Husk denne her, Mogens...[link]
Fra : Jensen

Dato : 06-08-09 15:41

http://ekstrabladet.dk/112/article1203119.ece

For det tilfælde at du skulle få samme idé, som din 'kollega' her...

--
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 06-08-09 15:56

"Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> http://ekstrabladet.dk/112/article1203119.ece
> For det tilfælde at du skulle få samme idé, som din 'kollega' her...

Det er jo det :)
For en udgift på sølle 900 kr ka det da vist ik betale sig at komme med så
mange forklaringer

Fra : Tom

Dato : 06-08-09 18:37

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> "Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er jo det :)
> For en udgift på sølle 900 kr ka det da vist ik betale sig at komme med så
> mange forklaringer

hehe, nu er det første stykke vej fra den tyske grænse og ind i polen, så
ufattelig elendig at man ikke engang kan køre 60 Km/t på motorvejen, så at
han ikke skulle have opdaget at han var kommet til polen, må bestemt skyldes
at chauføren var fuld og på svampe.

Desuden er det stadig let at få lov at køre videre som udlænding, ved at
betale et beløb man ikke får kvitering på (been there).

--
Tom

Fra : Jakob

Dato : 06-08-09 16:52

"Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> http://ekstrabladet.dk/112/article1203119.ece
>
> For det tilfælde at du skulle få samme idé, som din 'kollega' her...
>
> --
> Thomas

Hmm, er det bare mig, eller er det virkelig rigtigt at politiet i et andet
land har ret til at inddrage en persons udenlandske kørekort? Jeg mener
bestemt de kun kan give dig kørselsforbud i det pågældende land, men på
ingen måde fratage en retten til at føre bil i sit hjemland, eller andre
lande, bortset fra det land hvor lovbrudet har fundet sted.

Fra : alexbo

Dato : 06-08-09 17:21

"Jakob" <pointshopmail@forum.dk> skrev
> [...]
> ingen måde fratage en retten til at føre bil i sit hjemland, eller andre
> lande, bortset fra det land hvor lovbrudet har fundet sted.

Om det bare er dig ved jeg ikke, men inddrage er ikke nødvendigvis det samme
som at man ikke må køre i sit hjemland, det udenlandske politi ønsker ikke
din kørsel og så inddrager de kortet.
Det gør det danske politi i hvert fald, reglerne i udlandet kender jeg ikke.

Kørekortbekendtgørelsen:
Færøske og grønlandske kørekort samt »EF-kørekort« indsendes til
Rigspolitichefen med indberetning om årsagen til inddragelsen eller den
ubetingede frakendelse. Rigspolitichefen sender med de nævnte oplysninger
kørekortet videre til myndighederne i udstedelseslandet.

Og dansk bilist der bliver nappet i Polen skal ikke føle sig sikker.

§ 134. Lovens bestemmelser om straf og frakendelse af førerretten finder med
de begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7, 10, 10 a og 10 b, også
anvendelse på handlinger foretaget i udlandet.

Straffeloven §er handler om at man ikke dobbeltstraffes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jakob

Dato : 06-08-09 17:38

> [...]
> også anvendelse på handlinger foretaget i udlandet.
>
> Straffeloven §er handler om at man ikke dobbeltstraffes.

Tak for svaret. Det vil sige at selvom kortet bliver inddraget i udlandet,
bliver det sendt tilbage til udstedelseslandet? Hvis de danske regler er
harmoniseret med EU.
Lidt offtopic, men såfremt man får inddraget sit kort i udlandet, er det så
bare at stille bilen og tage toget hjem? Synes jeg har hørt om at man må
forlade landet, og efterfølgende ikke komme tilbage i en årrække, alt efter
de enkelte landes regler.

Fra : alexbo

Dato : 06-08-09 18:03

"Jakob" skrev

> Tak for svaret. Det vil sige at selvom kortet bliver inddraget i udlandet,
> bliver det sendt tilbage til udstedelseslandet? Hvis de danske regler er
> harmoniseret med EU.
Ja.

> [...]
> så bare at stille bilen og tage toget hjem? Synes jeg har hørt om at man
> må forlade landet, og efterfølgende ikke komme tilbage i en årrække, alt

Der har været nogle indlæg om det emne og de har gået på at man fik et
midlertidigt kørekort, så man kan køre ud af landet.
Men man har sikkert køreforbud et stykke tid i det pågældende land, så man
skal nok ikke nappes en gang til.

mvh
Alex Christensen