1999 Mitsubishi Pajero - for/imod?
Fra : Tommy Eriksen

Dato : 18-08-09 18:32

Ohøj, glade biltosser :)

Jeg har fået den tossede idé at skifte min Primera ud med noget afslappet,
hvor man sidder lidt højere, og nok i cirka samme prisklasse. (små 50k)
Jeg er i den forbindelse faldet over en 1999 Mitsubishi Pajero, som jeg har
været ude og kigge lidt på. Umiddelbart virker det som en god og ærlig bil,
men jeg er lidt i tvivl om et par ting.

1) Det forekommer mig, at jeg engang har hørt nogen omtale Pajero som en
"ikke så stærk" 4x4. Nu er jeg ganske nybegynder på offroad-området og skal
ikke lege i vandhuller hver weekend - men man har jo selvfølgelig ikke meget
lyst til at købe noget der er "svagt", ej heller i forbindelse med
almindelig drift.

2) Begge elruder kørte halvvejs ned igen når de var rullet helt op - sælger
var ikke helt sikker på, hvad det gik ud på (om det var en fejl eller hvad),
men for mig lignede det den samme mekanisme der gør at de kører ned igen
hvis man er ved at få en hånd i klemme - og jeg gætter derfor på en
fejljustering af mekanikken, eller en kontakt der ikke tager ved eller
noget. Det var ligemeget om jeg brugte "auto-oprulning" eller manuelt holdt
knappen inde til de var rullet op - de kørte halvvejs ned igen så snart de
havde nået toppen. Spørgsmålet går egentlig mest på, er det evt en kendt
fejl på dem?

Generelt - er der så noget man skal være opmærksom på? Jeg er med på at den
ikke går langt på literen, misundelsesafgift, at forsikringen er lidt dyrere
og at dækkene sikkert også er det :)

--
Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-08-09 18:45

Tommy Eriksen skriver:

> Generelt - er der så noget man skal være opmærksom på?

Rust.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : oz3bto

Dato : 18-08-09 18:57

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den
> ikke går langt på literen, misundelsesafgift, at forsikringen er lidt

De ruster som en i helvede specielt hvis de er blevet brugt off road

Motoren i dem er ikke ret stærk .. Topstykker er set flække bare ved alm.
sjov kørsel i en grusgrav

Sidste ting .. Find en 4x4 fra FØR 6 mdr 1998 ellers hedder det henad 10K i
vægtafgift osv

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 18-08-09 19:03

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message

> De ruster som en i helvede specielt hvis de er blevet brugt off road

Okay. Den her var egentlig pæn så det ud til, men jeg var ikke nede og banke
særlig meget her på første besigtigelse. Skærmkanter osv var ganske fine og
uden mug. Den havde et stenslag på motorhjelmen, som så havde resulteret i
en gang rust, men ellers var den rigtig pæn alle de steder jeg kunne se.

> Motoren i dem er ikke ret stærk .. Topstykker er set flække bare ved alm.
> sjov kørsel i en grusgrav

Okay. Den her var så en benziner - er det dém eller diesella'erne der er
svage?

> Sidste ting .. Find en 4x4 fra FØR 6 mdr 1998 ellers hedder det henad 10K
> i vægtafgift osv

Piv. :)

--
Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen

Fra : oz3bto

Dato : 18-08-09 21:47

> [...]
> jeg kunne se.

> Okay. Den her var så en benziner - er det dém eller diesella'erne der er

Er mig bekendt både diesel og benzin det er galt med
Brormand har dog en lidt ældre pajero (midt 80er) og den har da trillet
400Kkm
Og det sidste års tid har han ikke ligefrem skånet den

Det er ikke skærmkanter osv du skal kikke efter rust i da det altid kan
fixes .. Det er vangerne du skal ind og kikke på .. Er de færdige så er det
nærmest umuligt at lave igen

ang. den med vægtafgift .. Man kan slippe lidt billigere hvis man af og til
bruger den i jobbet.. Bare man får kørepenge for en enkelt tur i året så går
den

Nu har jeg selv en Nissan terrano 2 som jeg er utrolig glad for .. Jeg slap
2500 billigere da den også bliver brugt i jobbet.. Ialt "slipper" jeg med at
skulle betale ca 7000 i vægtafgift og misundelse
Havde den været 6 mdr. ældre havde jeg sluppet med 4500

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 19-08-09 08:45

Heysa,

> Det er ikke skærmkanter osv du skal kikke efter rust i da det altid kan
> fixes .. Det er vangerne du skal ind og kikke på .. Er de færdige så er
> det nærmest umuligt at lave igen

Det er noteret. Nu er den jeg kiggede på i går så væk i mellemtiden, men der
dukker jo nok en anden op, og så er det rimelig praktisk at vide hvad man
skal kigge efter :)
Den jeg kiggede på i går var helt sikkert blevet brugt offroad, den var
snasket til i tørret jord underneden og i motorrummet.

Jeg tror dog jeg ender med at gå efter et eksemplar af den nyere model
(2000+) i stedet, formentlig en 3.2diseasel med tomatkasse.

> ang. den med vægtafgift .. Man kan slippe lidt billigere hvis man af og
> til bruger den i jobbet.. Bare man får kørepenge for en enkelt tur i året
> så går den

Aaah, så er dén skid i det mindste slået - jeg har kørepenge hver måned. Er
det misundelsesafgiften man delvist slipper for når den bruges til erhverv
en gang imellem?

> [...]
> med at skulle betale ca 7000 i vægtafgift og misundelse
> Havde den været 6 mdr. ældre havde jeg sluppet med 4500

Heh, ja, det er da også noget af en forskel udgifter bare på 6 måneders
forskel i alderen. Sådan er det jo desværre - der er altid fordele og
ulemper ved et givent eksemplar :)

/Tommy

Fra : oz3bto

Dato : 19-08-09 13:52

> [...]
>
> Heh, ja, det er da også noget af en forskel udgifter bare på 6 måneders
> forskel i alderen. Sådan er det jo desværre - der er altid fordele og

Når det er delvis erhverv så slipper man med halv misundelse .. dvs, 2500
istedet for 5000

Hvis du kikker efter nyere bil så prøv at kikke efter nissan også
Nu har jeg som sagt selv en terrano og den er utrolig behagelig at køre
landevejs kørsel i .. Visse 4WDer sejler meget på landevejen
Man køre snildt 11-12km/l hvor mange andre ligger under 10 (Pajero 3.0
benzer ligger under 8km/l )
Terranoen må også slæbe 2,8 tons og gør det uden de store problemer (Brugte
min til at køre mini big baller hjem)

Et hurtig kik ved den lokale nissanforhandler gav 2 terranoer til under
90.000 en fra 2000 og en fra 2003 begge med ca 150Kkm på klokken (En nissan
er ikke kørt til før efter 400.000)

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 19-08-09 14:54

> Når det er delvis erhverv så slipper man med halv misundelse .. dvs, 2500
> istedet for 5000

Nice! Hvor skal man angive dét for at slippe for det store girokort?

> [...]
> landevejs kørsel i .. Visse 4WDer sejler meget på landevejen
> Man køre snildt 11-12km/l hvor mange andre ligger under 10 (Pajero 3.0

Hmm, ja, men jeg vil gerne have en tomatkasse også, og der er ikke dukket en
eneste Terrano op i min pris/krav-klasse (under 100kkr, ikke for gammel,
automatgear og klima). Jeg faldt over en enkelt Patrol 4.3 benziner, men dét
er sgu nok ikke sagen til at køre på arbejde i på en daglig basis - ikke
hvis jeg selv skal betale det i hvert fald :)

> Et hurtig kik ved den lokale nissanforhandler gav 2 terranoer til under
> 90.000 en fra 2000 og en fra 2003 begge med ca 150Kkm på klokken (En
> nissan er ikke kørt til før efter 400.000)

Hmm. Jeg må lige prøve at kigge igen :)
-Men jeg er som skrevet andetsteds en anelse fristet af den 2002 Pajero
dieseasel, jeg var ude og trille rundt i i dag.

/Tommy

Fra : oz3bto

Dato : 19-08-09 18:20

> [...]
> -Men jeg er som skrevet andetsteds en anelse fristet af den 2002 Pajero
> dieseasel, jeg var ude og trille rundt i i dag.

Du bliver træt af automat gearet i så stor en bil

Såen 4,3er patrol er ellers lækker og kan gå med automat gear ... Køre vel
5-6km literen .. ca samme som en pajero 3.0 med auto kasse

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 18:39

Tommy Eriksen wrote:

> Nice! Hvor skal man angive dét for at slippe for det store girokort?

Rette henvendelse til Skat og vha tro-love erklæring fortælle at bilen også
anvendes erhvervsmæssigt - dvs du får udbetalt kørepenge.

--
/Frank

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-08-09 19:08

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in

> Generelt - er der så noget man skal være opmærksom på?

Spansktalende vil altid kigge på dig med et skævt smil... på spansk er
"pajero" slang for "wanker" (onanist, spasser)

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Jensen

Dato : 19-08-09 12:59

On 18 Aug 2009 18:07:41 GMT, "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote:

>"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in

>Spansktalende vil altid kigge på dig med et skævt smil... på spansk er
>"pajero" slang for "wanker" (onanist, spasser)

Og i Frankrig er det Toyota MR2, da 'MR Deux' leder tankerne hen på 'merde'
(lort)...

--
Thomas

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 18-08-09 21:09

On Tue, 18 Aug 2009 19:32:28 +0200, "Tommy Eriksen"
> [...]

>ikke lege i vandhuller hver weekend - men man har jo selvfølgelig ikke meget
>lyst til at købe noget der er "svagt", ej heller i forbindelse med

Nu kender jeg ikke ret meget til Pajero, men mon ikke der er en grund
til at der i Dansk OffroadSport bliver kørt i alt muligt, undtagen
Pajero?

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 19-08-09 08:29

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> wrote in message

> Nu kender jeg ikke ret meget til Pajero, men mon ikke der er en grund
> til at der i Dansk OffroadSport bliver kørt i alt muligt, undtagen
> Pajero?

Hehe, jo, dét lagde jeg faktisk godt mærke til da jeg var ude og tage
billeder til DOS-arrangementet i weekenden. <spydig>Omvendt var der heller
ikke rigtig ret mange af de andre, der holdt ret længe ad gangen - så jeg
ved ikke hvor meget det siger, at der ingen Pajero'er var ;)</spydig>
Jeg har dog ikke planer om at lægge dén grad af misbrug på min næste bil -
den skulle jo gerne køre til hverdag også :)

--
Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen

Fra : Brian

Dato : 19-08-09 13:40

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har dog ikke planer om at lægge dén grad af misbrug på min næste bil -
> den skulle jo gerne køre til hverdag også :)

Er det misbrug, hvis bilen er bygget til det ?

/Brian

Fra : oz3bto

Dato : 19-08-09 14:07

> Er det misbrug, hvis bilen er bygget til det ?
>
> /Brian

Ikke alle 4x4 er bygget til misbrug . af 4x4 der ikke holder til offroad
kan bla nævnes suzuki vitara og grand vitara (Stræber arme knækker hvis der
køres hårdt)
"privat" Hummeren (Trækaksler og kadan holder ikke)

Ok visse biler er bygget til at kunne holde til misbrug bla
Suzuki "SJ" (Forgængeren for vitara)
Patrol (Har endnu ikke set en dø.. Selv efter en trille tur 5-6 gange rundt
på taget så køre de stadig)
Land rover (Nok det bedste man får til offroad .. men en traktor at køre i )

Fra : oz3bto

Dato : 19-08-09 14:00

> [...]
> Jeg har dog ikke planer om at lægge dén grad af misbrug på min næste bil -
> den skulle jo gerne køre til hverdag også :)

Jeg var også overbevist om at Terranoen ikke skulle offroad.. Ikke noget
voldsomt ihvertfald .. 14 dage efter jeg havde fået den var vi i
grusgraven og det endte i et 1m dyb smadderhul .. Sener på dagen fik vi
lige ridset den ene side lidt
Man lære hurtig at en 4WDer kan holde til den slags misbrug .. Mudder kan
vaskes af og ridser kan poleres væk
Selve bilen er normalt bygget til at tåle den slags misbrug

En frontbøjle kan iøvrigt anbefales da den kan redde en fra mange skader på
fronten enten offroad eller hvis der køre en ud foran en (Har selv snuppet
en volvo på den konto UDEN selv at få buler)

OK på biler fra 2002 og frem er sådanne en bøjle ikke lovlig mere men man
kan igen fuske lidt
Man køber et 1500kg´s spil til en ATV og montere på bøjlen så er det
nemlig ikke en frontbøjle mere men en spil/lygte bom og sådan en må man
gerne have

Og husk nu .. Skal du først over bækken så skal der stå NISSAN på smækken

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 19-08-09 14:52

Hep,

> [...]
> vaskes af og ridser kan poleres væk
> Selve bilen er normalt bygget til at tåle den slags misbrug

Hehe, nu sagde jeg heller ikke den ikke skulle offroad - blot at den ikke
skulle misbruges som de blev til det DOS-arrangement :)
Jeg har et par billeder fra dagen her, hvis det har interesse:
http://www.flickr.com/photos/fotoarkiv/sets/72157621921941849/show/

Idéen i at få en 4x4 var da helt klart også at kunne komme ud og lege lidt
med en lokal 4x4-klub (hvis der ellers er sådan en omkring Ringsted, men det
må der vel næsten være).

> [...]
> Man køber et 1500kg´s spil til en ATV og montere på bøjlen så er det
> nemlig ikke en frontbøjle mere men en spil/lygte bom og sådan en må man

Hehe, det lyder meget fornuftigt.
Jeg har netop været ude og kigge på en 2002 Pajero 3.2 Di-D aut. - dén tror
jeg godt jeg kunne blive forfalden til. :)
Den var tilpas magelig til mig (tiptronic, klima og masser af moment), og
samtidig kan den uden tvivl håndtere et mudderhul eller to ;)

> Og husk nu .. Skal du først over bækken så skal der stå NISSAN på smækken

Sig du dét til min Primera på 17", den vil helt sikkert ikke være enig med
dig ;)

/Tommy

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 19-08-09 17:27

[Default] On Wed, 19 Aug 2009 15:51:47 +0200, "Tommy Eriksen"
> [...]

>samtidig kan den uden tvivl håndtere et mudderhul eller to ;)

>Sig du dét til min Primera på 17", den vil helt sikkert ikke være enig med

En god rampe og ordentligt tilløb, så kommer du nok tørskoet over ...

.... eller en bro ...

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : oz3bto

Dato : 19-08-09 18:22

"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i en
meddelelse news:cp9o855uhnlntn9s9a364teq5sc7gs3pnt@4ax.com...
> [Default] On Wed, 19 Aug 2009 15:51:47 +0200, "Tommy Eriksen"

> En god rampe og ordentligt tilløb, så kommer du nok tørskoet over ...

> [...]

Et spørgsmål om indgangshastighed som vi plejer at sige

Vi har iøvrigt haft en gammel volvo 242 med ude og lege i graven.. Den
klarede det meget godt