Udskiftning af forlygtepære på C5
Fra : Steen Andreasen

Dato : 02-08-09 09:42

Jeg er ny her i gruppen og måske er mit spørgsmål et af dem, der allerede er
behandlet til bevidtsløshed. Jeg prøver alligevel:

Den højre forlygte pære på min C5 skal skiftes. Jeg har forsøgt, men det er
simpelt hen umuligt at få en hånd ind i hullet og få pæren løsnet. Jeg har
forsøgt at løsne både forlygte og bremseforstærker agregatet bag lygten for
at skabe plads. Det løser heller ikke problemet.

Hvad skal afmonteres for at give plads nok til at udskifte pæren?

Mvh Steen

Fra : Martin Bak

Dato : 02-08-09 10:00

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lygten for at skabe plads. Det løser heller ikke problemet.
>
> Hvad skal afmonteres for at give plads nok til at udskifte pæren?

Ingenting, siger de ferme med små hænder og hybermobile led. Men det er bare
herresvært på den bil.
Der er en længere diskussion om emnet her, mellem folk der alle kender til
problematikken:
http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/939.page

Den langsomme, men nok lettere løsning er at afmontere kofanger og
lygtehus...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-08-09 10:09

Hej!

Martin Bak wrote:
> Den langsomme, men nok lettere løsning er at afmontere kofanger og
> lygtehus...

Jeg synes altså, at det er helt vildt at man designer biler sådan i dag
:-| Det er sgu derfor der er så mange "en-øjede" biler i trafikken -
folk får først skiftet forlygtepærer når bilen kommer til service.

Heldigvis har der været tænkt mere over tingene i de biler jeg har haft.
Meeen det kan sgu også drille i en gammel Escort, indrømmet. Især hvis
bøjlen til låget i lygtehuset falder af.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-09 11:52

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg synes altså, at det er helt vildt at man designer biler sådan i dag
> :-| Det er sgu derfor der er så mange "en-øjede" biler i trafikken - folk
> får først skiftet forlygtepærer når bilen kommer til service.

Netop derfor det ér slut! EU har lavet en lov, som påbyder bilproducenter at
alle pærer skal kunne skiftes "uden brug af væsentlig værktøj".

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-08-09 14:11

Hej!

Henrik B. wrote:
> Netop derfor det ér slut! EU har lavet en lov, som påbyder
> bilproducenter at alle pærer skal kunne skiftes "uden brug af væsentlig
> værktøj".

Hehe, hvad er så "væsentligt" værktøj? Er f.eks. en skruetrækker ikke
væsentlig? ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-09 19:31

> Hehe, hvad er så "væsentligt" værktøj? Er f.eks. en skruetrækker ikke
> væsentlig? ;)

Jo, f.eks. en skreutrækker. Men det var nok nærmere: "Uden væsentlig brug af
værktøj". Giver en lidt anden mening.
Og der menes selvfølgelig at det skal kunne skiftes af Hr. Jensen, uden at
fjerne div. ting i motorrummet, eller sågar hele forender...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-08-09 17:23

> Netop derfor det ér slut! EU har lavet en lov, som påbyder bilproducenter
> at alle pærer skal kunne skiftes "uden brug af væsentlig værktøj".

Jeg så for nyligt i et af de engelske bilprogrammer, hvor de testede skift
af forlygtepære på en Renault - jeg mener det var en Laguna, men er ikke
helt sikker.
Man havde en professionel vejhjælpsmand hyret som forsøgsperson. Bilen
skulle løftes op, forhjulet afmonteres, og der var så en klap i inderskærmen
som skulle åbnes - man kunne så via dette hul komme til forlygten
bagfra.....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 17:59

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> skulle løftes op, forhjulet afmonteres, og der var så en klap i
> inderskærmen som skulle åbnes - man kunne så via dette hul komme til

Det var en Megane og programmet var Fifth Gear.

Vejmanden skulle skifte pære om kap med værten, der ikke måtte bruge værktøj
eller noget.
Det var så bare den nye golf han skulle skifte på.
Det tog værten 54 sekunder at skifte pæren på Golfen uden værktøj, mens det
tog vejhjælpsmanden 53 minutter at skifte på Meganen, og han kæmpede
virkeligt.

Jeg har selv lært mig at skifte pærer på min Citroen C3. Det er lidt træls,
og skal foregå i dagslys, men det tager mig mindre end 5 minutter nu.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Armand

Dato : 02-08-09 20:38

Frodo Nifinger skrev:

> Det var en Megane og programmet var Fifth Gear.
>
> Vejmanden skulle skifte pære om kap med værten, der ikke måtte bruge
> værktøj eller noget.

<http://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4>
Enjoy!

> Jeg har selv lært mig at skifte pærer på min Citroen C3. Det er lidt
> træls, og skal foregå i dagslys, men det tager mig mindre end 5 minutter
> nu.

Jég stod også med problemet som værende uoverskueligt på 206'eren -
Først efter at have rådført mig med anden part turde jeg bruge den vold
der skulle til for at få den bagved værende blændplade "brækket" ud og
vredet af!

Måske at man skulle prøve at gøre det et par gange, som øvelse før
situationen på sine nykøb :-/
Hvad med gruppens læsere: Har i alle prøvet at komme til jéres
forlygtepærer??

--
Armand.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-08-09 22:24

> Hvad med gruppens læsere: Har i alle prøvet at komme til jéres
> forlygtepærer??

Skoda Octavia II:
Stor plastmøtrik fjernes, og udløserarm til lygten drejes helt ud - derefter
trækkes hele lygten ud.
Pæren skiftes, og lygten skubbes på plads, og lygten låses med udløserarmen
hvorefter den store plastmøtrik skrues på igen (alt sammen med de bare
fingre)

www.ralfweichenhain.com/skoda/anleitungen/two/birnenwechsel/birnenwechsel.pdf

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-08-09 00:00

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> Pæren skiftes, og lygten skubbes på plads, og lygten låses med
> udløserarmen hvorefter den store plastmøtrik skrues på igen (alt

De tjekker er ikke helt dumme.

--
/Frank

Fra : Martin Bak

Dato : 02-08-09 22:30

> Hvad med gruppens læsere: Har i alle prøvet at komme til jéres
> forlygtepærer??

Mazda´en.. piece of cake. Nemt tilgængeligt og meget meget sjældent
nødvendigt.
Camryen: Herrebesværligt. Rode hvor man intet kan se, og vanskeligt få plads
til lappen, men dog lade-sig-gørligt. Men alt for tit nødvendigt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-08-09 07:19

Armand skrev:

> Hvad med gruppens læsere: Har i alle prøvet at komme til jéres
> forlygtepærer??

Ikke de store probs; nogenlunde som på Kadetten: ikke meget værre end når
jeg skal gennem cykelkurven på min kones cykel for at skifte pære!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-08-09 17:15

> [...]
> situationen på sine nykøb :-/
> Hvad med gruppens læsere: Har i alle prøvet at komme til jéres

VW Lupo - 1. gang (efter 5½ år) tog det mig en times tid at regne den ud -
der er sgisme ikke meget plads - har derefter skiftet et par gange (dumme
Osram pærer) og der tager det kun 5 minutter pr gang

--
Jan

(Remove the cat in my mail to reach me)

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-08-09 20:22

"Jan Vennike" <nospamGARFIELD@vennike.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er sgisme ikke meget plads - har derefter skiftet et par gange (dumme
> Osram pærer) og der tager det kun 5 minutter pr gang

Nåja - glemte helt vores anden bil:

Mazsa Premacy - så meget plads at man næsten kunne stå bagved lygten og
skifte pæren - ultranemt

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 03-08-09 21:38

Jan Vennike wrote:

> VW Lupo - 1. gang (efter 5½ år) tog det mig en times tid at regne den ud -
> der er sgisme ikke meget plads - har derefter skiftet et par gange (dumme
> Osram pærer) og der tager det kun 5 minutter pr gang

Har også prøvet det et par gange på min Lupo. Der er ikke meget plads
til mine store poter men heldigvis er finmotorikken i orden så jeg kan
også skifte pærerne på nogle få minutter.

Lupoen er den næst mest besværlige af de biler jeg har haft med at gøre:
Mazda 818, Mazda 323, Saab 99 og Opel Kadet D, men "prisen" tages
ubetinget af min kones Colt.

Off-topic bemærkning:
Baglygtepærerne på mine gamle biler sad inde bag en klap med en snaplås
som man nemt kunne komme til at åbne. På Lupoen skal man med en
Torx-dkruetrækker (svjh) fjerne en skrue og udtage hele baglygtehuset
for at komme til pærerne. Mere kompliceret men stadig medgørligt.

/Lars

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-08-09 19:57

Armand skrev:

> Hvad med gruppens læsere: Har i alle prøvet at komme til jéres
> forlygtepærer??

Mazda 5: Temmelig snævert i begge sider, men klares alligevel ret nemt.
Yaris: Har ikke prøvet endnu, men ser ikke slemt ud.
Fabia: Meget nemt. Velkonstrueret lygte i øvrigt!

Har en kort overgang haft en Megane Scenic som firmaslæde. Næsten
umuligt at skifte selv. Fik det dog gjort, men bogstavelig talt med
blødende arme!

/Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-09 19:32

> [...]

> skulle løftes op, forhjulet afmonteres, og der var så en klap i
> inderskærmen som skulle åbnes - man kunne så via dette hul komme til

Renault er notorisk noget bras at skifte pærer på. Tag en Renault Modus -
det halve af fronten skal af....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 02-08-09 20:48

Henrik B. skrev:
> [...]
>
> Netop derfor det ér slut! EU har lavet en lov, som påbyder
> bilproducenter at alle pærer skal kunne skiftes "uden brug af væsentlig

Bare lige for at pippe:
Jég er notorisk mistroisk overfor erklærede EU-bestemmelser, som
tilsyneladende bruges (og accepteres) som forklaring på alt mellem
himmel og jord!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-08-09 21:50

Armand skrev:

> Bare lige for at pippe:
> Jég er notorisk mistroisk overfor erklærede EU-bestemmelser, som
> tilsyneladende bruges (og accepteres) som forklaring på alt mellem
> himmel og jord!

Ha ha, kan du huske den der kom med udformningen af støtteben til
motorcykler. Der blev snakket om den i D.F.M. Den beskrev videnskabeligt
på mange sider i typisk cancellisprog hvordan den pind andre kalder et
støtteben skulle virke.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Anders Majland

Dato : 02-08-09 11:10

> Ingenting, siger de ferme med små hænder og hybermobile led. Men det er
> bare herresvært på den bil.
> Den langsomme, men nok lettere løsning er at afmontere kofanger og
> lygtehus...

De fleste citroen værksteder skifter en pære til fast (fornuftig) pris. Jeg
har også opgivet at gøre det selv. Men spørg lige til prisen så de ikke
begynder på timeløn, for selv for dem der gør det regelmæssigt kan det det
drille ....

Fra : Martin Bak

Dato : 02-08-09 16:07

> [...]
> Jeg har også opgivet at gøre det selv. Men spørg lige til prisen så de
> ikke begynder på timeløn, for selv for dem der gør det regelmæssigt kan
Det er fantastisk at Citroen sender et design på gaden, som de færreste
menige selv kan skifte pærer på, og ikke engang autoriserede altid kan gøre
i et snuptag.
Det måtte være muligt at lave lygtedesignet sådan, at man ved en art
"kuffertlås" lynhurtigt kunne komme til at løsne lygten og derved få adgang
til at skifte pæren. Ændringen ville betyde, at de intet behøver at bygge om
i maskinrummet eller på pladedelene, og på den måde behøver de slet ikke
bekymre sig om at der skal være adgang indefra motorrummet. Selv en gammel
tante vil kunne skifte en pære med lethed.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Brian

Dato : 02-08-09 17:11

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> slet ikke bekymre sig om at der skal være adgang indefra motorrummet. Selv
> en gammel tante vil kunne skifte en pære med lethed.

Jeg mener det er på nyeste aftapning af Octavia, at man netop har lavet den
løsning. Når pæren skal skiftes, afmonteres hele lygten i et snuptag.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-09 19:33

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Jeg mener det er på nyeste aftapning af Octavia, at man netop har lavet
> den løsning. Når pæren skal skiftes, afmonteres hele lygten i et snuptag.

Ja, for det er en ny bil = lovkrav fra EU...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KR

Dato : 02-08-09 17:50

> Det er fantastisk at Citroen sender et design på gaden, som de færreste
> menige selv kan skifte pærer på, og ikke engang autoriserede altid kan
> gøre i et snuptag.

Det er nu endnu mere fantastisk, at man til stadighed .....i denne
gruppe.....skal høre om Citroens ulyksaligheder,
når man........hvis man er regelmæssig læser af "Motor" ville vide, at
adskellige andre bilmærker har nøjagtig de samme problemer.

Men så skulle man jo også skrive dårligt om både WV, Ford, Opel og andre
mærker.
Og dem ved vi jo alle, er fuldstændig uden fejl.............og konstrueret
helt perfekt
Mener faktisk at kunne huske, at den gamle Suzuki Wagon skulle have
afmonteret bagkofangeren, for at skifte en pære i baglyset.

KR.

Fra : Martin Bak

Dato : 02-08-09 17:57

"KR" <kristianrasmussenSLETDET@MEDSTORTprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når man........hvis man er regelmæssig læser af "Motor" ville vide, at
> adskellige andre bilmærker har nøjagtig de samme problemer.

Du har set TS? En Citroen-ejer ville gerne have råd, -og har fået det!
Denne tråd handler ikke om tilsvining af frankobiler. Du er vist lidt
ømskindet...

> [...]
> Mener faktisk at kunne huske, at den gamle Suzuki Wagon skulle have
> afmonteret bagkofangeren, for at skifte en pære i baglyset.

I denne tråd er der givet mindst ét eksempel på en, om muligt, endnu mere
tåbelig lygtekonstruktion end i C5´eren.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : KR

Dato : 03-08-09 14:54

> [...]
> I denne tråd er der givet mindst ét eksempel på en, om muligt, endnu mere
> tåbelig lygtekonstruktion end i C5´eren.

Det viser sig åbentbart, at der er en hel del andre bilmodeller der har
samme problem.

Men du måtte bare svine Citroen til igen.....................håber at du fik
det bedre bagefter

KR.

Fra : Martin Bak

Dato : 03-08-09 15:38

> Det viser sig åbentbart, at der er en hel del andre bilmodeller der har
> samme problem.
>
> Men du måtte bare svine Citroen til igen.....................håber at du
> fik det bedre bagefter

Jeg vedgår, at jeg ikke er Citroen-fan. Eller franske biler i det hele
taget.
Men jeg må fastholde, at det er dig der er usædvanlig sensibel, idet hverken
jeg eller andre i denne tråd har svinet Citroen til.
Jeg har udtrykt forundring over, at de, på linje med andre fabrikater, har
valgt at sende et så tåbeligt lygtedesign på gaden, -et design der giver
problemer for ejerne. Det dokumenteres rigeligt, såvel af det link jeg
postede til TS, men også i et væld af andre debatfora hvor fortvivlede
C5-ejere beder om gode råd.
Det er ikke at svine Citroen til.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 18:03

"KR" <kristianrasmussenSLETDET@MEDSTORTprivat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Mener faktisk at kunne huske, at den gamle Suzuki Wagon skulle have
> afmonteret bagkofangeren, for at skifte en pære i baglyset.

Det er helt korrekt.
Den skulle løftes op på en lit for at man kunne fjerne 5 bolte og 2
plastiktapper og derefter yderligere 2 bolte for at kunne tage bagkofangeren
af. Her skulle man så skille et multistik af også åbne baglygten bagfra og
skifte pæren. Værkstedet skifter derfor altid begge pærer

Helt besværligt er det, når Wagon'en er udstyret med anhængertræk.
Plastiktappene sidder nemlig underneden trækket, så det er pissebesværligt
at få dem ud.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-08-09 18:55

On Sun, 2 Aug 2009 18:49:44 +0200, "KR"
<kristianrasmussenSLETDET@MEDSTORTprivat.dk> wrote:

> [...]
>Mener faktisk at kunne huske, at den gamle Suzuki Wagon skulle have
>afmonteret bagkofangeren, for at skifte en pære i baglyset.

Jeg mener da også værkstedet havde hjulet af firmaets Zafira for at
skifte højre forlygtepære. De skulle ind gennem en klap i skærmen.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 02-08-09 17:58

Martin Bak wrote:
> [...]
> bekymre sig om at der skal være adgang indefra motorrummet. Selv en gammel
> tante vil kunne skifte en pære med lethed.

Min kones Mitsubishi COLT CZ3 (Den tyske dieseludgave og manuelt gear
for at være præcis) er også et mararidt at skifte forlygtepærer på.

Den skal dog op på en donkraft eller lift og af med forhjulet for at
komme til at åbne en lille plasticlem i inderskærmen så man kan få
hånden ind bag lygtehuset for at få fat i pæren.
Har Citroen virkelig ikke lavet sådan en lem når det kommer til stykket?

Jeg ved ikke om designerne og ingeniørerne gør det bevidst for at sikre
arbejde til værkstederne eller det bare er dårligt design??

/Lars

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-08-09 18:17

Lars Peter Larsen skrev:

> Min kones Mitsubishi COLT CZ3 (Den tyske dieseludgave og manuelt gear
> for at være præcis) er også et mararidt at skifte forlygtepærer på.

Jeps. Den er dumt lavet. Rigtigt sjovt bliver det når Torxskruerne er
rustet fast og hovedet delvist væk.

Men jeg har skiftet en del pærer på C5, og kan ikke nikke genkendende
til problemet. Stikket kan være brændt fast, men kan lirkes løs. Den der
har drillet mest til vel 10 minutter i alt.

> Jeg ved ikke om designerne og ingeniørerne gør det bevidst for at sikre
> arbejde til værkstederne eller det bare er dårligt design??

Faktisk tror jeg ikke de har de detaljer med i deres overvejelser. Ved
stort set alle biler har jeg fundet ting, som kunne være rettet ved at
disse faggrupper lige havde taget værkstedet med på råd. Og kunne være
rettet på simple smårettelser. Men det er der ikke "stemmer" i.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Anders Majland

Dato : 02-08-09 18:28

> Men jeg har skiftet en del pærer på C5, og kan ikke nikke genkendende til
> problemet. Stikket kan være brændt fast, men kan lirkes løs. Den der har
> drillet mest til vel 10 minutter i alt.

Problemet er at jeg kun kan nå stikket på pæren med spidsen af 2 fingre. Jeg
kan simpelthen ikke få hånden derned. Jeg har endda prøvet 2 gange og det
har kun medført hudafskrapninger ....

Men sidste gang på værkstedet måtte fruen afsted en extra gang fordi clipsen
ikke sad ordenligt ...

I siden med batteriet er der lidt mere plads (når man tager batteriet ud)
end i den anden.

Havde faktisk overvejet at ombygge til xenon til jeg opgav at finde nogle
lygter til en ok pris. For 5000kr kan man alligevel lade citroen skifte pære
i nogle år .... (Og tanken om at bare at smide nogle xenon pærer i har
strejfet mig - men så risikerer man jo at skulle pille dem ud igen til syn
og så er man jo ligevidt ....)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-08-09 18:41

Anders Majland skrev:

> Problemet er at jeg kun kan nå stikket på pæren med spidsen af 2 fingre.
> Jeg kan simpelthen ikke få hånden derned. Jeg har endda prøvet 2 gange
> og det har kun medført hudafskrapninger ....

Hmm. Jeg har hænder så store som stænklapper på en Scania Vabis. Dem kan
jeg godt lirke ind så jeg kan få fat i stikket. Men det er måske det der
er hemmeligheden. Store nok til at få ordenligt fat på stikket og
alligevel så små at de kan komme tæt nok på. Måske stædighed og kampvilje.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Anders Majland

Dato : 02-08-09 19:27

> Måske stædighed og kampvilje.

Been there, done that, has the scars to prove it ...

Jeg kan godt læse mellem linierne at du lokker mig til at prøve igen

/A

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-08-09 19:51

> Problemet er at jeg kun kan nå stikket på pæren med spidsen af 2 fingre.
> Jeg kan simpelthen ikke få hånden derned. Jeg har endda prøvet 2 gange og
> det har kun medført hudafskrapninger ....

Har du prøvet at få konen/kæresten/barnet til at udføre det ?
På min hedengangne Berlingo skulle jeg også have min kone til at skifte pære
i venstre side - i højre side kunne jeg selv klare det.
Når venstre side skulle skiftes, tog jeg lillemor med ud til bilen, viste
hende skridt for skridt, hvordan man løste fjederen og udtog pæren i højre
side, og bad hende så gøre det samme i venstre side - og det gik så
fuldstændigt problemfrit.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 03-08-09 10:33

> Har du prøvet at få konen/kæresten/barnet til at udføre det ?

Ja sidst, var det hende der kørte på værksted for det (flere gange) ... Det
er alligevel hende der kører mest i den og hun arbejder få km fra værktedet.
Så til 100,- for et pæreskift incl pære er det nok ikke værd at risikere
husfreden på ...

Men har også overvejet noget med reduceret spænding på nærlyset.
http://www.daylightrunning.de/html/citroen.html
Men er lidt usikker på at om kørelys så skal slås fra i bilens computer

/A

Fra : Henning Lund

Dato : 02-08-09 20:36

> [...]
> plads. Det løser heller ikke problemet.
> Hvad skal afmonteres for at give plads nok til at udskifte

5 min så er de skiftet, vel og mærke anden gang man prøver det.
Første gang var jeg hidsig og fik en del skrammer på hånden, men
når man først finder ud af hvordan låsen sidder, så går det let.
Intet skal fjernes for at skifte pærerne.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-08-09 21:59

Henning Lund skrev:

> [...]
> finder ud af hvordan låsen sidder, så går det let.
> Intet skal fjernes for at skifte pærerne.

Ahr det passer vist ikke helt. Er der ikke lige en plastplade med en 3-4
plastklips der skal af.

Det slår mig pludseligt at nogle pærer, om det er originalt monterede
eller noget discountguf ved jeg ikke, er udstyret med nogle for store
huller på stikbenene. Der kan nogle tapper indvendigt i stikket "falde"
ned i de huller. Det gør at man ikke kan trække stikket af. Det er også
set på andre bilmodeller. Man må stikke en lille skruetrækker ned i
stikket og løfte fligen op ad hullet.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 02-08-09 23:54

On 2 Aug., 21:38, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Hvad med gruppens læsere: Har i alle prøvet at komme til jéres
> forlygtepærer??

Både på Golfen og Touran'en.
Ingen nævneværdige problemer der. De sidder godt tilgængelige.

Klaus

Fra : Leo_Jensen

Dato : 04-08-09 01:05

On 3 Aug., 21:21, "Jan Vennike" <nospamGARFI...@vennike.dk> wrote:

> Nåja - glemte helt vores anden bil:
>
> Mazsa Premacy - så meget plads at man næsten kunne stå bagved lygten og
> skifte pæren - ultranemt

2CV med runde lygter: Du behøves hverken åbne motorhjelmen, at låse
bilen op eller bruge værktøj. Se, det er nemt. Og folk har endnu ikke
stjålet hverken pærer eller paraboler fra bilen, selv om det bare er
at åbne en snaplås.
Designet blev dog ændret midt i 70'erne til at man skulle løsne en
skrue, så lidt problemer har der nok været...

Leo