Første bil... Hvilken?
Fra : Jens Meiner

Dato : 21-08-09 02:46

Hej...

Min kæreste og jeg skal nu for første gang på bilmarkedet. Det bliver
skønt med en bil, men det kan også være lidt en jungle. Vi har
overvejet meget frem og tilbage hvilke krav vi har til en bil og jeg
håber nu I måske kan komme med nogle bud. Vi har selvfølgelig allerede
et par biler i kikkerten, men det er måske en god idé lige at få
skyklapperne af. Vores krav til en bil er:
Budget: op til 200.000
Stand: Brugt (2005 - )
Kilometer: 100.000 (Er det ikke en okay grænse for en brugt bil)
Brændstof: Diesel (Skal bruges til at pendle ca. 130 km om dagen)
Model: Hatchback med 5 døre (Vi vil nok på sigt have en stationcar,
men det bliver først når vi "bliver" flere)
Motor: min. 80-85 hk
Udstyr: Aircondition (Det er bare et must!!!!)

Det er sådan umiddelbart kravene. Vi har særligt kig på Golf TDI og
Peugeut 206 i øjeblikket, men nu vil jeg prøve og se om jeg ikke kan
være åben overfor andre modeller. Umiddelbart er det Golf 1.9 TDI 90
el. 105 HK, som jeg synes bedst om, men synes det er lidt dyrt at
betale over 160.000 for en brugt bil, når man kan få en ny til samme
pris.

Ser frem til at høre jeres input!

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 21-08-09 10:23

Hej

Overvej da en sprit ny kia ceed

MVH Niels

Fra : alexbo

Dato : 21-08-09 10:43

"Jens Meiner" skrev

> [...]
> Vi har særligt kig på Golf TDI
> men synes det er lidt dyrt at betale over 160.000 for en brugt bil, når

Jeg ville kigge nærmere på muligheden for en ny bil, der er mange gode
tilbud i denne tid, både hvad angår "gratis" ekstraudstyr, nedslag i prisen
og billig forsikring.
Det sidste skal du måske starte med, prøv nogle onlineforsikringsberegnere
på den brugte Golf, det kan nemt være tre gange så dyrt som de tilbud man
får i nakken når man køber en ny bil.

Køber I en ny bil og sparer 10.000 kr. om året i forsikring, så bliver det
ekstra værditab på en ny bil hentet hjem.
En Kia som Niels foreslår, med 7 års garanti og en billig forsikring, er
ikke nogen dårlig start på bil karrieren

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Meiner

Dato : 21-08-09 04:07

On 21 Aug., 11:42, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> En Kia som Niels foreslår, med 7 års garanti og en billig forsikring, er
> ikke nogen dårlig start på bil karrieren

Umiddelbart er Kia ceed en fin bil, men måske lidt over det
budgetterede.
Du har en god pointe Alex omkring forsikringen, og det er også noget
som jeg har brugt det sidste stykke tid på at undersøge. Men grundet
nogle meget favorable vilkår igennem min fagforening, så kan det
faktisk ikke betale sig at gå ud og købe en ny bil. Jeg er blevet
tilbud en forsikring med 5 års anciennitet til 8500 (Golf 1.9 TDI) hos
Codan, umiddelbart tror jeg, at det bliver svært at matche, selvom vi
køber en ny bil.
Men jeg afviser ikke en ny bil, men jeg synes det er svært at få et
overblik over tilbud, ekstra udstyrs rabatter, nedslag osv. på
internettet, så man er nok nød til at tage rundt og besøge nogle
forhandlere.
Men grunden til at jeg mest overvejer en brugt bil er det værditab der
er ved en ny bil, hvis som udgangspunkt forsikringen er den samme, så
håber jeg at værdien bedst kan blive holdt ved en bil med 3-4 år på
bagen.

Fra : Brian

Dato : 21-08-09 11:53

"Jens Meiner" <jensmeiner@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> overblik over tilbud, ekstra udstyrs rabatter, nedslag osv. på
> internettet, så man er nok nød til at tage rundt og besøge nogle

At jage rundt en hel dag mellem forhandlerne og jagte tilbud, er da også ret
sjovt

> [...]
> er ved en ny bil, hvis som udgangspunkt forsikringen er den samme, så
> håber jeg at værdien bedst kan blive holdt ved en bil med 3-4 år på

Hvis i regner med at køre 130Km om dagen i ren arbejdskørsel, rammer i jo
tæt på de 30.000Km om året. Dertil kommer så kørsel i fritiden.

Jég ville også gå efter en ny bil - der skal ikke mange ekstra lapper på
bordet. Alternativt finde en bil de har gået 10.000Km oder so, så det værste
tab er skrabet af.
En anden ting kunne være at købe den bil man har lyst til (indenfor
rimelighedens grænser - du nævner selv stc.) med det samme, istedet for at
lave for mange kompromis'er.

Folk plejer at være flinke til at komme med konkrete bud på biler, hvis man
har en idé om hvad man vil have.

/Brian

Fra : Mads Petersen

Dato : 21-08-09 12:59

> [...]
> er ved en ny bil, hvis som udgangspunkt forsikringen er den samme, så
> håber jeg at værdien bedst kan blive holdt ved en bil med 3-4 år på

Hej Jens,

Jeg har lige købt mig en ny hyundai I30 CW og en forsikring hos dem, koster
mig 3900kr om året, eneste krav var vist du er 25 år.
På min hyundai er der 5 års ubegrænset garanti (og det er også ubegrænset
kilometer)

jeg synes en forsikring på 8500 lyder højt, men jeg tror nu heller ikke at
codan er blandt de billigst, hvis du er medlem af FDM, har de en forsikrings
afdeling, hvor jeg personligt sparet næsten 4000kr om året kontra tryg på
min gamle.

Fra : alexbo

Dato : 21-08-09 13:23

"Jens Meiner" <jensmeiner@gmail.com skrev

>Umiddelbart er Kia ceed en fin bil, men måske lidt over det budgetterede.

Så måske en Suzuki

>Men jeg afviser ikke en ny bil, men jeg synes det er svært at få et
>overblik over tilbud, ekstra udstyrs rabatter, nedslag osv. på
internettet,

Det er et broget marked, men så er der netop grund til at gå det igennem,
du har jo allerede nogle klare krav, 5 døre diesel og aircon.

Gå alle bilmærker igennem, skriv ned hvilke af deres modeller der kunne
komme på tale, så er du nok nede på 10% af udbuddet.
Lav et skema med karakterer ud fra jeres ønsker, stille og roligt vil du gå
fra at være forvirret til at have en klar forestilling af mulighederne.
Når du går ind til en forhandler skal du uden videre kunne se om hans tilbud
er bedre eller ringere end hvad du ellers har fundet.
Men du skal vide nogenlunde hvad markedet kan byde på inden du går ind af
døren.
Kan du finde en overgemt ny 2008 model, er der ekstra penge at spare.

Det er ikke nemt, men det er heller ikke nemt at finde den rigtige og gode
brugte bil, og slet ikke noget brugt turbodiesel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo_Jensen

Dato : 21-08-09 04:42

On 21 Aug., 12:07, Jens Meiner <jensmei...@gmail.com> wrote:

> [...]
> er ved en ny bil, hvis som udgangspunkt forsikringen er den samme, så
> håber jeg at værdien bedst kan blive holdt ved en bil med 3-4 år på

Kia giver dig forsikring for 2995, hvis du har 5 års skadefri kørsel :

http://kiamotors.dk/forsikring/

Du slipper for dyre reparationer med en ny bil og 7 års garanti. 3 ud
af 4 af mine kollegaer med VAG-TDI-biler har skiftet turbo efter
omkring 100.000 km, og det koster ikke under 10.000 kr Det er ikke
noget at bygge en statistik på, men helt godt kan det vist ikke
være...
Værditabet er per definiation stort på en ny bil, men jeg tror nemt
forskellen kan spises op af reparationer og forsikringspræmie.

I sidste ende er det mavefornemmelsen der skal styre, du skal jo vælge
noget du har det godt med.

Leo

Fra : Jens Meiner

Dato : 21-08-09 04:53

On 21 Aug., 12:42, Leo_Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> [...]
> forskellen kan spises op af reparationer og forsikringspræmie.
>
> I sidste ende er det mavefornemmelsen der skal styre, du skal jo vælge

Ja, der kan selvfølgelig komme nogle reparationer på en brugt bil, som
man ikke havde forudset. Og jeg har nok ikke det store begreb om
hvordan og hvormeget sådan noget kan blive. Den VAG-TDI du skriver er
det en GOLF TDI?
Jeg har også kigget lidt på Kia's forsikring, som for mig så vil blive
6.000 om året, da jeg ikke har haft bil før. 6.000 er selvfølgeligt
billigt, men de forsikringstilbud jeg har fået på brugte biler kan
storset matche den (et par tusind over). Jeg kender ikke så meget til
Kia og frygter måske lidt at den kan være svær at komme af med igen om
4-5 år? ihvertfald i forhold til golfen.

Fra : Allan F

Dato : 21-08-09 12:30

> [...]
>Kia og frygter måske lidt at den kan være svær at komme af med igen om
>4-5 år? ihvertfald i forhold til golfen.

Kig længe og hårdt på de koreanske bilmærker. Du kan få en helt ny bil med
(som nævnt) lang garanti og billig forsikring. En bekendt har købt en (kan
ikke huske model/mærke) stationcar til langt under 200.000 og har lige
touret Frankrig med trailer og bjergkørsel og 20.9 km/liter i en diesel.
Hvis i køber sådan en, og kører den i 5 år, så har i ikke mistet mere end
hvis i køber en brugt golf og gør det samme.

Selvfølgelig er koreanerne ikke så spændende og kønne indvendig, men daglig
transport klarer de altså også.

VAG er Volkswagen-Audi-Gesellshaft, så en VAG TDi er en motor, der er fælles
for folkevogn og audi (og seat og skoda).

Jeg har en Passat 2.0 TDi, og den har godt nok haft værkstedskuller det
sidste år - der er røget omkring 80.000 over de sidste 50.000 km. Alt sammen
motor og gearkasse.

Kan IKKE anbefales

Allan F

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 21-08-09 05:07

On 21 Aug., 10:46, Jens Meiner <jensmei...@gmail.com> wrote:

> Ser frem til at høre jeres input!

5 dørs 2003 Golf 1,9 TDI (105 HK) flot og velholdt, evt medfølgende
børnesæde til når i "bliver flere". 113.000 km, 20 km/l over de sidste
90.000 km. Aircondition, aftageligt træk og fartpilot. Aller service
overholdt på autoriseret værksted.

Pris 145.000 i privat handel.

Og nej, man beøves ikke en stationcar fordi man får børn:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/bvg.html

Klaus

Fra : Brian

Dato : 21-08-09 12:35

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i
meddelelsen

[...]

Trækker 1,4TSI'en med DSG for hårdt i dig efterhånden ?

/Brian

Fra : BikeManiac

Dato : 21-08-09 05:08
Fra : Jens Meiner

Dato : 21-08-09 05:11

On 21 Aug., 12:53, Jens Meiner <jensmei...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Kia og frygter måske lidt at den kan være svær at komme af med igen om
> 4-5 år? ihvertfald i forhold til golfen.

Jeg har også læst lidt om at der skulle være problemer med TDI
turboerne, men om det kun er 2.0 eller om det også gælder 1.9 (ved 90
el 105 hk) ja det ved jeg ikke.
Og i øvrigt undskyld at jeg fik sendt et svar direkte til dig Leo. De
sidder for tæt på hinanden de knapper;)

Fra : Jens Meiner

Dato : 21-08-09 05:19

Det lyder da helt klart som en mulighed Klaus! Jeg vil lige skrive det
bag øret ihvertfald! Har sjovt nok set "barnevognstricket" før, da jeg
lige skulle ha' styr på det med om der var plads til en barnevogn. Det
er også mest konen der insisterer på en stationcar med det samme vi
bliver flere. Hvor i landet bor du Klaus?

BikeManiac: Mit tyske er lidt rustent, men er det en oversigt over
fejl i 2009 på de forskellige årgange?

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 21-08-09 06:21

On 21 Aug., 13:34, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Trækker 1,4TSI'en med DSG for hårdt i dig efterhånden ?

Var ude at prøvekøre igen i tirsdag. Denne gang også med konen. 160 HK
er bare meget federe. Jeg er ligeglad med hvad andre siger, 122 har
mærkbart gearskifte, det har 160 ikke.

Jeg mangler bare nogen der kan levere nu i den farve jeg vil have og
med det udstyr jeg vil have - til den rette pris naturligvis......

Klaus

Fra : Brian

Dato : 21-08-09 13:48

> [...]

> Var ude at prøvekøre igen i tirsdag. Denne gang også med konen. 160 HK
> er bare meget federe. Jeg er ligeglad med hvad andre siger, 122 har

Jeg har kun prøvet 122'eren, og den går altså godt. Jeg synes ikke jeg
mærkede så meget ryk ved gearskift - kun hvis man tøvede lidt på gassen.

Jeg kan sagtens følge dig i at 160Hk er lidt sjovere - men momentmæssigt er
de vel tæt på at være ens ?

> Jeg mangler bare nogen der kan levere nu i den farve jeg vil have og
> med det udstyr jeg vil have - til den rette pris naturligvis......

Der er jo altid det med prisen. Det synes jeg nu VW er kommet godt efter med
den nye Golf - bare en skam at Wolfsburg ikke gad designe bagenden færdig på
den

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-08-09 14:34

Brian skriver:

> Jeg har kun prøvet 122'eren, og den går altså godt. Jeg synes ikke jeg
> mærkede så meget ryk ved gearskift - kun hvis man tøvede lidt på gassen.

122 går godt. 160 går bare bedre.

> Jeg kan sagtens følge dig i at 160Hk er lidt sjovere - men momentmæssigt er
> de vel tæt på at være ens ?

Pas, begge rammer jo gearkassens knapt 250Nm ret hurtigt, men 160'eren
har så vidt jeg ved et bredere område med højt moment
http://www.superchips.co.uk/curves/VAG14TSI160PS.pdf
200Nm+ fra 1500 til 5500 rpm.

> Der er jo altid det med prisen. Det synes jeg nu VW er kommet godt efter med
> den nye Golf - bare en skam at Wolfsburg ikke gad designe bagenden færdig på
> den

Det er nu ellers meget godt, er der noget der gør farvevalget svært
syntes jeg at det er fronten.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 21-08-09 16:15

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Det er nu ellers meget godt, er der noget der gør farvevalget svært
> syntes jeg at det er fronten.

Hehe, jeg er nu egentlig heller ikke for meget for designet på forlygterne -
der kan jeg bedre lide forrige generation.

Farvevalget er simpelt - en bil skal være sort!

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-08-09 16:55

Brian skriver:

> Hehe, jeg er nu egentlig heller ikke for meget for designet på forlygterne -
> der kan jeg bedre lide forrige generation.

Med mindre at man vælger ilen i - nå ja - sort.

Faktisk er den rigtig flot i koksgrå.

> Farvevalget er simpelt - en bil skal være sort!

Den røde er altså heller ike helt ueffen....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tom Jensen

Dato : 21-08-09 14:09

"Jens Meiner" <jensmeiner@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej...

Min kæreste og jeg skal nu for første gang på bilmarkedet. Vores krav til
[...]

her har jeg nogle stykker som forslag.

jeg har selv en i 2007 1.6 benzin ,stationcar ,trend collection , som jeg er
meget glad for også ang plads .

5 dørs :

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Ford-Focus-1,6-TDCI-90-Collext-5d_ID520101954.htm

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Ford-Focus-1,6-TDCi-90-Trend-5d_ID705299.htm

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Ford-Focus-1,6-TDCi-90-Trend-5d_ID250701529.htm

en stationcar : fuldstændig magen til min , bare dette er en diesel. jeg vil
aldrig have en bil mere uden klima anlæg

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Ford-Focus-1,6-TDCi-90-Trend-Collection-stcar-5d_ID126501793.htm

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-08-09 14:29

Jens Meiner skriver:

> [...]
> er også mest konen der insisterer på en stationcar med det samme vi
> bliver flere. Hvor i landet bor du Klaus?

Hammel, det mørke midthylland.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens Meiner

Dato : 21-08-09 07:45

Jeg takker mange gange for de mange brugbare input. Der tegner sig et
helt klart billede af at 100.000 km kørt allerede måske er for meget.
Jeg vil nu igen seriøst overveje om det skal være en splinter ny,
måske koreaner, eller om jeg skal kigge på nogle af dem som er
halvbrugte (under 25.000). Eller om jeg skal blive ved min første
tanke en Golf, hvilket jeg godt kan fornemme I ikke synes er det
rigtige;)
Go' weekend til alle

Fra : Mogens

Dato : 21-08-09 16:23

> [...]

> el. 105 HK, som jeg synes bedst om, men synes det er lidt dyrt at
> betale over 160.000 for en brugt bil, når man kan få en ny til samme

En spritny bil vil jég anbefale dig, og er I ligeglade med fabrikatet, kunne
Skoda Fabia være et ganske udemærket bud på bilen...

Fra : Z

Dato : 21-08-09 19:14

> En spritny bil vil jég anbefale dig, og er I ligeglade med fabrikatet,
> kunne Skoda Fabia være et ganske udemærket bud på bilen...

Men den nye Fabia er jo grim af helvede til

Bilbasen har en del brugte Fabiaer både alm og combi (som også er grim
, et par år gamle, i omkring de 100hk, til 100.000-150.000, hvis det
kunne friste.

Fra : Mogens

Dato : 21-08-09 19:38

"Z" <svari@gruppen.invalid> skrev i meddelelsen

> Men den nye Fabia er jo grim af helvede til

Ja, det synes jeg også :)

> Bilbasen har en del brugte Fabiaer både alm og combi (som også er grim
> , et par år gamle, i omkring de 100hk, til 100.000-150.000, hvis det
> kunne friste.

Fabia giver en masse bil for pengene, og den kører også udemærket. Jeg har
jo testet den, fordi mit tidligere værksted til Seat'en (jeg anvender dem
ikke mere !) synes det var smart, at gi en Fabia som kundebil når man
afleverede sin Seat.

Iøvrigt har jeg nu prøvet en '09 Octavia MPI Multifuel (benzin og ethanol
E95), fordi AVIS Stockholm forleden mente, jeg skulle opgraderes fra Golf
til Skoda Kombi. Jeg skal nok lade være med at nævne den hån, der kom fra
baglandet

Jeg får aldrig en Skoda - uanset hvad. Bilerne matcher ikke mit humør, og
min krop finder ikke plads i hverken Fabia eller Octavia (skøjter rundt i
sæderne, ingen træk i motoren OG så videre). Men derfor ka' den jo være go'
nok for andre...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-08-09 19:55

> [...]
> til Skoda Kombi. Jeg skal nok lade være med at nævne den hån, der kom fra

Nu er er en MPI Multifuel nu også den mest triste maskine som man kan få i
en Octavia - det er jo den gamle bedagede 1.6 blot udsat for Multifuel...
Hvis du skal være en smule retfærdig på motorområdet mht. Octavia, så skal
du absolut prøve en 1.8 TSI

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 21-08-09 20:02

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Nu er er en MPI Multifuel nu også den mest triste maskine som man kan få i
> en Octavia - det er jo den gamle bedagede 1.6 blot udsat for Multifuel...

AVIS-gutten sagde, den var tanket med ethanol, hvilket burde gi den mere
power...

> Hvis du skal være en smule retfærdig på motorområdet mht. Octavia, så skal
> du absolut prøve en 1.8 TSI

Jeg har prøve den første udgave af Octavia RS, og jeg vil håbe, de er kommet
til at køre noget bedre end den ! Jeg havde dengang en 232 hk Alfa Romeo
164 QV 24V, hvorfor Skoda-sælgeren stod og vred sig en del, dengang jeg bad
om en prøvetur. Gad vide hvorfor

Fra : Henrik B.

Dato : 21-08-09 20:14

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> AVIS-gutten sagde, den var tanket med ethanol, hvilket burde gi den mere
> power...

Uden trykladning? Naaaahhhh.........

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 21-08-09 20:16

> Uden trykladning? Naaaahhhh.........

OK - jeg aner intet om det.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-08-09 20:19

> AVIS-gutten sagde, den var tanket med ethanol, hvilket burde gi den mere
> power...

Et hurtigt kig på den svenske skoda side, siger at den har 102 Hk - ligsom
den har her i dk på gement 95 oktan.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 25-08-09 07:34

> Men den nye Fabia er jo grim af helvede til

Ja både bilen og specielt logoet. Kunne de dog ikke lade være med at sætte
det på rattet ...

Men ellers ville sådan en ny også være mit bud på en økonomisk diesel der
med et fornuftigt bagagerum. De 200kkr rækker så vist kun til et skrabet
udstyr medmindr de har nogle kampagner for tiden....

Og skoda's forsikringsaftale er vist også stadig ret konkurrencedygtig. Vi
solgte vores fabia til en nybilist der opdagede hvor meget billigere en
fabia var i forsikring end en polo... Så kunne han godt leve med det grimme
logo ...

/A

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-08-09 16:03

Anders Majland wrote:

> [...]
> hvor meget billigere en fabia var i forsikring end en polo... Så
> kunne han godt leve med det grimme logo ...

Selvsamme Polo kunne /skulle vel kunne forsikres som det samme som en Polo?
Hos Skoda?

Altså med mindre det var kampagne med et nyvognssalg?

--
/Frank

Fra : Leo_Jensen

Dato : 21-08-09 09:30

On 21 Aug., 13:11, Jens Meiner <jensmei...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Og i øvrigt undskyld at jeg fik sendt et svar direkte til dig Leo. De
> sidder for tæt på hinanden de knapper;)- Skjul tekst i anførselstegn -

Det er helt OK. De der 3 VAG'er med død turbo var en Touran, en
Octavia og en Audi, vist nok A3. Den der ikke er gået i stykker er
også en Octavia. Touranen blev lavet for 18.000 kr, og det lød ikke på
de øvrige som om det var særlig dyrt ift hvad de havde betalt. Det er
så 18 øre pr km til turboen...

Du har ret i at en Golf nok altid kan sælges igen til en god pris, men
det betyder så også at du giver en god pris for en brugt nu...

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-08-09 16:57

Jens Meiner skriver:

> [...]
> halvbrugte (under 25.000). Eller om jeg skal blive ved min første
> tanke en Golf, hvilket jeg godt kan fornemme I ikke synes er det

Uanset om du vil købe en af mig eller ej, vil jeg godt stå inde for en
Golf. Min har kørt lidt over 110.000 km nu og kostet mig under 10.000 i
vedligehold i den tid.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe