Højresvingsulykker.
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-08-09 10:33

Folketingets Trafikudvalg har stillet spørgsmål til trafikministeren
om emnet.

Her fremgår det, at der i perioden 2003 - 2007 er registreret 533
højresvingsulykker mellem personbiler og cyklister, mens det samme tal
for lastbiler er 151.

Jeg véd godt, at disse tal skyldes, at der kører langt flere
personbiler rundt, end der kører lastbiler, men til gengæld har
førerne af personbilerne, alt andet lige, noget nemmere ved at
orientere sig ved højresving.

I sandhedens interesse skal det også nævnes, at der kun var 1 dræbt af
personbiler, mens tallet for lastbiler var 36, men det siger jo næsten
sig selv, at tallet for lastbiler er højere qua størrelse og vægt.

Til gengæld blev 225 alvorligt kvæstede ved mødet med personbiler.

Bare for at slå fast, at lastbilchauffører ikke har monopol på at være
uheldige ved højresving. Uheldige fordi ingen ved deres fulde fem
kører nogen ned med vilje.

Man kunne håbe, at skældsordene som altid kommer i en lind strøm, når
det gælder lastbilchauffører, også blev rettet mod personbilsførere,
eller endnu bedre, at man tog til efterretning, at så længe der er
mennesker involveret sker der fejl, hvor tragisk det end måtte være.

Men man kunne måske undgå noget mudderkastning, der aligevel ikke
hjælper noget som helst.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leo_Jensen

Dato : 14-08-09 04:05

On 14 Aug., 11:32, fol...@rasmussen.dk wrote:
> [...]
> mennesker involveret sker der fejl, hvor tragisk det end måtte være.
>
> Men man kunne måske undgå noget mudderkastning, der aligevel ikke

Vi er enige om at lastbiler er klart bedre til at tage hensyn og holde
afstand. En personbil er meget uvillig til at tage farten af hvis der
ikke er plads mellem en medkørende cyklist og en modkørende bil.
Normal praksis er at køre tæt på cyklisten og presse den modgående bil
ud i rabatten. Det gælder naturligvis ikke for folk her i gruppen, men
de øvrige 99.7% af bilisterne er nogle banditter...

Den slags gør lastbiler stort set aldrig. Jeg er nødt til at skrive
stort set, for her i morges blev jeg passeret (på cykel) af en lastbil
med fuld fart, og den var ikke 20 cm fra min skulder. Ubehageligt, men
jeg holdt kursen og overlevede denne gang...

Leo

Fra : Tom

Dato : 14-08-09 12:19

<folmer@rasmussen.dk> wrote in message

> Bare for at slå fast, at lastbilchauffører ikke har monopol på at være
> uheldige ved højresving. Uheldige fordi ingen ved deres fulde fem
> kører nogen ned med vilje.

Vi er enige, personligt forstår jeg ikke hvorfor cyklisterne kører frem når
de tydeligt kan høre et køretøj og måske endda se det. Det drejer sig ikke
om hvem der SKAL holde vigepligten, men hvem det går hårdest ud over.
Utroligt at det er forbigået voksne mennesker (cyklisterne) at køretøjer har
begrænsede udsigt bagtil/til siden og så bare kører frem fordi det er grønt
lys.
At det er chauføren der begår en færdelseforseelse gavner jo ikke den bløde
trafikant meget.

Nå men ellers var Lene Malkeko jo også en af dem der overså en blød
trafikant omend det var en knallert. Så lovens længste arm kan "heller" ikke
sige sig fri for at lave fejl.

--
Tom

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-08-09 12:37

Tom wrote:
> [...]
> begrænsede udsigt bagtil/til siden og så bare kører frem fordi det er grønt

Der er et andet aspekt. Hvis cyklister begynder at holde tilbage, vil
nogle bilister komme til at have den fejlopfattelse at cyklisterne
_skal_ holde tilbage, og så stiger ulykkestallet. Selvfølgelig skal man
passe på sig selv og holde øje - men det er pinedød nødvendigt at man
kan køre efter reglerne og stadig føle sig sikker. I går morges så jeg
en lastbil der ventede på en cyklist der ventede på lastbilen for enden
af Hillerødmotorvejen - sikkert, men ikke særlig trafikafviklende, vel?

Et sted problemet med fejlopfattede regler er ved at gribe om sig er ved
rundkørsler - de laves desværre forskelligt fra rundkørsel til
rundkørsel - nogle steder er cykelstien trukket væk, og cyklisten har
hajtænder hele vejen rundt, andre steder er cykelstien i forbindelse med
rundkørslen - men stadig med hajtænder eller kantsten ved hver
vejudfletning, så cyklisten har vigepligt for højresvingende(???), og så
er der den oprindelige model hvor de højresvingende bilister har
vigepligt som ved et normalt højresving.

De forskelle giver forvirring og farlige situationer - og gør det i
øvrigt ganske kompliceret at lære sine børn at cykle forsvarligt.

--
vh
Torben

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-08-09 13:14

folmer@rasmussen.dk skrev 14.08.2009 11:32:52 i
<3vaa85dppvmj9ng1q4kat7p3sc5h4lisr7@4ax.com> bl.a.:

>Bare for at slå fast, at lastbilchauffører ikke har monopol på at være
>uheldige ved højresving. Uheldige fordi ingen ved deres fulde fem
>kører nogen ned med vilje.

Desværre viser tallene at mange bilister (af alle slags) ikke er ved deres
fulde fem. Kører fortravlet og bevidstløst på automatpilot - og der plejer
jo ikke at være nogen cyklister, vel?

Se ordentligt efter og være sikker før du drejer til højre.

--
Niels

Fra : Brian Lund

Dato : 14-08-09 14:44

> [...]
> der plejer jo ikke at være nogen cyklister, vel?
>
> Se ordentligt efter og være sikker før du drejer til højre.

Helt enig, jeg kigger altid til højre inden jeg svinger, det kommer helt af
sig selv når man bor i en større by hvor der altid vrimler med cykler...
Eller det synes jeg ihvertfald!

Brian