GDS Elbil
Fra : Leo_Jensen

Dato : 02-08-09 11:36

Det er ikke svært at finde færdige kit til at konvertere især US biler
fra 'gas guzzler' til Electrical Vehicle. Priserne er 8-10000$ uden
batterier. Det er 'gammeldags' systemer med DC-motorer, men det er nok
også mest velegnet til et gør-det-selv projekt.
Et eksempel: http://www.canev.com/KitsComp/S10Kit/S10-Kit.html

I Danmark betaler man ikke afgift på elbiler.

Jeg kunne godt se det sjove i at købe eksempelvis en 6-8 år gammel
Jaguar XJ i England for 1500£ og konvertere den. Det kunne blive en
ret fin pendlerbil.
Den kunne vel være på gaden for 100-130000 kr, 'lidt' afhængigt af
hvilke batterier man vælger og selvfølgelig baseret på at man selv kan
hælde en god del timer i at løse opgaverne omkring at få alle pumper
osv drevet, så man stadig har servo, abs, AC osv...

Er der nogle her der har indsigt i lovgivningen, det er jo ret
afgørende at vognen bliver godkendt og afgiftsfri.

MVH Leo

Fra : Leo_Jensen

Dato : 03-08-09 04:31

On 2 Aug., 19:35, Leo_Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Er der nogle her der har indsigt i lovgivningen, det er jo ret
> afgørende at vognen bliver godkendt og afgiftsfri.

Her et halvgammelt, norsk projekt baseret på en Ford Escort varevogn:

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/4429/

Udfordringen er ikke overraskende rækkevidde. På blybatterier kommer
man bare ikke langt nok til andet end lidt bykørsel, og flere
blybatterier er en dårlig løsning, da de er tunge og fylder meget.

Hvad mon 4000 AA NiMH koster... ?
4000 x 2500 mAH = 10000 AH, x 1.2V = 12 kWh. Hm, det var egentlig ikke
meget, men alligevel det samme som 12 velvoksne 12V blybatterier.
Eller 1.25 liter benzin... Godt at en bilmotor er ret ineffektiv,
ellers vil det da aldrig kunne komme hænge sammen...

Et lille klip:

A quick glance at the energy density of batteries reveals that battery
technology has a long way to go to catch up with fuels"

Material By Volume By Mass
Diesel Fuel 10,700 Wh/l 12,700 Wh/kg
Heating Oil 10,400 Wh/l 12,800 Wh/kg
Gasoline 9,700 Wh/l 12,200 Wh/kg
Butane 7,800 Wh/l 13,600 Wh/kg
LNG (-160°C) 7,216 Wh/l 12,100 Wh/kg
Propane 6,600 Wh/l 13,900 Wh/kg
Ethanol 6,100 Wh/l 7,850 Wh/kg
Methanol 4,600 Wh/l 6,400 Wh/kg
250 Bar NG 3,100 Wh/l 12,100 Wh/kg
Liquid H2 2,600 Wh/l 39,000 Wh/kg
150 Bar H2 405 Wh/l 39,000 Wh/kg
NiMH Battery 280 Wh/l 100 Wh/kg
Li-Ion Battery 200 Wh/l 150 Wh/kg
Lead-Acid Battery 40 Wh/l 25 Wh/kg
STP Propane 26 Wh/l 13,900 Wh/kg
STP NG 11 Wh/l 12,100 Wh/kg
STP H2 3 Wh/l 39,000 Wh/kg

Brint virker som den rette vej, fylder kun 4 x så meget som benzin,
men det er vist ikke et gør det selv projekt...

MVH Leo

Fra : Peter

Dato : 03-08-09 19:00

>"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

>I Danmark betaler man ikke afgift på elbiler.

Det er en miderltidig ordning og som sådan er der ingen som ved hvad der
sker når den stopper om nogle år.

Mere på dansk
http://www.danskelbilkomite.dk/
http://www.sparenergi.no/elbil.htm

Mvh Peter

Fra : Leo_Jensen

Dato : 03-08-09 13:25

On 3 Aug., 19:59, "Peter" <Peter...@danmark.dk> wrote:

> Det er en miderltidig ordning og som sådan er der ingen som ved hvad der
> [...]

Tak for det. Den nuværende ordning er tidsbegrænset til udgangen af
2012, så det vil nok være en lidt usikker satsning at konvertere. På
den anden side set tror jeg ikke at der er stemmer i og/eller
interesse for at slagte den eksisterende (temmelig lille) bestand af
el-biler i privat eje ved at pålægge dem den sædvanlige
brandbeskatning.

Leo

Fra : Anders Majland

Dato : 04-08-09 07:18

> [...]
> interesse for at slagte den eksisterende (temmelig lille) bestand af
> el-biler i privat eje ved at pålægge dem den sædvanlige

Den tidsbegrænsede ordning er blevet forlænget mange gange. Min egen
lommefilosofi siger at det bliver de nok ved med til at indtægterne på
registreringsafgiften begynder at falde. Så skal de nok gradvis indføre det
for elbilerne i samme takt som de bliver konkurrencedygtige ....

Men jeg tror ikke på at de vil opkræve registreringsafgift på allerede
indregisterede elbiler ...

Men en form for vægt/grøn ejerafgift skal der nok komme .. F.eks gradueret
på hvilken batteriteknologi der ligger i bilen så...

Når man kan finde på at smide en strafafgift 1000kr/år på de små økonomiske
dieselbiler man selv favoriserede ved omlægningen i 2007 så tror jeg på at
opfindsomheden på at få penge i kassen fortsat vil være stor ...

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-08-09 07:26

Leo_Jensen wrote:
> [...]
>
> Er der nogle her der har indsigt i lovgivningen, det er jo ret
> afgørende at vognen bliver godkendt og afgiftsfri.

Dit udgangspunkt er sjovt, men alt for tungt. Ved konverteringen bliver
bilen tungere end før, så du ender op med en 2tons 15km pendler,
medmindre du ofrer den nyeste teknologi.

En husmandsombygning er en mulighed på lette biler IMHO - men
godkendelse er nok svær = besværlig og urentabel.
www.danskelbilkomite.dk har et udmærket forum. Der omtales en gammel
ombygningsbog som jeg har gennemtrawlet - ombygning baseret på bly/syre
batterier.

Jeg kunne overveje at købe en brugt Citroen AX electrique (tror jeg den
hedder) - men økonomien i projektet er ikke rigtigt til stede. Indtil
videre har jeg lavet mig en anden løsning der som sidegevinst løser
køproblemet, men med andre åbenlyse ulemper :
http://www.scheel.net/old/HPV/ElFocus/index.htm
Pendling med den kombineret med min Yamaha TDM giver en ret god
drivmiddeløkonomi

--
vh
Torben

Fra : Leo_Jensen

Dato : 13-08-09 01:00

On 13 Aug., 08:26, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Pendling med den kombineret med min Yamaha TDM giver en ret god

Selvfølgelig er Jaguaren som udgangspunkt (for) stor og tung, men det
mekanik der skal afmonteres er også i sværvægtklassen, så jeg tror
såmænd ikke bilen bliver tungere af at få monteret en hel del
batterier, især ikke hvis man bruger NiMH i stedet for bly/syre. Det
betyder at man slipper for at skulle forstærke undervogn og bremser,
og det gør nok godkendelse endda meget nemmere.
Det kunne være jeg skulle gå efter en letvægter som X350 med
alukarrosse... ? Den bliver nok bare ikke så nem at finde med manuel
gearkasse, men så må der jo noget uoriginalt (og sikkert tysk)
i...
Jeg har pt 27. km til jobbet og har ikke planer om at få længere, det
er nemlig også en perfekt distance til cykelpendling, hvis man
samtidig ønsker at kunne kalde sin cykeltur for træning...
Nå, det kunne være jeg lige skulle gøre huset færdig først, det ville
nok glæde konen. Kombinationen cykel og 2CV klarer jo også pendlingen
fint og med fin totaløkonomi, det andet ville bare være sjovere...

Leo