
allerede fra de lave omdrejninger. Vi har idag (bl.a.) en Yaris 1.3 VVTI -
den trækker også fint fra lave omdrejninger - så jeg kan godt forestille
mig, at forskellen ligger her.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-08-09 22:00

On Sun, 23 Aug 2009 21:34:30 +0200, KASO wrote:

> [...]
> - den trækker også fint fra lave omdrejninger - så jeg kan godt
> forestille mig, at forskellen ligger her.

Yaris og Urban Cruiser deler jo motorer i de nye serier, så det er nok tæt
på.