VW Apollo, VW Pointer
Fra : Ukendt

Dato : 15-08-09 18:14

http://myforddreams2.blogspot.com/2006/07/alex-from-brazil-reminds-us-of.html

Nå da.

Selveste Volkswagen anvendte Ford Escort/Orion som base for deres
Volkswagen "Apollo" i starten af 90'erne..

OG....da Volkswagen "Apollo" senere blev erstattet
af Volkswagen "Pointer", så var det
igen med en Ford Orion som base...udvikling
har aldrig været VW's varemærke...Orion
kom i 1983 men åbenbart så god, VW
kunne anvende den som base for deres
modelprogram et stykke op i 90'erne...

"The Volkswagen Apollo was an automobile sold in Brazil between 1990 and
1992. when Volkswagen and Ford Motor Company shared models in South America
in a joint venture known as Autolatina.
It was a rebadged version of Ford Brasil's Verona, a two-door sedan based on
the European-sourced Ford Orion. It was replaced by the Volkswagen Pointer,
which was, similarly, based on the Ford Orion."

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-08-09 18:32

> [...]
> based on the European-sourced Ford Orion. It was replaced by the
> Volkswagen Pointer, which was, similarly, based on the Ford Orion."

Kommer den slags bag på dig?

Tag da i stedet de herværende markedsførte modeller VW har fælles med andre
fabrikanter.

Toyota lidt tilbage i tiden og Merceds nu. Sandelig såmænd også Ford.

VW Taro og VW LT/Crafter/VW Sharan.

--
/Frank

Fra : Mogens

Dato : 15-08-09 18:39

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Kommer den slags bag på dig?

Kommer den slags bag på dig?
Hint: Læs Folmers tråd om "fænomenet Eque"

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-08-09 18:57

Mogens wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Kommer den slags bag på dig?
> Hint: Læs Folmers tråd om "fænomenet Eque"

Nu lader vi den gode herre svare selv.

Det formoder jeg han både kan og gerne vil.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-09 19:47

> Nu lader vi den gode herre svare selv.
>
> Det formoder jeg han både kan og gerne vil.

Naturligvis.
Man kan da ikke lade sit 'navn'
sidde overhørigt. Det ville jo bare
være at forholde sig unødig passiv.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-09 19:20

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Kommer den slags bag på dig?
> Hint: Læs Folmers tråd om "fænomenet Eque"

Tror du da nogle personager
ville ta' indlægget ekstra til sig eller
hvad er dit hovedproblem ?
Men du følger da med i tråden
stadigvæk...

Fra : Mogens

Dato : 15-08-09 19:49

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> Tror du da nogle personager
> ville ta' indlægget ekstra til sig

Det er ikke noget, jeg tror - det er noget jeg ved.

> eller hvad er dit hovedproblem ?

Jég har ikke noget problem hér.

> Men du følger da med i tråden stadigvæk...

Nope - du tager fejl.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-09 21:33

>">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> Det er ikke noget, jeg tror - det er noget jeg ved.

Dokumentation tak.

> Jég har ikke noget problem hér.

Du fik da skrevet et indlæg af
een eller anden grund.

> Nope - du tager fejl.

Ja nu holder du så bare op hehe...

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-09 19:20

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Kommer den slags bag på dig?

Nej.

> Tag da i stedet de herværende markedsførte modeller VW har fælles med
> andre fabrikanter.

Samarbejder er mig ikke ubekendt.
Dog vidste jeg ikke, der var noget
som hed AutoLatina eller sjovere,
Escorten havde kørt som en VW Apollo..

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/8/0/BrazilianApolloGL11991.JPG

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-08-09 19:59

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Selv i lande som Canada har en Golf der er en hybrid mellem en IV og en V.

--
/Frank

Fra : KASO

Dato : 16-08-09 05:40

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> OG....da Volkswagen "Apollo" senere blev erstattet
> af Volkswagen "Pointer", så var det
> igen med en Ford Orion som base...udvikling

Ahh - ligesom Ford ikke kunne udvikle en Galaxy, men måtte sætte eget navn
på en VW Sharon/Seat Alhambra? Eller Ford ikke kunne udvikle en Ka, men
måtte få Fiat til det? Eller Ford ikke kan finde ud af at lave diesel og må
købe motorer af PSA?

Den slags samarbejde har eksisteret i mange, mange år - og bliver mere og
mere udbredt. Bilerne bliver billigere - men også lidt mere ens.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-09 22:13

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Ahh - ligesom Ford ikke kunne udvikle en Galaxy, men måtte sætte eget navn
> på en VW Sharon/Seat Alhambra?

"Shalambraxy-projektet" var et 50/50 joint-venture mellem Ford og VAG.
Der blev anvedt både Ford og VW motorer,
samt Ford og VW gearkasser i projektet.
Ford trak sig klogeligt ud af samarbejdet,
og tests har da også vist, kvaliteten af
dette samarbejde ikke var noget at skrive hjem om.
Trio'en opnåede således også kun 3 EuroNcap stjerner.
Senere Galaxy'er blev produceret på Fords egen fabrik
i Genk, Belgien.

> Eller Ford ikke kunne udvikle en Ka, men måtte få Fiat til det? Eller Ford
> ikke kan finde ud af at lave diesel og må købe motorer af PSA?

Ford KA kører bedre end Fiat 500 hvilket dokumenteres i diverse tests.
500 har charmen, KA ka' køre..:
"Og Ford, der jo godt kender ingeniørens Undervogns-ABC, kender et trick
eller to:
I forhold til Fiat har Ka: 1) Tykkere krængningsstabilisator for og én bag.
2) Ændrede fjedre og støddæmpere. 3) Hårdere bøsninger. 4) En anden
kalibrering af styretøjet.
Det er lige før det lyder som noget fra fysiktimen, dette her. Det korte og
det lange er, at Ka faktisk styrer langt sjovere og - ja, gokart-agtigt. 1-0
til Ford. "

PSA/Ford samarbejdet er pt. delt op i 4 faser.
Fase 1 og fase 2 var primært styret af PSA.
Fase 3 og 4 er styret af Ford.
Så om det er Ford der køber teknologi af PSA
eller omvendt, kan derfor ikke besvares, da der
er tale om et totalt samarbejde:

History of Ford/Peugeot Diesel Partnership

Phase 1 of the co-operation was a 1.4 litre (1,399cc) common-rail
turbo-diesel engine and used by Ford in the Fiesta and Fusion,
by Peugeot initially in the 206 and later in the 307 and by Citron in the C2
and C3. This was first announced in 2001.
A 1.6 litre (1,590cc) common-rail diesel engine was also part of the Phase 1
announcement and, together with the 1.4-litre variant,
is now used in a wide variety of Ford Motor Company and PSA Peugeot Citron
applications.

Phase 2 of the co-operation was a 2.0 (1,998cc), four cylinder common-rail
turbo-diesel 16 valve unit, announced in early 2003.

Phase 3: While the first two phases of the project were led by PSA Peugeot
Citron, Phase 3 was led by Ford Motor Company. This was the production of a
high performance V6 six-cylinder 24-valve unit, announced in June 2003. The
first product to benefit from this engine was the Jaguar S-Type, followed by
the Peugeot 607. Since then, it has also been installed in the Land Rover
Discovery, Range Rover Sport and the new Jaguar XJ and will be fitted in the
Peugeot 407 Coupe and the Citron C6 when both cars are launched on the
market.

2.7 V6 bygges udelukkende hos Ford i England.

Fra : Armand

Dato : 16-08-09 22:27

> [...]
> kalibrering af styretøjet.
> Det er lige før det lyder som noget fra fysiktimen, dette her....

Sikkert nok! Eller matematikken :-/
En del af ligningen er at Ford'en vejer 75 kg mere!

Uden umiddelbart at kunne linke, mener jeg nu ellers at det er 500'eren
der får rosen for køreegenskaber "som italienere kan lave dem"

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 17-08-09 18:35

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> "Shalambraxy-projektet" var et 50/50 joint-venture mellem Ford og VAG.

Baseret på VW Passat, der donerede platformen og dieselmotorer til alle
varianter. Ford havde egne benzinmotorer, men brugte VW's TDI. Der var mao.
ikke mange Ford-gener i projektet....

> Der blev anvedt både Ford og VW motorer,
> samt Ford og VW gearkasser i projektet.
> Ford trak sig klogeligt ud af samarbejdet,

Efter 8-10 år - de var længe om at opdage, at kvaliten var middelmådig - og
de havde jo selv 50% af ansvaret herfor....

> [...]
> Det er lige før det lyder som noget fra fysiktimen, dette her. Det korte
> og det lange er, at Ka faktisk styrer langt sjovere og - ja,

500 er sat komfortabelt op - Fiesta mere fast. Det siger intet om, hvilken
bil, der er bedst - det afhænger af personlige preferencer. Det er stadig en
Fiat udviklet og -produceret bil med Fiat-platform og Fiat motorer....

> [...]
> launched on the market.
>
> 2.7 V6 bygges udelukkende hos Ford i England.

Så alle de mest solgte biler er med PSA-diesel - og PSA har lært Ford at
bygge Common Rail dieselmotorer. Ford har så fået lov til at lægge fabrik
til produktionen af den mindst udbredte.

Fra : KASO

Dato : 17-08-09 18:37

> [...]
> en Fiat udviklet og -produceret bil med Fiat-platform og Fiat motorer....

Vrøvl - Ka - ikke Fiesta!

Bemærk iøvrigt, at Fords variant må nøjes med 4 stjerner i crashtests, mens
500 har 5 stjerner!

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 20:15

> Vrøvl.

> Bemærk iøvrigt, at Fords variant må nøjes med 4 stjerner i crashtests,
> mens 500 har 5 stjerner!

Det var HELT bevidst:
FDM:
"Ford vil hellere tilbyde en billig Ka med fire stjerner end en lidt dyrere,
sikrere Ka med fem stjerner".

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/bilanmeldelse/article736103.ece

"Billigste Ford Ka fås fra 114.000 kroner, mens en Fiat 500 koster mindst
147.000 kroner. Italiensk modetøj har aldrig været billigt."

Ellers noteres der:

"Et andet punkt, hvor Ford Ka adskiller sig fra sin søster, er affjedringen.
Vi beskrev i sin tid Fiat 500 som 'en hoppebold' på dårlig vej, men den
fornemmelse får vi overhovedet ikke i Ford Ka."
"Den har en langt mere suveræn affjedring, der sluger hullerne i asfalten på
særdeles kompetent måde. Ford har også ry for at kunne trylle med en
undervogn, og det har de i den grad gjort her."
"Hvis nogen skulle spørge os, om vi ville tage en Fiat 500 eller en Ford Ka,
er svaret uden tøven: Ford Ka.
Den er billigere, den er lettere at finde sig til rette i, og den har den
bedste affjedring. Men det ville klæde Ford at få den op på samme
sikkerhedsniveau som Fiat 500. "

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 20:15

> [...]

> varianter. Ford havde egne benzinmotorer, men brugte VW's TDI. Der var
> mao. ikke mange Ford-gener i projektet....

Der var 2 benzinmotorer og alle manuelle gearkasse var fra Ford,
som også stod for noget af indretningen. Bla' de af så VW 'elskede'
instrumentborde som 'kom delvist fra Mondeo'...

OG så havde dêt samarbejde overhovedet ikke noget med Passat at gøre: o)
"According to a report from Automotive News Europe, Volkswagen will announce
in coming weeks that it'll present a successor to its 7seater large MPV, the
Sharan in late 2008. Like the first generation model, which was joint
venture between the VW Group & Ford Europe, the new Sharan will be built at
the VW's Autoeuropa plant in Palmela Portugal. This time though, VW is all
alone on this one since Ford decided to build the S-MAX/Galaxy models by
itself at its plant in Belgium
SWEDISH magazine Automotorsport drew up a rendering of the 2008 Sharan which
will be based on the Passat platform and...."

> Efter 8-10 år - de var længe om at opdage, at kvaliten var middelmådig -
> og de havde jo selv 50% af ansvaret herfor....

VW stod således for den anden halvdel...eller måske endda
mere, da SEAT ALHAMBRA også er et VAG produkt....

> [...]
> en Fiat udviklet og -produceret bil med Fiat-platform og Fiat motorer....

Fiesta og KA er som altid sat op til at køre GODT.
Det er derfor, du ALDRIG finder noget negativt
om køreegenskaberne i NOGEN nyere Ford.
De kan deres undervogns-ABC.
Desuden er gode køreegenskaber efterhånden
et typiskt Ford-træk.
Kan du dine biltests, er det dig heller ubekendt..

> Så alle de mest solgte biler er med PSA-diesel - og PSA har lært Ford at
> bygge Common Rail dieselmotorer. Ford har så fået lov til at lægge fabrik
> til produktionen af den mindst udbredte.

Når det kommer til store motorer, så
skal der know-how til, og det leverer Ford.
Endda i diesel hvilket Peugeot jo burde 'have forstand på'.
Peugeot har ikke 'lært' Ford noget. Der er tale om et
fælles samarbejde af de små motorer. Ikke noget
Peugeot har været ENE om.
Ford var derimod ENE om at producere
de STORE og DYRE motorer TIL Peugeot m.fl.

PSA-Ford har en såkaldt DLD-serie af motorer,
hovedsageligt 1.4 og 1.6 liter motorer.
Der er også kommet en 1.8 liters diesel
med i familien.
Den er udviklet af FORD.

"The Duratorq DLD-418 is a 1.8 L (1753 cc) intercooled common rail diesel
engine. It is completely unrelated to the 1.4/1.6 units, and is a
development of Ford's 1.8 8v Endura-D engine that saw service through the
1980s and 1990s. However, Ford considers it part of the DLD family, as
evidenced by the official "DLD" name."

Fra : Tom

Dato : 17-08-09 20:54

">>Eque<<" <n/a> skrev i en meddelelse

> [...]
> Desuden er gode køreegenskaber efterhånden
> et typiskt Ford-træk.
> Kan du dine biltests, er det dig heller ubekendt..

os der læser bilblade vil vide at Ford forsøgte at snyde med støddæmperne
til kåringen af "årets bil" for mondeo mk3. Dommerne fandt ud af dette og
mondeo blev derfor ikke vinder.
Men ellers har du ret i at nogle modeller som bl.a Focus RS 300 HK får ros
for sin undervogn.

> Når det kommer til store motorer, så
> skal der know-how til, og det leverer Ford.

Ikke benzin. Her er Ford bagefter og har altid været det. De har måtte ty
til Cosworth og Volvo for at få store motorer som kunne holde. De gamle
Taunus og Duratec motorer har altid brugt håbløs meget benzin og deres ST200
som sidder i mondeo og Cugar har Ford haft mange motorhavarier med.

mht. VW, så har Ford hyret VW's gamle designchef og ganske kort tid efter
kom mondeo mk3 på gaden som en næsten tro kopi af Passat. Dette var et meget
bevidst valg fordi mondeo mk2 ikke faldt i tyskernes smag.
Så ud over det innovation Ford laver, laver de også ren kopiarbejde (som
alle andre)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 20:46

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> os der læser bilblade vil vide at Ford forsøgte at snyde med støddæmperne
> til kåringen af "årets bil" for mondeo mk3. Dommerne fandt ud af dette og
> mondeo blev derfor ikke vinder.

Os der synes det er 'for groft', vil meget
gerne se et link eller noget som bekræfter dette.,o)
Imens kan du læse dette:
http://fpn.dk/motor/bil/article1165511.ece
og nyde dette:
http://fpn.dk/motor/article1319390.ece

> Men ellers har du ret i at nogle modeller som bl.a Focus RS 300 HK får ros
> for sin undervogn.

Os der læser bilblade vil vide, at
alle nyere Fordmodeller roses
for en godt afstemt undervogn.
Efterhånden et Ford-kendetegn.

> Her er Ford bagefter og har altid været det. De har måtte ty til Cosworth
> og Volvo for at få store motorer som kunne holde.

Ford har altid lavet (endog meget) store motorer, og de har
vidst aldrig haft problemer med at holde..
Mange af Cosworths motorene er udviklet
på Ford-basis.
Samarbejdet med Cosworth går tilbage til 50'erne og
har aldrig været et spørgsmål om holdbarhed.

> De gamle Duratec motorer har altid brugt håbløs meget benzin

Kan du gi' nogle eksempler som
gir' et fornuftigt billede på det 'håbløse' ?

> og deres ST200 som sidder i mondeo og Cugar har Ford haft mange
> motorhavarier med.

Evt. et link ?
Eneste jeg har fundet, var et dårligt
spjæld i 1.8 og 2.0 motorene men
ikke noget i 2.5 og 3.0 V6.

> mht. VW, så har Ford hyret VW's gamle designchef og ganske kort tid efter
> kom mondeo mk3 på gaden som en næsten tro kopi af Passat. Dette var et
> meget bevidst valg fordi mondeo mk2 ikke faldt i tyskernes smag.

Hvad hed designchefen på Mondeo MK3 tidspunktet ?

> Så ud over det innovation Ford laver, laver de også ren kopiarbejde (som
> alle andre)

Der er nok mere tale om samarbejder istedet for kopi-arbejde.

Fra : Tom

Dato : 18-08-09 21:24

">>Eque<<" <n/a> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> Os der synes det er 'for groft', vil meget
> gerne se et link eller noget som bekræfter dette.,o)

Har været skrevet i FDM's Motor kort før kåringen til årets bil 2001 mener
jeg det var.
Tror ikke artiklen findes online.

> Os der læser bilblade vil vide, at
> alle nyere Fordmodeller roses
> for en godt afstemt undervogn.
> Efterhånden et Ford-kendetegn.

Ja den er bestemt ikke dårlig.

> [...]
> på Ford-basis.
> Samarbejdet med Cosworth går tilbage til 50'erne og
> har aldrig været et spørgsmål om holdbarhed.

Det har det så alligevel hvis du læser f.eks de bilblade som går rigtig tæt
på fabrikkerne. Ford gik jo ikke til Cosworh hvis de selv var i stand til at
lave en motor med mange HK.
Det samme med Volvo motoren i focus RS og ST, den kunne Ford heller ikke
finde ud af at lave men måtte hente den fra Volvo.
Kender udmærket Cosworth samarbejdet, har en fin fin engelsk bog om hele
samarbejdet mellem ford og cosworth.

> Kan du gi' nogle eksempler som
> gir' et fornuftigt billede på det 'håbløse' ?

Tja en benziner som kører under 10 Km/l med sølle 170 HK som Duratec V6 i
Mondeo, Cugar og Contour (usa model) er ikke særlig imponerende på nogen
måder.

> Evt. et link ?
> Eneste jeg har fundet, var et dårligt
> spjæld i 1.8 og 2.0 motorene men
> ikke noget i 2.5 og 3.0 V6.

Jeg tror også jeg har spejdet lige netop ST200 markedet en del mere end du
har ;)
Jeg har fundet omkring 6-7 ST200 til salg i ebay med ødelagt motor og
mobile.de har også haft en del. Dette er ganske meget når man tænker på at
der kun er produceret 5.000 stk ST200. ST220 har jeg ikke omtalt da denne
ikke har motorproblemer og er en heeeelt anden konstruktion.
Ja selv den ene forsikringsmand hos GF havde en ST200 med ødelagt motor.
Links er lidt svære at finde da sådanne biler ikke står til salg i alt tid
og evighed, så det kræver at man hele tiden scanner markedet, hvilket jeg
har gjort i en årerække for ST200 modellens vedkommende. (burde også fremgå
af mine tidl indlæg)

> Hvad hed designchefen på Mondeo MK3 tidspunktet ?
øh, er det vigtigt for dig?

> Der er nok mere tale om samarbejder istedet for kopi-arbejde.

Ford samarbejder ikke med VW om udviklingen af mondeo, mig bekendt.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 22:37

> Har været skrevet i FDM's Motor kort før kåringen til årets bil 2001 mener
> jeg det var.
> Tror ikke artiklen findes online.

Æv.

> Det har det så alligevel hvis du læser f.eks de bilblade som går rigtig
> tæt på fabrikkerne. Ford gik jo ikke til Cosworh hvis de selv var i stand
> til at lave en motor med mange HK.

De har vidst lavet store std. og racingmotorer
gennem tiderne uden hjælp udefra.

> Det samme med Volvo motoren i focus RS og ST, den kunne Ford heller ikke
> finde ud af at lave men måtte hente den fra Volvo.

På et tidspunkt, hvor Ford ejede Volvo.
Det ville omvendt være dumt at starte forfra.

> Kender udmærket Cosworth samarbejdet, har en fin fin engelsk bog om hele
> samarbejdet mellem ford og cosworth.

Du kan læse meget på nettet.

> Tja en benziner som kører under 10 Km/l med sølle 170 HK som Duratec V6 i
> Mondeo, Cugar og Contour (usa model) er ikke særlig imponerende på nogen
> måder.

Så er en V8'er med små 300 HK og automatgear som kører 8.1 km/l måske bedre
alt taget i betragtning.

> Jeg tror også jeg har spejdet lige netop ST200 markedet en del mere end du
> har ;)

Muligt.
Men jeg vil gerne se en artikel om problemet.

> Ja selv den ene forsikringsmand hos GF havde en ST200 med ødelagt motor.
> Links er lidt svære at finde da sådanne biler ikke står til salg i alt tid

Okay.
Men det har sjovt nok aldrig været 'oppe at vende'
som sådan...ellers ville det være mere alment kendt.
Netop derfor burde der findes een eller anden artikel
om emnet.

> øh, er det vigtigt for dig?

Ja.

> Ford samarbejder ikke med VW om udviklingen af mondeo, mig bekendt.

Eller KA'en ?
Focus'en ?
???

Fra : Brian

Dato : 18-08-09 21:29

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> Evt. et link ?
> Eneste jeg har fundet, var et dårligt
> spjæld i 1.8 og 2.0 motorene men
> ikke noget i 2.5 og 3.0 V6.

Så er du ikke særlig god til at google. V6 2,5 Duratec motoren, der blev
introduceret i Mondeo MKI (og rent faktisk også er at finde i MKIII)
spiser/spiste toppakninger til morgenmad.

Derudover har de lavet et finurligt system der regulerer noget luftspjæld
ved insugningsmanifolden. Nu regner jeg naturligvis med at du har prøvet den
gamle 2,5 V6 Durateq motor, og så lagde du vel mærke til at ved 3500 omdr.
tager fanden ved den. Hvis der ikke sker noget ved 3500 omdr. er det
elektronikken til denne regulering det er galt med. Det fejler ret ofte, og
"bruger" man ikke bilen, opdager man det ikke.

I løbet af ganske kort tid, kan du helt sikkert finde flere eksempler -
ellers skal jeg gerne være behjælpelig

Ford har haft problemer med visse motorer - ganske ligesom alle andre
fabrikanter.

/Brian

Fra : Tom

Dato : 18-08-09 21:36

> [...]
> ellers skal jeg gerne være behjælpelig
>
> Ford har haft problemer med visse motorer - ganske ligesom alle andre

Enque har en svoger eller bror mener jeg at huske, som har en tudsegammel
mondeo han har kørt med i engang

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 18-08-09 21:53

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> Enque har en svoger eller bror mener jeg at huske, som har en tudsegammel
> mondeo han har kørt med i engang

Nå for dælen - efter en del år i gruppen, troede jeg at bilerne i
omgangskredsen begrænsede sig til Sierra'en, Alfa 146, og så noget med en
gammel Polo der er opmagasineret i en stald

Jeg har selv ejet en Mondeo MKI V6 en kort overgang. Den var med
pløreturbine (der forøvrigt har et problem omkring gearvælgerkontakten) og
et forrygende forbrug omkring 8km/l Det er måske forventligt med dén
kombination, men gøres meget bedre af andre mærker og - ifølge pålidelge
kilder fra gruppen - ældre Ford vogne.

Jeg er ikke ude på at bashe Ford, men ret skal være ret. Derfor vil jeg da
også gerne indrømme at der er ting, som Ford er gode til - f.eks det lækre
gearskifte. Mine forældres gamle Escort fra '97 med 273000 på bagen (og
ingen metal omkring nummerpladen ) har et gearskifte der ville gøre
mange nye biler flove.

/Brian

Fra : Tom

Dato : 18-08-09 21:58

> [...]
> gearskifte. Mine forældres gamle Escort fra '97 med 273000 på bagen (og
> ingen metal omkring nummerpladen ) har et gearskifte der ville gøre

Det er jeg 101% enig med dig i. Gearskiftet i min mondeo var også en million
gange bedre end i min BMW 320d. Det kan ford bare med at lave et lækkert
gearskifte.
--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 22:37

> Enque har en svoger eller bror mener jeg at huske, som har en tudsegammel
> mondeo han har kørt med i engang

Hvad årgang var din egen ??

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 22:37

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Så er du ikke særlig god til at google. V6 2,5 Duratec motoren, der blev
> introduceret i Mondeo MKI (og rent faktisk også er at finde i MKIII)
> spiser/spiste toppakninger til morgenmad.

Så Googl' for mig.

> Derudover har de lavet et finurligt system der regulerer noget luftspjæld
> ved insugningsmanifolden.

Noget 'finurligt' noget ?
Ved du hvad du snakker om
eller er det også bare gætteri ?
Googl' for mig.

> I løbet af ganske kort tid, kan du helt sikkert finde flere eksempler -
> ellers skal jeg gerne være behjælpelig

Find du nu først nogle artikler som nævner
toppakninger og så det 'finurlige luftspjæld'.

> Ford har haft problemer med visse motorer - ganske ligesom alle andre
> fabrikanter.

Muligvis.

Fra : Brian

Dato : 18-08-09 23:00

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> Find du nu først nogle artikler som nævner
> toppakninger og så det 'finurlige luftspjæld'.

Jeg er noget skuffet over at du som Ford entusiast ikke følger med i diverse
fora i udlandet, men ok.

Du kan starte med at læse op her:
http://www.fordmondeo.org/forum/showforum.php?fid/36/ - nøgleordene er "head
gasket" og styringen til indsugningsmanifolden hedder "IMRC".

Det slog mig forøvrigt lige, da jeg så linket, at selvsamme
indsugningsmanifold har det med at sode til

Bare for at komme dig i forkøbet, ved jeg godt at du ikke tager skriblerier
fra andre Ford entusiater for seriøst. Heller ikke selv om erfaringerne er
dannet på en noget større baggrund, end vil nogensinde vil nærme os her i
Danmark.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 23:52

> Jeg er noget skuffet over at du som Ford entusiast ikke følger med i
> diverse
> fora i udlandet, men ok.

Det er som regel udokumenterede emner
der diskuteres i disse 'fora'.
Så længe der intet materiale forelægger
af mere troværdi oprindelse, så er det
(heller) ikke godt nok.

> [...]
> dannet på en noget større baggrund, end vil nogensinde vil nærme os her i

Nu er det ikke usædvanligt, bilfabrikanter
tilbagekalder biler med mangler af den ene
eller anden art.

Dit bud på et link er derfor uautoriseret/uinteressant,
entusiasme eller ej.

Det er måske entusiaster jeg skriver med her i gruppen,
men det blir' indlæggene ikke mere autentiske eller
troværdige af, jfr. mangel på veldokumenterede links,
det være sig platforme, havarier, sidevinds-emner mv.
Sådan er dêt.

Fra : Brian

Dato : 19-08-09 00:01

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> [...]
> troværdige af, jfr. mangel på veldokumenterede links,
> det være sig platforme, havarier, sidevinds-emner mv.

Nææ, jeg vidste skam godt at du ikke tog den slags for gode varer

Det gør nu ikke problemerne mindre reele.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 17:41

> Nææ, jeg vidste skam godt at du ikke tog den slags for gode varer

Nej hvem kan dêt ?
Det er i hvert fald ikke normalt
fungerende mennesker.

> Det gør nu ikke problemerne mindre reele.

Hvis i har et fælles problem, så
må i også løfte i flok for at løse dem.

Fra : Brian

Dato : 19-08-09 17:51

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> Hvis i har et fælles problem, så
> må i også løfte i flok for at løse dem.

Tjaa... var man lidt mere empatisk, kunne det ligne en opfordring til
gruppen, om at skaffe dig hjælp. Du har "altid" været en Rasmus Modsat, men
på det seneste er du da drejet fuldstændig over gevind.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 23-08-09 22:06

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> Det er måske entusiaster jeg skriver med her i gruppen,
> men det blir' indlæggene ikke mere autentiske eller
> troværdige af, jfr. mangel på veldokumenterede links,
> det være sig platforme, havarier, sidevinds-emner mv.

Nogle mennesker er fakta-resistente - selv med dokumenterende links...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 17-08-09 21:14

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> [...]
> som også stod for noget af indretningen. Bla' de af så VW 'elskede'
> instrumentborde som 'kom delvist fra Mondeo'...

VAG-varianterne kørte med egne motorer - og Ford kørte med VW diesel + egen
benzin - dog var 2.8 benzin også en VW-motor.

> OG så havde dêt samarbejde overhovedet ikke noget med Passat at gøre: o)

Det er så noget vrøvl - for bilen er baseret på Passat II, der allerede var
på vej mod pensionen, da MPV'en kom ud.

> [...]
> om køreegenskaberne i NOGEN nyere Ford.
> De kan deres undervogns-ABC.
> Desuden er gode køreegenskaber efterhånden

Enig - de nyeste kører helt fornuftigt - i modsætning til Sierra, Scorpio
m.fl., der havde alvorlige problemer med at ramme vejen.

> [...]
> Peugeot har ikke 'lært' Ford noget. Der er tale om et
> fælles samarbejde af de små motorer. Ikke noget

Vrøvl! Motorerne er PSA-motorer og eksisterede før Ford kom til. Ford købte
sig til PSA-know how, da deres egen diesel var en fiasko.

> Ford var derimod ENE om at producere
> de STORE og DYRE motorer TIL Peugeot m.fl.

Jamen - tillykke - PSA bruger Ford til at producere. Det er alligevel PSA,
der har viden og udvikling, hvilket er årsagen til at så mange producenter
gør som Ford: Køber dieselmotorer hos PSA.

> PSA-Ford har en såkaldt DLD-serie af motorer,
> hovedsageligt 1.4 og 1.6 liter motorer.

Jeps - begge PSA-motorer - udviklet af PSA.

> Der er også kommet en 1.8 liters diesel
> med i familien.

Nej - den er ikke i "familie" - og PSA vil ikke røre den med en ildtang.

> Den er udviklet af FORD.

Bygget - ja - "udvikling" er vist et for stort ord for den rædsel.

> [...]
> development of Ford's 1.8 8v Endura-D engine that saw service through the
> 1980s and 1990s. However, Ford considers it part of the DLD family, as

Det var som jeg oprindeligt skrev - en ældgammel Sierra motor med CR-top.
Støjende, ukultiveret, uden bundtræk og med "ketchup-effekt" i massevis. Det
var dette flop, der fik Ford til at indse, at de måtte købe diesel hos
nogen, der havde forstand på det - og det blev så PSA.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-08-09 21:54

KASO skriver:

> [...]
> var dette flop, der fik Ford til at indse, at de måtte købe diesel hos
> nogen, der havde forstand på det - og det blev så PSA.

Jo, men det lykkedes dem jo alligevel at ødelægge PSA motorene (1,6TDCI
i C-max er et rigtigt godt eksempel).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 20:47

> VAG-varianterne kørte med egne motorer - og Ford kørte med VW diesel +
> egen benzin - dog var 2.8 benzin også en VW-motor.

Alle manuelle gearkasser var fra Ford.

> Det er så noget vrøvl - for bilen er baseret på Passat II, der allerede
> var på vej mod pensionen, da MPV'en kom ud.

Kom med et link.
Den kommende model vil være
baseret på Passat.

> Enig

Nemli' ja.

> de nyeste kører helt fornuftigt.

De er blandt klassernes bedste.

> Vrøvl! Motorerne er PSA-motorer og eksisterede før Ford kom til. Ford
> købte sig til PSA-know how, da deres egen diesel var en fiasko.

PSA-Ford udviklede 1.4, 1.6 og 2.0 motorene sammen.
Det samarbejde har båret NYE frugter og teknologier:
"Each company will produce their versions of the 2.2-liter engine at the
rate of up to 200,000 units per year.
Both advanced common rail diesel engines feature a number of technical
innovations."
"Ford and PSA designed the new 2.2-liter premium diesel engine to match the
performance of the best 2.5-liter diesels on the market...

De sidste 2 faser under dette samarbejde, har været ledet af Ford..

> Jamen - tillykke

Sådan er dêt.

> PSA bruger Ford til at producere. Det er alligevel PSA, der har viden og
> udvikling,

Både PSA og Ford producerer motorene
på hver deres fabrikker. PSA bruger
1.4, 1.6, 2.0 motorene, som er udviklet
sammen, samt de anvender den Ford-udviklede
2.7 V6 i deres 'premium diesel segment', altså
de kostbareste modeller...

> Jeps - begge PSA-motorer - udviklet af PSA.

Begge udviklet af Ford og PSA i samarbejde.

> Nej - den er ikke i "familie" - og PSA vil ikke røre den med en ildtang.

Peugeot valgte istedet en ren Ford-teknologi
i deres dyreste modeller...2.7 V6 Hdi, samt
godkendte 1.8'eren i familien.

> Bygget - ja - "udvikling" er vist et for stort ord for den rædsel.

Udviklet er ordet.
Man kan med andre ord sige,
at de motorer som findes i PSA-biler
og Ford-biler er udviklet i fællesskab.
2.7 V6 er udelukkende designet af Ford.
Så PSA må købe know-how af Ford til
deres dyreste modeller, mens 1.4, 1.6, 2.0 er motorer
som er udviklet i et SAM-arbejde.

> Det var som jeg oprindeligt skrev - en ældgammel Sierra motor med CR-top.

De anvender den stadig og er et fornuftigt bud til en fornuftig pris.

> nogen, der havde forstand på det - og det blev så PSA.

....og netop PSA valgte FORD-teknologi til at designe
og producere motoren til deres top-modeller.......

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-08-09 21:28

">>Eque<<" skriver:

> Både PSA og Ford producerer motorene
> på hver deres fabrikker. PSA bruger
> 1.4, 1.6, 2.0 motorene, som er udviklet
> sammen

Ford skulel have set PSA lidt mere over skuldrene. Så havde c-max måske
haft en ordentlig 1,6l motor at køre med.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 22:37

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Ford skulel have set PSA lidt mere over skuldrene. Så havde c-max måske
> haft en ordentlig 1,6l motor at køre med.

Dit postulat og ikke så meget andet.
Find et link som siger det samme.

Der var iøvrigt helt bestemt en årsag til,
VW gik bort fra pumpedyserne...støj bla.

Fra : KASO

Dato : 18-08-09 22:52

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> [...]
> Find et link som siger det samme.
>
> Der var iøvrigt helt bestemt en årsag til,
> VW gik bort fra pumpedyserne...støj bla.

Jeps - jeg har heller aldrig været imponeret over VWs PD - men de trækker
trods alt fra lave omdrejninger og er ikke tilnærmelsesvis så støjende og
ukultiverede som en vis 1.8TDCI.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 23:52

> [...]
> trods alt fra lave omdrejninger og er ikke tilnærmelsesvis så støjende og

Dên motor anvendes stadigvæk.
PD er død og har alle dage været
langt bagud CR teknikken.

Fra : KASO

Dato : 19-08-09 22:17

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Dên motor anvendes stadigvæk.

Ja - det fortæller blot, at Fords selvkritik og standard er lavere end VWs.

> PD er død og har alle dage været
> langt bagud CR teknikken.

Generelt: Ja - ifht. ovennævnte Ford-maskine, var selv PD overlegen.

Fra : KASO

Dato : 19-08-09 23:00

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Dên motor anvendes stadigvæk.
> PD er død og har alle dage været
> langt bagud CR teknikken.

Dvs., at fordi den stadig laves - så er den bedst?

Så var en Trabant altså også langt bedre end en Escort Mrk.III....

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 23:47

> Dvs., at fordi den stadig laves - så er den bedst?

Nok ikke så god som en 2.7 V6'er..

Fra : KASO

Dato : 20-08-09 06:07

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nok ikke så god som en 2.7 V6'er..

Du svarede ikke på mit spørgsmål!

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-09 19:58

Fra : KASO

Dato : 20-08-09 20:53

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nok ikke så god som en 2.7 V6'er..

Vi prøver igen: Mener du at 1.8TDCI er bedre end den gl. 1.9TDI fordi
1.8TDCI stadig produceres?

(Men nej - den lever selvfølgelig ikke op til PSA's motorteknologi).

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-09 20:59

Fra : KASO

Dato : 20-08-09 21:17

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nok ikke så god som en 2.7 V6'er..

OK - jamen så kan vi vist roligt konkludere, at VW har højere kvalitetssans
end Ford, da de har fjernet en motor fra programmet trods at den er bedre
end de motorer, som Ford stadig sælger.

Samtidig kan vi konkludere, at PSA har tilført Ford know-how og motorer, der
overgår, hvad Ford selv kunne præstere.

Nu mangler du så bare at komme til fornuft på alle de andre punkter.....

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-09 09:55

> OK - jamen så kan vi vist roligt konkludere,

"Vi" ?
Det er noget du konkluderer,
måske i forhåbning om, du dermed
fik lukket dên sag...

> at VW har højere kvalitetssans end Ford, da de har fjernet en motor fra
> programmet trods at den er bedre end de motorer, som Ford stadig sælger.

VW har ofret kassen for at udviklet på noget,
som på forhånd er dømt ude.
De troede ikke engang på deres
eget PumpeDûse teknik, og har
derfor SKROTTET den TOTALT !
Et kæmpe bet.
Ford, derimod, tror på deres diesel
og har den derfor stadig med i programmet
hvor den stadig sælger.

> Samtidig kan vi konkludere, at PSA har tilført Ford know-how og motorer,
> der overgår, hvad Ford selv kunne præstere.

Ford har tilført PSA know-how udi kunsten
at fremstille 6 cylindrede dieselmotorer.
Peugeot takker, og anvender dem derfor
i deres 'luxuslimouseiner' øvert i programportoføjlen..

> Nu mangler du så bare at komme til fornuft på alle de andre punkter.....

Der har jeg været længe.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-08-09 11:51

">>Eque<<" skriver:

> VW har ofret kassen for at udviklet på noget,
> som på forhånd er dømt ude.

ROFL....

I 10 år var PD motorene CR motorene overlegne.

> De troede ikke engang på deres
> eget PumpeDûse teknik, og har
> derfor SKROTTET den TOTALT !

Du drømmer. CR er kommet op på siden af PD rent forbrugsmæssigt og CR
delene er billigere. Derfor skiftet.

> Et kæmpe bet.
> Ford, derimod, tror på deres diesel
> og har den derfor stadig med i programmet
> hvor den stadig sælger.

TIl trods for at de kunne have lavet noget meget bedre.

En kollega kører rundt i næstnyeste aftapning af Mondeo med dieselmotor.
Den larmer som en sidssyg, men sådan skal den lyde.

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-09 18:21

>">>Eque<<" skriver:

> ROFL....

Dên korte historie har næppe været
helt billigt. Og når alt kommer til alt,
så droppede de deres eget system
i erkendelse af, de ikke magtede
at udvikle det yderligere samt
der ikke var mere at hente.

> I 10 år var PD motorene CR motorene overlegne.

10 år.. Sikken bedrift.

> Du drømmer. CR er kommet op på siden af PD rent forbrugsmæssigt og CR
> delene er billigere. Derfor skiftet.

De har mao. udviklet noget ikke brugbart
som tilmed var for dyrt.
Se, det en dårlig idê.

> TIl trods for at de kunne have lavet noget meget bedre.

Som en 2.7 V6'er ??

> En kollega kører rundt i næstnyeste aftapning af Mondeo med dieselmotor.
> Den larmer som en sidssyg, men sådan skal den lyde.

En nabo har en Golf TDI og den lyder
som en traktor når han starter op.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-08-09 21:57

">>Eque<<" skriver:

> Dên korte historie har næppe været
> helt billigt. Og når alt kommer til alt,
> [...]

Det har du selvfølgelig nogle links der understøtter?

> 10 år.. Sikken bedrift.

Ja, i 0 år har Ford kunnet levere en dieselmotor der har været overlegen
på nogen punkter.

> De har mao. udviklet noget ikke brugbart
> som tilmed var for dyrt.
> Se, det en dårlig idê.

Du mener altså at VW har udviklet pumpe dyse systemet?

> Som en 2.7 V6'er ??

Hvad godt er der ved den, som du ikke finder i en V10?

> En nabo har en Golf TDI og den lyder
> som en traktor når han starter op.

Hvilken årgang?

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 00:22

>">>Eque<<" skriver:

> Det har du selvfølgelig nogle links der understøtter?

Naturligvis.
VW kunne ikke reducere støjen og den hårde motorgang, samt
forureningen var for høj !
Med andre ord, de droppede PD da
der ikke var mere at gøre..

"VW having finally accepted that the ageing pumpe duse (unit injector)
technology has been surpassed in terms of refinement and efficiency by
nearly every other rival.."
http://www.whatcar.com/car-news/end-of-the-line-for-old-vw-diesels/226038

"Og fordi det var svært at få støjniveauet længere ned på en 'gada-gung,
gaga-gung' PD-maskine. De PD-udrustede dieselmotorer har altid været mere
lastbils- end luksusbils-aspirerende, og jeg må indrømme, at jeg ikke
savnede de VW-patenterede og vidt udbredte pumpedyse-enheder et øjeblik i
test-ugen.
For jeg har fået en smoothie i stedet: Støjniveauet i den nye
commonrail-Passat er mærkbart sænket, og det snurrer i det hele taget mere
blødt ude foran. Kræfterne kommer mindre abrupt end før, og det virker også,
som om der er noget at komme efter i den lidt højere ende af o-skalaen."
http://bilmagasinet.dk/article/29248

"VW-koncernens dieselmotorer med pumpe/dyse-indsprøjtning har aldrig været
kendte for deres blide motorgang, så diesellyden er markant, og vibrationer
er der også mange af..."
http://msnmand.dk/article/19406

Vind og vejstøj er rimeligt effektivt undertrykt i Altea, men motoren lader
sig bestemt høre.
Og i modsætning til f.eks.Hondasperle af en dieselmotor, der formår at lyde
sportslig op ad omdrejningsskalaen, så er manlydmæssigt aldrig i tvivl om at
man kører diesel.
Motorens kræfter gør bilen sportslig, men den lyder mere som en lille
lastbil.
http://lifestyle.euroinvestor.dk/lifestyle/xl_van_med_xl_motor_9757118.html

"VW is dropping its Pumpe-Duese, or pump nozzle, fuel management system. VW
decided it would be too difficult to adapt it to work with new particulate
filters needed to meet tougher emission laws planned by the European Union."
http://findarticles.com/p/articles/mi_hb6674/is_200511/ai_n26630550/

> Ja, i 0 år har Ford kunnet levere en dieselmotor der har været overlegen
> på nogen punkter.

VW's PD-motorer er ikke overlegne.
De er støjende og har en hård gang
og stærkt forurenende.

> Du mener altså at VW har udviklet pumpe dyse systemet?

De har satset bigtime på PD, udviklet af Bosch.

> Hvad godt er der ved den, som du ikke finder i en V10?

Den er billigere i drift og passer
meget bedre i en personbil.

> Hvilken årgang?

Ved ikke præcist.
En typisk TDI som lyder
af traktor. Støjende og besværende.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 07:08

">>Eque<<" skriver:

- cut - gætterier om hvorfor VW standsede produktionen af PD motorer.

> VW's PD-motorer er ikke overlegne.
> De er støjende og har en hård gang
> og stærkt forurenende.

LOL, sammenlign du nu bare ude i den virkelige verden. Fords 1,8TDCI
larmer mere end en PD motor. Opels motorer i insignia lar mer lige så
meget som en PD i en Audi.

> De har satset bigtime på PD, udviklet af Bosch.

PD systemet er 80 år gammelt.....

> Den er billigere i drift og passer
> meget bedre i en personbil.

Du hænger i et halmstrå....

> Ved ikke præcist.
> En typisk TDI som lyder
> af traktor. Støjende og besværende.

Igen - halmstrået....

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 09:22

>">>Eque<<" skriver:
>
> - cut - gætterier om hvorfor VW standsede produktionen af PD motorer.

Nå var mine 'artikler' for hård kost ??

> LOL, sammenlign du nu bare ude i den virkelige verden.

Det er netop erfaringer fra virkelighedens
verden som kom på tryk i forrige indlæg.
Hård kost ? Hår og støjende motorgang.

> Fords 1,8TDCI
> larmer mere end en PD motor.

Den produceres stadig med succes,
endda sideløbende med de øvrige maskiner.

> PD systemet er 80 år gammelt.....

Ikke i den moderne udformning som vi kender.
Troede ikke du levede i fortiden !

> Du hænger i et halmstrå....

Hehe..en Kludder-reaktion
pga. hårde facts...
Den ER billigere i drift, og
en V10 kan næppe presses
ned i et alm. motorrum.

> Igen - halmstrået....

Nej, blot støjende og besværende gang
og kultur. Årgang ganske uvedkommende,
da det er den, sammenlignet med CR,
kritiserede støjende PD-teknik.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 18:14

">>Eque<<" skriver:

> Nå var mine 'artikler' for hård kost ??

Dine artikler var gætterier - ikke andet. Spørg VW hvorfor de udfasede
PD i stedet.

> Den produceres stadig med succes,
> endda sideløbende med de øvrige maskiner.

Utroligt nok - så ringe den er. Men okay Fords standarder er meget lavt
satte.

> Ikke i den moderne udformning som vi kender.

Gider du at forklare mig forskellen?

> Troede ikke du levede i fortiden !

Nå, nej, det er jo kun dig der gør det - undskyld.

> Hehe..en Kludder-reaktion
> pga. hårde facts...
> Den ER billigere i drift, og
> en V10 kan næppe presses
> ned i et alm. motorrum.

Jo, men en række 6'er kan også. Vælg selv om du vuil nøjes med 2,7,
eller have 3 liter at gøre med.

> Nej, blot støjende og besværende gang
> og kultur. Årgang ganske uvedkommende,
> da det er den, sammenlignet med CR,
> kritiserede støjende PD-teknik.

Nu, hvor CR motorene er kommet op i tryk, larmer de lige så meget som PD
motorene. Lyt til Opel og Fords motorer.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 19:31

> Dine artikler var gætterier - ikke andet.

Det var udtalelser fra den samlede
verdenspresse, ikke andet.

> Spørg VW hvorfor de udfasede
> PD i stedet.

Det er ikke nødvendigt.

> Utroligt nok - så ringe den er. Men okay Fords standarder er meget lavt
> satte.

De tror på deres produkter, mere
end VW gjorde med deres klaprende PD teknik
som ikke engang kunne klare US-krav mht. forurening.

> Gider du at forklare mig forskellen?

For 80 år siden var der ikke
moderne motorstyring som i dag.
Netop doseringen og styringen
af brændstoffet mv. er altafgørende
når vi snakker moderne dieselteknologi.

>- undskyld.

Du er kapacitetsmæssigt lovligt undskyldt.

> eller have 3 liter at gøre med.

Ford laver omtalte 2.7 i en tilsv. 3.0 og 3.6 ltr. udgave..
"Ford develops and assembles diesel engines fitted to 28 Ford, Jaguar, Land
Rover and Peugeot-Citroën models.
Four-cylinder 1.4-, 1.6-, 1.8-, 2.0-, 2.2- and 2.4-litre diesels are
produced alongside 2.7- and 3.0-litre V6 units and a 3.6-litre V8."
"The Dagenham Diesel Centre was opened in 2003 by then Prime Minister Tony
Blair. It is entirely powered by two wind turbines, with a third on order."

> Nu, hvor CR motorene er kommet op i tryk, larmer de lige så meget som PD
> motorene. Lyt til Opel og Fords motorer.

Jeg vil i stedet holde øje med diverse tests af PSA/Ford-motorene
fremover...
Hvis det blir' nævnt, så får du ret. Indtil da, må det stå for egen regning
og er alene
på den baggrund uden lødig værdi...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 19:37

">>Eque<<" skriver:

> Det var udtalelser fra den samlede
> verdenspresse, ikke andet.

Ja, gætterier.

> Det er ikke nødvendigt.

Nej, for VW er jo dybt hemmelige og fortæller ike sandheden - elelr
hvad?

> De tror på deres produkter, mere
> end VW gjorde med deres klaprende PD teknik
> som ikke engang kunne klare US-krav mht. forurening.

Ellers har de bare ikke andre valgmuligheder. VW havde....

> For 80 år siden var der ikke
> moderne motorstyring som i dag.
> Netop doseringen og styringen
> af brændstoffet mv. er altafgørende
> når vi snakker moderne dieselteknologi.

Men PD pricippet var der.

> Jeg vil i stedet holde øje med diverse tests af PSA/Ford-motorene
> fremover...

Ja, for tænk nu om jeg havde ret.

> Hvis det blir' nævnt, så får du ret. Indtil da, må det stå for egen regning
> og er alene på den baggrund uden lødig værdi...

Samme "lødige værdi" som en Sierra sejler rundt?

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 20:25

>">>Eque<<" skriver:

> Ja, gætterier.

Det er så endnu een af dine påstande,
som du heller ikke kan dokumentere.

> Nej, for VW er jo dybt hemmelige og fortæller ike sandheden - elelr
> hvad?

De har nok ikke bildt verdenspressen
en særlig stor løgn ind..

> Ellers har de bare ikke andre valgmuligheder. VW havde....

Der er rigelig med valgmuligheder.

> Men PD pricippet var der.

Ikke som vi kender det i dag.

> Ja, for tænk nu om jeg havde ret.

Du kan ikke engang levere materiale nok til en tanke.

> Samme "lødige værdi" som en Sierra sejler rundt?

Nok nærmere den på VAG-bund placerede Skoda Superb
som sejler som en skonnert med alle sejl sat.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 21:44

">>Eque<<" skriver:

> Det er så endnu een af dine påstande,
> som du heller ikke kan dokumentere.

Jo, sagens.

> De har nok ikke bildt verdenspressen
> en særlig stor løgn ind..

Med det mener du?

> Der er rigelig med valgmuligheder.

Hvorfor i alverden fortsætter de så med den ukultiverede og larmende
motor?

> Ikke som vi kender det i dag.

I store træk - jo.

> Nok nærmere den på VAG-bund placerede Skoda Superb
> som sejler som en skonnert med alle sejl sat.

ROFL. Nu hænger du dig igen i halmstrået.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 22:23

>">>Eque<<" skriver:

> Jo, sagens.

Værsgo'. Sæt igang..

> Med det mener du?

Det gir' sig selv.
HELE pressen udtaler sig eens
og det på baggrund af VW's
egne udmeldinger. Var det usandt,
ville VW sikkert ha' givet svar på tiltale.

> Hvorfor i alverden fortsætter de så med den ukultiverede og larmende
> motor?

De fortsætter med 1.8TDCI, da ikke alle kunder vil gi' 20-30.000,- mere
for en 2.0TDCI.

> I store træk - jo.

Nu pludselig i store træk.
Du hænger i en kort strå nu..

> ROFL. Nu hænger du dig igen i halmstrået.

Næh. Jeg sammenligner blot en test
af nyeste Skoda Superb og så den begrænsede dokumenterede
kritik af en 1982 Sierra's evt. mangel på sidevindsfølsomhed.
Men glædeligt den gør ondt på dig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 22:34

">>Eque<<" skriver:

> De fortsætter med 1.8TDCI, da ikke alle kunder vil gi' 20-30.000,- mere
> for en 2.0TDCI.

Nej, der var jo også kunder til en grim og sejlende Sierra.....

> Næh. Jeg sammenligner blot en test af nyeste Skoda Superb

Ja, 1 test og straks fik du 4 der sagde det modsatte.

> og så den begrænsede dokumenterede
> kritik af en 1982 Sierra's evt. mangel på sidevindsfølsomhed.

Damn, 1982 - internettet var vidt udspredt dengang.....

Fra : Henrik B.

Dato : 23-08-09 22:39

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> af nyeste Skoda Superb og så den begrænsede dokumenterede
> kritik af en 1982 Sierra's evt. mangel på sidevindsfølsomhed.
> Men glædeligt den gør ondt på dig.

Det allerførste link jeg finder på nettet, når jeg søger på "test Ford
Sierra":
http://www.autocar.co.uk/ford/sierra/

Bemærk "Against": Crosswind Stability!

Skal jeg finde flere?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 23-08-09 22:40

Lige meget: http://www.autocar.co.uk/ford/sierra/

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 22:42

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
>">>Eque<<" skriver:

> Nej, der var jo også kunder til en grim og sejlende Sierra.....

Sierra sejler ikke mere end andre biler.
Sådan er dêt.
I fandt aldrig dokumentation på jeres påstand.
Jeg leverede beviset til Superb'ens skude-fornemmelser...

> Ja, 1 test og straks fik du 4 der sagde det modsatte.

4 af din slags.,o))

> Damn, 1982 - internettet var vidt udspredt dengang.....

Hvis der var noget om snakken, så ville du
helt sikkert kunne finde dokumentation
på nettet. Desuden viste Superb linket tydeligt,
biler sejler ret nævneværdigt i dag. Selv på
dyr 'bund'. Og dêt endda små 30 år
efter Sierra'ens debut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 22:45

"Henrik B." skriver:

> Skal jeg finde flere?

Det kan du ikke. Sierra var jo stabil som en klippe.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-08-09 22:46

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> Sierra sejler ikke mere end andre biler.
> Sådan er dêt.
> I fandt aldrig dokumentation på jeres påstand.

http://www.autocar.co.uk/ford/sierra/

Og dit højt elskede Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sierra
"Early versions suffered from crosswind stability problems"

Tjek what's bad: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=117

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 23-08-09 22:48

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

Lad nu være med at køre galt i Sierra'en Olesen - uanset hvilken bil du
måtte møde, så går det med al sandsynlighed nemmerli' rigtig galt for dig:
http://www.youtube.com/watch?v=b-C764S1k_U

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 23:02

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Lige meget: http://www.autocar.co.uk/ford/sierra/

...testen siger INTET om, at en Sierra
skulle være ekstraordinær sidevindsfølsom,
som i postulerer.
I kan vidst ikke finde beviser nok
uanset hvor længe i søger.
Jeg fandt et par stykker gældende
helt nye modeller, hvis i skulle ha'
fortrængt det.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 23:02

> Bemærk "Against": Crosswind Stability!
>
> Skal jeg finde flere?

Nøjagtig samme tekst er at finde hos selv de nyeste biler. Bla. Skoda
Superb. Så intet nyt i dêt.
Men dit link er ikke nok til at bevise, Sierra'ens sidevindsfølsomhed er
noget ekstraordinært.
Det var blot et link til en test, hvor endnu en model fik en kommentar med
på vejen mht.
sidevindene...
OG hvis du anvender Google, så er det ikke første link du finder
hvis du indsætter nævnte søgeord...du er dermed nødt til at
overdramatisere for at opnå effekt.
Det lykkedes dog heller ikke denne gang.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-08-09 23:07

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> OG hvis du anvender Google, så er det ikke første link du finder
> hvis du indsætter nævnte søgeord...du er dermed nødt til at
> overdramatisere for at opnå effekt.

Nu er jeg så en af dem, som ikke "googler"....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Volger Garfield

Dato : 24-08-09 17:13

On Sun, 23 Aug 2009 23:33:36 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>">>Eque<<" skriver:

>Nej, der var jo også kunder til en grim og sejlende Sierra.....

>Ja, 1 test og straks fik du 4 der sagde det modsatte.

>Damn, 1982 - internettet var vidt udspredt dengang.....

Du glemte:

==

> Jo, sagens.

Værsgo'. Sæt igang..
==

(Ikke at jeg nødvendigvis er Egue-fan, men han dokumenterer da efter
bedste evne, hvorimod du bare kommer med egne udsagn)

Volger

Fra : Volger Garfield

Dato : 24-08-09 17:13

On Mon, 24 Aug 2009 00:01:34 +0200, ">>Eque<<" <n/a> wrote:

>"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

>..testen siger INTET om, at en Sierra
>skulle være ekstraordinær sidevindsfølsom,
> [...]

===
and there are a couple of areas where it could be improved, notably
crosswind stability and engine noise at high revs.
===

Volger

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-09 19:39

"Volger Garfield" <Volger@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> and there are a couple of areas where it could be improved, notably
> crosswind stability and engine noise at high revs.

Hvor mange tests skal jeg finde (yderligere),
hvor der nævnes nøjagtig det samme, hvormed
jeg kan konkludere, et evt. problem ikke er specielt
Sierra-relateret, men mere generelt, selvom det naturligvis
er meget sjovere konstant at bringe det på bane.

"Mere overraskende er det, at A4 er testens mest vindfølsomme og støjende
bil. Sidevind gør stort indtryk på A4,
mens dækkene rumler på grov asfalt, og vinden suser højlydt om de store
sidespejle."
http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/bil-tests/2008/2/fine-finesser

"Med mild vind er retningsstabiliteten udmærket, men ved moderat til kraftig
vind blev A4 mindre stabil, end vi forventede."
http://msnmand.dk/article/22629

"og i sidevind virker den også en smule følsom."
http://fpn.dk/motor/bil/article1332200.ece

http://msnmand.dk/article/19076
"Den lider af for højt støjniveau i kabinen (rumlen) og er den urolig i
stærkt sidevind. Støjniveauet skal lidt ned, før Verso
bliver rigtig rar at være i selskab med. Og så ville det klæ' forsæderne,
hvis siddefladen var lidt længere."

"Men ved høje hastigheder er Cordoba sidevindsfølsom, så der skal korrigeres
hele tiden, og det er lidt frustrerende."
http://msnmand.dk/article/19131

"Som så mange andre høje biler er Fiat'en meget sidevindsfølsom. Bilen har
også tendens til at krænge meget i sving og rundkørsler."
"For en ting er klart. Fiat har lavet en rigtig fornuftig bil med meget god
plads. Men, også med plads til forbedringer.
http://www.biltorvet.dk/Bilanmeldelser/Bilanmeldelserdetaljer.aspx?ItemId=24

"Også fordi bilens store sideareal i forhold til den korte akselafstand og
smalle sportvidde gør den sidevindsfølsom."
http://autoweb02.bilzonen.dk/test-og-artikler/bil-tests/2005/11/skudt-forbi

"Det svageste punkt er efter vor mening sidevinds-følsomheden."
http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/bil-tests/2003/5/1/1/naesten-perfekt

Fra : Volger Garfield

Dato : 24-08-09 22:24

On Mon, 24 Aug 2009 20:39:01 +0200, ">>Eque<<" <n/a> wrote:

> [...]
>Sierra-relateret, men mere generelt, selvom det naturligvis
>er meget sjovere konstant at bringe det på bane.

At et problem ikke er specielt relateret til sierra, gør ikke at
problemet ikke er der.

Jeg demonstrerede såmænd bare, at du ikke havde læst artiklen
ordentligt.

Iøvrigt er dine dokumentationer ikke specielt brugbare, hvilket jeg
vil forsøge at anskueliggøre:

>"Mere overraskende er det, at A4 er testens mest vindfølsomme og støjende
>bil. Sidevind gør stort indtryk på A4,

I forhold til?
Det fremgår jo ikke om A4 er den mest sidevindsfølsomme blandt nogle
som er totalt ligeglade med sidevind.

>"Med mild vind er retningsstabiliteten udmærket, men ved moderat til kraftig
>vind blev A4 mindre stabil, end vi forventede."

Hvis de forventede at den overhovedet ikke blev påvirket, vil selv en
minimal påvirkning være mere end de forventede.

>"og i sidevind virker den også en smule følsom."

"En smule"??

osv. osv..

Iøvrigt er jeg ret ligeglad (for ikke at sige totalt ligeglad) med, om
en sierra er følsom overfor sidevind - Det er ikke grunden til mine
indlæg.

Volger

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-09 22:39

> At et problem ikke er specielt relateret til sierra, gør ikke at
> problemet ikke er der.

Helt enig.
Bla. derfor jeg fandt dokumentationen frem.

> Jeg demonstrerede såmænd bare, at du ikke havde læst artiklen
> ordentligt.

Jeg læser alt jeg har med at gøre ordentligt.

> Iøvrigt er dine dokumentationer ikke specielt brugbare, hvilket jeg
> vil forsøge at anskueliggøre:

Mine dokumentationer er såmænd bare ganske
almindelige biltests udført af forskellige uafhænginge personager,
hvorfor deres troværdighed er høje.

> I forhold til?
> Det fremgår jo ikke om A4 er den mest sidevindsfølsomme blandt nogle
> som er totalt ligeglade med sidevind.

I forhold til hvad de ellers tester den mod.
Dem der tester bilerne er ikke ligeglade med sidevinden,
ellers blev den jo ikke nænvt så ensartet i alle eksempler.

> Hvis de forventede at den overhovedet ikke blev påvirket, vil selv en
> minimal påvirkning være mere end de forventede.

Moderat vind er ikke en kraftig vind og de mærkede
alligevel en større følsomhed end ventet af en Audi..

> "En smule"??
>
> osv. osv..

Ja. Den ligger ikke så godt som forventet.

> Iøvrigt er jeg ret ligeglad (for ikke at sige totalt ligeglad) med, om
> en sierra er følsom overfor sidevind - Det er ikke grunden til mine
> indlæg.

Men det ændrer ikke ved fakta, at mange nye og dyre
biler er påvirkelige i sidevind, selv 'moderat vind' (eks. A4), som
ikke kan betegnes værende speciel kraftig.

Fra : KASO

Dato : 23-08-09 20:47

> VW's PD-motorer er ikke overlegne.
> De er støjende og har en hård gang
> og stærkt forurenende.

Dog ikke så støjende og ukultiverede som en Ford 1.8TDCI - her var selv de
ringeste PD klasser over - såvel i trækkraft fra bunden af som i "kultur" og
støj.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 21:08

> Dog ikke så støjende og ukultiverede som en Ford 1.8TDCI - her var selv de
> ringeste PD klasser over - såvel i trækkraft fra bunden af som i "kultur"
> og støj.

Når der testes 1.8TDCI'er,
så er det som regel kun turbotøven
som primært nævnes..og konstruuktionen
er endog noget ældre end PD'erne som
altid får drøje hug for støj og dårlig kultur.
Var det ikke den anden dag jeg smed et link
hvor PD'en blev sammenlignet med en traktor...

Fra : KASO

Dato : 23-08-09 21:25

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> [...]
> altid får drøje hug for støj og dårlig kultur.
> Var det ikke den anden dag jeg smed et link
> hvor PD'en blev sammenlignet med en traktor...

Og jeg har kørt i begge typer - og PD'en er klart bedst (og jeg er ingen fan
af VW). Der er klart mest traktor over Ford-maskinen.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 21:56

> Og jeg har kørt i begge typer - og PD'en er klart bedst (og jeg er ingen
> fan af VW). Der er klart mest traktor over Ford-maskinen.

Det var i en PD test, traktoren blev nævnt.

Mange kunder vil ikke gi' 20-30.000,- mere
for en 2.0TDCI, så 1.8TDCI er et godt alternativ.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 22:15

">>Eque<<" skriver:

> Mange kunder vil ikke gi' 20-30.000,- mere
> for en 2.0TDCI, så 1.8TDCI er et godt alternativ.

Så var vi der igen - sparebiler.

Ford er blevet for dyre, en Focus koster i dag det samme som en Golf.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 22:35

>">>Eque<<" skriver:

> Så var vi der igen - sparebiler.

Og det siger du ?
Efter rækken af Lupo'er, Fox'er ?
Endda brasilianer-biler, som åbenbart
er brugbare nok til de fattige danskere eller ??

> Ford er blevet for dyre, en Focus koster i dag det samme som en Golf.

Jeg ved da godt, VW altid har været for dyre.
Især når du kan købe teknikken til billigere
penge i eks. en Seat.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 22:38

">>Eque<<" skriver:

> Efter rækken af Lupo'er,

Hvornår fanden har en lupo været et billigt alternativ?

> Jeg ved da godt, VW altid har været for dyre.
> Især når du kan købe teknikken til billigere
> penge i eks. en Seat.

Altså nu, hvor en Focus og en Golf koster det samme, er en Ford belvet
for dyr?

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 23:02

>">>Eque<<" skriver:

> Hvornår fanden har en lupo været et billigt alternativ?

Lupo 1.0 har altid været en billigbil/City Car, som skulle
konkurere på markedet for småbiler.
Det samme gjaldt Seat Aros og en Skoda
som vidst aldrig kom helt fra start.

> Altså nu, hvor en Focus og en Golf koster det samme, er en Ford belvet
> for dyr?

De koster ikke det samme.
En forskel på basismodellerne på små 10.000,-
er ikke 'det samme'.
De ligger i det prissegment som mange biler
i dên størrelse ligger i.
VW er for dyr, da der findes billigere
alternativer med samme teknik.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-09 05:11

">>Eque<<" skriver:

> De koster ikke det samme.
> En forskel på basismodellerne på små 10.000,-
> er ikke 'det samme'.

5 dørs Ford Focus 1,4 "Trend collestion" med 80 HK koster 228.999 kr
5 dørs VW Golf 1,4 "Trendline" med 80 HK koster 228.996 kr.

http://www.e-pages.dk/ford/31/fullpdf/full4a92115466896.pdf
http://www.volkswagen.dk/vw/personbiler/Golf/Modeller/Ny-Golf/Sub-Navigation/Tal-og-fakta/Priser/

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-09 16:18

>">>Eque<<" skriver:

http://www.e-pages.dk/ford/31/
Focus 3-dørs 1.4, 80 HK, 219.000,-

Billigste Golf: 228.996,-
(5 dørs, da 3 dørs ikke er en mulighed under 436.900,-)...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-09 16:24

">>Eque<<" skriver:

> http://www.e-pages.dk/ford/31/
> Focus 3-dørs 1.4, 80 HK, 219.000,-
>
> Billigste Golf: 228.996,-
> (5 dørs, da 3 dørs ikke er en mulighed under 436.900,-)...

Jeg skal lige høre igen: Du mener at det er fint at sammenligne priser
på 3 og 5 dørs biler?

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-09 16:27

> Jeg skal lige høre igen: Du mener at det er fint at sammenligne priser
> på 3 og 5 dørs biler?

Jeg nævnte basispriserne på Golf og Focus.
At VW kun vil sælge 3-dørs Golf fra 436.900,-
er jo bare træls.
Du mente bare, priserne var eens
og det er de så ikke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-09 16:40

">>Eque<<" skriver:

> Jeg nævnte basispriserne på Golf og Focus.

Jeg sammenlignede priser på ens biler, men det kan jeg godt se at det er
unfair, fordi så er en Ford 3 kr dyrere end en VW og det passer ikke ind
i dit "kram".

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-09 16:46

>">>Eque<<" skriver:

> Jeg sammenlignede priser på ens biler, men det kan jeg godt se at det er
> unfair, fordi så er en Ford 3 kr dyrere end en VW og det passer ikke ind
> i dit "kram".

Du sagde, Golf og Focus koster det samme.
Det blev så bevist var endnu en løgn.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-08-09 16:47

> [...]

> Jeg sammenlignede priser på ens biler, men det kan jeg godt se at det er
> unfair, fordi så er en Ford 3 kr dyrere end en VW og det passer ikke ind

Som "KR" skriver - lad være med at fodre "troll'en" yderligere...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-09 16:54

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Som "KR" skriver - lad være med at fodre "troll'en" yderligere...

En kasse bajer til dig hvis du kan lukke munden på dem hehe...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-09 17:35

">>Eque<<" skriver:

> Du sagde, Golf og Focus koster det samme.
> Det blev så bevist var endnu en løgn.

Korrekt. Focus koster 3 kr mere.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-09 17:36

"Henrik B." skriver:

> Som "KR" skriver - lad være med at fodre "troll'en" yderligere...

Olesen skylder dig en kasse øl....

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-09 19:39

Fra : Brian

Dato : 24-08-09 08:10

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Og jeg har kørt i begge typer - og PD'en er klart bedst (og jeg er ingen
> fan af VW). Der er klart mest traktor over Ford-maskinen.

Sætningen i parentes, er du nok nød til liiige at dokumentere noget bedre

/Brian

Fra : KASO

Dato : 23-08-09 20:44

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> "Vi" ?
> Det er noget du konkluderer,
> måske i forhåbning om, du dermed
> fik lukket dên sag...

Du fik tilstrækkeligt mange forsøg til at modsige - nu er konklusionen klar!

> [...]
> Et kæmpe bet.
> Ford, derimod, tror på deres diesel
> og har den derfor stadig med i programmet

VW's 1.9 TDI er solgt i langt større tal end Fords 1.8TDCI nogensinde kommer
til. At Ford tror på den, siger vist mere om Fords desperation end noget
andet. Motoren er elendig - og bliver aldrig bedre.

> Ford har tilført PSA know-how udi kunsten
> at fremstille 6 cylindrede dieselmotorer.
> Peugeot takker, og anvender dem derfor
> i deres 'luxuslimouseiner' øvert i programportoføjlen..

PSA har fremstillet diesel - også med 6 cyl. - i mange år. Ford har ikke
tilført projektet andet en kapacitet på en fabrik, der ikke havde noget at
lave i en tid, hvor PSA havde ordrer på flere motorer end de kunne nå at
fremstille - trods at de i mange år har været Verdens største producent af
dieselmotorer.

> Der har jeg været længe.

Så er vi tilbage ved det med den profesionelle hjælp, som du burde søge....

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 20:50

> Du fik tilstrækkeligt mange forsøg til at modsige - nu er konklusionen
> klar!

Du evner ikke at drage en uvildig konklusion
på noget som helst!

> VW's 1.9 TDI er solgt i langt større tal end Fords 1.8TDCI nogensinde
> kommer til. At Ford tror på den, siger vist mere om Fords desperation end
> noget andet. Motoren er elendig - og bliver aldrig bedre.

Den er stadig i produktion modsat PD'erne.
De af dig så berømmede, og de af
motorjournalisterne så lidet elskelige
motorer er skrottet af moderen selv!

> PSA har fremstillet diesel - også med 6 cyl. - i mange år.

...og efter 'alle disse år' overlader de det trygt til Ford.

> [...]
> havde noget at lave i en tid, hvor PSA havde ordrer på flere motorer end
> de kunne nå at fremstille - trods at de i mange år har været Verdens

Jeg smed et link i går fra Peugeot selv, som blot nævnte
de i fællesskab med Ford kan komme så meget videre,
end NOGEN af mærkerne kunne på egen hånd.
Sådan er dêt.
Fordhold dig blot til dette..

> Så er vi tilbage ved det med den profesionelle hjælp, som du burde
> søge....

Hvor er det synd for dig.
Jeg har argumenterne.
Du besidder alt nonsens.
Sådan er dêt.

Fra : KASO

Dato : 23-08-09 21:32

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Du evner ikke at drage en uvildig konklusion
> på noget som helst!

Du evnede ikke at svare på et simpelt spørgsmål - så måtte jeg til sidst
konkludere, at det var fordi du ikke kunne lide svaret.

> Den er stadig i produktion modsat PD'erne.
> De af dig så berømmede, og de af
> motorjournalisterne så lidet elskelige
> motorer er skrottet af moderen selv!

Æhh - prøv lige at læse tilbage i gruppen. Jeg har altid kritiseret
PD-motorerne for at være støjende og ukultiverede - men ret skal være ret:
De er bedre end Fords forsøg. At Ford så ikke har selvkritik nok til at
skrotte motoren - tjah - det siger vel alt om Ford.

VW har iøvrigt solgt sine PD til en del mærker uden for koncernen. Hvem har
Ford fået prakket sig 1.8TDCI på?

> ..og efter 'alle disse år' overlader de det trygt til Ford.

Produktionen - ja. Efter PSA opskrift.

> [...]
> de i fællesskab med Ford kan komme så meget videre,
> end NOGEN af mærkerne kunne på egen hånd.

Prøv igen at nævne Fords succes'er med diesel?

Og se så, hvordan PSA er blevet berømmet i årtier - også før CR - for deres
diesel. Hvad skulle Ford have kunnet bidrage med - udover penge og
produktionskapacitet?

Ja - PSA kan komme videre for Fords penge. Det er dyrt at udvikle - men når
Ford nu vil betale PSA for den udvikling, de ikke selv evner - så kommer PSA
naturligvis også videre.

> Hvor er det synd for dig.
> Jeg har argumenterne.
> Du besidder alt nonsens.
> Sådan er dêt.

Hvis du har argumenterne - hvorfor er du så ikke kommet med dem? Du kan ikke
svare på simple spørgsmål, og du vrøvler ud i det blå.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 22:23

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Du evnede ikke at svare på et simpelt spørgsmål - så måtte jeg til sidst
> konkludere, at det var fordi du ikke kunne lide svaret.

Hvad var spørgsmålet ??
Hvilken konklusion er det jeg skal afvise ??

> [...]
> De er bedre end Fords forsøg. At Ford så ikke har selvkritik nok til at
> skrotte motoren - tjah - det siger vel alt om Ford.

De tilbyder et godt alternativ til de større og noget
dyrere motorer. Ikke alle kunder vil gi' 20-30.000,-
mere for en 2.0TDCI.

> VW har iøvrigt solgt sine PD til en del mærker uden for koncernen. Hvem
> har Ford fået prakket sig 1.8TDCI på?

De sælger dem selv med succes og til fornuftig penge
til glæde for kunderne som vil ha' en økonomisk diesel
uden at ofre en herregård.
Men iøvrigt fik de prakket en Escort på VW
tilbage i tiden...

> Produktionen - ja. Efter PSA opskrift.

Desværre nej.
2.7, 3.0, 3.6 V6 er primært en Ford udviklet ting.

> Prøv igen at nævne Fords succes'er med diesel?

De er sammen med det statsejede PSA eet af verdens
største producenter af moderne dieselmotorer.
Peugeots chairman sagde populært, de ikke
var hvor de var idag, hvis ikke de havde Ford.

> Og se så, hvordan PSA er blevet berømmet i årtier - også før CR - for
> deres diesel. Hvad skulle Ford have kunnet bidrage med - udover penge og
> produktionskapacitet?

Der er løbet meget vand i åen i disse årtier...

> Ja - PSA kan komme videre for Fords penge. Det er dyrt at udvikle - men
> når Ford nu vil betale PSA for den udvikling, de ikke selv evner - så
> kommer PSA naturligvis også videre.

2.7, 3.0, 3.6 V6 er udviklet af Ford.
Og som Peugeots Chairman sagde, så
havde de i fællesskab nået længere end
mærkerne ville hver for sig. Deraf betegnelsen
samarbejde. Ubehagelig læsning for dig og Kludder, I know.

> Hvis du har argumenterne - hvorfor er du så ikke kommet med dem? Du kan
> ikke svare på simple spørgsmål, og du vrøvler ud i det blå.

Kom kvik med dit spørgsmål, så skal
jeg snildt blæse det helt af vejen..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 22:36

">>Eque<<" skriver:

> De tilbyder et godt alternativ til de større og noget
> dyrere motorer. Ikke alle kunder vil gi' 20-30.000,-
> mere for en 2.0TDCI.

Nej, de tilbyder ikek et godt alternativ. De tilbyder et larmende og
ukultiveret alternativ der er ringere end de motorer VW tog af banen.

> De er sammen med det statsejede PSA eet af verdens
> største producenter af moderne dieselmotorer.
> Peugeots chairman sagde populært, de ikke
> var hvor de var idag, hvis ikke de havde Ford.

Nej, de havde måske været langt længere fremme.......

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 23:02

> Nej, de tilbyder ikek et godt alternativ. De tilbyder et larmende og
> ukultiveret alternativ der er ringere end de motorer VW tog af banen.

VW har fået mere kritik for deres pumpedysemaskiner
bare i nyere tid, end Ford for deres 1.8TDCI som oven i købet
er en væsentlig ældre konstruktion. Det er bare ringe af VW.

Ikke iflg. deres egen 'chairman'.
Sådan er dêt.
Tough læsning, i know.
Men væn dig til tanken !

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-08-09 23:59

KASO wrote:
> ">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> Jeps - jeg har heller aldrig været imponeret over VWs PD - men de
> trækker trods alt fra lave omdrejninger og er ikke tilnærmelsesvis så
> støjende og ukultiverede som en vis 1.8TDCI.

En VW PD motor er da ikke den mest støvsvage og kultiverede dieselmotor
fremstillet.

VW angiver dog selv grunden til overgangen til CR at komponenter simpelthen
er langt billigere, hvilket giver god ræson.

At VW (og Bosch) er pionerer indenfor moderne dieselteknologi er der vist
ingen tvivl om. Ford er jo den sammenhæng ikke-eksisterende.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 17:41

> At VW (og Bosch) er pionerer indenfor moderne dieselteknologi er der vist
> ingen tvivl om. Ford er jo den sammenhæng ikke-eksisterende.

Modern common rail systems, whilst working on the same principle, are
governed by an engine control unit (ECU) which opens each injector
electronically rather than mechanically. This was extensively prototyped in
the 1990s with collaboration between Magneti Marelli, Centro Ricerche Fiat
and Elasis. After research and development by the Fiat Group the design was
acquired by the German company Robert Bosch GmbH for completion of
development and refinement for mass-production.

Sjovt nok står hverken Peugeot eller VW nævnt...de har nok blot købt sig til
teknologien
som så mange andre...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 19:22

> [...]
> mass-production.
> Sjovt nok står hverken Peugeot eller VW nævnt...de har nok blot købt

Skrev jeg CR?

Læs og svar på hvad jeg skriver.

Min påstand holder IMHO stadig vand.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 19:47

> Skrev jeg CR?

Hvilke andre moderne systemer anvendes
i moderne dieselbiler ?
Hvilke systemer er Bosch pionerer i
hvis nogen ?

> Læs og svar på hvad jeg skriver.

> [...]

Hvilken teknologi snakker du om
siden denne ligefrem skulle være
pionererisk ?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 22:45

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Research lidt selv.

Hint. Svaret ligger allerede tidligere i tråden.

På alle dine spørgsmål.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 23:47

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Research lidt selv.

Der er intet at researche.

Der er intet skrevet siden starten
af denne tråd, at der skulle anvendes
anden primær diesel teknologi i biler
end Common Rail, som pt. må betegnes
som moderne og 'den eneste rigtige'.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-08-09 00:34

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Prøv igen. Det koster jo intet at tænke sig om.

Bare tænk pioneer ...

--
/Frank

Fra : KASO

Dato : 18-08-09 22:26

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Alle manuelle gearkasser var fra Ford.

Jo-da - baseret på VW B4-platformen fra den gamle Passat. Du kan forresten
også læse hos FDM
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/171CAB08-FC8D-43EA-A59D-755E4F0C883F/0/038045.pdf
"VW skabte designet og kom med bilen, mens Ford tog sig af produktion og
logistik."

> [...]
> the performance of the best 2.5-liter diesels on the market...
>
> De sidste 2 faser under dette samarbejde, har været ledet af Ford..

Jamen, det er da fint, at PSA kan sætte Ford til at producere - ligesom VW
gjorde. Desværre viste kvaliteten af Sharan/Galaxy samarbejdet, at Ford ikke
var så gode til at kvalitetssikre en produktion...

> [...]
> 2.7 V6 i deres 'premium diesel segment', altså
> de kostbareste modeller...

> Begge udviklet af Ford og PSA i samarbejde.

Nej - PSA havde allerede teknologi og know-how - og havde udviklet
motorerne, som Ford købte sig til.

> Peugeot valgte istedet en ren Ford-teknologi
> i deres dyreste modeller...2.7 V6 Hdi, samt
> godkendte 1.8'eren i familien.

1.8 er ikke i "familien" - Ford sætter blot samme betegnelse på for at nasse
på PSA's gode ry for dieselmotorer. 2.7 er baseret på PSA know-how -
produceret af Ford, da mængden er lille og relativt uinteressant for PSA,
der ikke har noget nævneværdigt marked for denne størrelse motorer.

> Udviklet er ordet.
> Man kan med andre ord sige,
> at de motorer som findes i PSA-biler
> og Ford-biler er udviklet i fællesskab.

Nej - det er, hvad Ford ønsker. Sandheden er, at PSA er lysår forud, hvorfor
Ford købte sig til motorerne.

> 2.7 V6 er udelukkende designet af Ford.

På PSA teknologi....

> Så PSA må købe know-how af Ford til

Omvendt....

> deres dyreste modeller, mens 1.4, 1.6, 2.0 er motorer
> som er udviklet i et SAM-arbejde.

Samarbejde mellem Peugeot og Citroën. Ford købte sig til det færdige
resultat.

> De anvender den stadig og er et fornuftigt bud til en fornuftig pris.

De anvender den stadig - og den er på ingen måde fornuftig. Vel nok
markedets ringeste motor.

> ...og netop PSA valgte FORD-teknologi til at designe
> og producere motoren til deres top-modeller.......

PSA-teknologi, produceret af Ford, ligesom når Renault lader GM producere
deres Traffic/Opel Vivaro/Nissan.... - som alle er udviklet 100% af
Renault - på Vauxhall fabrikken i England. GM får så lov til at sætte et
Opel klistermærke på.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 23:13

> baseret på VW B4-platformen fra den gamle Passat.

Link ?

> Jamen, det er da fint, at PSA kan sætte Ford til at producere -

Udvikle.

> Desværre viste kvaliteten af Sharan/Galaxy samarbejdet, at Ford ikke var
> så gode til at kvalitetssikre en produktion...

Bilen VW 'kom med' var så ringe
der ikke var meget at gøre...

> Nej - PSA havde allerede teknologi og know-how - og havde udviklet
> motorerne, som Ford købte sig til.

1.4, 1.6, 2.0 er nye motorer som også
førte til nye teknologier. I samarbejde.

> 1.8 er ikke i "familien" -

1.8'eren bærer samme prædikat som de andre.
Peugeot må derfor ha' godkendt det nye familiemedlem.

> Ford sætter blot samme betegnelse på for at nasse på PSA's gode ry for
> dieselmotorer.

Link ?
Eller endnu et postulat ?

> 2.7 er baseret på PSA know-how -

Udviklet af Ford i Dagenham, UK.

> produceret af Ford, da mængden er lille og relativt uinteressant for PSA,
> der ikke har noget nævneværdigt marked for denne størrelse motorer.

Peugeot har ikke know-how'et til at producere til 'premium cars' -segmentet.
De må nøjes med småtterierne.

> Nej - det er, hvad Ford ønsker.

Det er et samarbejde indgået mellem de to mærker.

> Sandheden er, at PSA er lysår forud, hvorfor Ford købte sig til motorerne.

Der er tale om et samarbejde, bla.
fordi Peugeot ikke har kapaciteten
og knowhow til at producere i større stil.
Så valgte de Ford som medhjælp og sammen
udviklede de 1.4, 1.6 og 2.0.
Ford stod alene for 2.7'eren.
Udviklet og produceret udelukkende i Dagenham, UK.

> På PSA teknologi....

Ford teknologi.
PSA har ingen
erfaring udi 6 eller 8 cylindrede motorer
og overlod dên opgave til Ford.

> Omvendt....

Desv.nej.

> Samarbejde mellem Peugeot og Citroën. Ford købte sig til det færdige
> resultat.

PSA-Ford samarbejdet fostrede nævne motorer.

> De anvender den stadig - og den er på ingen måde fornuftig. Vel nok
> markedets ringeste motor.

Den er sejlivet.

> PSA-teknologi, produceret af Ford.

Ford teknologi, produceret udelukkende
af Ford i UK (2.7 V6).

Fra : KASO

Dato : 18-08-09 23:30

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Link ?

Lav noget selv - du fik et link til FDM!

> Udvikle.

Nej: "Producere"!
PSA havde masser af erfaring og succes - Ford havde fiasko og ingen
erfaring - derfor købte de sig til viden fra PSA. Ford har ikke tilført en
eneste ting til udviklingen.

> Bilen VW 'kom med' var så ringe
> der ikke var meget at gøre...

Sjovt nok. Det er ellers ikke konstruktionen, der fejler - den roses i
tests. Men samlekvaliteten - som Ford stod for - halter gevaldigt.

> 1.4, 1.6, 2.0 er nye motorer som også
> førte til nye teknologier. I samarbejde.

> 1.8'eren bærer samme prædikat som de andre.

Ford bruger betegnelsen i markedsføring - det er ikke en motor, som PSA
lægger navn til eller bruger.

> Peugeot må derfor ha' godkendt det nye familiemedlem.

Nej - for det er ikke et familiemedlem, men en "handelsbetegnelse", som Ford
bruger for at bilde køberne ind, at deres egen skodmotor er lige så god som
de højt roste HDI motorer, som Ford ellers køber.

> Link ?
> Eller endnu et postulat ?

Faktum.

> Udviklet af Ford i Dagenham, UK.

Produceret på basis af PSA know-how. Husk - Ford kom uden noget som helst -
PSA kom med alle succeserne.

> Peugeot har ikke know-how'et til at producere til 'premium
> cars' -segmentet.
> De må nøjes med småtterierne.

Nååh-nej. Hvem vandt forreste Le Mans i år - og med hvilken motor?

Hvilke dieselmotorer havde Ford succes med før PSA samarbejdet?
(Ingen - men PSA havde succes med samtlige deres)

> Det er et samarbejde indgået mellem de to mærker.

Økonomisk samarbejde. PSA udvikler og producerer hovedparten, Ford betaler.

> Der er tale om et samarbejde, bla.
> fordi Peugeot ikke har kapaciteten
> og knowhow til at producere i større stil.

Pist - følg med. PSA var allerede før HDI Verdens største producent af
dieselmotorer.

> Så valgte de Ford som medhjælp og sammen
> udviklede de 1.4, 1.6 og 2.0.

Ford betalte for de færdige motorer.

> [...]
>
> Ford teknologi.
> PSA har ingen
> erfaring udi 6 eller 8 cylindrede motorer

Igen: PSA har masser af erfaring - de har i årtier solgt 6-cyl. motorer til
andre fabrikanter. Og de havde stor succes med dieselmotorer, mens Ford kun
havde fiaskoer.

> Desv.nej.

Jo-da - følg nu med i timen!

> PSA-Ford samarbejdet fostrede nævne motorer.

Fords andel: ? - PSA: Resten.

> Den er sejlivet.

Jeg har nu aldrig hørt om eksemplarer med mange km (hvem ville også kunne
holde ud at køre langt med dén?)

> Ford teknologi, produceret udelukkende
> af Ford i UK (2.7 V6).

Produceret: Ja, udviklet på basis af den viden, de har købt hos PSA. Prøv
igen at finde en succesrig, kultiveret Ford diesel før det såkaldte
"samarbejde". Selv efter de har købt sig til viden, har de ikke kunnet få
en blot hæderlig motor ud af den gamle Sierra traktormotor.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-08-09 05:28

">>Eque<<" skriver:

> Bilen VW 'kom med' var så ringe
> der ikke var meget at gøre...

Meeen alligvel var den god nok til Ford.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 17:41

>">>Eque<<" skriver:

> Meeen alligvel var den god nok til Ford.

Ikke god nok til Ford ville fortsætte
hvorfor de trak sig og fremstillede
deres helt egen i Genk, Belgien.
Dêr den nye Mondeo produceres,
og hvor den smukke Sierra bla. også kom til verden.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-08-09 17:58

">>Eque<<" skriver:

> Ikke god nok til Ford ville fortsætte

Det tog dem kun 5 år at finde ud af.

Det er langsommere end Fords tidligere reaktionstider på "bras". Det tog
dem kun 2 år at finde ud af at Sierra var fuldstændigt håbløs.

Det går sku kun ned af bakke for Ford....

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 19:24

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> tog dem kun 2 år at finde ud af at Sierra var fuldstændigt håbløs.
>
> Det går sku kun ned af bakke for Ford....

Skal man yde lidt retfærdighed til Ford er deres biler de seneste år blevet
bedre.

Omvendt kunne det så heller ikke være værre - som vi siger på jysk.

--
/Frank

Fra : KASO

Dato : 19-08-09 22:20

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> [...]
> deres helt egen i Genk, Belgien.
> Dêr den nye Mondeo produceres,
> og hvor den smukke Sierra bla. også kom til verden.

Har der også været en smuk Sierra? Jeg troede kun de brugte navnet på 1 bil?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 22:46

KASO wrote:
> ">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> Har der også været en smuk Sierra? Jeg troede kun de brugte navnet på
> 1 bil?

Beauty is in the eyes of the beholder ...

--
/Frank

Fra : Armand

Dato : 18-08-09 23:13

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Begge udviklet af Ford og PSA i samarbejde.

Come on!
PSA havde allerede da gang i CommonRail teknikken - Hvad bidragede Ford
med i dét "samarbejde"??

> Man kan med andre ord sige,
> [...]
Know-how er vel så meget sagt - Det er jo bare en V6'er.
PSA har snarere valgt ikke selv at producere motoren til deres
marginal-modeller :-/
Ford bruger heller ikke V6'eren selv. De har tilsyneladende udviklet den
for brug i Jaguar :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 23:52

> Come on!
> PSA havde allerede da gang i CommonRail teknikken - Hvad bidragede Ford
> med i dét "samarbejde"??

CommonRail er en teknik som Peugeot
blot har købt sig til. Produktionsmodnet af Bosch...
Der er stadig tale om et samarbejde om udviklingen
OG produktion af disse motorer.
Pånær 2.7 V6.

> Know-how er vel så meget sagt - Det er jo bare en V6'er.

Peugeot har ikke for vane at producere ret meget
ud over 4 ben...

> PSA har snarere valgt ikke selv at producere motoren til deres
> marginal-modeller :-/

De valgte Ford til at designet og producere motorene
til deres top-modeller.

> Ford bruger heller ikke V6'eren selv. De har tilsyneladende udviklet den
> for brug i Jaguar :-/

LandRover og Jaguar anvender den.
Foruden en kommende model "Territory"
engang i fremtiden.

"Plans for a totally new Ford 4.4-litre V8 diesel were leaked as early as
2006 with a completion date in 2009, about the time of the projected
Territory Diesel launch. This US engine to be developed internally by Ford
for the US market and potential European models, is intended to bridge the
gap between US and European technology.

Although it draws on Ford's European 3.6-litre turbo diesel V8 technology,
its primary purpose is to replicate the power and torque of the 6.0-litre
Powerstroke diesel for the F-series without the weight and size so it can
also power the corporation's larger SUVs and passenger cars.

The significance of this new engine is not only its state-of-the art Euro
technology but it will mark the end of Ford's reliance on an outside
supplier for its US diesel engines"

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-08-09 16:50

> [...]
> based on the European-sourced Ford Orion. It was replaced by the
> Volkswagen Pointer, which was, similarly, based on the Ford Orion."

Det er ikke faldet dig ind at VW ikke havde et skodprodukt til de
omkringliggende u-lande til eksport?

Det hul fyldte Ford med bravour.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 19:11

> Det er ikke faldet dig ind at VW ikke havde et skodprodukt til de
> omkringliggende u-lande til eksport?

Troede ikke selveste VW gik på 'kompromis'
Det var en succes, derfor de valgte Ford
ad to omgange til deres fornyelser...

Måske fordi, Ford Escort blev "Car Of The Year 1981"
med ordene:
"Low maintenance CVH line of engines was a plus. This world project also
gave birth to an Americant Escort with a long, fruitful career."

> Det hul fyldte Ford med bravour.

Et langt liv med dejlige Escorter, faktisk
helt tilbage til 1967, selvom navnet
går tilbage til ca. 1950.
Sagt og skrevet:
"The Escort Mark III was intended to be a hi-tech, high-efficiency design
which would compete with the Volkswagen Golf, and indeed..."

Så VW tænkte nok "If You Can't Beat'em, Join 'em".. - og det blev Escort.

Fra : KASO

Dato : 17-08-09 21:16

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> [...]
> which would compete with the Volkswagen Golf, and indeed..."
>
> Så VW tænkte nok "If You Can't Beat'em, Join 'em".. - og det blev Escort.

Har du selv set en brasiliansk bygget Escort? Den europæiske var en
rustfælde af dimensioner - og ikke just noget vidunder, men den brasilianske
var klasser ringere bygget. Samlekvalitet m.m. var mildest talt langt under
europæisk niveau.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-08-09 23:12

KASO wrote:
> [...]
> brasilianske var klasser ringere bygget. Samlekvalitet m.m. var
> mildest talt langt under europæisk niveau.

At berømme en "Æskelort" for nogen som helst kvaliteter, kræver voldsom
alternativ begavelse ..

Det er lige til en time hos psykoterapeut Finn Nørbygaard.

Når man hører ham fortælle - får man mere og mere indtrykket af at han selv
vist ikke helt blev "bagt færdig".

--
/Frank

Fra : Armand

Dato : 18-08-09 10:47

KASO skrev:

> [...]
> rustfælde af dimensioner - og ikke just noget vidunder, men den
> brasilianske var klasser ringere bygget. Samlekvalitet m.m. var mildest

Er de sidste årgange af Escort (á efter forsøget med at omdøbe til
Orion) ikke netop brazilianere??

--
Armand

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 20:47

> [...]
> rustfælde af dimensioner - og ikke just noget vidunder, men den
> brasilianske var klasser ringere bygget. Samlekvalitet m.m. var mildest

Men det var ikke LX'erne VW valgte..

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-08-09 23:10

> [...]
> design which would compete with the Volkswagen Golf, and indeed..."
>
> Så VW tænkte nok "If You Can't Beat'em, Join 'em".. - og det blev

Næe .. Det billige skodprodukt til de fattige lande manglede. Det kunne Ford
levere.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 20:47

> Næe .. Det billige skodprodukt til de fattige lande manglede. Det kunne
> Ford levere.

Kvaliteten var åbenbart god nok til VW.,o)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-08-09 21:29

">>Eque<<" skriver:

> Kvaliteten var åbenbart god nok til VW.,o)

_Og_ Ford.....

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 22:37

>">>Eque<<" skriver:

> _Og_ Ford.....

Nu er det jo en Ford.
Endda årets bil i 1983...
VW ville blot ha' en årets bil
da de ikke kunne vente til 1992...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 00:08

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4A8B0F1E.35A7C55F@du.kan.finde.den...

> Nu er det jo en Ford.
> Endda årets bil i 1983...
> VW ville blot ha' en årets bil
> da de ikke kunne vente til 1992...

Du mener - årets skodprodukt?

Enig - de manglede det billige lort til fattige kunder der ikke havde råd
til at være kræsne.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 17:41

> Du mener - årets skodprodukt?

Årets bil 1983.
Valgt af VW.

> Enig - de manglede det billige lort til fattige kunder der ikke havde råd
> til at være kræsne.

VW Fox er fremstillet samme sted
som VW Apollo og VW Pointer...
VW Fox og 'brasilien' er dermed
'godkendt' af "VW Europa"...
Så det med at nedgøre andre landes
bilkøbere er ren snob-effekt, hvilket
passer rigtig godt på mange VW-købere.
Ellers ville man ikke betale mere for
et VW-badge når man kan få en
Seat til billigere pris. Men Seat
og Skoda-køberne er nok også
fattige som dem i brasilien...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-08-09 17:59

">>Eque<<" skriver:

> Årets bil 1983.
> Valgt af VW.

Den må være god - eller blot billig nok.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 19:26

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> ">>Eque<<" skriver:

> Den må være god - eller blot billig nok.

Den passede målgruppen

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 19:26

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Nå - jeg kan så forstå at du ikke har været i Spanien for nyligt. Deres
levestandard er ikke vildt forskellig fra vores.

--
/Frank

Fra : KASO

Dato : 19-08-09 22:23

> VW Fox er fremstillet samme sted
> som VW Apollo og VW Pointer...
> VW Fox og 'brasilien' er dermed
> 'godkendt' af "VW Europa"...

"Sten kan ikke flyve. Lillemor kan ikke flyve. Ergo er lillemor en sten!"

Jo-jo - gruppens "Erasmus Montanus" strør om sig med sin visdom

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 23:23

KASO wrote:
> [...]

Mon Eque tror at Brasilien er på størrelse med Als?

> "Sten kan ikke flyve. Lillemor kan ikke flyve. Ergo er lillemor en
> sten!"
> Jo-jo - gruppens "Erasmus Montanus" strør om sig med sin visdom

Jeg tror at han ligesom den ægte Erasmus er svært tilfreds med sin logik.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 00:07

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Kvaliteten var åbenbart god nok til VW.,o)

Kunderne var jo fattige. Det var jo bare produkter i skod-enden.

Mange koncerner har samme strategi. Hele linjen - fra skod til det sublime.

Den strategi tør og vil VW ikke bruge i europa. Derovre er de ligeglade.
Andet end kvalitet tæller.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 17:41

> Kunderne var jo fattige. Det var jo bare produkter i skod-enden.

VW Fox som du kan købe hos din autoriserede VW-forhandler,'
kommer fra dette fattige, skodproducerende land/fabrik.

> Mange koncerner har samme strategi. Hele linjen - fra skod til det
> sublime.

Ford har ikke skod på programmet.
Det er dog muligt, at VW har forskellige
kvalitets-procedurer i de forskellige lande.

> Den strategi tør og vil VW ikke bruge i europa. Derovre er de ligeglade.
> Andet end kvalitet tæller.

VW Fox er lavet i brasilien og findes
også hos den lokale VW-forhandler.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-08-09 19:28

> [...]
>
> Ford har ikke skod på programmet.
> Det er dog muligt, at VW har forskellige
> kvalitets-procedurer i de forskellige lande.

Ork. Masser af VW er lavet i Brasilien og Mexico.

Mener du også at hvis en bil er tysk produceret er den god?

Eller Belgisk?

Hvad med engelsk?

--
/Frank

Fra : KASO

Dato : 19-08-09 22:25

> Ford har ikke skod på programmet.

Hmm - jeg kunne nævne en 1.8TDCI...

Og tidligere: Escort, Sierra, Scorpio - nåhh-ja - og du mener jo også (nu)
at Galaxy I var skod - da du opdagede, at det var en VW konstruktion, bygget
på en Passat-platform....

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-08-09 22:21

> Nu, hvor CR motorene er kommet op i tryk, larmer de lige så meget som PD
> motorene.

Det er bestemt ikke alle CR der gør det...

Lyt til en KIA CR-motor fx.. den er en symaskine ved siden af en PD. Det
samme gælder for PSA's 1,6 CR motor.

PD har alle dage larmet og det ved du også godt.

Så det er ikke alle CR der larmer, men det er tilgengæld alle PD der
larmer (og har en hård motorgang)

Det var kun på tide VW skiftede.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 22:32

"Martin [6000]" skriver:

> Det er bestemt ikke alle CR der gør det...

Korrekt

> Lyt til en KIA CR-motor fx.. den er en symaskine ved siden af en PD. Det
> samme gælder for PSA's 1,6 CR motor.

Jeps, bare ægerligt at Ford får selvsamme motor til at være bovlam og
larmende.

> PD har alle dage larmet og det ved du også godt.

Og mange CR maskiner er begyndt at gøre det - det ved du også godt.

> Så det er ikke alle CR der larmer, men det er tilgengæld alle PD der
> larmer (og har en hård motorgang)

Du er stadigvæk velkommen til at komme en tur med i Touranen...

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-08-09 22:46

> Jeps, bare ægerligt at Ford får selvsamme motor til at være bovlam og
> larmende.

Det siger noget om Ford og ikke CR.

> Og mange CR maskiner er begyndt at gøre det - det ved du også godt.

Nej egentlig ikke.. fortæl hvilke og jeg skal finde en og lytte til.

> Du er stadigvæk velkommen til at komme en tur med i Touranen...

Behøver jeg ikke. Min kollega har en magen til og jeg står ved mit
udsagn. Selv han indrømmer min Kia er "lydløs" ved siden af.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-09 22:53

"Martin [6000]" skriver:

> Det siger noget om Ford og ikke CR.

Du har jo selv læst i Olesens mange indlæg at Ford laver de bedste
dieselmotorer. De har virkeligt lært PSA noget!

> Nej egentlig ikke.. fortæl hvilke og jeg skal finde en og lytte til.

Insignia 1,9 eksempelvis.

Forleden kom der en larmende bil forbi. Så den ud af øjenkrogen og
tænkte "Damen en ny Audi med en aldrende PD kostruktion. Men hov det
stod CDTI (eller hvad de nu hedder fra Opel) bagpå, og så kunne jeg
genkende "færgebovporten" fra en Insignia.

> Behøver jeg ikke. Min kollega har en magen til og jeg står ved mit
> udsagn. Selv han indrømmer min Kia er "lydløs" ved siden af.

Din kollegas må mangle isolering......

Fra : KASO

Dato : 24-08-09 06:36

> [...]
> stod CDTI (eller hvad de nu hedder fra Opel) bagpå, og så kunne jeg
> genkende "færgebovporten" fra en Insignia.

Er det ikke dig, der har plæderet for, at man ikke kan bedømme lyden udefra?

Jeg har iøvrigt prøvet 150hk versionen i Alfa 159 - den var nu ganske stille
og kultiveret (indefra) - så måske er Opel lige så "gode" til at
implementere andres motorer som Ford?

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-09 16:18

> [...]

Det har de helt sikkert, for som Peugeot-chairman
sagde, så var PSA ikke nået så langt mht. know-how
og kapacitetsmæssigt uden Ford-samarbejdet.

> Jeg har iøvrigt prøvet 150hk versionen i Alfa 159 - den var nu ganske
> stille og kultiveret (indefra) - så måske er Opel lige så "gode" til at
> implementere andres motorer som Ford?

Samarbejder er ret normalt i bilbranchen.
Nogen mere vellykkede end andre, og
Ford-PSA samarbejdet har været en succes
for begge firmaer siden starten.

Fra : KASO

Dato : 24-08-09 21:00

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Det har de helt sikkert, for som Peugeot-chairman
> sagde, så var PSA ikke nået så langt mht. know-how
> og kapacitetsmæssigt uden Ford-samarbejdet.

Hvor skriver/siger Peugeot noget om, at Ford har bidraget med know-how?
Ford har leveret penge og produktionskapacitet. PSA har leveret al viden om,
hvordan motorerne skulle bygges. Ford havde ikke 1 eneste, fornuftig
dieselmotor forinden - så hvad skulle de kunne bidrage med?

> Samarbejder er ret normalt i bilbranchen.
> Nogen mere vellykkede end andre, og
> Ford-PSA samarbejdet har været en succes
> for begge firmaer siden starten.

Ford fik gode motorer, PSA fik en masse penge og slap for at opføre en
fabrik til en nicheproduktion.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-09 22:24

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor skriver/siger Peugeot noget om, at Ford har bidraget med know-how?

Det gør de i et tidligere indlæg.
Læs også længere nede, hvor der igen noteres,
at Fords know-how anvendes i V6-udgaverne.

> Ford har leveret penge og produktionskapacitet. PSA har leveret al viden
> om, hvordan motorerne skulle bygges. Ford havde ikke 1 eneste, fornuftig
> dieselmotor forinden - så hvad skulle de kunne bidrage med?

De nye 1.4, 1.6 og 2.0 mv. motorer er udviklet i fællesskab.
"Udover produktionen af dieselmotorer foregår der også en del
udviklingsarbejde til Fords øvrige fabrikker i Europa.
Motorproduktionen er fra små firecylindrede 1.4 til 1.6, 1.8, 2.0, 2.2 og
2.4 liter, samt 2.7 og 3.0 liters V6-motorer og 3.6 liter V8.
I alt 28 forskellige motorer til Ford, Jaguar, Land Rover og PSA, Citroën og
Peugeot. Der er 4000 mennesker ansat på fabrikken."

> Ford fik gode motorer, PSA fik en masse penge og slap for at opføre en
> fabrik til en nicheproduktion.

"Another problem with diesels is weight, but PSA and Ford are co- operating
on lightweight aluminum designs.
They will also be working on the next stage of mid-sized HDi engines,
V-layout diesels for their larger cars and a completely new range of light
commercial engines."

Igen et samarbejde om nye produkter ikke set tidligere.

"1998: Jean-Martin Folz, Chairman of PSA Peugeot Citroën, and Jacques
Nasser, President of Ford Motor Company, announce an agreement to jointly
develop a new family of small diesel engines incorporating the latest
technologies, including common rail direct fuel injection. With a
development target of two and a half years, the new engine will be
manufactured at the Douvrin plant and will replace the TUD range of engines.
The partners will share the total cost of the project."

"Both companies will use their existing engineering plants in Europe.
PSA will oversee development of the small aluminum and mid-size
direct-injection engines, while Ford handles that of the luxury car and
light commercial vehicle engines."

"PSA Peugeot Citroen and Ford said they have developed the cleanest diesel
engines ever made, as part of a joint plan targeted at booming European
demand for diesel cars."
"The launch of these two new engines is the second phase of a four-pronged
plan to drive the firms to the forefront of diesel technology and to meet
burgeoning
demand in Europe, the two car companies said."
"Ford will bring its own know-how to bear for the development of the V-6,
with production due to begin in early 2003 at its Dagenham, England, plant."

"BMW is to fit a diesel engine developed by the PSA-Ford partnership in the
next-generation MINI, reports Automotive News Europe...

Så alle steder står at læse, det er et PSA/Ford samarbejde, når der snakkes
nye dieselmotorer.

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-08-09 23:03

> Du har jo selv læst i Olesens mange indlæg at Ford laver de bedste
> dieselmotorer. De har virkeligt lært PSA noget!

Den debat gider jeg ikke engang blande mig i

> Insignia 1,9 eksempelvis.

Yes ok - den er på listen nu.

> Din kollegas må mangle isolering......

Ã…h.. er vi tilbage ved det nu? At man bare skal pakke motoren ind i
isolering så man ikke kan høre den så meget?

Come on.. lad den være støjsvag ab fabrik og SÅ kan vi fjerne den sidste
rest støj..

Ergo indrømmer du at PD støjer unødigt og dermed må isoleres?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-09 05:03

"Martin [6000]" skriver:

> Come on.. lad den være støjsvag ab fabrik og SÅ kan vi fjerne den sidste
> rest støj..

Jeg formoder at der ikke er støjdæmpning i Kia'ens motorrum, når du
utaler dig sådan - eller?

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-08-09 08:56

> Jeg formoder at der ikke er støjdæmpning i Kia'ens motorrum, når du
> utaler dig sådan - eller?

Det er meget begrænset ihvertfald.

Jeg formoder du indrømmer PD støjer og man er nødt til at fjerne den med
isolering?