momsfri bil ændres til momset bil ??
Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 01-08-09 15:01

Hejsa

vi har en Mesterbil som skal ændres til en Svend´s bil.. (altså den skal
udelukkende bruges til erhverv, hvor den nu er blandet privat og erhverv)

kan man gøre det således at svenden ikke bliver beskattet af bilen men bare
har den som ganske alm firmabil.

har tit set det gjort den anden vej når jeg har stået i kø på skat..

thomas

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-08-09 16:52

On Sat, 1 Aug 2009 16:00:44 +0200, Thomas Duus Jürgensen
<thomas@4701.dk> wrote:

> [...]
>har den som ganske alm firmabil.
>
>har tit set det gjort den anden vej når jeg har stået i kø på skat..

Den har jeg godt nok ikke set før. Så vidt jeg ved er den generelle
holdning at er der en gang betalt moms af en gulpladebil så den kan
benyttes til privat anvendelse er der ingen vej tilbage. Men spørg
SKAT - de er så flinke (til at kræve ind ))

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-08-09 17:17

<thomas@4701.dk> wrote:

> [...]
>har den som ganske alm firmabil.
>
>har tit set det gjort den anden vej når jeg har stået i kø på skat..

Om den er Momset eller ej har kun noget at gøre med hvordan momsen
håndteres i firmaets regnskab. Og har man trukket momsen fra i
regnskabet må bilen kun bruges til ren firmakørsel, har man ikke
trukket momsen fra i regnskabet må bilen benyttes til lige det som
firmaet lyster (også firmakørsel) hvis det ellers ikke stride mod
andre love, regler, etc.

Så det burde bare være at han benytter den ifht. reglerne for
firmakørsel.
Men hvis han bruger den til kørsel mellem hjem og arbejdssted så kan
det give en udfordring for svenden at bevise at det er ren
firmakørsel, men det er ikke firmaets problem.

Men anyway, kontakt skat og få en forhåndsgodkendelse af det i vil
gøre, det er ganske få penge det koster og så er man rigmeligt sikker
på at løsningen holder vand.

/Hans

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 01-08-09 19:51

> [...]
> trukket momsen fra i regnskabet må bilen benyttes til lige det som
> firmaet lyster (også firmakørsel) hvis det ellers ikke stride mod

Jeg er godt klar over at det faktisk er 2 spørgsmål, men umiddelbart har jeg
fundet ud af at man godt kan omregistrere den til rent erhverv, men om man
så kan begynde at trække momsen fra på den skal jeg lige snakke med
revisoren om.

Thomas

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-08-09 20:00

On Sat, 1 Aug 2009 20:51:16 +0200, Thomas Duus Jürgensen
<thomas@4701.dk> wrote:

> [...]
>fundet ud af at man godt kan omregistrere den til rent erhverv, men om man
>så kan begynde at trække momsen fra på den skal jeg lige snakke med

Start med ham - for det er ikke så simpelt - der er betalt moms, den
er (så godt som) på hvide plader. Muligvis kan situationen reddes ved
at handle omhandlede fartøj mellem 2 firmaer hvor faktura 1 lyder på +
moms som afregnes og faktura 2 på + moms som afregnes tilsvarende.
Sørg bare for at værdien af køretøjet før disse handler sættes til
noget der ligner markedsværdi. SKAT har en ide om, vi alle vil snyde,
og det gør vi da ikke - sæt selv kommaer ))

Fra : alexbo

Dato : 01-08-09 17:19

"Thomas Duus Jürgensen" skrev

> [...]
> udelukkende bruges til erhverv, hvor den nu er blandet privat og erhverv)
> kan man gøre det således at svenden ikke bliver beskattet af bilen men

For svenden er det ligegyldigt hvordan bilen er indregistreret, hvis han kun
bruger den i firmaet, bliver han ikke beskattet.
Men hvis der nu betales halv tillægsafgift kan det være en ide at
omregistrere til rent erhverv.

Du skal være sikker på hvad du mener med alm. firmabil,
for mig er det en bil man bruger i firmaet, ikke en man kører på arbejde i.

Om firmabilen er en gravemaskine, en blikkenslagervarevogn, eller en Audi A8
stationcar er ligemeget, hvad angår den ansattes skat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 01-08-09 19:48

> Du skal være sikker på hvad du mener med alm. firmabil,
> for mig er det en bil man bruger i firmaet, ikke en man kører på arbejde
> i.

Jeg takker for svarene, vores svende er omfattet af en tilkaldevagt ordning
og det er godkendt af skat at de har bilerne med hjemme via vores
brancheforening.

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 01-08-09 20:23

"Thomas Duus Jürgensen" skrev

> Jeg takker for svarene, vores svende er omfattet af en tilkaldevagt
> ordning og det er godkendt af skat at de har bilerne med hjemme via vores
> brancheforening.

I så fald vil det være en fordel at omregistrere, uanset hvad en
brancheforening har fået godkendt er det den enkelte brugers brug af bilen
der tæller.
Og så pynter det ikke med en privatindregistrering af en bil man påstår kun
bruges erhvervsmæssigt.

Driftmoms har kunnet trækkes fra hele tiden uanset indregistreringen, og
købsmomsen er for længst afgjort,
så der er ingen forskel, men som sagt tillægsafgiften for privat brug falder
væk.

Husk at fjerne privatkørselsplaketten.

mvh
Alex Christensen