Daewoo Matiz
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-09 19:15

Jeg ved ikke rigtig om den er stor nok til at komme med i kategorien bil,
men jeg prøver...

Jeg har overvejet ovenstående til min gamle mor, hun har et meget lavt
kørselsbehov og bilens størrelse, motor og økonomi passer fint i den
forbindelse.
Den må selvfølgelig helst ikke koste noget og skal være billig nok til at
der ikke ofres kasko på den.
Den skal selvfølgelig være rimelig pæn og rustfri, kilometertallet er ikke
så vigtigt da hun jo ikke kører så meget.

Dem jeg har kigget på er alle årgang ´99, har et km. tal mellem 50.000 og
115.000 og koster mellem 20.000 og 30.000 og lever iøvrigt rimelig godt op
til de krav jeg har nævnt.

Det er jo hverken en sportsvogn eller en langturscruiser og det er heller
ikke meningen,
men er det noget lort og skal jeg hellere kigge efter noget helt andet (hvad
?) eller kan jeg roligt kigge videre og er der noget jeg måske skal være
særlig opmærksom på ?

Per.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-08-09 19:28

Per Olsen wrote:
> [...]
> men er det noget lort og skal jeg hellere kigge efter noget helt
> andet (hvad ?) eller kan jeg roligt kigge videre og er der noget jeg

Tre ting:

Rust
Rust
og Rust-

--
/Frank

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-08-09 22:58

"Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men er det noget lort og skal jeg hellere kigge efter noget helt andet
> (hvad ?) eller kan jeg roligt kigge videre og er der noget jeg måske skal

En Matiz er ikke noget, man skal stræbe efter.
Rigtigt mange af dem i den årgang, du kigger efter, er afgået ved døden.
Rusten har taget dem, og mekanisk stabilitet er heller ikke deres varemærke.

Skal det være en bil med lav kilometerstand, og ældrevenlig, så kig efter en
Suzuki Wagon R+
De kan findes velpasset og undervognsbehandlet til meget små penge.

Den er i stort omfang solgt til ældre mennesker med lavt kørselsbehov og som
har sørget for at passe bilen.
Den er indstigningsvenlig.

Den gamle model 1998-2000 er svag i lakken især i de populære farver.
Sjovt nok ser det ud til at den lilla ikke er plaget af de problemer. Tjek
dørkarme og bagklap for rustangreb.
Bilen skal være undervognsbehandlet Derudover er gearkassen relativt svag,
men overkommelig at udskifte ved havari. Men roligt kørt holder den nok
længe.
En ulempe er, at pærer i baglygterne skal skiftes af et værksted (kofangeren
skal afmonteres)

Den gamle model har det bedste nær og fjernlys, jeg nogensinde har prøvet,
og sidespejlene er uovertrufne.
Den er lidt plaget af motorstøj, men til korte ture er den fin.

Den nyere model er knap så plaget af mekaniske problemer, er bedre
motoriseret og mere sikker.
Om forlygterne er lige så gode, som på den gamle, ved jeg ikke -
sidespejlene er ikke.

Hvis hun er adræt, så er en Toyota Starlet et godt bud på en stabil og
bekymringsfri bil.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 15:22

> [...]
> Rigtigt mange af dem i den årgang, du kigger efter, er afgået ved døden.
> Rusten har taget dem, og mekanisk stabilitet er heller ikke deres

Er det ikke generelt for små koreanere ?
Men hvis de stadig lever og er rimelig pæne burde de jo ikke være værre end
andre.
Jeg syntes heller ikke europæiske biler i samme alder er specielt kønne...

> Skal det være en bil med lav kilometerstand, og ældrevenlig, så kig efter
> en Suzuki Wagon R+
> De kan findes velpasset og undervognsbehandlet til meget små penge.

Jeg kigger nærmere på dem men syntes de lige er en tand dyrere ?

> Hvis hun er adræt, så er en Toyota Starlet et godt bud på en stabil og
> bekymringsfri bil.

Findes de mere ?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-08-09 19:59

> [...]
> end andre.
> Jeg syntes heller ikke europæiske biler i samme alder er specielt kønne...

Det er i hvert fald lettere at finde pænere biler i andre mærker.
Suzukien her har man gode muligheder for at finde, fordi en af målgrupperne
netop var ældre mennesker med indstigningsvanskeligheder i almindelige
biler.

Matiz'en er svært undermotoriseret og efter, hvad jeg kan se, plaget af
problemer med transmission og maskine

> Jeg kigger nærmere på dem men syntes de lige er en tand dyrere ?

Ikke hvis du kigger på MkI modellen fra 1996 til 2000.
Den kan sagtens findes til de penge.
Men den SKAL have været undervognsbehandlet fra starten og med fuld
servicebog.

> Findes de mere ?
Som brugte er der mange af dem.
Jeg solgte en meget fin og bekymringsfri en af slagsen til en
Toyotoforhandler for 35000 kr for 1½ år siden.
Den var fra 1998, nysynet, fri for rust og havde kørt 75.000 km (Det var
svigermors bil)
Bilen er kvik og relativt problemfri. Dog skal man tjekke køleren. Den har
det med at tære væk i løbet af 10 år.
Min svigermors var ingen undtagelse i den henseende.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk