gule pærer
Fra : Ukendt

Dato : 08-08-09 22:36

Hvor køber man gule pærer nu om dage ?
H4 formatet.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-08-09 22:55

> Hvor køber man gule pærer nu om dage ?
> H4 formatet.

I Frankrig?

Er det de helt gamle med hvad jeg trror nok hedder billux fatning?

I gamle dage blev de kaldt piratpærer fordi de kunne sættes i en normal
parabol og give den H4 lys.

Masser af "Franskere" kørte med sådanne gule billux pærer.

Var og er for øvrigt ulovlige.

--
/Frank

Fra : Anders Majland

Dato : 09-08-09 14:32

> Er det de helt gamle med hvad jeg trror nok hedder billux fatning?
> I gamle dage blev de kaldt piratpærer fordi de kunne sættes i en normal
> parabol og give den H4 lys.
> Var og er for øvrigt ulovlige.

Du blander tingene sammen. Det er korrekt at det som hovedregel er ulovligt
at erstatte en "gammeldags" glødepære med bilux fatning med en halogen med
samme fatning. En lygte skal leve op til en masse krav og det gør den kun
med den lyskilde den er designet til.

Dernæst er der farven af lyset - det er stadig tilliadt at køre med enten
gult eller hvidt lys i nær og fjernlys. Pæren skal selvfølgelig også leve op
til kravene for en std H4 pære. Bla mhs lysfordelingen. Det gør en 90W
rallypære ...

På citronik.dk er der i forummet links til forskellige muligheder.

Jeg har selv brugt en philips H4 der hed noget med gold i navnet og gav et
meget gult lys - Ret effektivt måde at skille sig lidt ud af lyshavet på en
mc ... og så endda lovligt.

Der er også et stort udvalg af gule pære på ebay - hvor jeg også har fået
forkøbt mig ... Dvs jeg har 2 ubrugte gule Bosma H4 liggende (med 'E'
godkendelse) ... Eque, smid evt en email hvis du er interesseret i dem da
jeg har droppet den ombygning de skulle have været brugt i

--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-08-09 21:01

Anders Majland wrote:

> [...]
> en halogen med samme fatning. En lygte skal leve op til en masse krav
> og det gør den kun med den lyskilde den er designet til.

Andet siger jeg sådan set heller ikke. Men regn med at hvis fatning er
Bilux, så er H4 ulovlig.

> [...]
> enten gult eller hvidt lys i nær og fjernlys. Pæren skal selvfølgelig
> også leve op til kravene for en std H4 pære. Bla mhs lysfordelingen.

og er ulovlig IMHO.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-08-09 22:57

> Hvor køber man gule pærer nu om dage ?
> H4 formatet.

Hvis bare det ellers er dem med gulligt skær, har TSvansen og Biltema og
Harald Skrot dem jo i lårtykke baner til vel nok fra en tyver pr stk.

Så hedder de typisk "Gold"
--
/Frank