Færdig generator rimeligt indenfor reklama~
Fra : Kåre

Dato : 22-08-09 09:22

Hej

Jeg købte for 8 måneder sin bil:
Octavia TDi, 2003, 101.000 km. 155.000,-.

Generatoren smuttede i forgårs, og blev skiftet i går. Pris 3400,-. Fair
nok.
Men er det fair at generatoren går efter så få km? Jeg tænker på om det er
noget forhandleren bør betale for fordi den stadig er indenfor
reklamationsret? Jeg ved det er en sliddel, men når jeg køber bil som har
kørt 100kkm, så er det fordi jeg forventer at sådan noget som generator IKKE
er noget jeg skal bekymre mig om. Det er noget jeg har skiftet på mine
tidligere bilere når de havde kørt min. 250.000 og 15-20 år gamle.

Tillægsspørgsmål: Bilen blev købt nysynet og med stort service udført inden
levering.
Jeg har nu haft bilen til syn igen, og den fejlede: For stor skævbremsning
på baghjulene. Er det at forvente 8 måneder efter at den har været til
service, hvor jeg spurgte om det includere grundigt bremsetjek og
rensning/smøring af bremser/calipre?

Det er sådan lidt træls. Jeg plejer at købe biler til 20.000,- men har haft
for meget bøvl. Valgte at købe nyere bil end jeg plejer, men synes stadig
jeg har det samme bøvl (der har været, og er stadig, andre fejl på bilen
(døjer med at starte når der er koldt, og udskiftet luftmængdemåler).

pft
Kåre

Fra : Niels Bengaard

Dato : 22-08-09 09:42

> [...]
> stadig jeg har det samme bøvl (der har været, og er stadig, andre fejl på
> bilen (døjer med at starte når der er koldt, og udskiftet

Angående generator, så de første 6 måneder ville den være dækket, de sidste
18 måneder skal du dokumentere fejlen var der ved købet og det var den jo
ikke, så den hænger du selv på. At det så er unormalt den går på så ny en
bil er bare uheldigt.
Nysynet skriver du, hvorfor synder du så igen efter 8 måneder?
Hvis den skævbremser 8 måneder efter et service er det formodentlig ringe
servicearbejde, du kan høre forhandleren hvad han siger til det og om han er
til at lave en handel med. Hvis ikke, så få lavet service et andet sted
fremover.
Hvis du har reklameret over de startproblemer inden for de første 6 måneder
og de ikke er udbedret, er det stadig forhandlerens problem at få det lavet.
Men du skal passe på ikke at trække sagen i langdrag, der skal reklameres
straks man opdager fejlen, efter 6 måneder er løbet kørt, med mindre
forhandleren er meget flink, eller den er købt med speciel garanti.

Vil man undgå overraskelser og køre til fast pris, skal man lease bilen
eller købe en servicekontrakt.

Mvh Niels

Fra : Kåre

Dato : 22-08-09 10:17

> [...]
> ikke, så den hænger du selv på. At det så er unormalt den går på så ny en
Ja det er jo det med bevisbyrden. Men jeg mener at "loven" nævner at hvis
"der er noget ved bilen som ikke burde være der, ud fra en vurdering af
pris, alder og km, så er det en reklamationssag". Men det er jo så en
vurdering.

> Nysynet skriver du, hvorfor synder du så igen efter 8 måneder?
Fordi forhandleren synede den inden levering. Men syn følger jo bilens 1.
registrerings dato.

> [...]
> er til at lave en handel med. Hvis ikke, så få lavet service et andet sted
Uanset hvad, så vil service blive gjort andetssteds (forhandler for langt
væk fra min bopæl).
Så jeg tror også han får lov at gøre sit service arbejde om igen, og give
den ny service nu, selvom det er lidt tidligt.
Jeg er bare træt af at skulle afsted så mange gange, for at få den til syn,
rep og omsyn.

> [...]
> mindre forhandleren er meget flink, eller den er købt med speciel garanti.
Fejlen med at den døjer med at starte er skam meldt til forhandler efter 2
måneder, samtidig med at der var en advarselslampe der lyste. Bilen har
været ved forhandleren 2 gange, ved min egen mekaniker 3 gange, og til sidst
hos aut. Skoda værksted, som kunne finde fejlen med advarslen. Men den
starter stadig skidt. Jeg håbede det var to fejl med samme årsag.

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-08-09 09:50

"Kåre" skriver:

> Men er det fair at generatoren går efter så få km?

Nej.

> Jeg tænker på om det er
> noget forhandleren bør betale for fordi den stadig er indenfor
> reklamationsret?

Du skulle have reklameret til forhandleren og ladet ham/hende udbedre
skaden.

> Tillægsspørgsmål: Bilen blev købt nysynet og med stort service udført inden
> levering.
> Jeg har nu haft bilen til syn igen

Allerede efter 8 måneder - hvorfor?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 22-08-09 10:19

> "Kåre" skriver:

> Nej.

> Du skulle have reklameret til forhandleren og ladet ham/hende udbedre
> skaden.

> Allerede efter 8 måneder - hvorfor?

Det er vel det periodiske syn? Måske har forhandleren synet bilen for 8
måneder siden, blot for at kunne sælge den som nysynet. Det flytter ikke ved
det periodiske syn.
Eller også har forhandleren måske strukket begrebet nysynet lidt rigeligt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kåre

Dato : 22-08-09 10:20

> "Kåre" skriver:

> Nej.

> Du skulle have reklameret til forhandleren og ladet ham/hende udbedre
> skaden.
Ja, det ved jeg jo godt. Men uden generator var jeg bange for ikke at kunne
køre så langt, så den røg til nærmeste Skoda mekaniker. Jeg har desværre
ikke fået Falck abbonnement på plads...
Det jeg tænker på er så at kontakte forhandlere (det skal jeg alligevel pga
andre fejl), og så lave en aftale om at han refunderer prisen for
generatoren. Så må jeg selv betale for udskiftningen.

> Allerede efter 8 måneder - hvorfor?

Fordi den skulle til syn, derfor

mvh
Kåre

Fra : John Sahl

Dato : 22-08-09 12:48

Kåre wrote:
> Det jeg tænker på er så at kontakte forhandlere (det skal jeg
> alligevel pga andre fejl), og så lave en aftale om at han refunderer
> prisen for generatoren. Så må jeg selv betale for udskiftningen.

Arh come on, det kan du umuligt mene seriøst?

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 22-08-09 14:23

On Sat, 22 Aug 2009 10:21:56 +0200, "Kåre" <kaarebach@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Octavia TDi, 2003, 101.000 km. 155.000,-.
>
>Generatoren smuttede i forgårs, og blev skiftet i går. Pris 3400,-. Fair
Kommer godt nok an på hvad der var galt med generatoren, fik du en
ombytning eller en helt ny ?
Hvorfor blev det ikke forsøgt at repererer den gamle ?
Blev der stillet nogen diagnose på generatoren ?

>Men er det fair at generatoren går efter så få km?
Hvis du med fair mener normalt, er svaret nej.

>Jeg tænker på om det er noget forhandleren bør betale for fordi den stadig er indenfor
>reklamationsret?
Kommer jo meget an på hvad fejlen egentligt var, men dine muligheder
er nok udtømt da du jo ikke reklamerede til forhandleren men selv lod
reperation udfører.

>Jeg ved det er en sliddel,
Ikke generatoren som sådan, men kul, slæbering og lejer er sliddele.

>men når jeg køber bil som har kørt 100kkm, så er det fordi jeg forventer at sådan noget som generator IKKE
>er noget jeg skal bekymre mig om.
Alt kan gå i stykker får man forventer det, sådan er det.

>Det er noget jeg har skiftet på mine tidligere bilere når de havde kørt min. 250.000 og 15-20 år gamle.
Lyder også meget mere normalt.

> [...]
>på baghjulene. Er det at forvente 8 måneder efter at den har været til
>service, hvor jeg spurgte om det includere grundigt bremsetjek og
Kommer jo meget an på dit køre (brense) mønstre, jeg vil mene at der
er forventeligt.

> [...]
>jeg har det samme bøvl (der har været, og er stadig, andre fejl på bilen
>(døjer med at starte når der er koldt, og udskiftet luftmængdemåler).
Hallo, du har jo købt en gammel brugt bil, diverse problemer er
forventelige, sagen var noget anderledes hvis der var tale om en
fabriksny bil, men det er der jo ikke.

/Hans

Fra : Kåre

Dato : 22-08-09 23:06

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer godt nok an på hvad der var galt med generatoren, fik du en
> ombytning eller en helt ny ?
> Hvorfor blev det ikke forsøgt at repererer den gamle ?
> Blev der stillet nogen diagnose på generatoren ?
Jeg er ikke selv mekaniker. Det blev en ombytter. Jeg fik ikke anden
diagnose end at genératoren skulle skiftes.

> [...]
> Kommer jo meget an på hvad fejlen egentligt var, men dine muligheder
> er nok udtømt da du jo ikke reklamerede til forhandleren men selv lod
Både og. Da jeg købte bilen aftalte vi at det var i orden at jeg gik til
lokal mekaniker, da jeg bor et stykke fra forhandler.

> [...]
> Lyder også meget mere normalt.

> Kommer jo meget an på dit køre (brense) mønstre, jeg vil mene at der
Jeg bremser nødigt... Jeg ved det, det motionerer jo ikke just bagbremserne
optimalt, men jeg kører langt på literen

> Hallo, du har jo købt en gammel brugt bil, diverse problemer er
> forventelige, sagen var noget anderledes hvis der var tale om en
> fabriksny bil, men det er der jo ikke.

Jeg har købt en brugt bil ja, ikke en gammel brugt bil...i mine øjne...
Jeg håber da bestemt at man kan forvente at en 6 år gammel bil der har kørt
100.000, starter første gang hver gang.
Jeg har kun haft en tudsegammel Camry og en temmelig bedaget 405'er som
døjede. De havde begge kørt 15-20 år og 300kkm.

Men alt i alt går det bare ud på en burdering af om en defekt generator på
en bil 6 år / 100kkm / 150.000 er "forventeligt".
Hvis ikke det er, er det en reklamationssag, fordi den var i dårligere stand
end man kunen forvente af en bil i den klasse. Ellers er det bare ærgeligt.
Havde jeg købt en 20.000 kroners bil kunen jeg ikke drømme om at overeje at
klage over det. Så havde det været forventeligt.

mvh
Kåre

Fra : Brian H

Dato : 24-08-09 11:39

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg bremser nødigt... Jeg ved det, det motionerer jo ikke just
> bagbremserne optimalt, men jeg kører langt på literen

Så har du jo selv regnet ud hvorfor den bremser skævt "allerede" efter
8mdr...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-08-09 13:11

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
> "Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Så har du jo selv regnet ud hvorfor den bremser skævt "allerede" efter
> 8mdr...

Ja, det er fint. Kan du så regne ud hvorfor min endnu ikke - efter 2 år og
85.000 km - bremser skævt? Jeg kører også morfarkørsel og langt på literen

Per

Fra : Leo_Jensen

Dato : 24-08-09 06:20

On 24 Aug., 14:10, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:

> Ja, det er fint. Kan du så regne ud hvorfor min endnu ikke - efter 2 år og
> 85.000 km - bremser skævt? Jeg kører også morfarkørsel og langt på literen
> ..

Fordi dine bremser bliver vedligeholdt (adskilt, smurt og
'motioneret' ).
Bare en gang hvert andet år gør underværker, men det er nemt at
springe over.
Det kan selvfølgelig også være pga dit bilmærkes uovertrufne
kvalitet... ?

Leo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-08-09 14:28

wrote:
> [...]

springe over.
Det kan selvfølgelig også være pga dit bilmærkes uovertrufne

===

Det må det så være, fordi der har ikke været ofret en krone på dem i
vedligehold fra min side. Og jeg ved ikke hvornår der er blevet gjort noget
ved dem før jeg blev ejer af bilen. Måske har de bare siddet på fra ny og er
originale (305.000 km)

:)

--
Per

Fra : Kåre

Dato : 24-08-09 16:03

> [...]

'motioneret' ).
Bare en gang hvert andet år gør underværker, men det er nemt at

Hvem siger at mine ikke bliver motionerer og smurt "bare en gang hvert andet
år" ?
Jeg har jo lige fortalt at bilen var til service for 8 måneder siden, og at
jeg fik at vide at bremserne ville blive skilt ad og smurt.
Uanset morfar kørsel / curlingkørsel, så synes jeg jo nok de burde bremse
lige så kort tid efter.
Men jeg kender jo så heller ikke årsagen endnu. Det kan jo være noget helt
andet. Synsmanden voldtog bremserne mange gange for at se om han kunne
"slide dem til", men det lykkedes ikke. Skiver/bremsebelægning havde han
ingen bemærkninger til. Så man kan jo frygte calipre...

Kåre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-09 06:30

On 23 Aug., 00:06, "Kåre" <kaareb...@gmail.com> wrote:

> Jeg bremser nødigt... Jeg ved det, det motionerer jo ikke just bagbremserne
> optimalt, men jeg kører langt på literen

Så de penge du sparer bruger du på bremsedele ?

--
Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-09 15:20

"Christian B. Andresen" skriver:

> Så de penge du sparer bruger du på bremsedele ?

Næh, det er ikke noget problem.