bilfyr
Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 12:12

Jeg tænker lidt på at købe et bilfyr, er der nogen, der ved lidt om, hvilke
fyr der er gode og helst til en rimelig pris.

Joe

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-08-09 12:28

Hej!

Jørgen wrote:
> Jeg tænker lidt på at købe et bilfyr, er der nogen, der ved lidt om, hvilke
> fyr der er gode og helst til en rimelig pris.

Trækkerdreng med egen bil?

Tja, du skal vel kigge på en Webasto f.eks. Det sidder der i min nye,
brugte bil. Glæder mig faktisk til vinter :)

Først kunne jeg ikke finde det - troede faktisk ikke der var noget. Men
det viste sig, at på BMW E39 sidder det gemt væk i hjulkassen i
førersiden - inde bagved plasticinderskærmen, op mod føreren(?). På dem
der har det vel at mærke - skulle være relativt sjældent.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-08-09 16:39

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> førersiden - inde bagved plasticinderskærmen, op mod føreren(?). På
> dem der har det vel at mærke - skulle være relativt sjældent.

Placeringen er den samme på en Golf V og vel også Golf IV orignalt. Webasto
er fabrikatet nutildags på VW.

I gode gamle 411/12 dage stod der jo Eberspächer på bagklappen

--
/Frank

Fra : Lars Arup

Dato : 17-08-09 20:12

Jeg har også Webasto i min *94 Astra , men det er nok en ældre type end din.

Min hedder noget med BPW et eller andet, sider i forskærmen foran forhjulet
og lige som din bag inderskærmen. det er en stor fornøjelse om vinteren og
jeg har modificeret min fjernbetjente centrallås(THansen) så den ved et 5
secunders tryk på låseknappen tænder varmeren(og ved et fornyet tryk på 5
sec slukker igen hvis man fortryder). Det er med mine fleksible mødetider
bedre end det standardmonterede tidsur.

Varmeren har dog ikke fungeret uden problemer i de 5 år jeg har haft den.Jeg
har måtte udskifte nogle dele i brænderen og en benzinpumpe hen af vejen.

Men når den virker er det super,så glæd dig.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-08-09 21:02

Hej Lars!

Lars Arup wrote:
> Jeg har også Webasto i min *94 Astra , men det er nok en ældre type end din.

Sikkert nok. Mit ser iøvrigt sådan ud:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/BMW3.jpg

> Men når den virker er det super,så glæd dig.

Jeg glæder mig allerede til vinteren :) Ved ikke engang om det virker,
for i min bil kan det ikke engang starte når temperaturen er over 4-5
grader åbenbart :(

Her er lige et par billeder af bilen iøvrigt:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/BMW1.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/BMW2.jpg

(Ja, jeg har brugt 4.5 timer på at vaske motorrummet:))

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Brian

Dato : 17-08-09 22:32

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Her er lige et par billeder af bilen iøvrigt:
>
> http://www.mumbojumbo.dk/Images/BMW1.jpg
> http://www.mumbojumbo.dk/Images/BMW2.jpg

Ser godt ud - jeg er på det seneste selv begyndt at sværme lidt omkring køb
af BMW. Jeg kigger bare mere efter E46.

Tør du afsløre hvad den rendte op i ? Jeg vipper lidt omkring om der nu også
er den store besparelse, ved at hente i Tyskland.

> (Ja, jeg har brugt 4.5 timer på at vaske motorrummet:))

Naturligvis - jeg har _aldrig_ fattet, hvorfor folk finder et rent motorrum
vigtigt. Jeg har en enkelt gang fravalgt en bil, fordi den simpelthen var
for pæn i motorrummet - det er er sgu da unaturligt

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-08-09 22:48

Hej!

Brian wrote:

> Ser godt ud - jeg er på det seneste selv begyndt at sværme lidt omkring
> køb af BMW. Jeg kigger bare mere efter E46.

Så se at komme igang. Tror ikke du bliver skuffet :)

> Tør du afsløre hvad den rendte op i ? Jeg vipper lidt omkring om der nu
> også er den store besparelse, ved at hente i Tyskland.

Lige omkring 140kkr. Ja, man kan finde dem billigere i Danmark. Og nej,
standen er ikke lige så god (ihvertfald ikke i dem jeg har set på). Det
er en 09/98 med opdateret motor (2.8R6 M52TU) og en masse udstyr. Plus
at den nok får noget ekstra på et tidspunkt.
Hvis man vil have en '97'er tror jeg man kan spare en 20k-kroneseddel.
Der var ikke mange '98'ere til salg da jeg købte min, så afgiften blev
faktisk beregnet udfra to eksemplarer hos forhandlere.

> Naturligvis - jeg har _aldrig_ fattet, hvorfor folk finder et rent
> motorrum vigtigt. Jeg har en enkelt gang fravalgt en bil, fordi den
> simpelthen var for pæn i motorrummet - det er er sgu da unaturligt

Synes bare det er tåbeligt, at folk pudser og plejer lak/fælge osv. hver
weekend og har et møg beskidt motorrum. Det er alt eller intet i min
bog. Minder mig om, at jeg skal snart skal have vasket undervognen, så
jeg kan få rullet den til undervognsbehandling. Skulle helst ske inden
der kommer for køligt vejr.

Den ser faktisk ud som stort set ny alle steder efter min mening. Der er
lidt rust i sealeren i fordørene, så dem skifter jeg på et tidspunkt.
Ellers er den meget, meget flot. Og jeg er ret kritisk hvad dét angår.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-09 09:00

Kim Voss Schrader skrev:

> Der
> er lidt rust i sealeren i fordørene, så dem skifter jeg på et
> tidspunkt.

Skifter du dørene?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-09 09:59

Hej!

Hans Paulin (6310) wrote:

> Skifter du dørene?

Jep, begge fordøre. Den ene (passagersiden) er også blevet omlakeret på
et tidspunkt, og det er ikke lavet helt pænt. De har nemlig ikke haft
afmonteret f.eks. sidespejlet, så der er en lakkant nedenunder. Måske en
detalje, men det skal være iorden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-09 10:44

Kim Voss Schrader skrev:

> Jep, begge fordøre.

Det var som 7!

Hvad vil dét beløbe sig til?

> [...]
> haft afmonteret f.eks. sidespejlet, så der er en lakkant nedenunder.
> Måske en detalje, men det skal være iorden.

Klart nok.

På dén Carina min kone nu har var der rust ved sealingen ved højre fordør så
vi efter købet; ikke i nogen af de andre.

Toyota v. Erling Høj Nielsen i Sønderborg lukkede det så op, rensede (jeg
ved ikke om de osse forzinkede det igen), sealede og malede ind- og
udvendigt op til nederste pynte/gummiliste (på eget malerværksted) og
rustbeskyttede (ligeledes på eget værksted)

Dét er nu ca. 3 år siden og jeg har lige været ude og kigge; der er *intet*
at se af rust e.l. nu, og man kan slet ikke se at de har været igang.

Jeg ved ikke hvad det kostede at få lavet da det var sælger der betalte.

Får du nye døre på skal de vel osse males - eller satser du på nogle med
samme farvekode - i modsat fald: så kunne du vel lige så godt lade den/de
gamle døre omlakere?

Men der er måske mere rust i dé døre end at det kan betale sig at reppe det?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-09 11:07

Hej!

Hans Paulin (6310) wrote:

> Det var som 7!
>
> Hvad vil dét beløbe sig til?

Tja, nu må vi se. Kan vel klares for 4-5000,- incl. lakering med et par
fine døre fra en hugger.

> [...]
> gamle døre omlakere?
>
> Men der er måske mere rust i dé døre end at det kan betale sig at reppe det?

Gider ikke gå igang med at reparere dem. Så hellere finde nogle som er
pæne og montere istedet. Og så skal de omlakeres uanset hvad.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-09 11:14

Kim Voss Schrader skrev:

> Kan vel klares for 4-5000,- incl. lakering med et
> par fine døre fra en hugger.

Ja, hvis dét ka la sig gi sig er det jo til at leve med!

> Gider ikke gå igang med at reparere dem. Så hellere finde nogle som er
> pæne og montere istedet. Og så skal de omlakeres uanset hvad.

Personligt ville jeg heller ikke ligge i perlegruset; det ville jeg aldrig
kunne få til at holde.

Er forbavset over at det lykkedes for Toyota.

Men sandblæsning og forzinkning har måske gjort sit!?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-09 12:50

Hej!

Hans Paulin (6310) wrote:

> Ja, hvis dét ka la sig gi sig er det jo til at leve med!

Enig. Det kræver så lidt "krumspring", men det er til at overleve.
F.eks. kan man finde pæne døre hos huggere - de behøver ikke være nye.

> Er forbavset over at det lykkedes for Toyota.
>
> Men sandblæsning og forzinkning har måske gjort sit!?

Mon ikke problemet kommer igen på et tidspunkt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-09 13:15

Kim Voss Schrader skrev:

> Enig. Det kræver så lidt "krumspring", men det er til at overleve.
> F.eks. kan man finde pæne døre hos huggere - de behøver ikke være nye.

Hvis man har tålmodigheden til at flytte "alt" over hvis det er påkrævet af
hensyn til interiøret så er det ok; i dag ville jeg - modsat før - nødig
pille en dørbeklæding af med de komplekse biler der er på markedet.

> Mon ikke problemet kommer igen på et tidspunkt.

Dit gæt kan være lige så godt som mit.

De andre døre (orig. fra -97) er fejlfri, og har man kunnet bringe den
rustplagede dør tilbage til samme niveau som den oprindelig var på skulle
forudsætningen for en fortsat tilværelse uden rust nok være til stede.

Jeg vil gætte på at misseren oprindelig er opstået via mangelfuld
rustbeskyttelse.

PS: jeg synes det svinger lidt hvad angår antallet af airbags hvis man
kigger på -98'ere 528'ere fra Bilbasen; nogen har 2 og andre vist 6; men der
er måske tale om unøjagtigheder fra sælgernes sider, eller ligger antallet
ikke fast for en given dato?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-09 13:32

Hej!

Hans Paulin (6310) wrote:
> Hvis man har tålmodigheden til at flytte "alt" over hvis det er påkrævet af
> hensyn til interiøret så er det ok; i dag ville jeg - modsat før - nødig
> pille en dørbeklæding af med de komplekse biler der er på markedet.

Det er bare om at komme igang. Hvis man tager det stille og roligt er
det såmend ikke så slemt endda :)

> Jeg vil gætte på at misseren oprindelig er opstået via mangelfuld
> rustbeskyttelse.

Well, sealeren er sikkert knækket/tørret ud og så slipper der vand ind.
Så er det kun et spørgsmål om tid :(

> [...]
> er måske tale om unøjagtigheder fra sælgernes sider, eller ligger antallet

De har normalt 6 airbags (Instrumentpanel/rat, a-stolper, døre). Kan
evt. være suppleret med dørene til passagererne ligeledes. Sidstnævnte
har min dog ikke.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-09 13:34

Kim Voss Schrader skrev:

> Det er bare om at komme igang. Hvis man tager det stille og roligt er
> det såmend ikke så slemt endda :)

> Well, sealeren er sikkert knækket/tørret ud og så slipper der vand
> ind. Så er det kun et spørgsmål om tid :(

Okay

> De har normalt 6 airbags (Instrumentpanel/rat, a-stolper, døre). Kan
> evt. være suppleret med dørene til passagererne ligeledes. Sidstnævnte
> har min dog ikke.

Okay
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian

Dato : 18-08-09 09:36

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Så se at komme igang. Tror ikke du bliver skuffet :)

Nææ, jeg skal bare lige have ryddet forsikringen af vejen først... eller
ihvertfald have fundet den bedste pris

> [...]
> var ikke mange '98'ere til salg da jeg købte min, så afgiften blev faktisk
> beregnet udfra to eksemplarer hos forhandlere.

Tog de hensyn til udstyrsniveauet, eller er den der 8 års "regel" ikke helt
så firkantet ?

> Synes bare det er tåbeligt, at folk pudser og plejer lak/fælge osv. hver
> weekend og har et møg beskidt motorrum. Det er alt eller intet i min bog.

Jojo - men jeg er så heller ikke typen der gider at pudse fælge og lak. For
mig er det ikke en del af hyggen omkring ejerskabet af bil, så det vil jeg
hellere betale mig fra. Måske det kommer med alderen

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-09 10:01

Hej!

Brian wrote:
> Tog de hensyn til udstyrsniveauet, eller er den der 8 års "regel" ikke
> helt så firkantet ?

Den er jo 11 år gammel, så udstyret betyder ikke noget. Og godt det
samme :) Han kiggede kun på priserne på en tilsvarende (som i årgang)
528i hos en forhandler.

> Jojo - men jeg er så heller ikke typen der gider at pudse fælge og lak.
> For mig er det ikke en del af hyggen omkring ejerskabet af bil, så det
> vil jeg hellere betale mig fra. Måske det kommer med alderen

Hmm, jeg er 32 - hvad med dig?

Jeg gider bestemt ikke betale mig fra det - det er en hobby :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Brian

Dato : 18-08-09 11:07

> [...]

> :) Han kiggede kun på priserne på en tilsvarende (som i årgang) 528i hos

Okay, så er udstyret da i det mindste "gratis" i forhold til biler
herhjemme.

> Hmm, jeg er 32 - hvad med dig?

28 somre

> Jeg gider bestemt ikke betale mig fra det - det er en hobby :)

Sådan er vi så forskellige. For år tilbage, dengang jeg kun havde råd til
biler der ikke var værd at pudse på, syntes jeg det var drønhyggeligt. Nu er
prioriterne anderledes, og jeg nyder mere selve kørslen i bilen, eller at
rende at skrue på dem. Lige det med at stå med en pudsemaskine og får lakken
til at glimte lidt mere, siger mig desværre ikke så meget længere - måske
det vender tilbage.

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-09 11:12

Hej!

Brian wrote:
> [...]
> en pudsemaskine og får lakken til at glimte lidt mere, siger mig
> desværre ikke så meget længere - måske det vender tilbage.

Jeg havde *aldrig* valgt en 528i'er hvis jeg skulle betale et værksted
for at skrue på den. Ikke at den går istykker hele tiden, men den er
meget dyrere at skrue på end en simpel bil (som min gamle Escort). Og da
jeg er glad for at lege mekaniker er det jo perfekt. Så ved jeg også, at
tingene blive udført, og er lavet rigtigt. Eller i det mindste hvor det
halter ;)

Der sker et eller andet når man kører i en "dyr" bil. Værksteds-
regningerne bliver automatisk dyrere kun fordi bilen har været dyr.
Sådan oplever jeg det ihvertfald - bilen kan "bære" en dyrere reparation
og vupti, flere kroner i mesters lomme. Nej tak siger jeg bare.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Brian

Dato : 18-08-09 11:26

> [...]

> blive udført, og er lavet rigtigt. Eller i det mindste hvor det halter ;)

Det med at skrue i bilen (som at man kan mærke en forbedring når man er
færdig), har jeg det også fint med. Det er næsten helt hyggeligt - indtil
man møder en møtrik der sidder lidt for godt fast, en skrue der har fået
ødelagt kærven, eller andet klamp fra fortiden

> [...]
> oplever jeg det ihvertfald - bilen kan "bære" en dyrere reparation og
> vupti, flere kroner i mesters lomme. Nej tak siger jeg bare.

Du skal da bare have fundet det rette værksted. Ryk til Horsens kanten, og
jeg skal anvise dig et par stykker

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-09 12:51

Hej!

Brian wrote:
> [...]
> indtil man møder en møtrik der sidder lidt for godt fast, en skrue der
> har fået ødelagt kærven, eller andet klamp fra fortiden

Nu er undervognen heldigvis stort set kun aluminium i min nye bil :)

> Du skal da bare have fundet det rette værksted. Ryk til Horsens kanten,
> og jeg skal anvise dig et par stykker

Jeg har svoret, at mine biler ikke skal se værksteder nogensinde mere.
Indtil videre går det fint :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lund

Dato : 17-08-09 16:01

WEBASTO

Fra : Henrik B.

Dato : 17-08-09 16:26

"Jørgen" <no spam> skrev i meddelelsen
> Jeg tænker lidt på at købe et bilfyr, er der nogen, der ved lidt om,
> hvilke fyr der er gode og helst til en rimelig pris.

Webasto..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-08-09 16:53

Den Mon, 17 Aug 2009 13:12:22 +0200 skrev Jørgen:

> Jeg tænker lidt på at købe et bilfyr, er der nogen, der ved lidt om,
> hvilke fyr der er gode og helst til en rimelig pris.

Med fare for at lyde som et ekko...:

Webasto

Fra : KASO

Dato : 17-08-09 18:46

"Jørgen" <no spam> skrev i meddelelsen
> Jeg tænker lidt på at købe et bilfyr, er der nogen, der ved lidt om,
> hvilke fyr der er gode og helst til en rimelig pris.
>
> Joe

Jeg har Eberspächer i min - og i min forrige bil. Grundlæggende er der
Webasto og Eberspächer som de klart mest udbredte. Velfungerende og gode -
og prisen er stort set identisk. Det er hip som hap, hvilket du vælger. Jeg
fik monteret hos et specialværksted (Kjøller), der har mange års erfaring
med bilvarme - så de fik lov til at vælge fabrikatet - og det har jeg ikke
haft problemer med.

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-08-09 19:04

> - og prisen er stort set identisk. Det er hip som hap, hvilket du
> vælger.

Kvalitetsmæssigt ja, men Webasto skulle efter sigende være nemmere at
skaffe reservedele til plus Eber støjer dobbelt så meget som tilsvarende
Webasto :-/

Min lokale montør forhandler og monterer begge producenter og anbefaler
klart Webasto - af ovennævnte 2 grunde. Prismæssigt er det ca det samme
så det er ikke fordi han tjener mere på det ene end det andet.

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-08-09 19:49

> Det kommer vel an på hans indkøbspriser ...

Det' klart, men han er ikke helt "fremmed" for mig, så jeg stoler på hans
ord.

Og så hørte jeg 2 biler ved siden af hinanden en af dagene jeg var
forbi.. hoooldkæft sådan et Eber kan larme..

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-08-09 23:22

Jørgen wrote:
> Jeg tænker lidt på at købe et bilfyr, er der nogen, der ved lidt om,
> hvilke fyr der er gode og helst til en rimelig pris.

Kan du få en til montere, er www.padel.dk et af de billigere steder at
handle. Overvej en fjernbetjening. Fjernbetjeningen T-100 /T91 rækker MEGET
langt. Jeg har aldrig været så langt fra min bil at jeg ikke kunne starte
det. Realistisk set nok 5-700 meter
--
/Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-08-09 04:54

> Reservedele har jeg (heldigvis) aldrig haft brug for - men jeg er
> temmeligt sikker på, at Kjøller er lagerførende. Støjen - det har jeg
> hørt om før, men begge biler, jeg har haft fyr i, er tilpas
> støjisolerede til at det ikke er et problem - og udefra står jeg ikke og
> lytter mens fyret kører, men hvis bilen holder et sted, hvor det kan
> genere, kan det selvfølgelig godt have betydning.

Min bil holder parkeret i et tæt bebygget villakvarter og jeg kan love
dig for Eber ville have genereret problemer med naboerne kl. halv 6 om
morgenen

Inde i bilen er der selvfølgelig ingen støjgener, men nu skal fyret jo
heller ikke køre mens man kører, men mens man er ved at stå op og gøre
sig klar - hvilket for mit tidpunkt vil sige mens naboerne sover

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-08-09 14:30

> Eberspächeren
> er nu ikke specielt støjende af den grund.

Ok det synes jeg nu den er, men fred være med det - Alt er relativt.