Sidste nyt om SAAB - alt klart !
Fra : Mogens

Dato : 17-08-09 19:30

www.teknikensvarld.se/nyheter/090817-saab-koenigsegg-gm/index.xml

GM och Koenigsegg Group överens om Saab - affären klar i morgon
Uppgifterna om att biljätten General Motors och nybildade Koenigsegg Group
är överens om Saab Automobile är bara några minuter gamla. Köpet väntas
presenteras i morgon.

Fra : Martin Bak

Dato : 17-08-09 19:35

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> är överens om Saab Automobile är bara några minuter gamla. Köpet väntas
Herligt Det gør også skeptikerne i denne gruppe lidt til skamme.
Spændende at se hvad det vil betyde for bilmærket i fremtiden...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mogens

Dato : 17-08-09 19:35

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Herligt Det gør også skeptikerne i denne gruppe lidt til skamme.
> Spændende at se hvad det vil betyde for bilmærket i fremtiden...

En detalje er dog, at finansieringen ikke er på plads

Fra : Henrik B.

Dato : 17-08-09 19:41

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> En detalje er dog, at finansieringen ikke er på plads

Ja, det er totalt upålidelige oplysninger! Hvem fa'n stoler overhovedet på
svensk presse??
Næææh, vent til det kommer fra Reuters eller NY Post eller lign. Så vil vi
se noget helt andet. Det selskab er helt til hundene - eller også er
nikkedukkerne Frank og Olesen.. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-08-09 22:58

Henrik B. wrote:
> [...]
> vil vi se noget helt andet. Det selskab er helt til hundene - eller
> også er nikkedukkerne Frank og Olesen.. )

Du ved godt hvad en nikkedukke er? ..

Nåe nej ...

Faktisk er vi lige det modsatte ..

Du er derimod en nikkedukke.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-08-09 22:56

Mogens wrote:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> En detalje er dog, at finansieringen ikke er på plads

Det er jo det jeg hele tiden har påstået. Nu skal EU og den svenske stat
malkes. Bare vent og se.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 18-08-09 06:28

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Det er jo det jeg hele tiden har påstået. Nu skal EU og den svenske stat
> malkes. Bare vent og se.

Dit tegnsæt må være sat forket op, for det eneste jeg kan se i dine svar er:
Blah, blah, blah, blah, blah.....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Claus Frørup

Dato : 18-08-09 08:26

Isang tao pinangalanan, Henrik B. nagsulat:
klip
>Dit tegnsæt må være sat forket op, for det eneste jeg kan se i dine svar er:
>Blah, blah, blah, blah, blah.....

LOL.... den var s´gu god..

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 18:27

Claus Frørup wrote:
> Isang tao pinangalanan, Henrik B. nagsulat:
> klip
>
> LOL.... den var s´gu god..

Du er også en af dem?

http://www.pearlsandstyles.dk/images/Nr.%20249_edited.JPG

Sammen med nikkedukken Henrik B. kan i nok lave et "ud over afgrunden" team.

--
/Frank

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-08-09 13:39

Isang tao pinangalanan, Frank Leegaard nagsulat:

>Du er også en af dem?

Hvem?

>http://www.pearlsandstyles.dk/images/Nr.%20249_edited.JPG
>
>Sammen med nikkedukken Henrik B. kan i nok lave et "ud over afgrunden" team.

Hvorfor? Er det ikke tilladt at more sig over en sjov bemærkning?

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-08-09 23:32

Claus Frørup wrote:
> Isang tao pinangalanan, Frank Leegaard nagsulat:

> Hvem?

> Hvorfor? Er det ikke tilladt at more sig over en sjov bemærkning?

Det var da ikke en sjov bemærkning. Det var da dyb afmagt.

Nuvel - IMHO var det på et infantilt plan som jeg bestemt ikke finder sjovt.

--
/Frank

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-08-09 12:31

Isang tao pinangalanan, Frank Leegaard nagsulat:

>Claus Frørup wrote:
klip

>Det var da ikke en sjov bemærkning. Det var da dyb afmagt.
>

>Nuvel - IMHO var det på et infantilt plan som jeg bestemt ikke finder sjovt.

Det viser kun, at vi mennesker opfatter ting forskelligt.... så lad os
bare stoppe her.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-08-09 23:45

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Dit tegnsæt må være sat forket op, for det eneste jeg kan se i dine
> svar er: Blah, blah, blah, blah, blah.....

Det er ellers normalt for mænd der løber tør for argumenter at ty til vold.

Få nu lidt greb om tingene.

Det svarer til at jeg er ude og kigge på bil.

Jeg mangler bare lige at få det endelig på plads med en der vil låne mig
penge.

Naturligvis vil GM gerne sælge:

"
En dårlig investering

Med det forventede salg af Saab slutter et 19 år langt, og hovedsagligt
ulykkeligt, ægteskab. GM købte i to omgange Saab fra erhvervsfamilien
Wallenbergs holdingselskab Investor, første gang i 1990, men den svenske
bilproducent har konstant været plaget af underskud og manglende evne til at
øge bilsalget."

http://www.business.dk/article/20090818/transport/90818065/

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 19-08-09 06:21

> Få nu lidt greb om tingene.

Nej Frank - DU skal se at blive kildekritisk! Blot fordi det kommer som
hedder noget med "business", så er det ikke den gyldne sandhed!

> [...]
> bilproducent har konstant været plaget af underskud og manglende evne til

Faktum er, at det min ét af årene 2000 - 2005 gav overskud, men belejligt
flyttet fra Sverige til Opel i Tyskalnd, da man havde behovet dér
(transfer-pricing). Faktum er, at Saab's bilsalg øgedes løbende op gennem
2000-tallet.

Kilde: http://media.gm.com/eur/saab/en/index.html

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 08:33

Henrik B. wrote:
> [...]
> belejligt flyttet fra Sverige til Opel i Tyskalnd, da man havde
> behovet dér (transfer-pricing). Faktum er, at Saab's bilsalg øgedes

og du tror at priser vil være bedre nu hvor man "ikke rigtig er en del af
familien længere"?

Det er da logik for høns at GM satser på fortsat at malke Saab.
Tror du en stor koncern i dybe økonomiske vanskeligheder gør noget som helst
for andre?

Som sagt er Saabs størrelse lige præcis den størrelse der er træls. De køber
komponenter nok til indkøbsprisen har AFGØRENDE betydning. (For et firma som
Königsegg er den slags mere underordnet) De køber ikke nok til for alvor at
kunne presse underleverandører. Ergo. En stille og langsom død.

Uden en stor koncern i ryggen er den slags bilfabrikker dødsdømte.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 23:37

Henrik B. wrote:
> [...]
> belejligt flyttet fra Sverige til Opel i Tyskalnd, da man havde
> behovet dér (transfer-pricing). Faktum er, at Saab's bilsalg øgedes

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\08\18\348762§ionid=ettan

Sjovt at svenskerne selv kalder Saab for "en lille ulønsom bilfabrikant" i
Dagens Industri

--
/Frank

Fra : KimH

Dato : 17-08-09 19:45

> [...]
> Herligt Det gør også skeptikerne i denne gruppe lidt til skamme.
> Spændende at se hvad det vil betyde for bilmærket i fremtiden...

Skulle der ikke være noget om at Koenigsegg skal bruge Saab for at få
udledningsgennemsnittet af CO2 ned 130 g pr. km som jo skulle være et
fremtidig EU krav

Mvh. KimH

Fra : Brian

Dato : 17-08-09 20:31

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i meddelelsen

> Skulle der ikke være noget om at Koenigsegg skal bruge Saab for at få
> udledningsgennemsnittet af CO2 ned 130 g pr. km som jo skulle være et
> fremtidig EU krav

Medmindre Saab's motorprogram ændrer sig radikalt i fremtiden, er det da
lidt optimistisk.

Bevares, et par småpotter kan indsættes i programmet for at få snittet ned,
men samtidig kan Saab jo ikke droppe alle deres sædvanlige højtydende
motorer - så dør mærket!

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 17-08-09 20:36

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Medmindre Saab's motorprogram ændrer sig radikalt i fremtiden, er det da
> lidt optimistisk.

Kommer det utvivlsomt til...

> Bevares, et par småpotter kan indsættes i programmet for at få snittet
> ned, men samtidig kan Saab jo ikke droppe alle deres sædvanlige højtydende
> motorer - så dør mærket!

Den kommende 9-5 kommer allerede med en 1,6 Turbo med 180 hypper. Ligesom
man i samarbejde med Koenigsegg vil komme med luftstyrede ventiler, hvilket
medfører en reduktion af udslip/forbrug med 20 - 30%.
Dertil er alle Saab's benz-motorer jo allerede "hybrider", som kan køre på
E85, som jo miljømæssigt regnes som værende med lavt CO2-udslip, iflg. den
benyttede EU regnemetode...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 17-08-09 20:47

> Den kommende 9-5 kommer allerede med en 1,6 Turbo med 180 hypper.

En ren Opel motor ? En motor magen til findes ihvertfald i Astra programmet.

> [...]
> E85, som jo miljømæssigt regnes som værende med lavt CO2-udslip, iflg. den

Hvordan beregnes det så på en E85 motor ? Går man bare udfra det mest
optimistiske, og regner med at folk kører E85 konstant ?

Uanset hvor mange krumspring man laver, vil Saab jo (forhåbentlig også i
fremtiden) have et par motorer, der ikke er nærige med forbruget, og som kan
trække fint op i snittet. Læg så et par Koenigsegg varianter til - det
ligner en kamp op af bakke, hvis det var intentionen.

Mange andre superbils fabrikanter løber vel ind i de samme problemer,
medmindre man må tage snittet over alle mærker inden for samme koncern.

/Brian

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-08-09 21:01

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> Hvordan beregnes det så på en E85 motor ? Går man bare udfra det
> mest optimistiske, og regner med at folk kører E85 konstant ?

Tværtimod. Man beregner på regulær benzin. Det er meningen at biobrændsel
fordelen skal komme oveni målet på 130g/km i 2012.

> Mange andre superbils fabrikanter løber vel ind i de samme
> problemer, medmindre man må tage snittet over alle mærker inden for
> samme koncern.

Hallo? Vi lever i et kapitalistisk samfund... det er kun et spørgsmål om
penge.

Husker ikke hvor, men har læst at bøden bliver 20 euro pr. gram
overskridelse for hver bil i ekstra beskatning. Den slags småbeløb
bekymrer ikke en fremtidig ejer af en Koenigsegg, Ferrari el.lign.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Brian

Dato : 17-08-09 22:26

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> overskridelse for hver bil i ekstra beskatning. Den slags småbeløb
> bekymrer ikke en fremtidig ejer af en Koenigsegg, Ferrari el.lign.

Hehe - tænkte nok at der havde været noget fornuftigt lobbyarbejder, for at
få formildet reglerne

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 17-08-09 21:02

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> En ren Opel motor ? En motor magen til findes ihvertfald i Astra
> programmet.

Som alle de øvrige turbo-motorer i Opels program, er de udviklet af teknisk
afdeling i Trollhättan. )

> Hvordan beregnes det så på en E85 motor ? Går man bare udfra det mest
> optimistiske, og regner med at folk kører E85 konstant ?

Det mener jeg...

> [...]
> kan trække fint op i snittet. Læg så et par Koenigsegg varianter til - det
> ligner en kamp op af bakke, hvis det var intentionen.

Hvorfor ikke motorer som er effektmæssige spændende, samtidig med at de
nipper til brændstoffet? )

> Mange andre superbils fabrikanter løber vel ind i de samme problemer,
> medmindre man må tage snittet over alle mærker inden for samme koncern.

Jep - hvilket også er Porsche's redning.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-08-09 21:30

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Jep - hvilket også er Porsche's redning.

Som EUs store co2 kvotesystem, så kan man "købe" hinandens co2 udslip.
Co2 tunge bilproducenter kan altså gå sammen med mindre co2 tunge
bilproducenter for at nå det fælles mål: Et gennemsnit på 130g/km.

Det behøver således ikke være samme koncern.

Hvis udviklingen af co2 udslip pr. bil fortsætter som hidtil, så ville
man "naturligt" lande på 140 g/km i 2012. Der er således kun tale om en
yderligere reducering på 20 g/km, svarende til ca. 8 års motorudvikling.
Egentlig ikke alverden.

Fra : KASO

Dato : 17-08-09 21:45

> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Som alle de øvrige turbo-motorer i Opels program, er de udviklet af
> teknisk afdeling i Trollhättan. )

*Host*Fiat turbodiesel*host*

Fra : Henrik B.

Dato : 17-08-09 21:55

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> *Host*Fiat turbodiesel*host*

Korrekt. Men som Saab-mand taler jeg naturligvis om benzin-turbo'er - ikke
ækel-motorer. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-08-09 23:01

Brian wrote:

> En ren Opel motor ? En motor magen til findes ihvertfald i Astra
> programmet.

Jeg mindes allerede nu Henrik B undsige Opel motorer i en tidligere tråd. Så
jeg tror du tager fejl ..

--
/Frank

Fra : alexbo

Dato : 17-08-09 19:54

"Martin Bak" skrev

> Herligt Det gør også skeptikerne i denne gruppe lidt til skamme.

Egentlig er det uden betydning at om salget går igennem,
skillelinien mellem skeptikere og tilhængerne har været om man troede på at
et firma som Koenigsegg havde forstand på masseproduktion.
Om SAAB forsætter eller ej.

Måske er det bare en god forretning at købe hele molivitten, Koenigegg
beholder en produktionshal, og sælges resten i små stykker.
Fabrikken er uden tvivl meget velegnet som industriområde, leje ud til mange
forskellig småindustrier.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-08-09 23:05

alexbo wrote:
> [...]
> beholder en produktionshal, og sælges resten i små stykker.
> Fabrikken er uden tvivl meget velegnet som industriområde, leje ud

Det er bestemt intet utænkeligt scenarie. Eller gøre Saab til et
nicheprodukt som Königsegg er det nu - bare i mindre skala.

Mulighederne er mange. Men at tro at Saab kan overleve uændret ene udenfor
en stor bilkoncern, tror jeg ganske enkelt er utopisk.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 18-08-09 06:30

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Mulighederne er mange. Men at tro at Saab kan overleve uændret ene udenfor
> en stor bilkoncern, tror jeg ganske enkelt er utopisk.

Nu er dét så heller ikke planen - men som med det øvrige gylle du lukker ud,
så aner du heller ikke en skid om dét.........
Som jeg nævner tidligere: "Blah, blah, blah, blah, blah....."

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-08-09 23:47

Henrik B. wrote:
> [...]
> lukker ud, så aner du heller ikke en skid om dét.........
> Som jeg nævner tidligere: "Blah, blah, blah, blah, blah....."

Hvorfor skulle det kunne gå løst tilknyttet GM når det ikke gik som en del
af koncernen?

Selv så banale spørgsmål har du ikke hjerne til at se
--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 19-08-09 06:24

> Hvorfor skulle det kunne gå løst tilknyttet GM når det ikke gik som en del
> af koncernen?

Du har ingen begreb om handel mand! Kødmanden ønsker at sælge til kunden -
uden at have nogle ekstra udviklingsomkostninger. Simpelt matematik mand.
Men pas nu bare dit job på fabrikken...

> Selv så banale spørgsmål har du ikke hjerne til at se

Jep, ser dem, men du magter ikke at se løsninger...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 08:36

Henrik B. wrote:
> [...]
> kunden - uden at have nogle ekstra udviklingsomkostninger. Simpelt
> matematik mand. Men pas nu bare dit job på fabrikken...

Sjovt du siger det: Saab stor jo nu med alle udviklingsomkostninger, når man
ikke har en stor komponentbank "at låne af"

Hvorfor tror du alle andre bilfabrikker der var i Saabs størrelse og
selvstændige, er døde?

> Jep, ser dem, men du magter ikke at se løsninger...

Jeg kan sagtens se en masse muligheder i købet. Jeg er bare ikke
jubeloptimist som dig.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-08-09 22:55

Martin Bak wrote:
> "Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Herligt Det gør også skeptikerne i denne gruppe lidt til skamme.

Gu gør det da ej. Vi har da aldrig sagt at købet ikke blev en realitet. Vi
har sagt at det ikke kan overleve på sigt.

> Spændende at se hvad det vil betyde for bilmærket i fremtiden...

På den korte bane bliver der en masse støtte fra EU og den svenske stat.

På den lange - Tjah - jeg håber da Saab overlever, men jeg tror det ikke

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 18-08-09 06:31

> På den korte bane bliver der en masse støtte fra EU og den svenske stat.

Sæt dig nu ind i tallene, inden du igen og igen og igen udtaler dig, så du
ikke lyder så uvidende...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-08-09 23:50

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Sæt dig nu ind i tallene, inden du igen og igen og igen udtaler dig,
> så du ikke lyder så uvidende...

og du er så uvidende at du taler om de åbne kort?

Jeg taler naturligvis om den skjulte dagsorden.

Tag dig nu sammen. Hvad får en række pengefolk til at tro at de pludselig
bliver en fremragende forretning i et stedse mere presset automobilmarked,
fordi man får kappet en god del af gælden af.

Saab har jo aldrig kunnet tjene penge.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 19-08-09 06:25

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Saab har jo aldrig kunnet tjene penge.

Hop du nu tilbage til at udtale dig om de tyske karet'er, og lad så være med
at udtale dig om noget du åbenlyst intet ved noget om...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 08:39

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Hop du nu tilbage til at udtale dig om de tyske karet'er, og lad så
> være med at udtale dig om noget du åbenlyst intet ved noget om...

Satan da stå i at have underskud år efter år, og så mene at man kunne tjene
penge ..

Psst .. Du skal ikke røbe dine økonomiske evner overfor en bankmand hvis du
ansøger om lån.

Det er netop lige din type de frygter mest.

En der ALDRIG kan få enderne til at nå sammen, men egentligt selv mener de
er en succes ..
--
/Frank