|
| Skoda og deres DSG gear. Fra : BF |
Dato : 03-08-09 07:30 |
|
Hej NG.
Jeg er lidt ny her og håber på forståelse. Forud for dette spørgsmål har jeg
forsøgt at søge i gruppen efter svar, men har ikke kunne finde noget.
Det handler om DSG gear, nærmere bestemt på Skoda bilerne. Jeg overvejer at
købe en Skoda (ny eller brugt) Superb. Jeg kunne godt tænke mig en diesel
model gerne 2.0 L og med automatgear. Jeg har absolut ikke forstand på biler
eller teknik, men vil gerne køre med DSG gearet, fordi jeg hører at det er
behageligt og økonomiske (mindre brændstof forbrug).
Jeg vil derfor spørge NG om erfaringer med dette DSG gear, evt. kontra
"normale" automatgear?
Bedste hilsner, og på forhånd tak for hjælpen.
| |
Klaus D. Mikkelsen (~ (03-08-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~ |
Dato : 03-08-09 02:57 |
|
On 3 Aug., 08:29, "BF" <S...@Skod.dk> wrote:
>
> Jeg vil derfor spørge NG om erfaringer med dette DSG gear, evt. kontra
> "normale" automatgear?
Det er fuldstændigt det samme som i en VW. Jeg har det i min Touran og
har kørt med det i et par år nu. Hvad er det du vil vide????
Klaus
| |
BF (03-08-2009)
| Kommentar Fra : BF |
Dato : 03-08-09 15:02 |
|
"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i en
meddelelse
news:46f22599-88eb-43f3-b97a-f18df0ab11a1@s15g2000yqs.googlegroups.com...
On 3 Aug., 08:29, "BF" <S...@Skod.dk> wrote:
>
> Jeg vil derfor spørge NG om erfaringer med dette DSG gear, evt. kontra
> "normale" automatgear?
Det er fuldstændigt det samme som i en VW. Jeg har det i min Touran og
har kørt med det i et par år nu. Hvad er det du vil vide????
Klaus
Hej igen.
Jeg vil høre lidt om forskellem mellem DSG og et traditionelt automatgear -
ikke så meget det teknikse, men mere på oplevelsen, holdbarheden, kan de
bruges til at trække trailer/campingvogn og så videre.
Yderligere har jeg lade mig fortælle at DSG slides "hurtigt op" efter et par
år - ved ikke lige hvor mange KM.
mvh
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-08-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-08-09 15:39 |
|
BF skriver:
>
> Jeg vil høre lidt om forskellem mellem DSG og et traditionelt automatgear -
> ikke så meget det teknikse, men mere på oplevelsen, holdbarheden, kan de
> bruges til at trække trailer/campingvogn og så videre.
Maks moment gennem automatgearet er kun 350Nm, dermed kan de store
dieselmmotorer ikke få lov til at slæbe igennem. Til gengæld gearer den
selv ned. JEg er dog ikek sikker på at en med DSG må trække lige så
meget som en uden.
> Yderligere har jeg lade mig fortælle at DSG slides "hurtigt op" efter et par
> år - ved ikke lige hvor mange KM.
2½ år her og 120.000 km uden problemer ind til videre.
Og en erfaring der siger mig at den næste privatbil bliver med
DSG........
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Frank Leegaard (03-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 03-08-09 17:44 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> BF skriver:
>>
>> Jeg vil høre lidt om forskellem mellem DSG og et traditionelt
>> automatgear - ikke så meget det teknikse, men mere på oplevelsen,
>> holdbarheden, kan de bruges til at trække trailer/campingvogn og så
>> videre.
>
> Maks moment gennem automatgearet er kun 350Nm, dermed kan de store
> dieselmmotorer ikke få lov til at slæbe igennem. Til gengæld gearer
> den selv ned. JEg er dog ikek sikker på at en med DSG må trække lige
> så meget som en uden.
>
>
>> Yderligere har jeg lade mig fortælle at DSG slides "hurtigt op"
>> efter et par år - ved ikke lige hvor mange KM.
>
> 2½ år her og 120.000 km uden problemer ind til videre.
Kender een der mekker VW taxier. De lader til at klare de 250KKM uden større
problemer.
--
/Frank
| |
CL (03-08-2009)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 03-08-09 18:49 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message
news:4a7713c5$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
> Kender een der mekker VW taxier. De lader til at klare de 250KKM uden
> større problemer.
>
>
Så er det ikke her i Odense han jober. for her er der ikke
mange Taxier fra vw der bliver kørt fri (2 år/250kkm)
uden at få skiftet DSG kasse mindst 1 gang.
h
Carsten Larsen
| |
Brian (03-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 03-08-09 18:54 |
|
"CL" <ff@ff.ff> skrev i meddelelsen
news:4a77232f$0$308$14726298@news.sunsite.dk...
> Så er det ikke her i Odense han jober. for her er der ikke
> mange Taxier fra vw der bliver kørt fri (2 år/250kkm)
> uden at få skiftet DSG kasse mindst 1 gang.
Skifter man hele kassen som en komplet enhed, eller kan man f.eks skifte den
kobling der glider, som på en traditionel gearkasse ?
/Brian
| |
CL (03-08-2009)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 03-08-09 22:19 |
|
"Brian" <nej@tak.du> wrote in message
news:4a772436$0$299$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "CL" <ff@ff.ff> skrev i meddelelsen
> news:4a77232f$0$308$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Så er det ikke her i Odense han jober. for her er der ikke
>> mange Taxier fra vw der bliver kørt fri (2 år/250kkm)
>> uden at få skiftet DSG kasse mindst 1 gang.
>
> Skifter man hele kassen som en komplet enhed, eller kan man f.eks skifte
> den kobling der glider, som på en traditionel gearkasse ?
>
>
Det er på garanti så det er det hele der bliver skiftet.
H
--
Carsten Larsen
| |
Brian (04-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 04-08-09 08:54 |
|
"CL" <ff@ff.ff> skrev i meddelelsen
news:4a775464$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er på garanti så det er det hele der bliver skiftet.
Hvad er så mulighederne, når en privatmand skal have pungen op af lommen ?
/Brian
| |
oz3bto (03-08-2009)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 03-08-09 19:10 |
|
"CL" <ff@ff.ff> skrev i en meddelelse
news:4a77232f$0$308$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message
> news:4a7713c5$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>> Kender een der mekker VW taxier. De lader til at klare de 250KKM uden
>> større problemer.
>>
>>
> Så er det ikke her i Odense han jober. for her er der ikke
> mange Taxier fra vw der bliver kørt fri (2 år/250kkm)
> uden at få skiftet DSG kasse mindst 1 gang.
> h
> Carsten Larsen
>
Det samme i Billund .. 150Kkm så dør kassen ... Det er så ca samme tid som
at turboen er færdig
| |
Frank Leegaard (03-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 03-08-09 22:35 |
|
CL wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message
> news:4a7713c5$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>> Kender een der mekker VW taxier. De lader til at klare de 250KKM uden
>> større problemer.
>>
>>
> Så er det ikke her i Odense han jober. for her er der ikke
> mange Taxier fra vw der bliver kørt fri (2 år/250kkm)
> uden at få skiftet DSG kasse mindst 1 gang.
Nix. Du tror ikke vognmanden kværker den med vilje?
--
/Frank
| |
oz3bto (03-08-2009)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 03-08-09 19:09 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4A76F676.63615EAE@du.kan.finde.den...
> BF skriver:
>>
>> Jeg vil høre lidt om forskellem mellem DSG og et traditionelt
>> automatgear -
>> ikke så meget det teknikse, men mere på oplevelsen, holdbarheden, kan de
>> bruges til at trække trailer/campingvogn og så videre.
>
> Maks moment gennem automatgearet er kun 350Nm, dermed kan de store
> dieselmmotorer ikke få lov til at slæbe igennem. Til gengæld gearer den
> selv ned. JEg er dog ikek sikker på at en med DSG må trække lige så
> meget som en uden.
>
>
>> Yderligere har jeg lade mig fortælle at DSG slides "hurtigt op" efter et
>> par
>> år - ved ikke lige hvor mange KM.
>
> 2½ år her og 120.000 km uden problemer ind til videre.
>
> Og en erfaring der siger mig at den næste privatbil bliver med
> DSG........
>
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
150Kkm så dør DSG kassen i taxaerne ...
Jeg vil hellere køre med alm automatgear som med DSGen .. Bla. er det meget
svært at sætte roligt igang når kassen er ved at være slidt (Køre for tiden
i en 100Kkm gammel passat med overstående problem)
| |
Armand (03-08-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-08-09 16:04 |
|
BF skrev:
>
>
> Yderligere har jeg lade mig fortælle at DSG slides "hurtigt op" efter et par
> år - ved ikke lige hvor mange KM.
>
Det er nok en misundelig kommentar beroende på at DSG stadig er så ny en
ting på gaden at man endnu ikke ved hvor længe det holder :-/
--
Armand.
| |
Brian (03-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 03-08-09 18:57 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> Det er nok en misundelig kommentar beroende på at DSG stadig er så ny en
> ting på gaden at man endnu ikke ved hvor længe det holder :-/
Et stort værksted, burde nu nok kunne give en indikation på baggrund af
deres erfaringer fra f.eks taxaer. Er det ikke 5-6 år siden, at DSG kasserne
blev introduceret i personbiler ?
Det lader da til at de holder. Man hører ihvertfald sjældent om nedbrud,
modsat Tiptronic kasserne der bryder sammen ved 200.000Km
/Brian
| |
Klaus G. (03-08-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 03-08-09 18:59 |
|
> Det er nok en misundelig kommentar beroende på at DSG stadig er så ny
> en ting på gaden at man endnu ikke ved hvor længe det holder :-/
Første gang det kom på gaden, var tilbage i 2003. Så helt nyt og utestet er
det vist ikke :)
--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
Dennis Hellan Peders~ (05-08-2009)
| Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ |
Dato : 05-08-09 10:21 |
|
"BF" <Skod@Skod.dk> skrev i en meddelelse
news:4a768326$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg vil derfor spørge NG om erfaringer med dette DSG gear, evt.
> kontra "normale" automatgear?
>
> Bedste hilsner, og på forhånd tak for hjælpen.
Hej.
Har en SEAT Altea 2,0 TDi med DSG den er nu ca. 3½ år og har kørt små
170000 km ingen problemer med gearkassen, endnu! , men har fået
skiftet turbo 2 gange!
1'st gang ved 108000 km ... 2'n gang ved 164000 km
--
Mvh.
Dennis Pedersen
| |
Henrik B. (05-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 05-08-09 14:50 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i meddelelsen
news:74d01$4a794efa$55183fa0$4025@news.arrownet.dk...
> skiftet turbo 2 gange!
> 1'st gang ved 108000 km ... 2'n gang ved 164000 km
Hvad gør du, for at mishandle turbo'en sådan?
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Dennis Hellan Peders~ (05-08-2009)
| Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ |
Dato : 05-08-09 15:25 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4a798e00$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i meddelelsen
> news:74d01$4a794efa$55183fa0$4025@news.arrownet.dk...
>
>> skiftet turbo 2 gange!
>> 1'st gang ved 108000 km ... 2'n gang ved 164000 km
>
> Hvad gør du, for at mishandle turbo'en sådan?
>
> --
> http://www.saabklub.dk/
Æhhh...........Ja bare jeg vidste det!, men det ka' være at jeg bare
skal lade være med at bruge den
Den bliver ikke brugt mere end de to forrige Turbo diesel biler, og de
kunne godt holde, men nu var de også et kvalitets produkt fra PSA
koncernen såå deet ..........
--
Mvh.
Dennis Pedersen
¸. ><((((º>`..¸¸..´¯`....¸><((((º>¸.
...´¯`... ><((((º>`..¸¸..´¯`....¸><((((º>
| |
Mogens (05-08-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 05-08-09 15:29 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i meddelelsen
news:3e680$4a799639$55183fa0$4988@news.arrownet.dk...
> Æhhh...........Ja bare jeg vidste det!, men det ka' være at jeg bare skal
> lade være med at bruge den
Nu kører jeg i sådan en 170 hk's VAG turbo-ting og kunne godt tænke mig at
høre mere om dine sorger. Hvorledes oplevede du turbo-fejlen? Som en
on/off-fejl (bang og så stod turbo'en af) eller mere som en udvikling over
tid, hvor bilen blev svagere og svagere?
| |
Dennis Hellan Peders~ (05-08-2009)
| Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ |
Dato : 05-08-09 15:52 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:TGgem.10701$U5.138489@newsb.telia.net...
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i meddelelsen
> news:3e680$4a799639$55183fa0$4988@news.arrownet.dk...
>
>> Æhhh...........Ja bare jeg vidste det!, men det ka' være at jeg
>> bare skal lade være med at bruge den
>
> Nu kører jeg i sådan en 170 hk's VAG turbo-ting og kunne godt tænke
> mig at høre mere om dine sorger. Hvorledes oplevede du turbo-fejlen?
> Som en on/off-fejl (bang og så stod turbo'en af) eller mere som en
> udvikling over tid, hvor bilen blev svagere og svagere?
Hej.
Det er en udvikling over tid, hvor bilen blev svagere og svagere, det
er lejerne der går i dem, i hvert fald i mit tilfælde, de begynder at
hyle, lyder lidt ligesom at der er et udryknings køretøj i det fjerne,
første gang jeg opdagede lyden sad jeg faktisk og kikkede efter et
udryknings køretøj fordi at lyden minder om det .......... da vi
havde afmonteret den forrige kunne man tage med fingerne på akslen på
hver side af turbo'en og så vippe en lille smule med aksnen, op og ned
ikke frem og tilbage .........
Ang. tæv, så har den altid været driftsvarm før den har fået noget at
leve af, samt at vi altid kører de sidste par kilometer i stille og
roligt tempo før vi når vores bestemmelses sted, er ikke ubekendt med
Turbo diesel biler da vi har haft Peugeot 206 2,0 HDi samt en Citroën
C5 2,0 HDi , i 206'ern nåede vi at køre 98000 km og i C5'ern nåede vi
at køre 133000 km ingen af dem havde problemer med Turbo'en .....
æv-æv ergeligt skidt, vi har ikke råd til at skyde SEAT'en af de næste
par år, men tror sq' det bliver en bil fra PSA koncernen igen...
--
Mvh.
Dennis Pedersen
| |
Henrik B. (05-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 05-08-09 15:55 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i meddelelsen
news:9ce2a$4a799ca4$55183fa0$14262@news.arrownet.dk...
> udryknings køretøj fordi at lyden minder om det .......... da vi havde
> afmonteret den forrige kunne man tage med fingerne på akslen på hver side
> af turbo'en og så vippe en lille smule med aksnen, op og ned ikke frem og
> tilbage .........
Alt efter hvor meget, så er det normalt at man kan det.
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens (05-08-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 05-08-09 19:04 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i meddelelsen
news:9ce2a$4a799ca4$55183fa0$14262@news.arrownet.dk...
> Det er en udvikling over tid, hvor bilen blev svagere og svagere, det er
> lejerne der går i dem, i hvert fald i mit tilfælde, de begynder at hyle,
> lyder lidt ligesom at der er et udryknings køretøj i det fjerne, første
> gang jeg opdagede lyden sad jeg faktisk og kikkede efter et udryknings
> køretøj fordi at lyden minder om det .......... da vi havde afmonteret
> den forrige kunne man tage med fingerne på akslen på hver side af turbo'en
> og så vippe en lille smule med aksnen, op og ned ikke frem og tilbage
> .........
> Ang. tæv, så har den altid været driftsvarm før den har fået noget at leve
> af, samt at vi altid kører de sidste par kilometer i stille og roligt
> tempo før vi når vores bestemmelses sted
Tak for info - det vil jeg lægge mærke til.
Min får iøvrigt kniven
> æv-æv ergeligt skidt, vi har ikke råd til at skyde SEAT'en af de næste par
> år, men tror sq' det bliver en bil fra PSA koncernen igen...
Neej, det koster sgu noget afskrivning nu om stunder medmindre man
totalskader bilen. Atter idag "hørte" jeg om een (ejeren selv), der havde
fået bilens værdi x 2 af forsikringen...
| |
Henrik B. (05-08-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 05-08-09 19:28 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:wQjem.10703$U5.138501@newsb.telia.net...
> Neej, det koster sgu noget afskrivning nu om stunder medmindre man
> totalskader bilen. Atter idag "hørte" jeg om een (ejeren selv), der havde
> fået bilens værdi x 2 af forsikringen...
Ja, som tiderne er, får man hurtigt "skøre idéer".....
--
http://www.saabklub.dk/
| |
1sen (05-08-2009)
| Kommentar Fra : 1sen |
Dato : 05-08-09 18:05 |
|
Hej gruppe
Måske har jeg tabt tråden, men er det DSG6 eller 7 der diskuteres? Som jeg
har fået det forklaret og læst er der væsentlig forskel på de to, uden at
jeg ved ret meget om dem, men har prøvet en tur i en Golf med DGS7. Det var
en positiv oplevelse, men hvis der er udsigt til problemer på længere sigt
er det en betænkelig mer-investering
Mvh, Ole
| |
Dennis Hellan Peders~ (05-08-2009)
| Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ |
Dato : 05-08-09 22:23 |
|
"1sen" <kramers[FJERN]@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4a79bbb4$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Måske har jeg tabt tråden, men er det DSG6 eller 7 der diskuteres?
> Som jeg
> har fået det forklaret og læst er der væsentlig forskel på de to,
> uden at
> jeg ved ret meget om dem, men har prøvet en tur i en Golf med DGS7.
> Det var
> en positiv oplevelse, men hvis der er udsigt til problemer på
> længere sigt
> er det en betænkelig mer-investering
>
> Mvh, Ole
Min er en DSG6, som jeg er orienteret er DSG7 til de "svage" modeller
her tænker jeg på Nm, DSG6 kan vist tåle lidt flere Nm 350-380, DSG7
kører da vist også kun i Benzin 1,4 Tsi 140hk/160hk der ikke har så
vildt mange Nm ... tror og kun tror ikke at den kommer i diesel
modellerne ?
--
Mvh.
Dennis Pedersen
| |
1sen (06-08-2009)
| Kommentar Fra : 1sen |
Dato : 06-08-09 22:17 |
|
Hej Dennis
Tak for svaret. Du har sikkert ret i, at DSG7 kun leveres ifbm. med de
"svage" modeller, idet dieselmodellerne og GTI'erne leveres med DSG6 (stadig
Golf, men det er formentlig den samme gearkasse som i en Skoda).
mvh, Ole
> Min er en DSG6, som jeg er orienteret er DSG7 til de "svage" modeller her
> tænker jeg på Nm, DSG6 kan vist tåle lidt flere Nm 350-380, DSG7 kører da
> vist også kun i Benzin 1,4 Tsi 140hk/160hk der ikke har så vildt mange Nm
> ... tror og kun tror ikke at den kommer i diesel modellerne ?
>
>
> --
> Mvh.
> Dennis Pedersen
>
| |
Martin [6000] (07-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 07-08-09 19:25 |
|
Den Tue, 04 Aug 2009 09:53:59 +0200 skrev Brian:
> "CL" <ff@ff.ff> skrev i meddelelsen
> news:4a775464$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det er på garanti så det er det hele der bliver skiftet.
>
> Hvad er så mulighederne, når en privatmand skal have pungen op af lommen
> ?
Hvis han kører den til SMC så skifter de vel hele bilen og sender
regningen??
| |
Martin [6000] (07-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 07-08-09 19:28 |
|
Den Wed, 05 Aug 2009 16:55:18 +0200 skrev Henrik B.:
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i meddelelsen
> news:9ce2a$4a799ca4$55183fa0$14262@news.arrownet.dk...
>
>> udryknings køretøj fordi at lyden minder om det .......... da vi
>> havde afmonteret den forrige kunne man tage med fingerne på akslen på
>> hver side af turbo'en og så vippe en lille smule med aksnen, op og ned
>> ikke frem og tilbage .........
>
> Alt efter hvor meget, så er det normalt at man kan det.
Godt du skriver "alt efter hvor meget" fordi det "meget der" skal
edermugme være lidt....
| |
Martin [6000] (07-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 07-08-09 20:38 |
|
Den Fri, 07 Aug 2009 21:34:52 +0200 skrev Brian:
> "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Hvis han kører den til SMC så skifter de vel hele bilen og sender
>> regningen??
>
> Jojo, men det er jo en del af prestigen i sådan en spand
Fnis
| |
|
|